Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Forbaska mannfolk uten refleks!

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 27-11-09, 12:23   #61
bina
Ustabil

Medlem siden: Jan 2007
Blogginnlegg: 11
bina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Forbaska mannfolk uten refleks!

Opprinnelig lagt inn av Divine, her.

Problemet er som alltid at det som regel ligger noen bak som ikke er enig i at man må redusere farten såpass for å kjøre forsvarlig, og de legger seg oppi ræva på en eller setter på langlysene. Og da blir det skrevet om de forferdelige sinkene som lager trafikkfarlige situasjoner fordi folk blir "tvunget" til å kjøre forbi. Jeg synes faktisk ikke dette er så veldig lett alltid, noen ganger føler jeg at jeg må kjøre fortere enn det jeg føler meg komfortabel med fordi jeg har biler bak meg.

Jeg er helt på linje med Teofelia.

Jeg er ikke egentlig noen "sinke" i trafikken, jeg er ikke sånn som luser av gårde uten grunn, eller kjører uforholdsmessig sakte. Men på vinterføre og i mørke kjører jeg jevnt over saktere enn i dagslys og på tørre, bare veier. Er veien smal slik at jeg må legge meg ut hvis jeg møter en bil, så er det selvsagt at hastigheten må ned.

Det er jo dette som er å avpasse farten etter forholdene. Og det er vi pålagt i henhold til veitrafikkloven... jeg ser liksom ingen grunn til å bryte loven og samtidig utsette meg selv og andre for fare, bare for å unngå at en bilist bak meg skal slippe å bli irritert.

Og så tenker jeg som så at jeg tar ansvar for meg selv og mine passasjerer, og gjennom forsiktig kjøring utsetter jeg ikke andre for unødig risiko. Men om andre vil kjøre seg i hjel - dem om det. Så når det kommer en tulling bak meg i vill fart og bare SKAL forbi på en alt for kort strekning, så lar jeg dem bare kjøre forbi.

Jeg har også som Teofelia opplevd at en som kjørte forbi meg endte i grøfta. Det kom en kar bak meg i full fart i en flott bil, blunket bare raskt med lysene før han passerte meg, forsvant ut av syne for meg. 2-300 meter senere, i første sving, lå han godt uti grøfta. Jeg måtte jo selvsagt stoppe, for å sjekke om han var i orden, men han vinket meg raskt videre. Han kom ut av bilen, fortsatt pratende i mobiltelefonen. Jeg tok ned vinduet og kommenterte bare "Ja, ja, hastverk er lastverk!"

Jeg er faktisk litt sjokkert over at så mange her i tråden forteller at de lar seg presse av andre bilister til å kjøre fortere enn det som er forsvarlig.

bina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-11-09, 12:29   #62
Divine
Textrovert

Divine sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 251
Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Altså, jeg er ENIG med deg, jeg også, bina, og blir sikkert sett på som en sinke, for jeg tør ikke tenke på hva som skjer hvis jeg lar meg presse og SÅ smeller det. Men det er jo interessant at det er blant annet her på FP skrives en del om sinkene i trafikken og at disse lusekjørerne alltid må slippe folk forbi, osv. De fleste av oss som kjører litt sakte noen ganger, har jo en GRUNN til å gjøre det, og det er ikke fordi vi får hysterisk anfall når nåla på speedometeret runder 50, lizzom.

Men selv om jeg velger å kjøre sakte, så må jeg innrømme at jeg synes det er ubehagelig å tenke på at folk bak meg kanskje egentlig har lyst til å kaldkvelde meg. : pingle :

Ikke la det aller beste bli det godes fiende
Divine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-11-09, 15:44   #63
Nessie
Erfaren nok

Nessie sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trøndelag
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av bina, her.

Nei? Hva er så merkelig med det? Det er innebygd refleks i meg i alle fall. (Ikke på motorveien eller svært brede, gode og godt opplyste veier, men over alt ellers).

Poenget er jo at når motgående trafikk påvirker deg, enten fordi veien er litt smal og du må legge deg ut, eller du blir blendet og mister sikt, så må din atferd justeres. Jeg mener det er direkte uforsvarlig å kjøre like fort når man møter biler og må legge seg ut og mangler sikt, som når man kjører alene ved høylys dag.

Jeg måtte heldigvis ikke legge meg ut, og forhåpentligvis SÅ jo mannen meg, i og med han kom gående mot meg. Om det er sånn at det er veldig smalt og trangt kan jeg nok redusere farten, men ikke hver gang jeg møter en bil på en vei der det er 70-80 km i timen. Om jeg slakker av litt vil jo ikke utgjøre det helt store uansett, og om jeg hadde bremset ned til 40-50 hver gang jeg møtte en møtende bil, så tror jeg det ville vært rimelig trafikkfarlig det også.

Enten går det bra, eller så går det over.
Nessie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-11-09, 16:25   #64
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Divine, her.

Altså, jeg er ENIG med deg, jeg også, bina, og blir sikkert sett på som en sinke, for jeg tør ikke tenke på hva som skjer hvis jeg lar meg presse og SÅ smeller det. Men det er jo interessant at det er blant annet her på FP skrives en del om sinkene i trafikken og at disse lusekjørerne alltid må slippe folk forbi, osv. De fleste av oss som kjører litt sakte noen ganger, har jo en GRUNN til å gjøre det, og det er ikke fordi vi får hysterisk anfall når nåla på speedometeret runder 50, lizzom.

Men selv om jeg velger å kjøre sakte, så må jeg innrømme at jeg synes det er ubehagelig å tenke på at folk bak meg kanskje egentlig har lyst til å kaldkvelde meg. : pingle :

Jeg har åpent stått frem som En som irriterer seg over lusekjørere. Men jeg synes faktisk at det må være lov å irritere seg over folk som kjører i 50 i 80 soner i strålende solskinn og lett svingete veier uten at andre skal bli svett over å kjøre langsommere når det er stapp mørkt og glatt om vinteren altså.

Jeg kjører også langsommere enn fartsgrensene noen ganger og gir jamnt blanke blaffen om andre da synes at jeg kjører for langsomt.

Gammel 04-12-09, 09:46   #65
Malama
Bør lage seg en tittel selv

Malama sin avatar

Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Jeg kan glatt irritere meg over en som bremser før hver sving, og hver gang en møter en bil, på en vei soms elv om den ikke er sånn motorveibred, er god no til at man kan ta en sving uten å bremse... det holder å lette på gasspedalen...

Men, jeg lar meg ikke presse til å kjøre fortere enn jeg tørr. Da svinger jeg av i nærmeste busslomme/avkjørsel/whatever og slipper tullingene forbi.

en gang vi kjørte hjem fra juleferie, det var mørkt, og vi kom til et veistykke jeg hater, smalt og med mange svinger, tenkte jeg at ikke i verden om jeg tørr kjøre først ned her med en bak meg som presser på... så jeg kjørte til siden. Bilen bak turte åpenbart heller ikke kjøre først med meg "pressende bak", så det ble til at jeg kjørte først, pent og sakte, med den andre bilen fornuftig bak meg igjen... Det finnes flere av oss som ikke liker å kjøre fortere enn forsvarlig, og heller ikke gjør det...

Gammel 04-12-09, 09:50   #66
Azi
Come what may...

Azi sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 40
Azi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de fleste
Standard

Jeg synes det er faktisk bedre å kjøre litt under fartsgrensen de stedene der det er mørkt og farlig enn å kjøre 5- 10 km over. Men har man kjørt en strekning ofte nok så blir man dessverre fartsblind og må nesten få en påminnelse før man senker farten igjen.

Azi er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 18:02.