Sv: Reflekser til å stryke på klærne?
Men en ting med reflekser jeg kom til å tenke på på vei til jobb i dag...
Jeg kjørte nemlig forbi to barn som hadde på seg refleksvester... og sånne refleksvestovertrekk på rygggsekkene sine. Og det som lyste mest var plastposen en av dem holdt i hånda... Jeg lurte på om lysene mine ikke virket? Men jeg så jo ellers greit, og rundt neste sving så jeg en refleksvest som lyste opp som et lite juletre. (Må kommentere denne litt senere...) Og litt senere så jeg noen voksne med bare en dingerefleks eller to hver, og en med et lite sånt bånd rundt ene armen, og alle disse så jeg godt. Det var de to absolutt refleksvestkledde ungene jeg rett og slett ikke så refleksen på (men fordi det uansett ikke var sååå mørtk, der er gatelys, så så jeg jo ungene da, og de gikk på fortau, så det var ikke farlig i så måte)
Kom til åtenke på at jeg leste en gang på en refleksvest at den bare skulle vaskes så-og-så mange ganger...for de slites. Tenkte som så at... vaske dem??? Ikke vet jeg om de ungene kom fra et hjem hvor refleksvester vaskes ofte, eller om de refleksovertrekkene til ryggsekkene kanskje hadde vært brukt i mange år, kanskje har de eldre søsken også? Kanskje ligger de knørvet sammen på en måte som sakte sliter ned refleksen? Ikke vet jeg, men en ting er sikkert, en burde kanskje sjekke refleksevnen på refleksvesten til ungene en gang iblandt, bare sånn i tilfelle...
muligens litt falsk trygghet, når de ikke lyser.
(Så det med juletreet... jeg så en eller annen her inne skrev at ungene hennes lyste som juletrær for tiden, og begynte så msått å lure på hvor hun fikk tak i farget refleks, og virket den like got som den hvite/gule da? Og så slo det meg plutselig, for svært mange har jo juletrærene bare hvite/gule lys... mitt har gule og grønne og røde og orange og blå det...)