Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Mims miljøaksjon 2007

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 21-12-06, 11:08   #21
Polkadot
Passiv

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hedmark
Polkadot er populærPolkadot er populærPolkadot er populærPolkadot er populær
Standard

Sv: Mims miljøaksjon 2007

jeg burde absolutt klare å bruke bilen mindre!

Ellers har jeg gått over til tøybind og mooncup i stedetfor engangsbind.

Polkadot er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-12-06, 13:58   #22
*HH*
Frøken

*HH* sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Østlandet
*HH* imponerer mange og er sikkert smart*HH* imponerer mange og er sikkert smart*HH* imponerer mange og er sikkert smart*HH* imponerer mange og er sikkert smart*HH* imponerer mange og er sikkert smart*HH* imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Dette syntes jeg var et kjempeflott forslag! Skal titte på den så fort jeg får tid! Skal sette opp mine forsetter her.

*HH* er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-12-06, 17:30   #23
amylin
One of These Days

amylin sin avatar

Blogginnlegg: 246
amylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtid
Standard

Flott tiltak.

Her i huset skal vi
* kaste mindre mat.
* gi bort mer klær og leker. Vi har så mye som fortsatt er fint og kan brukes av andre.
* kjøpe mer brukte ting, ski til tulla, akebrett osv.
* bruke bilen mindre, men vi er ganske flinke på det. Kan bli flinkere til å gå til jobb på vinterstid, da.

Engangsprodukter? Hva kjøper dere av det? Kjøper engangstamponger og bleier, men kommer liksom ikke på noe annet vi kjøper. Sikkert mer altså, men kommer ikke på noe.

Vi kan også bli flinkere til å kjøpe økologiske varer. Dessuten sorterer vi lite søppel hjemme i forhold til på jobb. Det kan vi bli flinkere på. Må sjekke opp hvordan det er med sortering av avfall her jeg bor.

amylin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-12-06, 22:25   #24
Pope
Fraværende...til tider.

Pope sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Pope imponerer mange og er sikkert smartPope imponerer mange og er sikkert smartPope imponerer mange og er sikkert smartPope imponerer mange og er sikkert smartPope imponerer mange og er sikkert smartPope imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av amylin, her.

Engangsprodukter? Hva kjøper dere av det? Kjøper engangstamponger og bleier, men kommer liksom ikke på noe annet vi kjøper. Sikkert mer altså, men kommer ikke på noe.

- engangskluter (typisk hos oss er; Jif glasskluter, våtservietter, Swiffer mopkluter)
- oppvaskhansker
- kaffekopper på picnic'er
- engangsservise ( tallerkner, bestikk, kopper)

Det er sikkert mer, men det var dette jeg kom på i farten.

Gammel 22-12-06, 05:36   #25
Angelique
ღ EaRtH ღ AnGeL ღ

Angelique sin avatar

Blogginnlegg: 297
Angelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt av
Standard

Jeg er med

Det jeg skal bli mye flinkere til er

*kildesortere mye mer enn jeg i dag gjør
*bli flinkere til å slukke lys i rom som ikke brukes (er litt flink)
*bli flinkere til å kjøpe refill (såper etc)
*i større grad bruke økologisk
Utvalget er ikke det største her jegbor, men jeg skal aktivt gå inn for å finne forretninger som fører det

Gammel 22-12-06, 08:23   #26
Plipp
Getting in tune

Plipp sin avatar

Plipp har mye å være stolt avPlipp har mye å være stolt avPlipp har mye å være stolt avPlipp har mye å være stolt avPlipp har mye å være stolt avPlipp har mye å være stolt avPlipp har mye å være stolt avPlipp har mye å være stolt avPlipp har mye å være stolt avPlipp har mye å være stolt avPlipp har mye å være stolt av
Standard

Supert tiltak Mim! Jeg kommer tilbake med liste når jeg ikke lenger straks skal på jobb

Gammel 11-01-07, 13:55   #27
Frances
Lykkelig naiv

Frances sin avatar

Frances er populærFrances er populærFrances er populærFrances er populærFrances er populær
Standard

Jeg har sendt mail til Retura i mitt jobbdistrikt for å undersøke hvordan jeg kan organisere bedriftens papirhåndtering på en bedre måte. Nå havner MYE papir i restavfallet, og det burde være unødvendig. Håper jeg får svar på enkle og ikke alt for dyre muligheter som jeg kan innføre her på arbeidsplassen. Kanskje vil det greine seg utover i organisasjonen også? Med tanke på at det er ett stort Europeisk firma så er det uante muligheter. *drømmer*

Frances er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-01-07, 15:21   #28
cilen
re:designer

cilen sin avatar

cilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de fleste
Standard

MILJØMESSIGE GRUNNER TIL Å VÆRE VEGITARIANER:

Dyrking av korn, belgvekster og grønnsaker krever mindre vann og energi enn dyreproduksjon. Jo mer vannmangelen øker i verden, desto større grunn til å gå over til en mer vegetabilsk matvarepoduksjon.

For å produsere ett kilo protein fra industrielt fremstilt kjøtt, kreves det 50.000 liter vann. Til samme mengde likeverdig protein fremstilt av bønner, går det med bare 300 liter vann.

Dyrking av grønnsaker gir også betydlig mindre nitrogenutslipp enn kjøtt-, egg- og melkeproduksjonen. Nitrogenutslippene bidrar til forsuringen.

MORALSKE MOTIVER;

Det går med 5-10 ganger større dyrkingsareal for kjøttproduksjon sammenliknet med tilsvarende mengde vegetabilsk protein. På et hektar mark kan en produsere 280kg biff eller 11.200kg bønner. Soyabønner er det proteinet som dyrkes mest i USA.
90% av soyabønneavlingen går til dyrefor.

Vegetarisk mat inneholder også mindre tungmetaller og miljøgifter som f.eks PCB. Og vegetarianere rammes sjeldnere av hjerte- og karesykdommer, diabetes, lungekreft og tykktarmskreft. De har lavere blodtrykk og kolesterolverdi. Og det er billigere!

Gammel 11-01-07, 17:04   #29
Bokormen
Absolute Beginner

Bokormen sin avatar

Blogginnlegg: 13
Bokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtid
Standard

Bruk mindre vaskepulver. Halv mengde holder som regel. Dropp skyllemiddel, det er totalt unødvendig.

Til generelt renhold i huset er ofte tørr rengjøring mer en nok, og selv da man trenger litt såpe trenger man sjelden like mye som produsentene vil ha oss til å tro.

Bokormen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-01-07, 11:57   #30
Sommerjente
Fullverdig medlem

Sommerjente sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Sommerjente har et hav av muligheter foran seg
Standard

Veldig bra tråd, og mange gode tips!!! Her henger jeg meg på så godt jeg kan

Sommerjente er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-01-07, 12:20   #31
bina
Ustabil

Blogginnlegg: 11
bina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de fleste
Standard

Jeg syns vi er ganske flinke rent privat, men litt å hente er det jo. Derimot er jeg veldig opptatt av bedrifter og arbeidsplasser, som i langt større grad bør jobbe for miljøsertifisering! Enten Svanemerking eller Miljøfyrtårn - så mitt største bidrag er å bidra til at min arbeidsplass setter miljøet i fokus.

Privat skal vi bli flinkere på søppelsortering, det er nok der vi slurver mest. Når det gjelder innkjøp skal vi bli flinkere til å kjøpe mindre.

bina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-01-07, 12:21   #32
bina
Ustabil

Blogginnlegg: 11
bina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de fleste
Standard

Og forresten skal vi bli flinkere til ikke å bruke så mye bomull!

bina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-01-07, 02:00   #33
safran
frakoblet

safran sin avatar

Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ang. det å slå av lyset … Det er ikke mye å spare på det, altså. Og lyspærene varmer jo også opp rommet, så man ikke trenger å bruke varmeovnene i samme grad. Jeg regner med at de fleste har termostatstyrt oppvarming?

Gammel 14-01-07, 17:28   #34
turi
representert

turi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Søppel sorteres etter alle regler, sambo KAN absolutt bli bedre!!!

Jeg som syns jeg har vært så flink, men ser jo nå at de er jeg ikke. Jeg er en storforbruker av våtservietter, til barnerumper, gulv, kjøkken, bad, vinduer osv. HER SKAL DET SKJERPES!!!

Hattifnatt: økologisk vaskemiddel? Hvor kjøper du det hen? Det er noe jeg tror jeg ikke har kommet over.

Økologiske klær? Tips om butikker mottas med takk!!!

Har ikke Fretex butikk på hvertfall 6 mils avstand, men resirkulerer klær i familien, og nå har jeg masse klær som skal til Polen i slutten av mnd. Det er klær som ikke passer til noen familiemedlemmer.

Og handle en gang pr uke, det er vel også i samsvar med lommebok, så det er ett godt tips.

Jeg elsker alt som har med miljø- og dyrevennlighet, så dette var en utmerket tråd!!!!

turi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-01-07, 18:21   #35
Doxa
hmmm

Doxa sin avatar

Blogginnlegg: 1
Doxa er populærDoxa er populærDoxa er populærDoxa er populær
Standard

Flott tiltak.

Jeg synes vi er flinke, men det er helt klart forbedringspotesiale:
- kaste mindre mat
- vi er flinke til å kildesortere, men savner plastsortering
- gi bort mer gaver a la bruksting/opplevelser som f.eks gode olivenoljer, kinobiletter, rideturer etc
- bli flinkere til å enten bytte eller gi gaver videre hvis den ikke faller i smak
- bruke bilen enda mindre. Går og sykler mye idag
- kjøpe mindre billige klær
- når det gjelder handling så er det (ifølge dinapenger.se) en myte at det lønner seg for lommeboka og miljøet å handle stort en gang i uken. Se denne artikkelen fra Aftenposten:
http://forbruker.no/pengenedine/peng...cle1603391.ece
Og jeg kjenner meg igjen; jeg synes jeg ofte kaster mer mat når jeg handler sjelden.

Kommer sikkert på mer.

Gammel 16-01-07, 18:22   #36
Mandarin
godt brukt

Mandarin sin avatar

Hvor: Der
Blogginnlegg: 259
Mandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Doxa, her.

Flott tiltak.

:
Og jeg kjenner meg igjen; jeg synes jeg ofte kaster mer mat når jeg handler sjelden.

Kommer sikkert på mer.

Enig. For vår del tror jeg det er mest økonomisk å handle for 2-3 dager.

Mandarin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-01-07, 23:00   #37
Pope
Fraværende...til tider.

Pope sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Pope imponerer mange og er sikkert smartPope imponerer mange og er sikkert smartPope imponerer mange og er sikkert smartPope imponerer mange og er sikkert smartPope imponerer mange og er sikkert smartPope imponerer mange og er sikkert smart
Standard

- når det gjelder handling så er det (ifølge dinapenger.se) en myte at det lønner seg for lommeboka og miljøet å handle stort en gang i uken. Se denne artikkelen fra Aftenposten:

Kommer sikkert på mer.

Det kommer nok an på hva du kjøper når du gjør storinnkjøp. Vi handler da tørrvarer som lagres i kjellerboden (korn, havregrøt, rismelk, bleier mm.) og frossen varer som legges i fryseren.

Melk og frukt er da det vi handler inn oftere.

Og vi sparer miljøet fra å bruke bilen flere ganger i uken!

Gammel 16-01-07, 23:04   #38
Ru
Protonterapeut

Ru sin avatar

Hvor: Hundremeterskogen
Blogginnlegg: 935
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

F
- når det gjelder handling så er det (ifølge dinapenger.se) en myte at det lønner seg for lommeboka og miljøet å handle stort en gang i uken.

Det stemmer ikke for oss. Vi sparer mye penger på mat og diverse når vi bare handler en gang i uken. Mye av grunnen er nok til at det er mer gjennomtenkt hva vi handler, men likevel - vi sparer definitivt penger. Og tid, og stress og alt det der.

Gammel 17-01-07, 00:32   #39
Rug
Det er bare en fase

Rug sin avatar

Rug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt likt
Standard

Jeg synes dette er vanskelig...

Jeg tror vi er relativt flinke i forhold til privathusholdningen, vi sorterer etter beste evne, spiser opp maten vår, kjøper lite klær og gir bort det vi ikke bruker. Vi har forbedringspotensiale, kommer ikke til å kjøpe en eneste håndfast gave til de voksne i familien fremover.

Men altså. Det er mulig jeg tar feil, men jeg føler dette bare er piss i havet. Det som virkelig hjelper, det krever at jeg legger om livet mitt, at jeg ofrer noe. Skal jeg sykle til jobben i stedet for å kjøre, kommer jeg senere hjem og får mindre tid sammen med familien. Fly mindre, kaste mindre, kjøre mindre, alt som duger krever at jeg gir opp noe i stedet for bare å organisere meg bittelitt annerledes slik som det ovenfor. Det oppleves som min store utfordring, for jeg kjenner at jeg sliter med det.

Rug er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-01-07, 10:16   #40
Mandarin
godt brukt

Mandarin sin avatar

Hvor: Der
Blogginnlegg: 259
Mandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Rug, her.

Men altså. Det er mulig jeg tar feil, men jeg føler dette bare er piss i havet. Det som virkelig hjelper, det krever at jeg legger om livet mitt, at jeg ofrer noe. Skal jeg sykle til jobben i stedet for å kjøre, kommer jeg senere hjem og får mindre tid sammen med familien. Fly mindre, kaste mindre, kjøre mindre, alt som duger krever at jeg gir opp noe i stedet for bare å organisere meg bittelitt annerledes slik som det ovenfor. Det oppleves som min store utfordring, for jeg kjenner at jeg sliter med det.

Dette er vel et dilemma for de fleste av oss vil jeg tro, dessverre.

Mandarin er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 02:01.