Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Ung og umoden?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 02-11-09, 14:39   #41
Mani
Helt vanlig

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 1
Mani imponerer mange og er sikkert smartMani imponerer mange og er sikkert smartMani imponerer mange og er sikkert smartMani imponerer mange og er sikkert smartMani imponerer mange og er sikkert smartMani imponerer mange og er sikkert smartMani imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Ung og umoden?

Om man er enig eller ikke så viser nyere forskning at unge mødre er en risikofaktor for at barn utvikler psykiske problemer senere i livet, så da er det vel sånn sett klart nok at endel burde ha ventet noen år.
At mange klarer seg helt utmerket som unge mødre er en helt annen side av saken, individuelle forskjeller på folk vil det alltid være.

Gammel 02-11-09, 14:40   #42
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Men da må man også definere unge mødre.

Gammel 02-11-09, 15:03   #43
ponna
Superaktiv

Medlem siden: Jul 2008
ponna er litt kulponna er litt kul
Standard

Opprinnelig lagt inn av Mani, her.

Om man er enig eller ikke så viser nyere forskning at unge mødre er en risikofaktor for at barn utvikler psykiske problemer senere i livet,

Hvilken forskning er det snakk om? Vet du hva den heter?

ponna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-11-09, 15:07   #44
Crimina
L.F.C. supporter

Crimina sin avatar

Medlem siden: Sep 2009
Hvor: I bunnen
Blogginnlegg: 110
Crimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de fleste
Standard

Finnes det noen link, Mani? Mener jeg ar hørt noe sånn tidligere også, men var ikke helt sikker.

Stolt mamma til 8 flotte skapninger.
Crimina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-11-09, 15:08   #45
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 676
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det ville jo være rart å påstå at det ikke er mulig at unge foreldre gjør dumme ting som de ikke ville gjort dersom de hadde fått barn senere i stedet. Det er ganske vanlig å lære av erfaring, og å se tilbake og si at "hvis jeg hadde visst da det jeg vet nå, så hadde jeg ikke gjort det på den måten", og det må det gå an å si uten å ble tatt til inntekt for ideen om at alle er smartere enn dem som er yngre enn seg, eller at alle unge mødre er dårligere mødre enn vi som ventet til vi var over 30.

Jeg tror det er en fordel å være voksen før man får barn, og det er ikke så veldig mange tyveåringer som er voksne. Samtidig er det også veldig vanlig å vokse med oppgaven, og det finnes drøssevis av oppegående og smarte tenåringer og tidlig-i-tyveårene-inger som gjør en aldeles utmerket jobb som foreldre, og det finnes sikkert ett og annet nek i 30- eller 40-årene også, hvis man leter litt.

Gammel 02-11-09, 15:20   #46
Mani
Helt vanlig

Mani imponerer mange og er sikkert smartMani imponerer mange og er sikkert smartMani imponerer mange og er sikkert smartMani imponerer mange og er sikkert smartMani imponerer mange og er sikkert smartMani imponerer mange og er sikkert smartMani imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Kan se senere om jeg klarer å grave det frem, det er over ett år siden jeg var på dette kurset hvor forskningen ble presentert, men det var helt fersk forskning da.

Men ikke ta det personlig noen, en annen risikofaktor var flere enn tre barn. Det betyr jo ikke at alle med flere enn tre barn får unger som utvikler psykiske problemer.

Gammel 02-11-09, 15:22   #47
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg er helt sikker på at det finnes "riktig mange" unge mødre som har fått barn da de overhodet ikke burde fått det, som har fått det av helt gale grunner ("noen å være glad i" når man aldri har blitt vist omsorg, er vel ganske vanlig), og som ikke modnes av svangerskapet og bråvåkningen som de fleste av oss opplever når barnet er der, med alle sine behov og krav.

Hvor mange som er "mange"? Ingen anelse? 1 av 100 eller 30 av 100?

NOEN, tror jeg nok.

Og så har man alle de andre. Som 007 som ble trippeloppmerksom på "boka". Eller de som blir "modne nok" og tidlig "seg selv" som person, som Maxi.

Det er ok om folk som møter disse unge mødrene klarer å ha to tanker i hodet på en gang: Noen unge mødre står uten nettverk og uten lært omsorgsevne, og trenger ekstra hjelp og støtte OG mange unge mødre trenger det overhodet IKKE. Det må være helt pyton å bli møtt med nedlatende blikk og antagelser om hva man "sikkert" gjør, når man har alle nerver på utsiden for akkurat det, og nettopp derfor gjør alt så nær perfekt som det er mulig å komme.

Det var et åpent og ærlig og fint hovedinnlegg, men jeg er litt usikker på retningen diskusjonen "bør" ta.
- Stemmer det at det er mange unge mødre som er ganske umodne? (Ikke så veldig fruktbart, kanskje. Statistisk sett er jeg sikker på at det kan dokumenteres ganske mange ubehagelige sammenhenger, men det blir jo veldig vanskelig å skille årsak/virkning, og i tillegg vet jeg ikke helt hvor det fører hen)
- Hvis det stemmer - er det noe man kan gjøre med det (Intro: Mim og barnevern og forebyggende arbeid blant barn og unge, særlig jenter, seksualundervisning, etc)

Gammel 02-11-09, 15:24   #48
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Og, bare så det er sagt, så finnes det plenty "risikofaktorer" blant oss godt voksne foreldre også! Jeg er skråsikker på at vi er de verste curlingforeldrene, for eksempel...

Gammel 02-11-09, 15:37   #49
Che
Har tro på forbedring

Che sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: "Cuba"
Blogginnlegg: 293
Che har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg vet og om mange "eldre" mødre som gir saft, driter i bilsikring osv - osv. hvilke valg man tar tror jeg ikke har noe med aldre altså.

- Og kanskje man som forumgjenger er over snittet informert om hva som er "bra" og ikke?

Gammel 02-11-09, 15:41   #50
Tangerine
Eklektisk

Tangerine sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Tangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner til
Standard

Opprinnelig lagt inn av Bauche, her.

Jeg vet og om mange "eldre" mødre som gir saft, driter i bilsikring osv - osv. hvilke valg man tar tror jeg ikke har noe med aldre altså.

- Og kanskje man som forumgjenger er over snittet informert om hva som er "bra" og ikke?

Mange valg har med alder og erfaring å gjøre, tror jeg.

Tangerine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-11-09, 15:41   #51
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Blogginnlegg: 183
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Og, bare så det er sagt, så finnes det plenty "risikofaktorer" blant oss godt voksne foreldre også! Jeg er skråsikker på at vi er de verste curlingforeldrene, for eksempel...

Det tror jeg du har skremmende rett i.

Gammel 02-11-09, 15:58   #52
Lykken
Nek er allrighte dyr

Lykken sin avatar

Hvor: nær Oslo
Lykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg gikk på ungdomskole sammen en del som valgte å få barn som tenåringer. Det er ingen tvil om at deres avgjørelser her i livet er preget av en oppvekst med alkohol, vanskjøtel, null fokus og oppfølging av skolearbeid, ingen som lærte dem at skole er viktig, at enkelte ting man gjør har så stor inngripen i livet at man bør vente, ingen som lærte dem at man bør velge menn med omhu, at man faktisk bør ha jobb for å forsørge barn og familie, ikke lene seg på sosialkontoret som alle andre i familien, at man som jente kan ha høye mål i livet, at drittsekker ikke er noe å trakte etter, at man må jobbe hardt for å oppnå noe, at det ikke er normalt å skulke skolen på morningen for kjøpe alkohol til pappa, at det ikke er normalt å forlate små barn i helgene for å feste, at man ikke lar tretten år gamle jenter sove hos kjæresten/forloveden etc.
Det er klart at sånt ikke gir godt grunnlag for å ta gode avgjørelser og at det er ofte disse som velger å få barn svært tidlig. Ikke alltid, men ofte.

Gutt 2002 og jente 2005
Lykken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-11-09, 16:03   #53
Java
kan tilsettes alkohol

Java sin avatar

Blogginnlegg: 364
Java har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Selvfølgelig finnes er det mange risikofaktorer blant både unge og modne mødre. Det skyldes individuelle forskjeller. Det jeg synes er interresant er forskningen Mani viser til. Hvis det stemmer lurer jeg på hva som defineres som unge mødre og hvordan forskningen er utført. Er det korrigert for f.eks. mors oppvekstmiljø og nettverk?

Vi vil ta vare på skjønnheten, varmen, som om vi bar et barn varsomt på armen.
Java er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-11-09, 17:06   #54
Isolde
Øyboer

Isolde sin avatar

Isolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt av
Standard

Jeg var bare 20år når jeg ble mamma. Vil vil si at jeg ikke kjenner meg i igjen i hele tatt i det HI skriver. Men at jeg kjenner igjen andre unge mødre jeg har møtt på. Det er så individuelt. Jeg hadde opplevd mye før jeg ble 18, som jeg vet jeg har modnes på.

Jeg tror det er like store individuelle forskjeller på unge mødre som eldre mødre.
Jeg bruker bevist ikke alderen min når jeg møter nye personer, enten det er i barnehagen til sønnen, foreldre i min egen barnehage eller helsestasjoenen. Den mangelen av respekt jeg fikk på barsel og første tiden på helsestasjonen har jeg ikke lyst å oppleve igjen. På helsestasjonen snudde alt opp ned når de viste jeg var førskolelærer. For da viste jeg plutselig noe om barn.

Isolde er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-11-09, 17:17   #55
Che
Har tro på forbedring

Che sin avatar

Hvor: "Cuba"
Blogginnlegg: 293
Che har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tangerine, her.

Mange valg har med alder og erfaring å gjøre, tror jeg.

Men erfaringer og alder henger ikke alltid sammen.

Gammel 02-11-09, 17:45   #56
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Blogginnlegg: 676
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Bauche, her.

Men erfaringer og alder henger ikke alltid sammen.

"Age brings wisdom - or age shows up alone. You never know."

Gammel 02-11-09, 17:45   #57
Chanett
navnet sjemmer ingen

Chanett sin avatar

Chanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt av
Standard

Jeg var 23 da jeg ble mor for første gang og så vel aldri på meg selv som ung mor. Det var ikke før jeg fant FP at jeg fant ut at jeg hadde visst vært ung mor.

Jeg var irriterende ordentlig og perfekt i den alderen. Nå er jeg bare ordentlig.

Chanett er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-11-09, 18:47   #58
Crimina
L.F.C. supporter

Crimina sin avatar

Medlem siden: Sep 2009
Hvor: I bunnen
Blogginnlegg: 110
Crimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de fleste
Standard

Takk igjen for mange svar. Interessant å lese hva andre mener.

Dette kunne jo like godt vært en tråd om det å være ung, og det å ta umodne og/eller "dårlige" valg. Ikke kun i forhold til det å være ung mor. Jeg ser nå at jeg kunne formulert tråden litt annerledes.

Da jeg var mellom 15-20 år følte jeg meg jo på mange måter mere voksen enn andre på samme alder. Jeg var vant til å klare meg selv siden jeg ikke ble fulgt opp av mine foreldre. Men i ettertid ser jeg jo at jeg var langt ifra moden. Mye mestret jeg bra, men det var også mye jeg mestret dårlig.

Stolt mamma til 8 flotte skapninger.
Crimina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-11-09, 19:15   #59
Grøten
Ser fremover!

Grøten sin avatar

Medlem siden: Jan 2009
Grøten er virkelig godt liktGrøten er virkelig godt liktGrøten er virkelig godt liktGrøten er virkelig godt liktGrøten er virkelig godt liktGrøten er virkelig godt liktGrøten er virkelig godt liktGrøten er virkelig godt liktGrøten er virkelig godt likt
Standard

Jeg blei mor det året jeg fylte 21 år. Har aldri angret et sekund. Kjenner meg heller ikke igjen i HI.
Hadde ønsket meg barn en lang stund, har passet andres barn så lenge jeg kan huske og var laaaangt over middels intressert i barn før jeg fikk egne barn.

Jeg festet og gjorde slik også, så har aldri følt at jeg har gått glipp av noe. I dag er jeg 28 år og gravid med nr 3. Jeg ser stadig at folk blir overrasket når jeg sier det. Var på kurs seinest i stad og kunne ikke spise maten vi fikk servert. Spekemat. Da var det flere som spurte hvorfor og jeg sa det var pga graviditeten. Da lurte alle på om det var første mann. Når jeg sa det var nr 3 fikk jeg dette blikke: (Jeg holder jeg holder meg selvfølgelig veldig ung når det er snakk om utseende. )

Jeg er en stolt mamma som venter nr 3. Har fin jobb, samme mann, drømme huset, lite gjeld og god økonomi. Alt har vi som familie bygd opp helt selv. Uten andres hjelp annet enn en fin familie i bakgrunn.

Mamma fikk meg i en alder av 20 år og er henne og pappa evig takknemlig for flott oppvekst. (Selv om jeg ikke mente det i ungdommens år.)

Så vil si at alder ikke alltid har så mye å si. Det kommer ann på person og mange andre faktorer i livet.

Grøten er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-11-09, 20:08   #60
Magica
søt

Magica sin avatar

Magica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt av
Standard

Jeg var 26 og ikke på noen måte uansvarlig med saft på flaske eller festing med en baby i huset.

Derimot var det ikke så veldig gjennomtenkt og jeg visste liksom ikke helt hva jeg gikk til. Jeg var usikker på mye og fikk rett og slett litt sjokk over hele situasjonen med ansvaret og pliktene. Jeg klarte aldri å komme meg ut døra før 12.
Samtidig hadde jeg ei venninne som var 19 og også hadde baby, hun hadde stålkontroll og var kjemperolig og kunne dette med babyer.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 23:51.