Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Kronisk kreftsyk må over 70 mil for å få svineinfluensavaksine

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 31-10-09, 17:01   #21
Jessica
Pauset

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: for mye skog her... vil ut mot havet
Blogginnlegg: 361
Jessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Kronisk kreftsyk må over 70 mil for å få svineinfluensavaksine

Opprinnelig lagt inn av Camomilla, her.

Det der er helt utrolig Jessica.
Kontakt avisen om du orker oppslaget.

Jeg styrte så mye med dette på onsdag så jeg har bare slått meg til ro med at det er den eneste løsningen. Vi snakket med lederen på rehabiliteringen her på fredag, og han var også oppgitt. De har satt himmel og jord i bevegelse for å få til noe her, men kommunelegen har sine retningslinjer og har ikke flere enn de vaksinene de har fått. De kan få noen vaksiner hit til senteret, men vet ikke hvor mange de får. Dermed vet de ikke noe om alle de som trenger det her på rehab. senteret får. Det får vi ikke vite før uti uka, og da er det tomt for vaksine i min kommune. Tar ikke sjansen på å vente på om jeg får her eller ikke...

Jeg orker ikke styre noe mer med dette nå, men det hadde vært "mat" for avisene det..

Sist redigert av Jessica : 31-10-09 kl 18:57.
Jessica er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-10-09, 17:13   #22
Carpe Diem
Bør lage seg en tittel selv

Carpe Diem sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Carpe Diem imponerer mange og er sikkert smartCarpe Diem imponerer mange og er sikkert smartCarpe Diem imponerer mange og er sikkert smartCarpe Diem imponerer mange og er sikkert smartCarpe Diem imponerer mange og er sikkert smartCarpe Diem imponerer mange og er sikkert smartCarpe Diem imponerer mange og er sikkert smartCarpe Diem imponerer mange og er sikkert smart
Standard

For et system
Vesla her i huset skal forresten til nabokommunen for å ta vaksinen på sykehuset der... Fikk først beskjed om å ta med egen vaksine fra fastlegen, men jeg fant også ut etter litt om og men,at det ikke er mulig siden vaksinen kommer i 10 doser.... Da snudde sykehuset om(etter noen telefoner ) og sa at hun skulle få vaksinen der når de fikk ny forsyning. I uke 47.....

Lykke til...! Håper det ordner seg greit for deg.
Det burde vært unødvendig at man skal styre med slikt når man er i en sårbar situasjon pga alvorlig sykdom....

Gammel 31-10-09, 18:03   #23
Ying
Kor e alle helter hen?

Ying sin avatar

Medlem siden: May 2007
Hvor: midt i bakken
Ying imponerer mange og er sikkert smartYing imponerer mange og er sikkert smartYing imponerer mange og er sikkert smartYing imponerer mange og er sikkert smartYing imponerer mange og er sikkert smartYing imponerer mange og er sikkert smartYing imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Helt utrolig at de skal være så vanskelige. Jeg troppet forresten opp på massevaksinasjonskontoret i Bergen selv om jeg ikke bor i kommunen. Det var ingen som spurte hvor jeg bodde. De trenger kun personnummeret. Grunnen til at jeg gjorde det var at min fastlege (som er i Bergen) er en av de få legene som har sagt nei til å sette vaksinen og min kommune ikke hadde kommet i gang med vaksineringen.

Ying er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-10-09, 18:41   #24
mkj
Off the map.

mkj sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Blogginnlegg: 10
mkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt av
Standard

Får jeg lov til å sende link av dette inn til VGs 1000-tips?

Gammel 31-10-09, 18:49   #25
Jessica
Pauset

Jessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av mkj, her.

Får jeg lov til å sende link av dette inn til VGs 1000-tips?

Det er greit for min del.

Gammel 31-10-09, 19:40   #26
Inagh
Slumrende Ullteppe

Inagh sin avatar

Blogginnlegg: 35
Inagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det er sykt at det skal være så vrient å vaksinere på tvers av kommunegrensene her til lands.

Gammel 01-11-09, 09:31   #27
mkj
Off the map.

mkj sin avatar

mkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt av
Standard

VG ønsker kontakt med Jessica, jeg har sendt henne en PM, hvis noen har telefonnummeret hennes så videreformidler jeg navn og nummer til journalisten.

Gammel 01-11-09, 11:05   #28
Jessica
Pauset

Standard

Jeg har snakket med henne nå. Jeg har ikke lyst til å være alene om dette så jeg snakker med de andre her om de blir med på dette. Regner med at noen kanskje syns det er greit.

Sist redigert av Jessica : 01-11-09 kl 11:11.
Gammel 01-11-09, 11:15   #29
mkj
Off the map.

mkj sin avatar

Standard

Så flott Jessica, bare pass på at du ikke 'tar på deg' mer enn du orker.

Gammel 01-11-09, 11:25   #30
Jessica
Pauset

Standard

Det skal jeg prøve. Derfor vil jeg gjerne ha med meg noen andre også.

Etter mye fram og tilbake og stadige endringer på hvordan jeg skal få vaksinen min opp hit så blir det nå til at min mor kommer oppover med buss og tog. Det er meldt sludd og snø i morgen og vanskelige kjøreforhold. Det er også kommet melding fra Helsedirektoratet om at vi i risikosonen bør bruke munnbind. Jeg har ikke lyst til å sitte på toget med munnbind. Uansett så utsetter jeg meg i fare ved å kjøre tog. Var i Røros sentrum igår og måtte komme meg ut av butikker der det var overfylt av folk, og de nøs og hostet rundt meg. Var helt overfølsom for nysing he he.... Kom til og med på matbutikken her hvor det var god plass rundt hyllene, og ei nøs rett ved siden av meg og jeg pilte... videre.

Mannen min har blitt kraftig forkjølet. Han ville kjøre hit med vaksinen, men siden han er så forkjølet så kan vi ikke være noe sammen. Siden veslemor har hatt svineinfluensaen i hus nå så tar vi ingen sjanser, selvom det neppe er svinet min mann har nå.

Moren min er nesten bra av sin forkjølelse nå så da blir det til at hun kommer. Da kan jeg få litt besøk iallefall. Jeg ber om perm halve dagen på tirsdag fra rehabiliteringen så vi får litt tid sammen når hun er her.

Koselig å få moren min på besøk likevel da... Uansett så er det utrolig at det skal være så firkantet i Norge. Jeg trodde vi var ett land, men nå føler jeg Norge består av småstater...

Gammel 01-11-09, 11:33   #31
mkj
Off the map.

mkj sin avatar

Standard

Gjelder det samme de som er på sykehus også? Eller de har vel kanskje eget lager de? Uansett - Røros har et nasjonalt rehabiliteringssenter, noen burde jo ha tenkt på at de som bor der ikke bør utsettes for denne smitten. Og for deg vil det jo være en stor fordel å få denne vaksinen før du skal reise hjem, både med tanke på togturen og det at folk kan være smittet der hjemme.

Gammel 01-11-09, 11:43   #32
Jessica
Pauset

Standard

Opprinnelig lagt inn av mkj, her.

Gjelder det samme de som er på sykehus også? Eller de har vel kanskje eget lager de? Uansett - Røros har et nasjonalt rehabiliteringssenter, noen burde jo ha tenkt på at de som bor der ikke bør utsettes for denne smitten. Og for deg vil det jo være en stor fordel å få denne vaksinen før du skal reise hjem, både med tanke på togturen og det at folk kan være smittet der hjemme.

Jeg har heldigvis bil her så jeg trenger ikke å kjøre tog hjem. Jeg skal ha cellegift to dager etter jeg kommer hjem neste tirsdag. Da er det veldig bra at jeg har fått vaksinen i god tid før så den virker når jeg kommer hjem. Jeg ringte kreftpoliklinikken på Ullevål sykehus. Der sa de at de hadde ikke nok vaksiner til alle ansatte og beskjeden de hadde fått var at pasientene deres må få sin vaksine i sin kommune. Derfor er jeg nødt til å få fra min kommune NÅ ellers kan det gå flere uker før jeg kan få igjen.

Planene om hvordan dette skulle gjøres burde vært styrt nasjonalt, og ikke lokalt. Det er jo fullstendig kaos. Det er avgjørende i hvilken kommune man bor og hvor flinke de har vært til å planlegge og ikke minst sette dette ut i praksis. Håper de tar lærdom av dette nå. Jeg tenker at sist det var snakk om noe lignende da var det fugleinfluensa. Kanskje mange kommuner trodde at myndigheten ropte ulv ulv igjen, men at det ikke ble noe av. Dermed har de ikke tatt skikkelig tak i det før det var for sent å få gjort en god jobb.

Gammel 01-11-09, 12:01   #33
Jessica
Pauset

Standard

Opprinnelig lagt inn av Ying, her.

Helt utrolig at de skal være så vanskelige. Jeg troppet forresten opp på massevaksinasjonskontoret i Bergen selv om jeg ikke bor i kommunen. Det var ingen som spurte hvor jeg bodde. De trenger kun personnummeret. Grunnen til at jeg gjorde det var at min fastlege (som er i Bergen) er en av de få legene som har sagt nei til å sette vaksinen og min kommune ikke hadde kommet i gang med vaksineringen.

Dette er jo sprøtt...

Jeg syns det er rart at folk som har redusert immunforsvar skal møte opp på massevaksinasjon der en definitivt kan bli smittet.

Gammel 01-11-09, 13:40   #34
Ying
Kor e alle helter hen?

Ying sin avatar

Medlem siden: May 2007
Hvor: midt i bakken
Ying imponerer mange og er sikkert smartYing imponerer mange og er sikkert smartYing imponerer mange og er sikkert smartYing imponerer mange og er sikkert smartYing imponerer mange og er sikkert smartYing imponerer mange og er sikkert smartYing imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Enig i det. Jeg hadde ikke stor valg da flere rundt meg har fått svinet og lungeavdelingen ga meg beskjed om at jeg MÅTTE få tatt vaksinen så raskt som mulig.

Ying er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-11-09, 16:25   #35
Jessica
Pauset

Standard

Da har jeg snakket med en veldig hyggelig journalist. Jeg tør, dessverre ikke, å fronte denne saken alene. Jeg er under rehabilitering og har det såpass tøft med kreften og livet nå om dagen at jeg tør ikke utsette meg for oppmerksomheten alene. Det er synd for dette er viktig å få fram, men jeg håper journalisten kan finne andre veier for å få dette opp på dagsorden. Sånn skal vi ikke ha det i Norge. Vi bor i ett og samme land. Kommunetilhørighet skal ikke være avgjørende for om man kan få vaksine der man er når situasjonen er såpass alvorlig.

Gammel 10-11-09, 18:39   #36
Propella
superbruker

Propella sin avatar

Blogginnlegg: 3
Propella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt av
Standard

Drar frem denne. Nå har vel du fått vaksinen Jessica. Håper jeg i hvert fall. Dette står på pandemi.no nå:

Sitat:

Spm: Må alle vaksineres der de er folkeregistrert? Hva med ukependlere, studenter og andre som oppholder seg i en annen kommune?

Svar: Landets kommuner skal sørge for nødvendig helsetjeneste for alle som bor eller midlertidig oppholder seg i kommunen. Dette gjelder også for anbefalt vaksinasjonsprogram.
Forskriften om nasjonalt vaksinasjonsprogram finnes her: http://www.lovdata.no/cgi-wift/ldles?doc=/sf/sf/sf-20091002-1229.html

Gammel 10-11-09, 20:13   #37
Kumilla
snart helsesøster

Kumilla sin avatar

Medlem siden: Jun 2008
Hvor: Vestfold
Blogginnlegg: 67
Kumilla er populærKumilla er populærKumilla er populærKumilla er populærKumilla er populærKumilla er populær
Standard

Ufattelig.

Gammel 11-11-09, 11:30   #38
Jessica
Pauset

Standard

Kan ikke si annet enn at det har vært komplett kaos. Jeg og rehabilitering prøvde virkelig. Også KOLS-pasienter som var på rehabiliteringen prøvde via bekjente høyt oppi Helse Midt-Norge, og disse KOLS-pasientene hørte til det helsedistriktet. Likevel måtte de ta permisjon fra rehab for å dra hjem og få sin vaksine.

For min del så kom min mor til meg med vaksinen fra min fastlege. Vaksinen ble satt forrige mandag kveld av sykepleier på rehab.

Gammel 11-11-09, 11:35   #39
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det går jo bare ikke an!

Men jeg kjenner systemet. Det kan være så innihampen tungvint noen ganger. Og så er det ofte bare nok å få tak i en lege som skjønner at regler faktisk alltid bare er retningslinjer når det gjelder folk og bare fikseordner det. Kan ikke fastlegen din ringe en av fastlegene i kommunen der du oppholder deg?

Gammel 11-11-09, 11:54   #40
Ine
rakkarpus

Ine sin avatar

Blogginnlegg: 19
Ine er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner til
Standard

Slettet

Ine er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Emneord
svineinfluensa, vaksine

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 12:02.