|
|||||||
| Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#21 |
|
Epikur
|
Sv: Henger valg av fornavn sammen med etternavn?Det har utelukket noen navn, pga teit riming (av typen Ann Strand) eller at et fornavn som begynner på samme stavelse som etternavnet slutter på (Øyvor Nesøy). Vi har tenkt på klang og uttale og antall stavelser, ja. Jeg overlater ikke noe til tilfeldighetene.
|
|
|
#23 |
|
Tøff
|
Sv: Henger valg av fornavn sammen med etternavn?Vi hadde et nabopar med to barn. Mamma var fransktalende, far fra Trondheim. Det er stoooor forskjell på hennes raffinerte "Nikkålah! Rrrafaell!" og hansn ikke så raffinerte, heltrønderske "Nikkolass! Raffaæl!" At navn er viktig er helt klart, om enn ikke alltid så enkelt i multikulturelle ekteskap/samboerskap/partnerskap.
|
|
|
#24 |
|
*_*
|
Sv: Henger valg av fornavn sammen med etternavn?
Raffa-æll er jo helt kongenavn!
|
|
|
|
#25 |
|
nju nja njo
|
Eller å kalle ungen Tom hvis man heter Skalle til etternavn.
|
|
|
#26 |
|
L.F.C. supporter
|
Sv: Henger valg av fornavn sammen med etternavn?Jeg har ikke tenkt mye over akkurat det. Men barna mine har ikke helt håpløse navn.
|
|
|
|
#27 |
|
audio, video, disco
Medlem siden: Sep 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Henger valg av fornavn sammen med etternavn?Ja, vi har navn på barna som klinger godt sammen med etternavnet. Etternavnet har i og s i seg, det har navnene også. |
|
|
|
|
|
#28 |
|
Kamerat Pære
Medlem siden: Jan 2009
Hvor: Barteby / Nordens Venezia
Sv: Henger valg av fornavn sammen med etternavn?Ja, for vår det har det gjort det.
|
|
|
#29 |
|
Gullfisk
Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Bøgda
Ja.
|
|
|
|
#30 |
|
Gal kattedame
|
Sv: Henger valg av fornavn sammen med etternavn?Delvis, ungene har begge navnene våre, mitt skjeldne danske som mellomnavn, og mannens -sen navn til slutt. Derfor var vi veldig sikre på å ikke ha dobbeltnavn.
|
|
|
#31 |
|
Dig for victory!
|
Sv: Henger valg av fornavn sammen med etternavn?Vi har tilsammen tre etternavn i husholdningen, og alle er norske gårdsnavn. Lillegutt får et norsk fornavn og to av etternavnene, og vi har tenkt gjennom hvordan hele navnet hans vil høres ut. Det er en del navn vi ikke kan bruke fordi de bryter helt med stilen på etternavnene, men det er ikke noe problem ettersom vi ikke liker navn i den sjangeren likevel. Jeg ser jo stadig eksempler på at alle ikke tenker som oss da, noen kombinasjoner man kommer over er så spesielle at det er synd man ikke kan dele dem. |
|
|
|
|
|
#32 |
|
flisespikker
|
Sv: Henger valg av fornavn sammen med etternavn?Vi har ganske "vanlige" etternavn, og hadde ikke tenkt å gi Poden noe "uvanlig" fornavn uansett, så det ble ikke tatt med i vurderingen. Det finnes helt klart fornavn-etternavnkombinasjoner jeg ville droppet; en unge som skulle hete Lian til etternavn ville jeg ikke kalt for Stian, for eksempel. Men de fleste eksemplene jeg kommer på er kombinasjoner som høres komiske ut, gjentagelser av stavelser eller riming, ikke "stilbrudd". Jeg synes ikke det gjør noe med rotnorsk fornavn til fransk etternavn (men ville vært mer skeptisk til det motsatte, pussig nok).
|
|
|
#33 |
|
er grønn og fin.
|
Sv: Henger valg av fornavn sammen med etternavn?Vi har tenkt litt på det, men ikke så godt med minsten.
|
|
|
#34 |
|
madmanized
Medlem siden: Dec 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Henger valg av fornavn sammen med etternavn?Vi har bevisst ikke latt fornavn slutte på samme bokstav som etternavn begynner på. Det er egentlig det eneste vi har tenkt på sånn praktisk. Ellers har man jo "smakt på" navnene m etternavn for å høre om det klinger bra, selvfølgelig.
|
|
|
|
#35 |
|
Har fått nytt nick
|
Ja, samme her...eller, altså Mathias er jo ikke engelsk, men den delen av slekta forkorter det til Matt. |
|
|
|
|
|
#37 |
|
Frafallen
Medlem siden: Mar 2008
Sv: Henger valg av fornavn sammen med etternavn?Våre Storm Leopold, Jeanette Annett og Gloria Nathalie har seff et passende von ... -etternavn.
|
|
|
#38 |
|
Tja...
Medlem siden: Dec 2006
Sv: Henger valg av fornavn sammen med etternavn?Jeg grublet fælt da lillebror skulle få navn men ingen har kommentert det sålangt.
|
|
|
|
#39 |
|
Sugaraddict!
|
Sv: Henger valg av fornavn sammen med etternavn?Her måtte vi velge litt med omhu, lillemann har fådt begge våre etternavn dessverre, og begge begynner med W, Waage Walsøe. Det er litt spessielt, så han fikk et navn som ikke gikk i fullstendig umatch med etternavnene. Det ble bare ett navn også, så det ikke ble for mye. Men vi bruke bare mitt etternavn som står sist.
|
|
|
#40 |
|
maler
|
Sv: Henger valg av fornavn sammen med etternavn?Mine barn må slite med to lange etternavn på grunn av foreldre som ikke kunne bli enige. Derfor har de fått rimelig korte og greie fornavn, og bare ett hver. Vi har ikke etternavn som gir morsomheter i kombinasjon med fornavn, så utover det har vi ikke tatt hensyn.
|
![]() |
|
|