|
|||||||
| Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#41 |
|
Helt vanlig
|
Sv: Ung og umoden?Om man er enig eller ikke så viser nyere forskning at unge mødre er en risikofaktor for at barn utvikler psykiske problemer senere i livet, så da er det vel sånn sett klart nok at endel burde ha ventet noen år.
|
|
|
#43 |
|
Superaktiv
Medlem siden: Jul 2008
![]() ![]() |
Sv: Ung og umoden?
Hvilken forskning er det snakk om? Vet du hva den heter? |
|
|
|
|
|
#45 |
|
flisespikker
|
Sv: Ung og umoden?Det ville jo være rart å påstå at det ikke er mulig at unge foreldre gjør dumme ting som de ikke ville gjort dersom de hadde fått barn senere i stedet.
|
|
|
#46 |
|
Helt vanlig
|
Sv: Ung og umoden?Kan se senere om jeg klarer å grave det frem, det er over ett år siden jeg var på dette kurset hvor forskningen ble presentert, men det var helt fersk forskning da.
|
|
|
#47 |
|
Yes, we can!!
|
Sv: Ung og umoden?Jeg er helt sikker på at det finnes "riktig mange" unge mødre som har fått barn da de overhodet ikke burde fått det, som har fått det av helt gale grunner ("noen å være glad i" når man aldri har blitt vist omsorg, er vel ganske vanlig), og som ikke modnes av svangerskapet og bråvåkningen som de fleste av oss opplever når barnet er der, med alle sine behov og krav.
|
|
|
#48 |
|
Yes, we can!!
|
Sv: Ung og umoden?Og, bare så det er sagt, så finnes det plenty "risikofaktorer" blant oss godt voksne foreldre også! Jeg er skråsikker på at vi er de verste curlingforeldrene, for eksempel...
|
|
|
#49 |
|
Har tro på forbedring
|
Sv: Ung og umoden?Jeg vet og om mange "eldre" mødre som gir saft, driter i bilsikring osv - osv. hvilke valg man tar tror jeg ikke har noe med aldre altså.
|
|
|
#50 |
|
Eklektisk
|
Mange valg har med alder og erfaring å gjøre, tror jeg. |
|
|
|
|
|
#51 |
|
ej ikke møjkets heije
|
Det tror jeg du har skremmende rett i.
|
|
|
|
#52 |
|
Nek er allrighte dyr
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Ung og umoden?Jeg gikk på ungdomskole sammen en del som valgte å få barn som tenåringer. Det er ingen tvil om at deres avgjørelser her i livet er preget av en oppvekst med alkohol, vanskjøtel, null fokus og oppfølging av skolearbeid, ingen som lærte dem at skole er viktig, at enkelte ting man gjør har så stor inngripen i livet at man bør vente, ingen som lærte dem at man bør velge menn med omhu, at man faktisk bør ha jobb for å forsørge barn og familie, ikke lene seg på sosialkontoret som alle andre i familien, at man som jente kan ha høye mål i livet, at drittsekker ikke er noe å trakte etter, at man må jobbe hardt for å oppnå noe, at det ikke er normalt å skulke skolen på morningen for kjøpe alkohol til pappa, at det ikke er normalt å forlate små barn i helgene for å feste, at man ikke lar tretten år gamle jenter sove hos kjæresten/forloveden etc.
|
|
|
#53 |
|
kan tilsettes alkohol
|
Sv: Ung og umoden?Selvfølgelig finnes er det mange risikofaktorer blant både unge og modne mødre. Det skyldes individuelle forskjeller. Det jeg synes er interresant er forskningen Mani viser til. Hvis det stemmer lurer jeg på hva som defineres som unge mødre og hvordan forskningen er utført. Er det korrigert for f.eks. mors oppvekstmiljø og nettverk?
|
|
|
#54 |
|
Øyboer
Medlem siden: Sep 2006
Sv: Ung og umoden?Jeg var bare 20år når jeg ble mamma. Vil vil si at jeg ikke kjenner meg i igjen i hele tatt i det HI skriver. Men at jeg kjenner igjen andre unge mødre jeg har møtt på. Det er så individuelt. Jeg hadde opplevd mye før jeg ble 18, som jeg vet jeg har modnes på. |
|
|
|
|
|
#56 |
|
flisespikker
|
"Age brings wisdom - or age shows up alone. You never know."
|
|
|
#57 |
|
navnet sjemmer ingen
Sv: Ung og umoden?Jeg var 23 da jeg ble mor for første gang og så vel aldri på meg selv som ung mor. Det var ikke før jeg fant FP at jeg fant ut at jeg hadde visst vært ung mor. |
|
|
|
|
|
#58 |
|
L.F.C. supporter
|
Sv: Ung og umoden?Takk igjen for mange svar.
|
|
|
|
#59 |
|
Ser fremover!
Medlem siden: Jan 2009
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Ung og umoden?Jeg blei mor det året jeg fylte 21 år. Har aldri angret et sekund. Kjenner meg heller ikke igjen i HI.
|
|
|
|
#60 |
|
søt
Sv: Ung og umoden?Jeg var 26 og ikke på noen måte uansvarlig med saft på flaske eller festing med en baby i huset.
|
![]() |
|
|