|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#41 |
Trapper opp igjen !
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Halloween-feiringJa, jeg ser at Halloween er kommersiell USA-import, men det er nå veldig gøy for det. Minsten her i huset talte dagene til Halloween, og gledet seg enormt til å gå rundt i sin sjørøverskjelett-kostyme med bestekompisen. Det gjorde han, og etterpå tok vi runden hos vores nærmeste naboer. Vi bor utenfor byggefelt, derfor hadde ingen av dem hatt noen "knask eller knep" på besøk før. Stor stas, maks uttelling av godteri, storfornøyd seksåring.
![]() |
#42 |
Nymotens gammeldags
Hvor: Stavanger
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Halloween-feiring
Ja, men herlighet, det er da forskjell på å støtte en uskyldig (slik jeg ser det) tradisjon og det å la ungene bli med på potensielle mobbetokter.
![]() |
#43 |
Pauset
|
![]() Sv: Halloween-feiringJeg syns ikke noe om halloween. Jeg skjønner at det er morsomt for barna. Samtidig har jeg hørt om eldre mennesker som er redde når det er halloween. De bor alene og liker ikke hele denne nye tradisjonen fra USA. Det er jo tigging uten at man gir noe som helst tilbake. Vi har en lignende tradisjon på østlandet. Det er julebukker. De skal gjerne synge eller gjøre noe hyggelig når de går på dørene for å få noe godteri i romjula. |
![]() |
![]() |
![]() |
#44 |
|
Nå er det heldigvis ikke sånn at andre legger sine premisser etter hvordan tilfeldige medforumister ser på forskjellige eventer. |
![]() |
![]() |
![]() |
#45 |
Shake it out!
|
![]() Sv: Halloween-feiringVi har hatt skikkelig amerikansk halloween-fest med
![]() |
#46 |
Nymotens gammeldags
Ja, hvis man sidestiller mobbing med Halloween så skjønner jeg jo veldig godt at man ikke er fan av dagen.
![]() |
#47 |
Glamorøs
|
Jeg er helt enig i at man skal tenke sjæl, men er uenig i at man automatisk gjør det ved å gjøre det motsatte, og i tillegg bare bli enige med foreldrene sine, i stedet for vennene. Det er jo ikke slik at barn nødvendigvs tenker selv bare når vi er fornyd med meningene deres.
Jeg er uenig i at det er tigging uten å g noe tilbake. Jeg syns det er kult å se alle de små i fantastiske kostymer, og det gir meg noe. Det gir meg glede å se bittesmå forventingsfulle barn som koser seg, hviner av fryd, ler og har det gøy. Glitterbarnet fikk ta sin første runde i går, til naboer som det var avklart med på forhånd, og han var så spent at han ristet når han ringte på.
![]() |
#48 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Oct 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Halloween-feiringSynes ikke noe om det. I utgangspunktet hadde vi tenkt å boikotte hele greia, og nekte snuppa å være med, for vi "feirer ikke slikt". Men så kom vi plutselig på at en av oss vokste opp med i en "vi feirer ikke slikt-kultur". Da måtte man være sterk i troen og synes at bursdag, jul, 17-mai var tull og tøys og komersielt fjaseri. Så for oss ble det en påminnelse om at man trenger ikke la "den gode tro" gå foran all moro. Jeg skjønner at det er artig å kle seg ut å gå ut i mørket og banke på dører. Jeg ser ingen grunn til å nekte mitt barn å delta i det, bare fordi jeg synes det er tull. |
![]() |
![]() |
![]() |
#49 |
Nymotens gammeldags
Nettopp. Man blir jo like påvirket av foreldrene enten den ene eller den andre veien.
![]() |
#50 |
|
![]() Sv: Halloween-feiringJeg tror dere misforstår. Poenget med at man "tenker sjæl" er ikke nødvendigvis at man skal gjøre det motsatte av andre, men at det er vanskeligst å gjennomføre egne prinsipper når de går på tvers av majoritetens. Barna har godt av å se at man ikke må gjøre ting andre gjør bare fordi de andre gjør det, når man ikke egentlig vil selv. |
![]() |
![]() |
![]() |
#51 |
Palliasjonsnurse
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Akershus
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() |
#52 |
Nymotens gammeldags
![]() Sv: Halloween-feiringDet er helt sant. Men så gjelder det å finne en balanse da. Barn er lett påvirkelige og mener ofte det samme som foreldrene mens de er små. Så om (sånn helt generelt ment) et barn har foreldre som er veldig imot en tradisjon, feks. Halloween, og ikke akkurat skjuler hva de mener om dagen, kan det ikke akkurat kalles selvstendig tenkning om ungen begynner å mene det samme som dem.
![]() |
#53 |
|
Men der har man forskjellen på nekforeldre og oppegående sådan. Jeg liker ikke jul, som du vet, men det hindrer ikke at barna mine gjør det. Hvilket de får lov til. Same shit om det hadde vært Halloween. |
![]() |
![]() |
![]() |
#54 |
Originala
|
![]() Sv: Halloween-feiringHittil har halloween forbigått i stillhet, men det var på ingen måte mulig i år. Lillemor har lenge gledet seg til å "gå knask eller knep", så det var ingen bønn. Så i går gikk jeg en runde med Lillemor og noen av hennes klassevenninner. De var innom hverandres hus og ringte på hos noen naboer. Etter en time var de kalde, og syntes det var greit å avslutte. |
![]() |
![]() |
![]() |
#55 |
Nymotens gammeldags
Det er flott! Det er nekforeldrene jeg blir forbanna på, og det finnes nok mange av dem, desverre.
![]() |
#56 |
Absolut ateist
|
Trist og trist, Iset. Du sier nå gjentatte ganger at det er både det ene og det andre og mener attpåtil her at man heller skal skjule prinsippene sine for ungene og la dem delta.
![]() |
#57 |
Har tro på forbedring
|
![]() Sv: Halloween-feiringHadde jeg bodd i USA har jeg nok elsket Halloween - men nå har det jo seg slik at jeg bor her - og jeg synes det er tåpelig, rett og slett fordi det ikke hører til historien vår.
![]() |
#58 |
Nymotens gammeldags
![]() Sv: Halloween-feiringJa, sjempetrist.
![]() |
#59 |
Slumrende Ullteppe
|
Omtrent der ligger jeg også. Jeg kunne glatt avlyst hele den dømrade jula, men guttungen elsker det, og da er det greit nok å lage jul.
![]() |
#60 |
Absolut ateist
|
Ja, jeg syns jeg ser deg sitte og juble når ungene dine vil bli med i Vigrid fordi det er så fint og flott. Tross alt må de jo få lov til å bestemme selv når de er gamle nok og prinsippene dine må du jo bare holde for deg selv.
![]() |
|
|