Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Mims miljøaksjon 2007

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 17-01-07, 12:55   #41
Ole Brumm
er her

Ole Brumm sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hundremeterskogen
Blogginnlegg: 222
Ole Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Mims miljøaksjon 2007

Opprinnelig lagt inn av safran, her.

Ang. det å slå av lyset … Det er ikke mye å spare på det, altså. Og lyspærene varmer jo også opp rommet, så man ikke trenger å bruke varmeovnene i samme grad. Jeg regner med at de fleste har termostatstyrt oppvarming?

Altså, dette ble litt bakvendt for min del, ja en vanlig lyspære har en del varmetap, men effekten av at den står på for å varme opp rommet er minimla, i tillegg til den energien du taper (som er avgitt for at du opplyser rommet) som du strengt tatt ikke trenger når du ikke er der. Da er det bedre å ha varmeovn med termostatstyring (uten tap til å avgi lys). Det som virkelig kunne spart miljøet er at du har nattsenking og evt dagsenking på ovnen i tillegg til at du slår av lyset. Samt at man benytter sparepærer som benytter energien til å spre lys og ikke har så stort varmetap som en vanlig lyspære.
Mine synspunkter.

Opprinnelig lagt inn av Doxa, her.

- når det gjelder handling så er det (ifølge dinapenger.se) en myte at det lønner seg for lommeboka og miljøet å handle stort en gang i uken.

Dette varierer nok fra familie til familie, så lenge man planlegger ukes meny og benytter handleliste så er det besparende, om man handler på slump, om det er en gang eller flere ganger i uken er egentlig uvesentlig.
Problemet er når jeg handler ting jeg har lyst på, men egentlig ikke har noen plan for, da går mye i søppla. Så dette varierer nok fra familie til familie hva som blir "fasiten".

Det som er viktig er å bare handle det du faktisk har bruk for.

Gammel 17-01-07, 13:02   #42
Cascaye
Miss Distriktsnorge

Cascaye sin avatar

Hvor: Akershus
Cascaye imponerer mange og er sikkert smartCascaye imponerer mange og er sikkert smartCascaye imponerer mange og er sikkert smartCascaye imponerer mange og er sikkert smartCascaye imponerer mange og er sikkert smartCascaye imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Jeg får nærmest dårlig samvittighet hver gang jeg pøser på med vaskemiddel og ikke minst skyllemiddel i vaskemaskina ved klesvask.
Er det noen merker som er ekstra miljøvennlige?
Jeg liker myke klær og klær som lukter friskt og godt.
Det går adskillige liter med både skyllemiddel og vaskemiddel her i huset i løpet av et år.
Pose og sekk, ja takk!

Cascaye er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-01-07, 13:15   #43
Ole Brumm
er her

Ole Brumm sin avatar

Hvor: Hundremeterskogen
Blogginnlegg: 222
Ole Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de fleste
Standard

Å benytte de som er svanemerket er en god start iallefall.

Gammel 19-01-07, 20:46   #44
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Cascaye, her.

Jeg får nærmest dårlig samvittighet hver gang jeg pøser på med vaskemiddel og ikke minst skyllemiddel i vaskemaskina ved klesvask.
Er det noen merker som er ekstra miljøvennlige?
Jeg liker myke klær og klær som lukter friskt og godt.
Det går adskillige liter med både skyllemiddel og vaskemiddel her i huset i løpet av et år.
Pose og sekk, ja takk!

Neutral er bedre for hud og natur. Ellers kan du kjøpe på Helios.

Rug og mandarin: Alle monner drar. Og jeg tror det er smart å begynne å leve mest mulig ansvarlig og miljøbevisst før vi i vesten blir pålagt store levestandardsreduksjoner, fordi vi bruker for mye, havet stiger og verden er urettferdig. Klima spesielt er en kjempeutfordring, og klimaet henger nok tettere sammen med vår vanvittige levestandard enn noe annet.

Økologisk fotavtrykk er en fin måte å se på levestandard og forskjellene mellom ulike deler av verden.

Sitat:

Det økologiske fotavtrykket kan dermed definerast som ein indikator, eller indeks, på kor mykje av verdas ressurser me legg beslag på årleg gjennom vårt forbruk. Gjennomsnittlig tilgjengelig areal per person globalt er berekna til 1,9 mål, når 12% er reservert til bevaring av biodiversitet (i henhold til Brundtland-rapportens anbefaling).

For å sette dette i perspektiv; ein nord-amerikanar har gjennomsnittlig eit økologisk fotavtrykk på om lag 12,3 mål, nordmenn 6,14 mål og indarar 1 mål. Samstundes blir tilgjengelig produktivt areal stadig redusert som følge av degradering av landområde.

Sitat:

Hver innbygger i Oslo har et "økologisk fotavtrykk" på om lag 80.000 kvadratmeter, noe som tilsvarer 11 fotballbaner. Dersom verdens befolkning skulle ha det samme forbruket som Oslo, ville vi trenge tre ekstra kloder. Dette kommer fram i en ny rapport fra forskningsprogrammet ProSus ved Senter for utvikling miljø, Universitetet i Oslo, og stiftelsen Vestlandsforsking, Sogndal.

Sitat:

MAT OG FLY GIR STØRST UTSLAG
Husholdsforbruket i Oslo står for hele 95 prosent av det samlede fotavtrykket.

I hovedsak er det de tre "B-er" som utgjør størrelsen på husholdningers fotavtrykk:

• Biffen (forbruk av mat),
  • Bilen (forbruk av persontransport) og
  • Boligen (det boligrelaterte forbruket).

For Oslo utgjør matforbruket alene om lag 50 % av det økologiske fotavtrykket mens flytransport utgjør 14 %. I snitt har Oslobeboeren 5 prosent høyere fotavtrykk for mat enn resten av landet. Utslipp i forbindelse med flyreiser er dernest den viktigste enkeltkomponent i forbruket, og er vesentlig høyere enn landsgjennomsnittet (ca. 60 prosent høyere). Samlet sett er det gjennomsnittlige fotavtrykket for Oslo-borgeren likevel noe lavere enn landsgjennomsnittet. Dette skyldes blant annet at bilandelen og bo-areal per person er vesentlig lavere.

Gammel 19-01-07, 21:15   #45
mammamia
Superaktiv

Medlem siden: Jan 2007
mammamia er litt kulmammamia er litt kul
Standard

dette er en tråd etter mitt hjerte. Har alltid vært opptatt av miljøet, helt tilbake til i tidlig tenårene da jeg var aktivt medlem av NU. Nå har jeg ikke kapasitet til "å stå på barrikadene" men kjemper min lille kamp hjemme, og blir så glad når jeg ser at barna mine tar etter meg. Hjemme hos oss kler vi heller på oss enn øke strømforbruket, vi komposterer selv, passer på at det vi handler trenger vi, kaster helt nyttige ting, gir gjerne brukte ting, f.eks leker eller klær i gaver, kjøper det vi kan økologisk, prøver å bruke bilen minst mulig og kjøpe ting til husholdningen som grønn hverdag går god for. Stå på alle små miljøforkjempere

mammamia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-01-07, 00:38   #46
Slettet bruker
Passiv

Standard

Jeg flytter inn i et økologisk passivhus i løpet av året, så energisparing skal jeg nok klare. Men vi produserer alt for mye søppel. *skjerpings*

Svar med sitat
Gammel 26-01-07, 09:30   #47
Mandino
inn i dimman

Mandino sin avatar

Hvor: Oslo
Mandino imponerer mange og er sikkert smartMandino imponerer mange og er sikkert smartMandino imponerer mange og er sikkert smartMandino imponerer mange og er sikkert smartMandino imponerer mange og er sikkert smartMandino imponerer mange og er sikkert smartMandino imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Syns vi er godt i gang, men kan bli mye, mye bedre.

- vi forsøker å spare strøm ved å slå av lys i rom vi ikke oppholder oss i
- har kjøpt sparedusj og sparepærer
- kildesorterer alt søppel (savner egen søppeldunk for plast i Oslo - hadde det i trondheim).
- kjøper produkter med svanemerket
- bruker kollektivtrafikk til jobb (trikk), og bilen minst mulig (har dieselbil og håper å kunne benytte bio-diesel når dette blir tiljengelig.
- har begynt å handle bare en gang i uka, noe som gjør at man kaster mindre og sparer penger.
- kjøper mer og mer økologiske matvarer

Mandino

Mandino er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-01-07, 14:59   #48
Mamarazzi
Jazzbabe

Mamarazzi sin avatar

Hvor: Elvebyen
Mamarazzi har mye å være stolt avMamarazzi har mye å være stolt avMamarazzi har mye å være stolt avMamarazzi har mye å være stolt avMamarazzi har mye å være stolt avMamarazzi har mye å være stolt avMamarazzi har mye å være stolt avMamarazzi har mye å være stolt avMamarazzi har mye å være stolt avMamarazzi har mye å være stolt avMamarazzi har mye å være stolt av
Standard

Fin tråd!

-Vi er flinke til å kildesortere (restavfall, våtorganisk, papir, metall, glass, plast, evt. elektrisk o.l.). Bra ordning i kommunen.
-Bruker lite engangsartikler
-Resirkulerer klær, utstyr og leker
-Slå av lys, varme der det ikke er nødvendig at det står på
-Kjøpe miljømerket
-Bake brød hjemme

Skal bli bedre til å:

-Bruke sparepærer
-Produsere mindre klesvask/oppvask
-Benytte "vennekjøring"
-Gå/sykle over kortere avstander
-Kjøpe mer økologisk og rett fra småprodusenter (f.eks Eiker Gårdsysteri)

Gammel 03-02-07, 15:36   #49
Elin
Bør lage seg en tittel selv

Elin sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Akershus
Elin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de fleste
Standard

Jeg er gjerne med jeg:

- Bruker kun lamper i det rommet vi oppholder oss i, og bruker kun aircondition i soverommet da vi sover ellers er den slått av, og aircondition brukes KUN i soverommet, i resten av huset lever vi i varmen og bruker takvifter dersom vi oppholder oss inne. Disse slåes av da vi ikke er hjemme eller når det er "kaldt" ute. Aircondition er selvfølgelig av miljøvennlig merke/produsent.

- Har soloppvarmet vann i hele huset. Dette betyr at vi ikke kan dusje ubegrenset, må samle opp vask til vaskemaskinen (ingen halvfulle vaskemaskiner) og oppvaskmaskinen, for ellers er vannet "kaldt".

-Spiser mye mindre kjøtt enn tidligere (godt for kroppen og miljøet). (Produksjonen av 1 kg oksekjøtt krever utslipp av 20 kg CO2)

-Kjører miljøvennlige nye bensinbiler med lavere bensinforbruk.

-Flyr aldri med lavpris-flyselskaper

Ellers skulle jeg ønske at det var pant på flasker her, at det var gjenvinning av glass og papir, men det er fremmedord i denne delen av verden. Alt brennes, røyken går rett ut i lufta..... Skrekkelig.

Gammel 03-02-07, 15:44   #50
Nessie
Erfaren nok

Nessie sin avatar

Hvor: Trøndelag
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Synes også vi er litt igang..

Vi sorterer søppel.
Vi er flinke til å ha minimalt med lys på i de rommene vi ikke er.
Vi har balansert ventilasjon, ingen el.ovner
Vi handler stort

Det jeg kunne blitt bedre på er nok å :
- droppe en del "engangsprodukter"
- handle mindre
- handle mer økologisk mat

Bil er vi dessverre avhengig av her på bygda, to stk og
Dårlig med buss gitt..

Enten går det bra, eller så går det over.
Nessie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-02-07, 16:58   #51
Frost

Frost sin avatar

Hvor: Tromsø
Frost imponerer mange og er sikkert smartFrost imponerer mange og er sikkert smartFrost imponerer mange og er sikkert smartFrost imponerer mange og er sikkert smartFrost imponerer mange og er sikkert smartFrost imponerer mange og er sikkert smartFrost imponerer mange og er sikkert smartFrost imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Vi har innstallert varmepumpe. Håper på mindre strømforbruk.

Bevisst handling. Trenger vi dette? Ikke kjøpe søppel.

Gi bort eller selge ting som ikke blir brukt. Gjenbruk er miljøvennlig.

Frost er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-02-07, 22:33   #52
Mandarin
godt brukt

Mandarin sin avatar

Hvor: Der
Blogginnlegg: 259
Mandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de fleste
Standard

Vi ble medlem av" Fremtiden i våre hender "i dag.
Vi kildesorterer alt søppel.
Prøver å være flinke med strøm.
Vi kjøper Neutral vaskemidler (miljømerket).
Vi prøver å spise økologisk.
Vi er flinkere på å ikke å "kjøpe" søppel.

Og

Mandarin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-02-07, 22:31   #53
Blush
Aktiv

Blush sin avatar

Blush er litt kul
Standard

Tenkte jeg kunne klistre inn dette som jeg fikk på mail i dag her:

Emne: PROTESTER MOT 9,2 MILLIONER KILO TELEFONKATALG!

Hvis du ikke trenger telefonkatalogen, så støtt denne grønne forkjemperen!
Hei dere. Dersom dere ikke bruker telefonkatalogen (papirutgavene)
oppfordres dere herved til å reservere dere mot å få den. Jeg har veddet med
markedsdirektøren i Eniro om at de får flere avbestillinger i disse dager
enn de siste fem årene til sammen! Jeg vil oppfordre alle som ikke bruker
telefonkatalogene til å være med å begrense sløseriet med resurser.
Hver år sendet det ut 9,2 millioner kg kataloger! 9 av 10 bruker de ikke! De
aller aller fleste bruker bare katalogene på nettet og kaster
papirkatalogene hvert år med plasten rundt.. Naturvernforbundet og Grønn
Hverdag foreslår at Eniro heller sender en katalog adressert i posten til de
som bruker de og ønsker å ha de.

Send linken til alle i nettverket deres så er det glimrende!

https://login.gulesider.no/mypage/fl...eservationFlow

https://login.gulesider.no/mypage/fl...eservationFlow

Eller ring 815 44 448

Blush er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-02-07, 22:37   #54
Blush
Aktiv

Blush sin avatar

Blush er litt kul
Standard

I tillegg til selvsagt å ha reservert oss mot flere tlf kataloger (halloooo - vi har da internett; mye enklere),
så er vi flinke på kildesorterting,
arver mye (og fine) klær til ungene,
leverer klær videre til arv eller bruktmarked,
er ikke opptatt av at ungene skal ha siste nytt først og mest,
har det etter min mening alt for kaldt inne - takk og lov for pledd og ullsokker, men det sparer vi masse strøm på,
kjører fulle vaske- og oppvaskemaskiner,
avbestilt aviser for å slippe så mye reklamesøppel i postkassa og reservert oss mot uadressert reklame.

Kan bli langt flinkere til å gå de korte turene og sette igjen bilen,
kaste mindre matrester (lage litt mindre måltider kanskje?),
og sikkert masse annet som jeg ikke kommer på i farta.

Blush er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-02-07, 13:16   #55
annemede
Ser lyst på livet

annemede sin avatar

Blogginnlegg: 240
annemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtid
Standard

Da har jeg skrevet e-post til en i kommunen og bedt om at det blir innført matavfall-sortering.

annemede er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-02-07, 10:34   #56
Frances
Lykkelig naiv

Frances sin avatar

Frances er populærFrances er populærFrances er populærFrances er populærFrances er populær
Standard

Hurra! Nå har jeg fått innført resirkulering av papir her på arbeidsplassen. Har fått inn miljøesker og makuleringsmaksin som tømmes av Retura. Her kastes det MYE papir rett i restavfallet, så jeg er utrolig glad over resultatet av arbeidet mitt. Nå kan papir i restavfallet bli tilnærmet 0.

Nå skal jeg se på andre muligheter som kan forbedres her.

Frances er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-03-07, 10:39   #57
Wit
Av og på bruker

Wit sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Wit har et hav av muligheter foran seg
Standard

Vel, henger oss på

* Vi skrur av lys i rom vi ikke er.
* Reduserer varmeovner når vi ikke er tilstede
* Kildesorter det vi kan
* Bruker neutral til vaskemaskin..
* Gir bort klær vi ikke lenger trenger/selger brukt barneutstyr
* Bruker hageavfall til kompostering
* Fyrer med ved fra egen tomt etter opprydninger
* Benytter kollektivt når mulig
* Resirkulerer hvitevarer, brunevarer og mobiltelefoner
* Prøver å unngå mye plastleker.

Wit er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-03-07, 08:18   #58
tink
har tatt seg sammen

tink sin avatar

Hvor: Mellom fjellene
Blogginnlegg: 612
tink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt av
Standard

Jeg innser at skal det gjøre en forskjell, så kommer det faktisk til å merkes. Det er litt ubehagelig å bryte gamle rutiner, men det går også an å lære nye. Denne tråden kan jo være litt som trenings, eller slanketråden.

I tillegg til den sorteringa kommunen legger opp til at alle skal gjøre mat og papir ett sted, restavfall og egen dunk for melkekartonger - har jeg lenge sortert glass og metall. Nå merket jeg at restavfallet stort sett består av plast, rein plast. Ved enkelte sorteringspunkter kan vi også kaste rein plastembalasje. Nå fyller jeg ca en pose i uka som kommer på et dertil egnet sted.

* Fyller oppvaskmaskina, vaskemaskin varierer litt - men de fleste vaskene er godt fulle.
* Har også begynt å bruke balje/propp når jeg vasker for hånd. De siste årene med oppvaskmaskin har jeg bare latt vannet renne - og brukt veldig masse såpe. Dette er litt som å pisse i havet, men det er et ørlite tiltak.

Utfordringer:
* Bruke mindre bil - det kommer seg nok nå når det blir bart på veiene. Og litt varmere.
* Ta mindre fly. Det er ikke så lett å bo på Vestlandet å ha familien sin i trøndelag. Her har vi nok et par til 5 turer i året. Men sommerferien i år, går til Danmark - da slipper vi ihvertfall å fly.
* Bli flinkere til å unngå våtservietter og andre engangsprodukter.
* Vi leier bolig så vi føler ikke at vi kan gjøre noen store investeringer i å gå over fra elektrisk varme til feks varmepumpe/ved. Men prøver å regulere temperaturen på nederste komfortable nivå. Heller ekstra genser og innesko.

tink er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-03-07, 13:40   #59
Frost

Frost sin avatar

Hvor: Tromsø
Frost imponerer mange og er sikkert smartFrost imponerer mange og er sikkert smartFrost imponerer mange og er sikkert smartFrost imponerer mange og er sikkert smartFrost imponerer mange og er sikkert smartFrost imponerer mange og er sikkert smartFrost imponerer mange og er sikkert smartFrost imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Strømregninga ble betydelig lavere enn tilsvarende periode i fjor. (Ny varmepumpe) Selv om vi har to innedeler og har større deler av huset oppvarmet enn tidligere.

Sist redigert av Frost : 05-03-07 kl 22:11.
Frost er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-03-07, 11:32   #60
Maverick

Maverick sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 1275
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

I'm in!

Jeg skal:

*fortsette å holde stand mot mannens ønske om to biler. Jeg er da dronningen av kollektivtransport!
*trekke ut alle støpsler som ikke er i bruk der og da
*slå av lys og varme når det er mulig
*kjøpe mer økologisk
*bli flinkere til å resirkulere. Hvorfor er det så vanskelig å sette opp dunker for sortert avfall i Oslo, mens det på landet er obligatorisk?
*betale miljøbillett på det nettstedet jeg ikke husker hva heter hvis jeg må ta fly.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 08:50.