Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Parfymeforbud på offentlige kontorer?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 12-11-09, 19:43   #161
rine
Halloen!

rine sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Parfymeforbud på offentlige kontorer?

Opprinnelig lagt inn av Nabojenta, her.

Enten er Doremifa fryktelig ondskapsfull eller mangler noen antenner. I rest my case ...

Det var min første tanke også, men jeg ble usikker på fakta her:

Reagerer Skvetten like sterkt på katt som på parfyme? Hvis hun gjør det, men tar medisiner fordi hun er glad i katten sin, synes jeg ikke hun kan forlange at alle andre slutter med parfyme. (Det kan jo hende at de er glade i parfymen sin..)
Hvis Skvetten derimot er reagerer mye sterkere på parfyme enn på katter, synes jeg Dorfemia er ganske på jordet.
Jeg fikk ikke helt med meg hvorfor hun/han? Dorfemia hisser seg opp her. :innrømmer:

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-11-09, 19:58   #162
Nabojenta

Nabojenta sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 99
Nabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av rine, her.

Reagerer Skvetten like sterkt på katt som på parfyme? Hvis hun gjør det, men tar medisiner fordi hun er glad i katten sin, synes jeg ikke hun kan forlange at alle andre slutter med parfyme. (Det kan jo hende at de er glade i parfymen sin..)
Hvis Skvetten derimot er reagerer mye sterkere på parfyme enn på katter, synes jeg Dorfemia er ganske på jordet.
Jeg fikk ikke helt med meg hvorfor hun/han? Dorfemia hisser seg opp her. :innrømmer:

Det var vel mer ordlyden jeg reagerte på(det jeg uthevet). Snakk om å vise lite empati.

Gammel 12-11-09, 20:34   #163
Skvetten
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av Mjau, her.

Du Skvetten, hvordan er det i forhold til naturlige lukter? Er det bare syntetiske du (eller andre med den type allergi) reagerer på, eller er det også lukter fra eteriske oljer osv.

Det er noen få eteriske oljer jeg kan bruke, eksempelvis sitronolje som jeg har i eddik og bruker som skyllemiddel. De aller fleste eteriske oljer som kommer fra ulike blomster gjør meg like syk som annen parfyme, desverre.

Opprinnelig lagt inn av rine, her.

Opprinnelig lagt inn av smilefjes, her.

Jeg tillater meg å summere for henne jeg, det står rundt i tråden her allerede.
Skvetten reagerer sterkt på katt og måtte derfor straks kvitte seg med kattene sine. Hun reagerer vesentlig mildere på hund og kan derfor ha hunden sin foreløpig. Hun reagerer så sterkt på parfyme at hun noen ganger må hentes inn med ambulanse og såvidt overlever - etter at hun har tatt maksdoser av alle de medisiner som finnes. Det bare er ikke nok.

Takk, Smilefjes for oppsummering.

I tillegg blir jeg allergivaksinert for å tåle hunden min enda bedre. Dette fordi jeg har så store begrensninger i livet mitt allerede at legene ønsker at jeg skal få beholde ham, enn så lenge får jeg det. Dersom legene sier stopp, vel så er det stopp, med andre ord: virker ikke allergivaksineringen blir det ingen Pelsen her i heimen lengre.

Opprinnelig lagt inn av Nabojenta, her.

Det var vel mer ordlyden jeg reagerte på(det jeg uthevet). Snakk om å vise lite empati.

Ordlyden til det innlegget det refereres til gjorde meg virkelig lei meg rett og slett. Så langt har jeg avstått fra å si så mye til vedkommende, og har parkert det på kontoen for å være uvitende og lite empatisk. Visst kan man stille kritiske spørsmål og det er en veldig god ting, men å være direkte ondsinnet i sine uttalelser er ikke til det beste for noen. Det er vel vedkommende selv som kan best si hva det bunner i.

Selv er jeg bare glad for at så mange faktisk tenker seg om en gang til før de dusjer på seg parfymen sin for å sitte på bussen jeg. Har livet mitt kjært og tro det eller ei, jeg setter pris på det offentlige rom jeg også selv om det gjør meg veldig syk nokså ofte.

Svar med sitat
Gammel 12-11-09, 21:12   #164
Doremifa
Fullverdig medlem

Doremifa er litt kul
Standard

Jeg hadde egentlig ikke tenkt å være med noe mer i denne tråden, men etter å ha fått en del interessante prikker kan jeg utdype litt mer hva jeg mener. Det er tydeligvis en del som har forstått meningen min med innlegget, og noen som ikke har det

Nabojenta reagerer på ordlyden: kvitt deg med allergibomba.
Presisering: pelsdyr er ikke bra for allergi. Å ha/være i nærkontakt med pelsdyr kan trigge andre allergier/forverre det man allerede har. Dette vet Skvetten også, men tar tydeligvis en kalkulert risiko i samarbeid med sine leger.

Til Skvetten: jeg har forstått det slik at det du reagerer mest på er at jeg skriver at man må ta ansvar for sin egen helse. (Du vet jo allerede at hunden ikke er så bra for deg, så jeg regner ikke med at det var det du reagerte mest på?)
Det er nå en gang slik at når man har såpass store plager som du later til å ha med dyr også (jmf, x antall medisiner og vaksiner for å takle det) så må kroppen din jobbe ekstra for å holde seg stabil i forhold til de plagene. Når du så er i det offentlige rom og blir utsatt for dufter fra folk reagerer du skummelt kraftig. Jeg syns det høres ut som en grusom tilværelse og har all medfølelse for det. Jeg begynte å lese tråden fordi jeg syntes synd på deg, men stusset veldig da jeg leste at du har hund. Helt ærlig, tror du ikke at du hadde spart kroppen din for en del plager, og kanskje du hadde klart deg med litt mindre medisiner, dersom du ikke hadde hatt hunden? Du sier jo selv at du må medisinere deg kraftig for å omgås spesielt katter? Kanskje kroppen din hadde vært bedre rustet til å takle de allergenene det er vanskeligere å unngå i hverdagen, som f.eks mennesker med små mengder parfyme?

Det er dette jeg mener med å ta ansvar for egen helse. Leger vet mye, men jeg hadde vært død om jeg hadde stolt på alt de sier.

Hilsen Doremifa som faktisk vet litt hun også

Doremifa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-11-09, 21:41   #165
Mississippi
ull-lue

Mississippi sin avatar

Medlem siden: Oct 2008
Hvor: Akershus
Mississippi imponerer mange og er sikkert smartMississippi imponerer mange og er sikkert smartMississippi imponerer mange og er sikkert smartMississippi imponerer mange og er sikkert smartMississippi imponerer mange og er sikkert smartMississippi imponerer mange og er sikkert smartMississippi imponerer mange og er sikkert smartMississippi imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av Doremifa, her.

Jeg hadde egentlig ikke tenkt å være med noe mer i denne tråden, men etter å ha fått en del interessante prikker kan jeg utdype litt mer hva jeg mener. Det er tydeligvis en del som har forstått meningen min med innlegget, og noen som ikke har det

Presisering: pelsdyr er ikke bra for allergi. Å ha/være i nærkontakt med pelsdyr kan trigge andre allergier/forverre det man allerede har. Dette vet Skvetten også, men tar tydeligvis en kalkulert risiko i samarbeid med sine leger.

Til Skvetten: jeg har forstått det slik at det du reagerer mest på er at jeg skriver at man må ta ansvar for sin egen helse. (Du vet jo allerede at hunden ikke er så bra for deg, så jeg regner ikke med at det var det du reagerte mest på?)
Det er nå en gang slik at når man har såpass store plager som du later til å ha med dyr også (jmf, x antall medisiner og vaksiner for å takle det) så må kroppen din jobbe ekstra for å holde seg stabil i forhold til de plagene. Når du så er i det offentlige rom og blir utsatt for dufter fra folk reagerer du skummelt kraftig. Jeg syns det høres ut som en grusom tilværelse og har all medfølelse for det. Jeg begynte å lese tråden fordi jeg syntes synd på deg, men stusset veldig da jeg leste at du har hund. Helt ærlig, tror du ikke at du hadde spart kroppen din for en del plager, og kanskje du hadde klart deg med litt mindre medisiner, dersom du ikke hadde hatt hunden? Du sier jo selv at du må medisinere deg kraftig for å omgås spesielt katter? Kanskje kroppen din hadde vært bedre rustet til å takle de allergenene det er vanskeligere å unngå i hverdagen, som f.eks mennesker med små mengder parfyme?

Det er dette jeg mener med å ta ansvar for egen helse. Leger vet mye, men jeg hadde vært død om jeg hadde stolt på alt de sier.

Opprinnelig lagt inn av Skvetten, her.

I tillegg blir jeg allergivaksinert for å tåle hunden min enda bedre. Dette fordi jeg har så store begrensninger i livet mitt allerede at legene ønsker at jeg skal få beholde ham, enn så lenge får jeg det. Dersom legene sier stopp, vel så er det stopp, med andre ord: virker ikke allergivaksineringen blir det ingen Pelsen her i heimen lengre.

Ordlyden til det innlegget det refereres til gjorde meg virkelig lei meg rett og slett. Så langt har jeg avstått fra å si så mye til vedkommende, og har parkert det på kontoen for å være uvitende og lite empatisk. Visst kan man stille kritiske spørsmål og det er en veldig god ting, men å være direkte ondsinnet i sine uttalelser er ikke til det beste for noen. Det er vel vedkommende selv som kan best si hva det bunner i.

Selv er jeg bare glad for at så mange faktisk tenker seg om en gang til før de dusjer på seg parfymen sin for å sitte på bussen jeg. Har livet mitt kjært og tro det eller ei, jeg setter pris på det offentlige rom jeg også selv om det gjør meg veldig syk nokså ofte.

Jeg har ikke tenkt til å melde meg på noen prikkebølge eller krangel her, men sånn jeg tolker Skvetten (og legene) så handler vel dette med hunden om livskvalitet på et annet plan enn allergiene og astmaen pga alle de begrensningene i livet hennes som beskrives.
Jeg syns det virker som at dette med hund er en ting som faktisk hjelper på helsa snarere enn å forverre den sålenge Skvetten responderer på vaksinasjon.

Gammel 12-11-09, 21:49   #166
Nabojenta

Nabojenta sin avatar

Blogginnlegg: 99
Nabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Men vet du hva kontakten med et dyr faktisk kan ha å si for noen mennesker?
Jeg forstår hva du mener, men du kunne kanskje ordlagt deg litt annerledes? Joda, dette er bare et forum, men hva og hvordan vi skriver har ganske mye å si for de fleste.
Da jeg leste innlegget ditt, kjente jeg hvor sterkt det gikk innpå meg. Hva da med den personen det var myntet på?

Gammel 12-11-09, 22:01   #167
Skvetten
Passiv

Standard

Nå startet jeg ikke tråden fordi at noen skulle synes synd på meg, derimot startet jeg den fordi det er mange som reagerer med respirasjonssvikt på parfyme. I Norge er det veldig mange mennesker med alvorlige lungesykdommer som vanskelig kan delta i en del sosiale settinger, det vær seg buss eller offentlige kontorer, kino eller teater nettopp på grunn av all parfymen mennesker rundt dem har på seg. Det er en grunn til at det er soner på Rikshospitalet hvor det faktisk er totalt forbudt å bruke parfyme og hvor selv pårørende blir slengt på dør om de er parfymerte (selv mødre som skal besøke sine små barn som er der alene blir kastet ut).

Jeg klarer meg ikke med mindre medisiner, selv når jeg har vært på steder (behandlingssteder) med få eller ingen allergener kan jeg ikke kutte ned på medisinen. Dette da det er så mange andre ting i luften jeg reagerer på og diverse matvarer i tillegg. Når mine leger da har valgt å starte med den mildeste allergien min (hund) for vaksinering er det et ledd i retning av et mer normalisert liv i form av at jeg kanskje kan slippe noe av allergimedisinene mine. Det at jeg velger å ta medisin for å kunne hilse på en katt eller besøke mine venner som har katt handler igjen om livskvalitet. Når man unngår så mange ting som for andre er normale (julebord, teater, kino, restauranter, konserter mv) annet enn i helt spesielle situasjoner sier det seg nesten selv at det er verdt det og at det er langt viktigere for å kunne ha et normalt liv enn om et legmenneske som deg mener at jeg med det ikke tar ansvar for min egen helse, men heller dytter ansvaret for min allergi over på andre mennesker.

Små mengder med parfyme gjør at mine bronkier trekker seg sammen og at lungene mine verker. Det eneste som er mulig for å slippe det er å unngå parfyme. Når mitt liv er totalt parfymefritt selv om jeg kunne ønske at jeg kunne ha deilig sjampo fra frisøren eller kunne gå inn i et parfymeri, så er det fordi jeg da i det minste her hjemme ikke reagerer på noe i luften.

Du vet nok svært lite om dette med alvorlige lungelidelser, det skinner gjennom.

Svar med sitat
Gammel 12-11-09, 22:46   #168
rine
Halloen!

rine sin avatar

rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Skvetten: Jeg spurte bare fordi jeg ikke helt fikk med meg saksgangen i diskusjonen, og trodde at Dorfemia muligens hadde et poeng. Det kan jeg jo nå konkludere meg at hun/han (hvilket kjønn er det egentlig?) ikke hadde.

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-11-09, 01:45   #169
Mani
Helt vanlig

Blogginnlegg: 1
Mani imponerer mange og er sikkert smartMani imponerer mange og er sikkert smartMani imponerer mange og er sikkert smartMani imponerer mange og er sikkert smartMani imponerer mange og er sikkert smartMani imponerer mange og er sikkert smartMani imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av Skvetten, her.

Jeg er arvelig belastet i forhold til astma og allergi da, så det virker også inn. Videre kan jeg nevne at 4 av 4 av fars søsken har astma og allergi, 4 av 4 har utviklet KOLS og 2 av 4 er døde av det før de var 70. Så det er en lite hyggelig statistikk.

Jeg skjønner godt at dette er utfordrende å leve med og at det tar mye krefter. Håper på de beste odds for deg da og jeg skal ialle fall forsøke å begrense parfymebruken om jeg er på steder hvor det kan bli trangt.
Jeg vet alt om økt livskvalitet med dyr ihvertfall.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 03:20.