Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Hva er det med disse helseteppene?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 30-10-09, 09:58   #21
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva er det med disse helseteppene?

Opprinnelig lagt inn av Maz, her.

Dette med å sove kun om alt er tildekket er jo ikke noe som er medfødt. Det er jo påpekt av eksperter at små barn ikke bør vendes med fartretningen fordi det kan bli for mye stimuli. Men svaret er ikke å dekke for alt da er det kanskje glupere å vende barnet til seg.

Men det er jo forskjell på barn? Eldste kunne sove hvor som helst, minsten er mye vanskeligere. Og han ble hysterisk av å sitte mot meg, han måtte sitte vendt fra meg for å i det hele tatt gidde å sitte rolig i vogna, så da kjøpte jeg en OTH (vel, først en Quinny) og det ble en drøm å trille vogn. Utenom når han skulle sove, da måtte jeg ha et teppe eller noe foran HALVE åpningen. Ser ikke noe negativt i det. Hadde jeg derimot pakket inn hele åpningen og kvalt ungen i hete og lite luft, hadde jeg jo vært fjern.

Gammel 30-10-09, 10:02   #22
Bille
Sånn passe sane

Bille sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 18
Bille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de fleste
Standard

Ja, selvsagt er det forskjell på barn. Noen er mer vár for stimuli enn andre, så da synes jeg ikke det er noe rart om noen faller lettere til ro med litt skjerming enn andre.
Men når det er sagt, så er det vel ikke helt det som diskuteres heller? Det er vel de som har tette tepper rundt hele åpningen, igjenlukket vinterpose med ulldress inni på kjøpesentre osv. Det er IKKE ok synes jeg. Man skal være obs på dette med overoppheting altså.

Gammel 30-10-09, 10:09   #23
Ole Brumm
er her

Ole Brumm sin avatar

Hvor: Hundremeterskogen
Blogginnlegg: 222
Ole Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av him, her.

Jeg synes det er ille når små babyer ligger altfor varmt, men at helseteppene lager "lufttette rom" det nekter jeg å tro.

Enig! Passer alltid på å kle av de små når vi er inne på kjøpesenter eller lignende. Størsten som bestemmer selv derimot nekter å ta av boblejakken og luen når vi kommer inn ...

Opprinnelig lagt inn av trøtt, her.

Man skal IKKE ha helsetepper heller foran åpningen. Det blir ikke luftsirkulasjon og det blir til slutt dårlig luft og veldig varmt inne i vogna. På sykehuset her får man klar beskjed på barsel at man ikke må dekke til åpningen med vanlig pledd eller helseteppe.

Jeg skjønner ikke at det er så fryktelig vanskelig å forstå.

For min del så bruker jeg helseteppe uten problem foran vognen, som regel er det for å skjerme for solen (noen ganger vinden) eller for å redusere utsikten så han sovner. Det som er genialt med vognen vi har er at det er glidlåser rundt om kring i den tette delen, som heller ikke er tett, så vi kan åpne opp for å sirklere luften fra andre steder.

Jeg tror heller ikke det har så stor betydning for luftkvaliteten om man har på det helseteppe eller ikke, det kan bli varmt ja, men mangel på oksygen, nei.

Gammel 30-10-09, 10:09   #24
trøtt
ekstremt trøtt

trøtt sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 32
trøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Iset, her.

Tja, hva gjør man vel ikke i en situasjon der ungen nekter å sove uten tildekking og man er desperat. Men det er jo selvsagt ingen unnskyldning for å la ungen ligge i svimlende hete. Men nå ER det forskjell på å dekke åpningen helt til, og å ha et teppe hengende foran halve åpningen for å skape litt ly for lys og inntrykk.

Det er stor forskjell på å dekke til hele åpningen og henge et teppe halveis ned. Jeg snakker om de som dekker åpningen helt.

Gammel 30-10-09, 10:10   #25
Teflona
audio, video, disco

Teflona sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Teflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av MinaX, her.

Er det noen som dekker babyens hode med helseteppe altså?

Så ei som satte en bitteliten baby i bilstolen, hev helseteppet over hele ungen og kjørte... og det var på sommeren.

Teflona er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-10-09, 10:10   #26
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Bille, her.

Men når det er sagt, så er det vel ikke helt det som diskuteres heller? Det er vel de som har tette tepper rundt hele åpningen, igjenlukket vinterpose med ulldress inni på kjøpesentre osv. Det er IKKE ok synes jeg. Man skal være obs på dette med overoppheting altså.

Ja, men det virker som om folk snakker så generelt. "Jeg blir irritert når noen legger teppe over vogna", feks. Jeg gjør jo det, men bare over halve, og det er sikkert de som irriterer seg over dét også. Men men, folk får jo bare tenke sitt.

Gammel 30-10-09, 10:11   #27
Bille
Sånn passe sane

Bille sin avatar

Bille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Teflona, her.

Så ei som satte en bitteliten baby i bilstolen, hev helseteppet over hele ungen og kjørte... og det var på sommeren.

Hæ? Det trodde jeg alvorlig talt var en spøk. Er det mulig.

Gammel 30-10-09, 10:11   #28
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Standard

Hæ? Det er det verste ...

Gammel 30-10-09, 10:12   #29
Bille
Sånn passe sane

Bille sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Iset, her.

Ja, men det virker som om folk snakker så generelt. "Jeg blir irritert når noen legger teppe over vogna", feks. Jeg gjør jo det, men bare over halve, og det er sikkert de som irriterer seg over dét også. Men men, folk får jo bare tenke sitt.

Hehe, samme her. Men han får virkelig nok luft inn i vogna om man bare dekker til halve åpningen altså. Så da får folk virkelig bare himle, om det gjør noe for dem.

Men her en dag vi var på Zoologisk museum var det noen som hadde et tykt ullteppe (type Rørospledd) foran åpningen på en vogn. Da ser jeg for meg at luftkvaliteten må være ganske dårlig inni der. Huff.

Gammel 30-10-09, 10:14   #30
Teflona
audio, video, disco

Teflona sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Teflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt av
Standard

Nå vet jo ikke jeg om hun tok det teppet vekk etterhvert, men...
og jeg mistenker at hun ikke hadde klima-anlegg i bilen, for det var en eldre bil. Men kanskje hun ikke skulle så langt?

Teflona er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-10-09, 10:15   #31
carmenzita
Bør lage seg en tittel selv

carmenzita sin avatar

Medlem siden: Feb 2008
Hvor: Vestfold
carmenzita imponerer mange og er sikkert smartcarmenzita imponerer mange og er sikkert smartcarmenzita imponerer mange og er sikkert smartcarmenzita imponerer mange og er sikkert smartcarmenzita imponerer mange og er sikkert smartcarmenzita imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Har selv sett mange som dekker vogna med tepper,jakker o.l, både unge, eldre og mødre med flere barn.
Selv hendte det at jeg dekket til den siden hvor sola kom inn.
Nå er han så stor at han av og til selv spør om å få teppe foran,fordi sola plager han,men han har da vett til å dra det ned igjen av ren nysgjerrighet.
Kan jo ikke gå glipp av alt utenfor teppet.

Vi fikk også beskjed på barsel om å ikke dekke hele åpningen av vogna.

carmenzita er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-10-09, 13:11   #32
Floksa
can-jur

Floksa sin avatar

Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg kan godt finne på å legge et helsepledd over vogna inne på et kjøpesenter.
:står fram:
Men da ligger knerten inne i vogna i stilongs og genser og teppe brukes for å skjerme en sliten og trøtt stakkar mot lys og lyd til småtten har sovnet.
At det blir gruelig varmt med masse klær/voksipose og tett åpning skjønner jeg også.
men at et helseteppe er flotters å bruke som litt skjerming for en pode som er sliten, er det ingen tvil om.

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-10-09, 14:22   #33
Pelen

Pelen sin avatar

Blogginnlegg: 293
Pelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Maz, her.

Dette med å sove kun om alt er tildekket er jo ikke noe som er medfødt. Det er jo påpekt av eksperter at små barn ikke bør vendes med fartretningen fordi det kan bli for mye stimuli. Men svaret er ikke å dekke for alt da er det kanskje glupere å vende barnet til seg.

Jeg gjorde det kun når det ikke var varmt og vi var et sted med mange mennesker. Lå han på verandaen så sovnet han uten teppet. Det var sjelden jeg gikk rundt med ham blant folk når han skulle sove, men det skjedde.

Pelen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-10-09, 14:29   #34
Trulte
:)

Trulte sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Trulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de fleste
Standard

Jeg kjenner jeg er enig med Iset her. Jeg har også brukt helseteppe (hvitt) og lagt oppe på hetten på vognen som er mørk uten å dekke noe av åpningen. Siden teppet er hvitt blir det da ikke så varmt inne i vognen som har vært mørkeblå.

Gammel 30-10-09, 18:24   #35
astrid_d
Superduperaktiv

astrid_d er populærastrid_d er populærastrid_d er populær
Standard

Man skal IKKE ha helsetepper heller foran åpningen. Det blir ikke luftsirkulasjon og det blir til slutt dårlig luft og veldig varmt inne i vogna. På sykehuset her får man klar beskjed på barsel at man ikke må dekke til åpningen med vanlig pledd eller helseteppe.

Bra at man informerer på sykehuset om dette. Jeg har født på tre forskjellige sykehus, ingen har gitt meg slik info. Bruker alikevel ikke teppe over vogna - for det vet man om man har hatt en fortid på NM.

astrid_d er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-10-09, 18:38   #36
Chablis
Drømmer

Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Ved vannet
Blogginnlegg: 22
Chablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt av
Standard

Det skjønner ikke jeg heller. Vi hadde aldri noe foran vognen og keg klikket når barnehagen begynte med det.

Chablis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-10-09, 19:26   #37
Intrigue
Superduperaktiv

Intrigue sin avatar

Medlem siden: Oct 2009
Intrigue er litt kulIntrigue er litt kulIntrigue er litt kul
Standard

Er det ikke dette som blir kalt "burkababy"? Det er et forholdsvis nytt fenomen. Det har blitt tatt opp i avisa mange ganger. Det blir varmt og dårlig med luft i vogna, det er vitenskapelgi bevist.

Intrigue er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-10-09, 19:39   #38
Siwa

Siwa sin avatar

Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Trondheim
Siwa er populærSiwa er populærSiwa er populærSiwa er populærSiwa er populær
Standard

Jeg kan heldigvis med hånden på hjertet si at jeg aldri har brukt helseteppe over vogna til mine barn
Kan virkelig ikke tenke meg at noen mødre vil ligge med et helseteppe over hode hver gang man skal sove heller??

Når mellomste gikk på småbarnsavd og sov i vogn i bhg, så bruke de pledd over åpningen til vogna hans, og jeg var kjapp med å gi beskjed om at han IKKE skal ha pledd foran sin åpning.. Svaret jeg fikk på det var at "det ble så mye unødvendig støy og lite privat uten pledd!!!" HALLO!! Unødvendig støy, demper pleddet lyd å nå???

storesøster 96
Siwa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-10-09, 19:45   #39
Lykken
Nek er allrighte dyr

Lykken sin avatar

Hvor: nær Oslo
Lykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg er så schmart at jeg klarte å bruke helseteppe, ikke over hodet på ungene, men delvis over inngangen på vogna når de skulle sove ute, for å skjerme for inntrykk og lys. Men jeg lover, jeg klarte å lage store glipper som det strømmet luft inn.
Det er jo veldig rart at man ikke skjønner at man må kle av ungene inne, slik man gjør med seg selv.

Gutt 2002 og jente 2005
Lykken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-10-09, 19:47   #40
annemede
Ser lyst på livet

annemede sin avatar

Blogginnlegg: 241
annemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtid
Standard

Støy er jo så mangt, også synet blir påvirket av synsstøy.

annemede er aktiv nå   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 11:32.