Sv: "Syk av kroppsvekta" – en ok artikkel?
Opprinnelig lagt inn av Iset, her.
Og det er sånne ting som gjør at jeg sitter igjen med en slags dårlig samvittighet overfor min situasjon (det kan jo ikke du for, det er bare sånn jeg føler det). Hver gang noen skryter av meg i en tråd, blir jeg jo glad, men samtidig kjenner jeg det stikker litt fordi jeg vet at noen kanskje blir misunnelige, fristet av operasjonen eller irriterte fordi jeg tok "den enkle utveien".
Jeg synes ikke du skal ha dårlig samvittighet for det. Men av og til dukker det opp litt nyanser i historiene her på FP også, som at det er knallhardt å ikke kunne spise så mye man vil, etter at man er operert. Det syntes jeg manglet i den artikkelen i Magasinet. Hvis jeg leste godt nok, da. Fikk liksom inntrykket av at hun ble operert, og så, svisj, møter vi henne senere, og ingenting om hvordan det har vært mens hun mistet kiloene. Det er jo kanskje det som er noe av det viktige å få fram med tanke på at det ikke er noen "enkel vei ut" av problemene. Men at har man først operert seg, så tvinger man seg til å slanke seg, på en måte. (I tillegg til redusert næringsopptak). Jeg synes det er bra at sukesesshistorier kommer fram, og viser at ekstrem overvekt er et medisinsk problem, og at denne behandlingsformen finnes. Men som noen andre også sa: det at det bare fremstilles som en enkel rosenrød utvei, slår liksom tilbake på både de som er operert, og de som ikke er det (ennå), enten "hun valgte en snarvei, for å se bra ut", eller "men det er vel bare å la seg operere".