Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Gjør du aldri "dumme" ting?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Se resultatene: Gjør du aldri dumme ting?
Nei, det gjør jeg aldri! 6 3,24%
Å, det hender vel..... 72 38,92%
Støtt og stadig! 99 53,51%
Dust! 8 4,32%
Deltakere: 185. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 11-11-09, 17:58   #41
Minerva
guru advisor

Minerva sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hvor: I de dype skoger
Blogginnlegg: 157
Minerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt av
Standard

Sv: Gjør du aldri "dumme" ting?

Opprinnelig lagt inn av Niobe, her.

Jeg gjør noe dumt as we speak.

Nemlig!

Minerva er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-11-09, 17:58   #42
Malama
Bør lage seg en tittel selv

Malama sin avatar

Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tjorven, her.

Jeg synes denne spinoff-tråden blir litt teit. Grunnen til spinnoffen er å forsvare tomgangskjøring på utsiden av barnehager med baby sittende i bilen mens man leverer.

Jeg er forferdelig uenig med HI i den tråden som er grunnen til spinoffen.

Av de tingene jeg gjør så er det aller meste dumt bare for meg selv (unntaket er vel at vi drar på ferie med fly flere ganger i året). Jeg strekker meg faktisk veldig langt for å tilpasse meg regler som finnes; regelrytter er et ord som har blitt brukt om meg mer enn en gang.

Med den bakgrunnsinfoen (Jeg synes at inspirerte/spinoff-tråder burde informere om hvor man var inspirert fra meg (med mulig unntak av de som er 110% innlysende, type de mange pannekeketrådene her forrige uke)) så er jeg enig med deg.

Ja, jeggjør likevel en og annen dum ting, men det forsvarer ikke tomgangen til HI at jeg kjører til stasjonen. (og mange ville nok ikke ansett det som "unødvendig" kjøring engang, men nettopp fordi jeg grunnleggende forsøker å tenke miljø også, så kjenner jeg at jeg KAN jo investere i ny regndress, og gå... gjorde det før, men nå er det det at det gir meg en time mindre med guttungen også da, hvilket har mye å si siden jeg de to dagene jeg jobber ikke akkurat har mye våkentid med ham... Men, miljømessig burde jeg selvsagt likevel gått.

Gammel 11-11-09, 18:01   #43
Pebbles
By the Sea

Pebbles sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Blogginnlegg: 186
Pebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av smilefjes, her.

Er det kun jeg som har selvfølelsen på plass i hele denne sjappa og tør å svare nei?

For min del handler det ikke om selvfølelse men selvinnsikt. Jeg gjør mange "dumme" ting med overlegg - og skammer meg ikke etterpå. Eksempel på en dum ting er vel å drikke Pepsi Max til middag i dag - det er dumt fordi det ikke er bra for kroppen. Men jeg synes det er stor stas med Pepi Max og har som mål for livet mitt å ikke balansere på en tynn line av Sunn Fornuft - så jeg er fornøyd med mitt valg.

Andre dumme ting ville jeg ikke vært fornøyd med - og atter andre ville jeg ikke engang gjort.

Så er det selvfølgelig et definisjonsspørsmål hva som er "dumt". Men den havner vi vel ikke i mål med med det første.

Gammel 11-11-09, 18:02   #44
Slettet bruker
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av Malama, her.

Med den bakgrunnsinfoen (Jeg synes at inspirerte/spinoff-tråder burde informere om hvor man var inspirert fra meg (med mulig unntak av de som er 110% innlysende, type de mange pannekeketrådene her forrige uke)) så er jeg enig med deg.

Ja, jeggjør likevel en og annen dum ting, men det forsvarer ikke tomgangen til HI at jeg kjører til stasjonen. (og mange ville nok ikke ansett det som "unødvendig" kjøring engang, men nettopp fordi jeg grunnleggende forsøker å tenke miljø også, så kjenner jeg at jeg KAN jo investere i ny regndress, og gå... gjorde det før, men nå er det det at det gir meg en time mindre med guttungen også da, hvilket har mye å si siden jeg de to dagene jeg jobber ikke akkurat har mye våkentid med ham... Men, miljømessig burde jeg selvsagt likevel gått.

Pøsjda. Det er miljøvennlig å kjøre bil. Det er ikke mye som krever så mye energi som å flytte ting med muskelkraft.

Det er ikke alltid tungvint=snillest altså.
Jeg bruker ikke bil i nærområdet som regel. Det er ikke på grunn av miljø først og fremst men på grunn av at jeg trenger frisk luft og dagslys.

Svar med sitat
Gammel 11-11-09, 18:04   #45
Slettet bruker
Passiv

Standard

Zoe - jeg tør påstå at jeg har en rimelig grei selvinnsikt. Det er igrunnen derfor jeg tør å påstå at jeg ikke så ofte gjør noe dumt. Og mene det. Ikke alle mine valg er vellykkede såklart, men noe rett og slett dumt er det sjelden jeg gjør.

Svar med sitat
Gammel 11-11-09, 18:04   #46
Floksa
can-jur

Floksa sin avatar

Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg gjør støtt og stadig dumme ting, både ting jeg vet er dumt og ting som blir dumt, uten at jeg brude ha visst det.
Meningen med tråden var IKKE å forsvare at man (evt jeg) gjør dumme ting, men å få bekreftet/avkreftet at det er flere enn meg som gjør dumme valg, selv om vi vet bedre. Røyking, drikking, spise for mye/feil, tomgangskjøring, bruke bilen på småturer, ikke bruke handlenett, la vær å trene, handle ubevisst ( som i å ikke tenke på opprinnelse, etikk, miljø osv) er "dumme" ting.

Å ikke sikre barn i bil, er....tja, vet ikke helt, men ikke hva jeg tenker på som "dum" ting i allefall, det er i en helt annen kategori.
Å gå i fra barn i bil, kommer heller ikke inn under den bolken, det blir mer personlige velg utifra eget referansegrunnlag og rammer rundt eget liv.

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-11-09, 18:04   #47
Kirsebær
Guardian of the galaxy

Kirsebær sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 85
Kirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Kanne, her.

Hva med sex uten prevensjon? Noen som har gjort det uten å ha prøverstatus?

Nei, vet du hva! Slikt kunne ikke falle meg inn.

Er det kun jeg som har selvfølelsen på plass i hele denne sjappa og tør å svare nei?

Jeg mener det oppriktig når jeg sier jeg tar mange dumme valg. Og da snakker jeg ikke om å spise sjokolade eller droppe treninga. Det er tulleting.

Gammel 11-11-09, 18:10   #48
Nabojenta

Nabojenta sin avatar

Blogginnlegg: 99
Nabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg røyker.

Gammel 11-11-09, 18:13   #49
Malama
Bør lage seg en tittel selv

Malama sin avatar

Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Pøsjda. Det er miljøvennlig å kjøre bil. Det er ikke mye som krever så mye energi som å flytte ting med muskelkraft.

Det er ikke alltid tungvint=snillest altså.
Jeg bruker ikke bil i nærområdet som regel. Det er ikke på grunn av miljø først og fremst men på grunn av at jeg trenger frisk luft og dagslys.

For meg blir det litt spm om definasjon av nærmiljøet... jeg er mye hjemme (jobber bare to dager i uka, vi har ikke barnehageplass enda....) og da går jeg mye tur, tidvis triller jeg da tur ned til haandlesenteret som ligger over veien for togstasjonen. Med andre ord synes jeg den distansen er en helt ok trilletur, på dager med fint vær. Likevel føles det litt for langt å gå, til og fra jobb...

Men, i hovedsak er jeg gjennomtenkt, jeg har handlenett, klessnortørkede bleier, triller til butikken (Ja, dagslys og frisk luft er en del av poenget her, og for handlenettet handler det jo også om at jeg er drittlei de tusen plastposene som flyter i huset... og for bleiene at jeg ikke orker å stresse på butikken for å kjøpe nye hver uke) Jeg resirkulerer glass, metall, plast og papir, altså alt de samler inn, og leverer klær til fretex eller uff (ikke barneklær da, de arves og lånes i familien). Men er nok ikke feilfri...

Gammel 11-11-09, 18:13   #50
Bomull
www.bomulls.no

Bomull sin avatar

Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Cottonfields
Blogginnlegg: 324
Bomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt av
Standard

Støtt og stadig, om enn ikke med vilje hele tiden ...

Gammel 11-11-09, 18:20   #51
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Zoe - jeg tør påstå at jeg har en rimelig grei selvinnsikt. Det er igrunnen derfor jeg tør å påstå at jeg ikke så ofte gjør noe dumt. Og mene det. Ikke alle mine valg er vellykkede såklart, men noe rett og slett dumt er det sjelden jeg gjør.

Jeg har jævlig god selvinnsikt. Det betyr ikke at jeg handler etter det jeg vet jeg bør gjøre av den grunn.

Gammel 11-11-09, 18:31   #52
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Klart jeg gjør. Da snakker jeg om brus, sjokolade, for mye mat, for mye sofatid, for mye tv-tid, for mye nettsurfing, kjøpe ting selv om jeg egentlig burde spart, handle på HM og lukke øynene for at jeg vet hvilke butikker jeg burde handle på mhp rettferdig handel. Trille til byen på cafebesøk istedenfor opp i marka... men egentlig er dette filleting.

I den store målestokken gjør vi sikkert også dårlige valg i likhet med store deler av befolkninga. Vi har bil. Den er i bruk. Vi tar fly når vi skal på ferie. Vi kjøper sikkert alt for mye ting som siden blir til søppel. Vi kunne helt klart vært mer miljøbevisste mhp strømforbruk. Vi bor såpass langt unna jobb at det er litt i overkant komfortabelt å kjøre, selv om det er mulig å sykle eller ta buss. (---> jeg sykler, mannen kjører. Jeg liker ikke å lete parkering). Vi kildesorterer, men kunne vært flinkere. Jeg kunne brukt mer tid på å lese med ungene, men det hender de blir overlatt til ei lydbok ved sengetid hvis jeg er sliten. Middagen blir av og til så som så på grunn av tidspress. Alt dette er småting hver for seg, men det er ikke alltid vi lever opp til det vi ønsker.

Jeg prøver dog å ikke gjøre dumme ting som kan føre til katastrofe på et blunk. Ungene er selvfølgelig sikra etter boka i bilen for eksempel. Jeg går ikke fra huset uten å ha sjekka for potensielle brannbomber. Og jeg hadde aldri forlatt bilen med baby inni og tenningsnøkkelen i. (det miljømessige aspektet er nå en ting, kidnapping er det jeg tenker når jeg ser det scenarioet der). Men slike ting varierer litt med bosted. De to eldste barna mine fikk jeg da vi bodde i en pitteliten by. Der kunne jeg sette vogna mi utenfor en butikk og gå inn. Alle gjorde det, alle kjente alles vogner og det var nabopoliti bak hver busk. Det ville ikke falle meg inn i måneskinn her i byen.

Gammel 11-11-09, 18:40   #53
Slettet bruker
Passiv

Standard

Men til de som tar dumme valg rett og slett - og ser det selv og gjør det likevel. Hvorfor? Er jeg helt rar som prøver å være lur? Det er jo ren egoisme - jeg vil jo helst ha det bra, og da prøver jeg å innrette meg så jeg får det ok også. Er det noen grunn til å ikke gjøre det?

Jeg kjenner at jeg ble nysgjerrig her nå.

Svar med sitat
Gammel 11-11-09, 18:44   #54
Nabojenta

Nabojenta sin avatar

Blogginnlegg: 99
Nabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Men til de som tar dumme valg rett og slett - og ser det selv og gjør det likevel. Hvorfor? Er jeg helt rar som prøver å være lur? Det er jo ren egoisme - jeg vil jo helst ha det bra, og da prøver jeg å innrette meg så jeg får det ok også. Er det noen grunn til å ikke gjøre det?

Jeg kjenner at jeg ble nysgjerrig her nå.

Jeg røyker selv om jeg vet hvor dumt det er. Hvorfor? Ja, si det. Skulle ønske jeg var røykfri. Skulle ønske at det ønsket var så stort at jeg faktisk gjorde noe med det. :domm:

Gammel 11-11-09, 18:44   #55
Pebbles
By the Sea

Pebbles sin avatar

Pebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hakke sagt et eneste ord om din selvinnsikt!

Du derimot mener at vi som svarer ja har dårlig selvfølelse - så meg derfor nødt til å påpeke at for min del skyldes det da altså ikke dårlig selvfølelse, men god selvinnsikt.

Gammel 11-11-09, 18:46   #56
Pebbles
By the Sea

Pebbles sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Sitron, her.

Jeg har jævlig god selvinnsikt. Det betyr ikke at jeg handler etter det jeg vet jeg bør gjøre av den grunn.

Nei, nettopp - det er jo akkurat det jeg sier også?

Gammel 11-11-09, 19:07   #57
Slettet bruker
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av Zoë, her.

Hakke sagt et eneste ord om din selvinnsikt!

Du derimot mener at vi som svarer ja har dårlig selvfølelse - så meg derfor nødt til å påpeke at for min del skyldes det da altså ikke dårlig selvfølelse, men god selvinnsikt.

Hvor har jeg skrevet at jeg mener de andre i denne tråden har dårlig selvfølelse?

Svar med sitat
Gammel 11-11-09, 19:13   #58
Pebbles
By the Sea

Pebbles sin avatar

Standard

Hvor har jeg skrevet at jeg mener de andre i denne tråden har dårlig selvfølelse?

Gammel 11-11-09, 19:19   #59
Lorien
Pauset

Medlem siden: Feb 2008
Blogginnlegg: 40
Lorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Støtt og stadig.

Lorien er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-11-09, 19:51   #60
Slettet bruker
Passiv

Standard

Og du glemte å sitere fullstendig. Hvis du prøver en gang til - denne gangen med smileyen så kanskje du får med deg litt humør?

Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 10:42.