|
|||||||
| Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#1 |
|
L.F.C. supporter
|
Ung og umoden?Jeg mener ikke å tråkke noen på tærne med dette innlegget. Dette er ikke et angrep mot dem som er unge mødre. Jeg feier ikke alle under ei matte. Langt i fra.
|
|
|
|
#2 |
|
Passiv
|
Sv: Ung og umoden?Nå lærer man jo gjerne så lenge man går på livets vei, så det sier seg vel selv at man har litt mer livserfaring og vurderingsgrunnlag når man har levd noen år. |
|
|
|
#3 |
|
Absolut ateist
|
Sv: Ung og umoden?Jeg ble mor da jeg var 22 og jeg kjenner meg ikke litt igjen i beskrivelsene dine engang. Når jeg tenker ung mor, så tenker jeg definitivt før 20-årene. Man er ikke automatisk dum fordi om man er ung. Alle er ikke som disse nekene som blir fremstilt på TV.
|
|
|
#4 |
|
Har bakt søte kaker
|
Sv: Ung og umoden?Jeg ble også mor da jeg var 22, og kjenner meg overhodet ikke igjen i beskrivelsen, men jeg synes det er flott at du har tatt deg tid til å reflektere over dette.
|
|
|
#5 |
|
Fortynnet
|
Sv: Ung og umoden?Jeg ble mor da jeg var 21, og det er nok litt annerledes enn å bli mor som tenåring - selv om modenhet ikke nødvendigvis følger alder helt rigid. Jeg følte meg egentlig helt voksen, selv om jeg naturlig nok ikke kunne ha alle de samme erfaringene som man skaffer seg i løpet av 20- og 30-årene. Men når det gjaldt måten jeg tok hånd om barnet mitt mener jeg at den var veldig lik måten jeg gjorde det på med de barna som kom da jeg var eldre. Jeg skaffet meg informasjon om amming, stell, barnepsykologi, bilsikring (selv før internett fantes) |
|
|
|
|
|
#6 |
|
Nek er allrighte dyr
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Ung og umoden?Ja, jeg er enig i og skjønner mye av det du skriver.
|
|
|
#7 |
|
L.F.C. supporter
|
Sv: Ung og umoden?Jeg tror selvsagt at en ung mor kan være en like god mor som ei som er 30 eller 40 år. De aller fleste er jo glade i barna sine, og gjør de de føler er best og riktig.
|
|
|
|
#9 |
|
© All rights reserved
|
Sv: Ung og umoden?
Jeg var 22 år da jeg ble mor, og kjenner meg ikke igjen i det du skriver. Jeg var mye mer "perfekt" da enn nå - ingen(!) skulle ha noe å utsette på meg, ungen min eller hvordan jeg tok meg av han. Alt ble gjort etter boken, alt fra mat, bilsikring, tannpuss, soving, motorikk, stimulering o.l |
|
|
|
|
|
#10 |
|
Har bakt søte kaker
|
Samme her. Jeg var helt rigid på å følge alle anbefalingene, og er det til en viss grad enda, selv om jeg føler meg tryggere på meg selv og min egen fornuft nå.
|
|
|
#11 |
|
Absolut ateist
|
Sv: Ung og umoden?Joda, men folk forandrer seg jo. Tatoveringer er jo totalt irrelevant i forhold til det å få barn. Jeg hadde glatt tatt flere i dag, det er ikke alderen min som har noe å si der.
|
|
|
#12 |
|
L.F.C. supporter
|
|
|
|
|
#13 |
|
© All rights reserved
|
Sv: Ung og umoden?Jeg tok forresten ikke tatoering før jeg var 28 og har aldri angret. Men jeg tok hull i ørene på datteren min da hun var 4 år (og jeg var 32...) og det er det teiteste jeg har gjort. |
|
|
|
|
|
#14 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Aug 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Ung og umoden?Jeg fikk mitt første barn da jeg var 21 år, men som Sitron så står jeg for alle valgene mine og kjenner meg ikke igjen i beskrivelsen din. Samtidig har ikke jeg vokst opp i et alkoholisert hjem, og jeg har en ressurssterk familie som støtter meg. Da jeg ble gravid pløyde jeg igjennom alt som fantes av litteratur om graviditet, fødsel, amming og barneoppdragelse og følte derfor at jeg hadde et veldig godt grunnlag som nybakt mor. I tillegg tror jeg at det er veldig individuelt hvor fort en tenåring modnes inn i rollen som foreldre, noen tar det veldig kjapt, mens andre tar det gradvis, og jeg tror egentlig ikke at alderen er noen pekepinn på hvor god forelder man er. En god venninne som vokste opp under svært dårlige vilkår er i dag en helt fantastisk mamma. Hun har fra første dag lagt sjelen sin i å ikke gi ungene sine den samme oppveksten som hun fikk, jeg synes det er beundringsverdig, for henne er det en selvfølge. |
|
|
|
|
|
#15 |
|
L.F.C. supporter
|
Jeg vet at tatovering ikke har noe med det å få barn.
|
|
|
|
#16 |
|
Absolut ateist
|
Å tatovere seg er en dum ting? For no tull. Det er en dum ting om du gjør det bare fordi atte. Det er ikke en dum ting om det er en vel gjennomtenkt greie som man kan stå for. Ser du forskjellen? Ikke alle unge foreldre gjør teite ting fordi de på det gitte tidspunkt ikke evner å tenke.
|
|
|
#17 |
|
L.F.C. supporter
|
Det er jo det jeg har prøvd å få frem og jeg var redd for at noen skulle misforstå meg.
|
|
|
|
#18 |
|
Passiv
|
Sv: Ung og umoden?Jeg har et praktfull løsning på alle problemene. La oss starte en barneproduksjonsfabrikk! Minste alderen for å søke jobb på fabrikken setter vi til 25 år. |
|
|
|
#19 |
|
Guardian of the galaxy
|
Sv: Ung og umoden?Alle tar andre valg når de er 19 enn når de er 30. Det er naturens lov, tror jeg. Man tar valg ut ifra erfaringer og modenhet, og man kan rett og slett ikke forvente at en ungdom tar de samme valgene som en voksen, uansett hvor moden denne ungdommen er. Dette betyr jo ikke at ungdommen ikke kan ta de "rette" valgene, jeg bare forventer det ikke på samme måte som av en person med litt flere år på baken.
~Maybe it's time to heal~ Sist redigert av Kirsebær : 02-11-09 kl 12:02. |
|
|
|
|
|
#20 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Mar 2009
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Ung og umoden?Jeg har i en periode jobbet som veileder i barnevernet for bl.a. unge mødre. Min erfaring derfra er at det er store individuelle forskjeller og at mye henger sammen med den ballasten man selv har med seg fra sin oppvekst. Det er vel ingen bombe, men det er vanskelig å bli mor i ung alder når man selv har hatt en vanskelig oppvekst og kanskje ikke har de beste rollemodellene. Har man ikke sett hvordan man er en god mor, er det ekstra utfordrende å bli en god mor selv også. Selvsagt er det store individuelle forskjeller, men man ser nok ofte at barn med vanskelig oppvekst ofte strever ekstra når de selv blir foreldre - og da spesielt hvis det skjer i ung alder. |
|
|
|
![]() |
|
|