Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Gjør du aldri "dumme" ting?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Se resultatene: Gjør du aldri dumme ting?
Nei, det gjør jeg aldri! 6 3,24%
Å, det hender vel..... 72 38,92%
Støtt og stadig! 99 53,51%
Dust! 8 4,32%
Deltakere: 185. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 12-11-09, 08:56   #81
Slettet bruker
Passiv

Standard

Sv: Gjør du aldri "dumme" ting?

Opprinnelig lagt inn av Pia, her.

Men smilefjes gjør du virkelig alltid det som er absolutt best for deg og miljøet? Spiser aldri noe du ikke burde spise? Hopper aldri over en trening? Kjøper bare økologisk? Går til feriestedet? Kjøper ikke for mange bh'er?

Nei, jeg spiser aldri noe jeg ikke burde spise. Jeg hopper aldri over en trening. Jeg kjøper ikke økologisk, men det anser jeg ikke som noe dumt valg. Det er et bevisst valg jeg tar om at jeg ikke ønsker det og jeg anser ikke det for dumt. Jeg går ikke til feriestedet men jeg mener heller ikke det er dumt å reise på ferie. Noen ganger tar jeg fly, andre ganger kjører jeg bil. Jeg kjøper ikke for mange behåer, men jeg har kjøpt noen. Ikke femten, men noen. Kanskje seks-syv. Jeg synes ikke det er overforbruk. Jeg bedriver minimalt med overforbruk igrunnen.

Det hender miljøet trekker det korteste strået iblant, men det er ikke fordi jeg velger dumt. Det er fordi jeg ikke rekker absolutt alt og må prioritere. Det handler ikke på noe vis om dumhet eller mangel på evne til gode valg. Det er da fordi jeg mener de valgene jeg tar er de best tilgjengelige av det som er valgbart.

Jeg mener altså dette: Nei, jeg lever ikke perfekt. Men å gjøre noe dumt gjør jeg sjelden. Tar jeg et valg forsøker jeg å ta det optimale valget ut fra de parametrene jeg vektlegger. Ser jeg at et alternativ da er dumt så velger jeg jo ikke det.

Svar med sitat
Gammel 12-11-09, 09:02   #82
Bokormen
Absolute Beginner

Bokormen sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 13
Bokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg gjør mange dumme ting.

Bokormen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-11-09, 10:21   #83
Floksa
can-jur

Floksa sin avatar

Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har veldig liten respekt for mennesker som sitter på en høy hest og føler seg komfortabel med å "dømme" andre.
For å virkelig kunne mene noe om andres dumhet bør ens egen sti være svært ren.
Og så ren sti er det ingen som har.
For de aller fleste valg vi tar, vil på en eller annen måte ramme noen andre på en ufordelaktig måte. Som mennesker kan vi ikke annet enn å manøvrere mellom disse umulige valgene utifra våre erfaringer, vår kunnskap, vår etikk og moral. Jeg syns man bør holde seg for god til å mene for mye om andres valg, før man selv har gått noen mil i denne andres sko.
Men jeg har også såpass selvinsikt at jeg vet at jeg ikke greier å leve etter det prinsippet og jeg vet at mine valg får negative konsekvenser for andre.

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-11-09, 10:30   #84
Pia
Princess Skids and Scars

Pia sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 50
Pia er virkelig godt liktPia er virkelig godt liktPia er virkelig godt liktPia er virkelig godt liktPia er virkelig godt liktPia er virkelig godt liktPia er virkelig godt liktPia er virkelig godt likt
Standard

Smilefjes: Du skjønte at jeg prøvde å være morsom ja? Vi legger nok bare forskjellig i hva hovedinnlegger mener tror jeg. Jeg leste det helt bokstavelig og da mener jeg at intet menneske alltid gjør det som er 100 % best for seg selv, miljøet eller folk rundt seg.

Vi vet jo at det å fly ikke er bra for miljøet, de fleste av oss gjør det allikevel. Jeg synes heller ikke 6-7 bh'er er overforbruk, men skal man tenke på hva som er best for miljøet så finnes det helt sikker en eller annen sak fra nøstebarn som man ikke behøver å vaske og derfor kan bruke i det uendelige uten å sløse vann.

Opprinnelig lagt inn av HI

Gjør du aldri ting du vet ikke er bra for deg, barna, andre, miljøet etc.?

Dette gikk jeg ut ifra, og det mener jeg ingen kan svare nei på.

Pia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-11-09, 10:38   #85
Karima
I tropene

Karima sin avatar

Medlem siden: Jun 2008
Karima er virkelig godt liktKarima er virkelig godt liktKarima er virkelig godt liktKarima er virkelig godt liktKarima er virkelig godt liktKarima er virkelig godt liktKarima er virkelig godt liktKarima er virkelig godt liktKarima er virkelig godt likt
Standard

Mer enn at jeg gjør dumme ting, opplever jeg vel at jeg ikke er enig med meg selv over tid om hva som egentlig er viktigst: Se en Mad Men-episode til eller være opplagt i morgen tidlig? Drikke vin til langt på fredagsnatta eller være blid bollebaker-mamma lørdag formiddag? Spise deilig sjokolade eller jobbe med sprettrumpa?

Dagen derpå synes jeg gjerne at jeg var dum i går. Men det syntes jeg jo alldeles ikke da jeg ble enig med meg selv om å prioritere å fortsette å ha det gøy.

Gammel 12-11-09, 12:12   #86
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Smilefjes: (Lar noe stå, hvis det er greit).

Du bør vel stå ganske langt fremme i køen og forstå at noen ganger er livet og rotet inni hodet og alt sammen slik at man ender opp med å gjøre ting som ikke er bra for en selv? (Så skal du selvsagt ha all verdens kred for at du ikke gjør det NÅ, men fortiden er da der den også? Og noen lever i den fasen nå).

Sist redigert av Polyanna : 12-11-09 kl 12:22.
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-11-09, 12:17   #87
Slettet bruker
Passiv

Standard

Poly - jeg har gjort dårlige valg. Valg som i ettertid har vist seg veldig feil. Men det er noe annet enn at man bevisst velger det man vet er dumt når man står i valgsituasjonen. Det er mye som påvirker et valg. Og noen valg er vesentlig mer komplekse enn andre. Men jeg vil stå inne for at om jeg i forkant av et valg ser hva som er riktig og hva som er åpenbart galt så velger jeg jo det som er smart.

Jeg quoter ikke og setter pris på om du sletter eksemplene dine da dette er åpent forum og jeg ikke deler det der på åpent.

Svar med sitat
Gammel 12-11-09, 12:20   #88
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

UNNSKYLD!!!!!!

Det var veldig, veldig, veldig ubetenksomt av meg. Jeg vet at jeg ikke har tilgang til bloggen din, og tenkte ikke på at det kunne stå ting andre steder også og at dette var åpent og..

BEKLAGER VELDIG!!!!

Gammel 12-11-09, 12:21   #89
Slettet bruker
Passiv

Standard

Alt i orden. Og har ikke du tilgang til bloggen min?

Svar med sitat
Gammel 12-11-09, 12:21   #90
Floksa
can-jur

Floksa sin avatar

Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av smilefjes, her.

Men det er noe annet enn at man bevisst velger det man vet er dumt når man står i valgsituasjonen.

Men ligger det ikke i dette at man feks som overvektig ( som jeg er ) tar dårlige valg, som man VET er dumme når man står i valgsituasjonen?
Man blir ikke overvektig uten å ha tatt dumme valg, mot bedre viten, mange ganger.
Akkurat det vet jeg mye om.
Det er veldig få normalt oppegående mennesker som ikke vet sammenhengen mellom kaloriintak og forbruk.

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-11-09, 12:23   #91
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Standard

Alt i orden. Og har ikke du tilgang til bloggen min?

Nå får jeg det vel aldri.

Gammel 12-11-09, 12:26   #92
Slettet bruker
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av Floksa, her.

Men ligger det ikke i dette at man feks som overvektig ( som jeg er ) tar dårlige valg, som man VET er dumme når man står i valgsituasjonen?
Man blir ikke overvektig uten å ha tatt dumme valg, mot bedre viten, mange ganger.
Akkurat det vet jeg mye om.
Det er veldig få normalt oppegående mennesker som ikke vet sammenhengen mellom kaloriintak og forbruk.

Det kommer litt an på. Om jeg i dag velger å spise sjokolade så er det et dumt valg. Men om en som er syk overspiser som følge av sin sykdom hvor dette er det som utgjør sykdommen så er det en uheldig ting å gjøre, men det er ikke et valg som er dumt. Det er ønskelig med noe annet, men det er altså ikke dumhet som er grunnen til at det ikke går. Jeg er svært optatt av at man skal være realistisk på hvilke alternativer som er reellt tilgjengelige for å velges. Selvsagt er det best om alle er supermennesker hele tiden som klarer alt og er perfekte. Men det betyr ikke at alle som ikke er der er dumme. Det betyr noen ganger at de aller mest optimale alternativene ikke var tilgjengelige.

Om man velger ut fra tilgjengelige alternativer og da velger det dårligste så gjør man et dumt valg. Det gjør ikke jeg. Jeg forsøker å finne ut hvilke alternativer som er valgbare, også velger jeg det beste.

Svar med sitat
Gammel 12-11-09, 12:27   #93
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Standard

Jeg hører hva du sier, smilefjes, men det blir litt, jeg vet ikke, deterministisk? Og veldig binært: Enten er man et hjelpeløst offer for en tilstand, eller så har man full kontroll, liksom?

Gammel 12-11-09, 12:27   #94
Slettet bruker
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Nå får jeg det vel aldri.

Svar med sitat
Gammel 12-11-09, 12:33   #95
Slettet bruker
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Jeg hører hva du sier, smilefjes, men det blir litt, jeg vet ikke, deterministisk? Og veldig binært: Enten er man et hjelpeløst offer for en tilstand, eller så har man full kontroll, liksom?

Nja - ikke fullt så gæli kanskje. Men noe ala. Noen ganger kan man ikke velge de beste løsningene. Da får man velge mellom det som er valgbart. Jeg skulle jo gjerne veid ti kilo mindre og vært ti år yngre med bedre humør - men det er ikke valgbart. Dog er det valgbart for meg i dag å ikke spise usunn mat og å trene, så da velger jeg det. Det er valgbart for meg i dag fordi jeg ikke lenger har en selvfølelse som stopper meg i å kunne ta riktig valg på dette. Det var derimot et problem før. Dermed har jeg altså i dag valgalternativer jeg ikke hadde før på noen områder og kan dermed velge totalt bedre nå enn før. Sånn bygger man sakte opp sin verden til å bli litt bedre. Gjennom å ta de riktige valgene ut fra de alternativene som er tilgjengelige for den enkelte. Gjøre så godt man kan og forsøke å la være å ødelegge for seg selv.

Svar med sitat
Gammel 12-11-09, 12:36   #96
him
Leser

him sin avatar

Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg er enig med Floksa og Polyanna. Det er ikke svart hvitt, på hvilket nivå man har kontroll. Selv om jeg helt klart mener at folk som er alkoholikere er syke og ikke "bare kan slutte å drikke", så mener jeg alikevel at det er ting en som er alkoholiker kan gjøre (i motsetning til feks en som har kreft i sjelettet).

Og jeg mener jo at såkalt "normale" også kan ha problemer med dette, jeg vil jo si at det er normalt å gjøre "dumme ting mot bedre vitende", det er i alle fall mer vanlig enn å aldri gjøre det.

Gammel 12-11-09, 12:39   #97
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Nja - ikke fullt så gæli kanskje. Men noe ala. Noen ganger kan man ikke velge de beste løsningene. Da får man velge mellom det som er valgbart. Jeg skulle jo gjerne veid ti kilo mindre og vært ti år yngre med bedre humør - men det er ikke valgbart. Dog er det valgbart for meg i dag å ikke spise usunn mat og å trene, så da velger jeg det. Det er valgbart for meg i dag fordi jeg ikke lenger har en selvfølelse som stopper meg i å kunne ta riktig valg på dette. Det var derimot et problem før. Dermed har jeg altså i dag valgalternativer jeg ikke hadde før på noen områder og kan dermed velge totalt bedre nå enn før. Sånn bygger man sakte opp sin verden til å bli litt bedre. Gjennom å ta de riktige valgene ut fra de alternativene som er tilgjengelige for den enkelte. Gjøre så godt man kan og forsøke å la være å ødelegge for seg selv.

Men verden er da ikke så svart/hvit? Selv om man ikke har en sykdom, kan man ha svakheter som gjør at viljen ikke alltid er der den skal. Jeg mener - jeg kan ville ha resultatet av treningsturen uten å ville ut på treningstur i vind og regn. Selv om det åpenbart er bra for meg på lang sikt å trene, kan det godt være at jeg greier å overbevise meg selv om at jeg også har godt av en rolig kveld med film. Noe som på sett og vis er å bedra seg selv, men få av oss greier/ønsker å leve et liv som vil gi oss alle de resultatene vi ønsker å oppnå?

Gammel 12-11-09, 13:09   #98
Pia
Princess Skids and Scars

Pia sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 50
Pia er virkelig godt liktPia er virkelig godt liktPia er virkelig godt liktPia er virkelig godt liktPia er virkelig godt liktPia er virkelig godt liktPia er virkelig godt liktPia er virkelig godt likt
Standard

Men smilefjes jeg prøver meg igjen siden du pent overså mitt innlegg. En ting er dette med sin egen helse, jeg mener at det ikke er så svart og hvitt, men jeg ser hva du mener. Men et av spørsmålene i hovedinnlegget gikk jo også på miljø, altså "gjør du ting du vet ikke er bra for miljøet", og det gjør vi jo alle hver eneste dag. Og det har ikke noe med sykdom å gjøre at man velger å fly på ferie istedetfor å ta tog eller å ikke dra på ferie. Joda det går sjappere med fly og man har bare et visst antall feriedager. Mye mulig at det er det beste for tålmodigheten og helsa til familien også, men sett i forhold til miljøet er det jo ikke det beste?

De aller fleste av oss spiser sjokolade mot bedre viten og uten at vi har en sykdom forbundet til mat, men mulig jeg misforstår deg stort nå?

Pia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-11-09, 13:37   #99
Slettet bruker
Passiv

Standard

Pia -

Altså - det jeg mener er at når man velger noe så velger man ut fra de parametrene man selv vektlegger. For eksempel kan man tenke at i dag orker jeg ikke å trene fordi jeg er sliten og det regner. Jeg vil heller ha godt av å slappe av i dag og trene en annen dag.

Jeg mener at dette ikke er et dumt valg og vil dermed da si at om man velger dette så har man ikke gjort noe dårlig valg. Man har vektlagt forskjellige ting og valgt det man mente var best der og da.

På samme måte kan man kjenne at man muligens er så irritert at man er en millimeter unna å skjelle ut ungene sine uten at de fortjener det. Da kan det være et godt valg å gå ut og ta seg en røyk isteden.

Det jeg forsøker å få frem uten å lykkes særlig godt her er at man i det siste eksempelet selvsagt heller skulle sluttet å røyke og vært blid og satt seg ned med barna og lært dem om kildesortering isteden, gjerne mens man sådde tomater og bakte boller. Men der og da så var det ikke et tilgjengelig valg. Valget sto mellom ren utskjelling eller en time-out med en røyk. Da er det ikke et dumt valg med en time-out og en røyk selv om det ikke er bra å røyke.

Senere har man kanskje en valgmulighet på å slutte å røyke, og da kan man velge å bruke den. Det er da smart.

Da jeg var tenåring og i opposisjon og skulle markere meg så var de tingene det var naturlig å velge rusmidler, røyk og musikk. Jeg valgte å begynne å røyke og å spille bråkete og høy musikk. Ikke rusmidler. Jeg burde selvsagt valgt kunst og økologisk mat, men det ville ikke gjort nytten. I dag er jeg røykfri fordi jeg altså da har fått livet slik at jeg kunne velge bort å røyke etterhvert.

Jeg er usikker på om dette ble det aller minste klarer egentlig?

Svar med sitat
Gammel 12-11-09, 13:49   #100
Joika
Pauset

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Internett
Blogginnlegg: 180
Joika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Støtt og stadig.
Tror jeg klarte briste et ribbein på daten i går..... Og det etter at jeg hadde fått blomst (fordi jeg er syk).
Snakk om å være drømmedame.... :doh: Dette føyer seg vel bare inn i en lang, lang rekke....

Joika er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 15:02.