|
|||||||
| Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
| Se resultatene: Gjør du aldri dumme ting? | |||
| Nei, det gjør jeg aldri! |
|
6 | 3,24% |
| Å, det hender vel..... |
|
72 | 38,92% |
| Støtt og stadig! |
|
99 | 53,51% |
| Dust! |
|
8 | 4,32% |
| Deltakere: 185. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen | |||
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#81 |
|
Passiv
|
Sv: Gjør du aldri "dumme" ting?
Nei, jeg spiser aldri noe jeg ikke burde spise. Jeg hopper aldri over en trening. Jeg kjøper ikke økologisk, men det anser jeg ikke som noe dumt valg. Det er et bevisst valg jeg tar om at jeg ikke ønsker det og jeg anser ikke det for dumt. Jeg går ikke til feriestedet men jeg mener heller ikke det er dumt å reise på ferie. Noen ganger tar jeg fly, andre ganger kjører jeg bil. Jeg kjøper ikke for mange behåer, men jeg har kjøpt noen. Ikke femten, men noen. Kanskje seks-syv. Jeg synes ikke det er overforbruk. Jeg bedriver minimalt med overforbruk igrunnen. |
|
|
|
#83 |
|
can-jur
|
Sv: Gjør du aldri "dumme" ting?Jeg har veldig liten respekt for mennesker som sitter på en høy hest og føler seg komfortabel med å "dømme" andre.
|
|
|
|
#84 |
|
Princess Skids and Scars
|
Sv: Gjør du aldri "dumme" ting?Smilefjes: Du skjønte at jeg prøvde å være morsom ja?
Dette gikk jeg ut ifra, og det mener jeg ingen kan svare nei på. |
|
|
|
|
|
#85 |
|
I tropene
Medlem siden: Jun 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Gjør du aldri "dumme" ting?Mer enn at jeg gjør dumme ting, opplever jeg vel at jeg ikke er enig med meg selv over tid om hva som egentlig er viktigst: Se en Mad Men-episode til eller være opplagt i morgen tidlig? Drikke vin til langt på fredagsnatta eller være blid bollebaker-mamma lørdag formiddag? Spise deilig sjokolade eller jobbe med sprettrumpa?
|
|
|
#86 |
|
Yes, we can!!
|
Sv: Gjør du aldri "dumme" ting?Smilefjes: (Lar noe stå, hvis det er greit).
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel Sist redigert av Polyanna : 12-11-09 kl 12:22. |
|
|
|
|
|
#87 |
|
Passiv
|
Sv: Gjør du aldri "dumme" ting?Poly - jeg har gjort dårlige valg. Valg som i ettertid har vist seg veldig feil. Men det er noe annet enn at man bevisst velger det man vet er dumt når man står i valgsituasjonen. Det er mye som påvirker et valg. Og noen valg er vesentlig mer komplekse enn andre. Men jeg vil stå inne for at om jeg i forkant av et valg ser hva som er riktig og hva som er åpenbart galt så velger jeg jo det som er smart. |
|
|
|
#88 |
|
Yes, we can!!
|
|
|
|
#89 |
|
Passiv
|
Sv: Gjør du aldri "dumme" ting?Alt i orden. Og har ikke du tilgang til bloggen min? |
|
|
|
#90 |
|
can-jur
|
|
|
|
|
#91 |
|
Yes, we can!!
|
Nå får jeg det vel aldri.
|
|
|
#92 |
|
Passiv
|
Det kommer litt an på. Om jeg i dag velger å spise sjokolade så er det et dumt valg. Men om en som er syk overspiser som følge av sin sykdom hvor dette er det som utgjør sykdommen så er det en uheldig ting å gjøre, men det er ikke et valg som er dumt. Det er ønskelig med noe annet, men det er altså ikke dumhet som er grunnen til at det ikke går. Jeg er svært optatt av at man skal være realistisk på hvilke alternativer som er reellt tilgjengelige for å velges. Selvsagt er det best om alle er supermennesker hele tiden som klarer alt og er perfekte. Men det betyr ikke at alle som ikke er der er dumme. Det betyr noen ganger at de aller mest optimale alternativene ikke var tilgjengelige. |
|
|
|
#93 |
|
Yes, we can!!
|
Sv: Gjør du aldri "dumme" ting?Jeg hører hva du sier, smilefjes, men det blir litt, jeg vet ikke, deterministisk? Og veldig binært: Enten er man et hjelpeløst offer for en tilstand, eller så har man full kontroll, liksom?
|
|
|
#95 |
|
Passiv
|
Nja - ikke fullt så gæli kanskje. Men noe ala. Noen ganger kan man ikke velge de beste løsningene. Da får man velge mellom det som er valgbart. Jeg skulle jo gjerne veid ti kilo mindre og vært ti år yngre med bedre humør - men det er ikke valgbart. Dog er det valgbart for meg i dag å ikke spise usunn mat og å trene, så da velger jeg det. Det er valgbart for meg i dag fordi jeg ikke lenger har en selvfølelse som stopper meg i å kunne ta riktig valg på dette. Det var derimot et problem før. Dermed har jeg altså i dag valgalternativer jeg ikke hadde før på noen områder og kan dermed velge totalt bedre nå enn før. Sånn bygger man sakte opp sin verden til å bli litt bedre. Gjennom å ta de riktige valgene ut fra de alternativene som er tilgjengelige for den enkelte. Gjøre så godt man kan og forsøke å la være å ødelegge for seg selv. |
|
|
|
#96 |
|
Leser
|
Sv: Gjør du aldri "dumme" ting?Jeg er enig med Floksa og Polyanna. Det er ikke svart hvitt, på hvilket nivå man har kontroll. Selv om jeg helt klart mener at folk som er alkoholikere er syke og ikke "bare kan slutte å drikke", så mener jeg alikevel at det er ting en som er alkoholiker kan gjøre (i motsetning til feks en som har kreft i sjelettet).
|
|
|
#97 |
|
maler
|
Men verden er da ikke så svart/hvit? Selv om man ikke har en sykdom, kan man ha svakheter som gjør at viljen ikke alltid er der den skal. Jeg mener - jeg kan ville ha resultatet av treningsturen uten å ville ut på treningstur i vind og regn. Selv om det åpenbart er bra for meg på lang sikt å trene, kan det godt være at jeg greier å overbevise meg selv om at jeg også har godt av en rolig kveld med film. Noe som på sett og vis er å bedra seg selv, men få av oss greier/ønsker å leve et liv som vil gi oss alle de resultatene vi ønsker å oppnå?
|
|
|
#98 |
|
Princess Skids and Scars
|
Sv: Gjør du aldri "dumme" ting?Men smilefjes jeg prøver meg igjen siden du pent overså mitt innlegg. |
|
|
|
|
|
#99 |
|
Passiv
|
Sv: Gjør du aldri "dumme" ting?Pia - |
|
|