Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Halloween-feiring

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 31-10-09, 22:58   #41
Muad'Dib
Trapper opp igjen !

Muad'Dib sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Muad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt likt
Standard

Sv: Halloween-feiring

Ja, jeg ser at Halloween er kommersiell USA-import, men det er nå veldig gøy for det. Minsten her i huset talte dagene til Halloween, og gledet seg enormt til å gå rundt i sin sjørøverskjelett-kostyme med bestekompisen. Det gjorde han, og etterpå tok vi runden hos vores nærmeste naboer. Vi bor utenfor byggefelt, derfor hadde ingen av dem hatt noen "knask eller knep" på besøk før. Stor stas, maks uttelling av godteri, storfornøyd seksåring.

Gammel 31-10-09, 23:05   #42
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Sitron, her.

Men alle andre er med. Emma er den eneste i klassen som ikke får lov. Og om det er det prinsippet man lever etter; at ungene skal få lov til å være med på det som er gøy, så blir jo det et like godt eksempel som Halloween. For det er jo det du sier; at det er gøy og alle andre gjør det.

Ja, men herlighet, det er da forskjell på å støtte en uskyldig (slik jeg ser det) tradisjon og det å la ungene bli med på potensielle mobbetokter.

Gammel 31-10-09, 23:08   #43
Jessica
Pauset

Hvor: for mye skog her... vil ut mot havet
Blogginnlegg: 361
Jessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg syns ikke noe om halloween. Jeg skjønner at det er morsomt for barna. Samtidig har jeg hørt om eldre mennesker som er redde når det er halloween. De bor alene og liker ikke hele denne nye tradisjonen fra USA. Det er jo tigging uten at man gir noe som helst tilbake. Vi har en lignende tradisjon på østlandet. Det er julebukker. De skal gjerne synge eller gjøre noe hyggelig når de går på dørene for å få noe godteri i romjula.

Jeg har også hørt diskusjoner og fortvilelse for barn som ikke får være med klassekamerater å gå halloween. Barna vil ikke være for mange som går for da blir det mindre godteri på dem. Dermed blir enkelte eksludert. Jeg har sett hvordan de fortvilet prøver å avtale med andre om å gå halloween der de til slutt har gitt opp.

Barna mine har fått gå halloween, men jeg har ikke arrangert noen fest rundt dette. Jeg oppmuntrer overhodet ikke til det, men innser at det er en viktig begivenhet dessverre...

Jessica er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-11-09, 01:02   #44
Maverick

Maverick sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 1276
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Iset, her.

Ja, men herlighet, det er da forskjell på å støtte en uskyldig (slik jeg ser det) tradisjon og det å la ungene bli med på potensielle mobbetokter.

Nå er det heldigvis ikke sånn at andre legger sine premisser etter hvordan tilfeldige medforumister ser på forskjellige eventer.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-11-09, 07:16   #45
Milfrid
Shake it out!

Milfrid sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Blogginnlegg: 65
Milfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vi har hatt skikkelig amerikansk halloween-fest med
plast-fnas og pynt og utkledning av store og små. Gravstøtter, spindelvev og
skjeletter i hagen og masse pynt inne. Spist mumie-pølser,
melon utskåret som hjerne og drukket råtne-epler-med-makk punsj. Ungene (og en del av de voksne) har gått knask eller knep, og etterpå satt de utenfor og delte ut snop til de som kom hit.

Alle har hatt det kjempefestlig, vi skal definitivt ta
med plast-fnaset hjem og lage Halloween party hjemme. Hvis vi klarer å få stive nordmenn til å kle seg ut da .... Hadde de mest fantastiske kostymene i dag, til og med de søte små på under året hadde kostyme.

Har aldri vært fan av halloween, men når man lager en skikkelig fest ut av det så er det jammen meg morsomt, jo!

Hva er forresten galt med å importere skikker og kultur fra andre land? Det hadde vel vært ganske annerledes i Norge om vi kun skulle hatt det særnorske

Happy Halloween! Må sove nå, skal samle sammen tre tonn plastikk edderkopper og gummimus i morgen. Og finne plass til det syngende skjelletet jeg fant på Target

When in America, do as the Americans

i alle fall mht til de kjekke tingene

Gammel 01-11-09, 08:49   #46
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av alfaCharlie, her.

Nå er det heldigvis ikke sånn at andre legger sine premisser etter hvordan tilfeldige medforumister ser på forskjellige eventer.

Ja, hvis man sidestiller mobbing med Halloween så skjønner jeg jo veldig godt at man ikke er fan av dagen.

Gammel 01-11-09, 09:00   #47
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 639
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sitron sier hva jeg tenker om å tenke sjæl og ikke følge strømmen hvis man ikke mener at den går riktig vei.

Jeg er helt enig i at man skal tenke sjæl, men er uenig i at man automatisk gjør det ved å gjøre det motsatte, og i tillegg bare bli enige med foreldrene sine, i stedet for vennene. Det er jo ikke slik at barn nødvendigvs tenker selv bare når vi er fornyd med meningene deres.

Opprinnelig lagt inn av Jessica, her.

Det er jo tigging uten at man gir noe som helst tilbake.

Jeg er uenig i at det er tigging uten å g noe tilbake. Jeg syns det er kult å se alle de små i fantastiske kostymer, og det gir meg noe. Det gir meg glede å se bittesmå forventingsfulle barn som koser seg, hviner av fryd, ler og har det gøy. Glitterbarnet fikk ta sin første runde i går, til naboer som det var avklart med på forhånd, og han var så spent at han ristet når han ringte på.

Jeg leste en artikkel i går om at norske barn ikke forstår Halloween. Jeg er enig med damen som ble intervjuet i at mange norske ungdommer bruker det som en anledning til å gjøre rampestreker, og at de kan være råere enn de amerikanske. Men jeg er uenig i at amerikanske barn vet så himla mye mer om tradisjonen enn elementene med utkledning og godis, og egg-kasting og å "dorulle trær" blir hyppig brukt av amerikansk ungdom også for å gjøre rampestreker.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-11-09, 09:07   #48
Anuk
Bør lage seg en tittel selv

Anuk sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Anuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Synes ikke noe om det. I utgangspunktet hadde vi tenkt å boikotte hele greia, og nekte snuppa å være med, for vi "feirer ikke slikt". Men så kom vi plutselig på at en av oss vokste opp med i en "vi feirer ikke slikt-kultur". Da måtte man være sterk i troen og synes at bursdag, jul, 17-mai var tull og tøys og komersielt fjaseri. Så for oss ble det en påminnelse om at man trenger ikke la "den gode tro" gå foran all moro. Jeg skjønner at det er artig å kle seg ut å gå ut i mørket og banke på dører. Jeg ser ingen grunn til å nekte mitt barn å delta i det, bare fordi jeg synes det er tull.

Anuk er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-11-09, 09:14   #49
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av glitterchick, her.

Jeg er helt enig i at man skal tenke sjæl, men er uenig i at man automatisk gjør det ved å gjøre det motsatte, og i tillegg bare bli enige med foreldrene sine, i stedet for vennene. Det er jo ikke slik at barn nødvendigvs tenker selv bare når vi er fornyd med meningene deres.

Nettopp. Man blir jo like påvirket av foreldrene enten den ene eller den andre veien.

Gammel 01-11-09, 13:58   #50
Maverick

Maverick sin avatar

Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg tror dere misforstår. Poenget med at man "tenker sjæl" er ikke nødvendigvis at man skal gjøre det motsatte av andre, men at det er vanskeligst å gjennomføre egne prinsipper når de går på tvers av majoritetens. Barna har godt av å se at man ikke må gjøre ting andre gjør bare fordi de andre gjør det, når man ikke egentlig vil selv.

Det betyr ikke at man som default trasser og gjør ALT motsatt av alle andre.

Gammel 01-11-09, 14:04   #51
Babe
Palliasjonsnurse

Babe sin avatar

Hvor: Akershus
Babe er virkelig godt liktBabe er virkelig godt liktBabe er virkelig godt liktBabe er virkelig godt liktBabe er virkelig godt liktBabe er virkelig godt liktBabe er virkelig godt liktBabe er virkelig godt liktBabe er virkelig godt likt
Standard

Opprinnelig lagt inn av glitterchick, her.

Jeg er uenig i at det er tigging uten å g noe tilbake. Jeg syns det er kult å se alle de små i fantastiske kostymer, og det gir meg noe. Det gir meg glede å se bittesmå forventingsfulle barn som koser seg, hviner av fryd, ler og har det gøy.

Enig, det gir meg også noe å se alle de spente små ansiktene... man kan formelig kjenne forventningen deres når de ringer på. Skikkelig gøy.

Gammel 01-11-09, 14:08   #52
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Standard

Det er helt sant. Men så gjelder det å finne en balanse da. Barn er lett påvirkelige og mener ofte det samme som foreldrene mens de er små. Så om (sånn helt generelt ment) et barn har foreldre som er veldig imot en tradisjon, feks. Halloween, og ikke akkurat skjuler hva de mener om dagen, kan det ikke akkurat kalles selvstendig tenkning om ungen begynner å mene det samme som dem.

Gammel 01-11-09, 14:14   #53
Maverick

Maverick sin avatar

Standard

Det er helt sant. Men så gjelder det å finne en balanse da. Barn er lett påvirkelige og mener ofte det samme som foreldrene mens de er små. Så om (sånn helt generelt ment) et barn har foreldre som er veldig imot en tradisjon, feks. Halloween, og ikke akkurat skjuler hva de mener om dagen, kan det ikke akkurat kalles selvstendig tenkning om ungen begynner å mene det samme som dem.

Men der har man forskjellen på nekforeldre og oppegående sådan. Jeg liker ikke jul, som du vet, men det hindrer ikke at barna mine gjør det. Hvilket de får lov til. Same shit om det hadde vært Halloween.

Gammel 01-11-09, 14:15   #54
Fadese
Originala

Fadese sin avatar

Blogginnlegg: 14
Fadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hittil har halloween forbigått i stillhet, men det var på ingen måte mulig i år. Lillemor har lenge gledet seg til å "gå knask eller knep", så det var ingen bønn. Så i går gikk jeg en runde med Lillemor og noen av hennes klassevenninner. De var innom hverandres hus og ringte på hos noen naboer. Etter en time var de kalde, og syntes det var greit å avslutte.
Jeg ymtet frampå at vi kanskje kan organisere en liten fest neste år, så vi får vel gjøre det.

Fadese er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-11-09, 14:16   #55
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Standard

Men der har man forskjellen på nekforeldre og oppegående sådan. Jeg liker ikke jul, som du vet, men det hindrer ikke at barna mine gjør det. Hvilket de får lov til. Same shit om det hadde vært Halloween.

Det er flott! Det er nekforeldrene jeg blir forbanna på, og det finnes nok mange av dem, desverre.

Gammel 01-11-09, 14:18   #56
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det er mye bedre å være dobbeltmoralsk enn å nekte ungene å feire Halloween fordi man ikke liker dagen selv. DET synes jeg er fælt. Det samme med feks. jul. Det er nok av Grinchen-ere her i verden, men det får de bare være så lenge de tar seg sammen og skjuler det overfor ungene.

Trist og trist, Iset. Du sier nå gjentatte ganger at det er både det ene og det andre og mener attpåtil her at man heller skal skjule prinsippene sine for ungene og la dem delta.

Gammel 01-11-09, 14:20   #57
Che
Har tro på forbedring

Che sin avatar

Hvor: "Cuba"
Blogginnlegg: 293
Che har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hadde jeg bodd i USA har jeg nok elsket Halloween - men nå har det jo seg slik at jeg bor her - og jeg synes det er tåpelig, rett og slett fordi det ikke hører til historien vår.

Vi feiret ikke i år, men når gutta blir så store at det betyr noe for dem får de lov å gå. Hvem vet - kanskje jeg til og med lager party?...

Gammel 01-11-09, 14:23   #58
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Standard

Ja, sjempetrist. Jeg synes ungene skal få velge selv når det dreier seg om tradisjoner, religion eller whatever. Når ungene er små tar man jo selvsagt beslutninger for dem, men om et barn har kjempelyst til å feire Halloween og foreldrene nekter dem det fordi de selv ikke liker dagen, synes jeg DET er trist. Om man har så sterke prinsipper overfor tradisjoner at man vil overføre sine fordommer til ungene kan man vel ikke snakke om "selvstendig tenkning" om ungene etterhvert overtar foreldrenes prinsipper.

Gammel 01-11-09, 14:26   #59
Inagh
Slumrende Ullteppe

Inagh sin avatar

Blogginnlegg: 35
Inagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg liker ikke jul, som du vet, men det hindrer ikke at barna mine gjør det. Hvilket de får lov til. Same shit om det hadde vært Halloween.

Omtrent der ligger jeg også. Jeg kunne glatt avlyst hele den dømrade jula, men guttungen elsker det, og da er det greit nok å lage jul.

Det samme med Halloween. For min del, kunne de avlyst hele greia. Men så lenge ungene syns det er moro, og det er da fint å få søte småtasser på døra som hvisker "knask eller knep" litt småsjenert, med like småflaue foreldre på trygg avstand, så er det greit for meg.

Vi feirer ikke Halloween, men jeg har en bolle med litt godteri stående ved døra, så de få som dukker opp får. Vil Storebror en gang i framtiden ut å gå på dørene sjøl, vil ikke jeg komme til å nekte ham det.

Men hører jeg om hærverk og eggekasting - ja da blir det månelyst.

Gammel 01-11-09, 14:29   #60
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ja, sjempetrist. Jeg synes ungene skal få velge selv når det dreier seg om tradisjoner, religion eller whatever. Når ungene er små tar man jo selvsagt beslutninger for dem, men om et barn har kjempelyst til å feire Halloween og foreldrene nekter dem det fordi de selv ikke liker dagen, synes jeg DET er trist. Om man har så sterke prinsipper overfor tradisjoner at man vil overføre sine fordommer til ungene kan man vel ikke snakke om "selvstendig tenkning" om ungene etterhvert overtar foreldrenes prinsipper.

Ja, jeg syns jeg ser deg sitte og juble når ungene dine vil bli med i Vigrid fordi det er så fint og flott. Tross alt må de jo få lov til å bestemme selv når de er gamle nok og prinsippene dine må du jo bare holde for deg selv.

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 20:58.