|
|||||||
| Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
| Se resultatene: Vil du beholde monarkiet slik det er i dag? | |||
| Ja |
|
82 | 42,49% |
| Nei |
|
79 | 40,93% |
| Vet ikke |
|
22 | 11,40% |
| JA, vi har monarki om 20 år |
|
93 | 48,19% |
| NEI, vi har ikke monarki om 20 år |
|
27 | 13,99% |
| Flervalgsundersøkelse. Deltakere: 193. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen | |||
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#61 |
|
Glamorøs
|
Sv: Hva ville du stemt ved en folkeavstemming om monarkiet i dag?Jeg syns det er litt vanskelig å stole på om kongefamilien vil, både fordi de ikke har lov til å si at de ikke vil, og fordi det er en hverdag de er oppdratt til, uten at det betyr at de egentlig ville hatt det bedre uten.
|
|
|
#62 |
|
flisespikker
|
Sv: Hva ville du stemt ved en folkeavstemming om monarkiet i dag?Jeg kan liksom ikke se for meg at noenlunde oppegående mennesker kan ønske seg en slik jobb/et slikt liv for sine små barn, samme hvor mye de selv synes jobben er OK eller synes at det prinsipielt sett er greit med en gallionsfamilie som samlende nasjonalt symbol. Det er mangelen på eget valg som høres verst ut, egentlig.
|
|
|
#63 |
|
ræv med ører
Medlem siden: Oct 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Hva ville du stemt ved en folkeavstemming om monarkiet i dag?Jeg synes også at det er betenkelig at barn kan pålegges å vokse opp på denne måten. Eller pålegges og pålegges- de kan jo strengt tatt velge å si nei. Men det ville jo gjort det lettere for dem om folket valgte for dem.
|
|
|
#64 |
|
Aktiv
Medlem siden: Mar 2009
Hvor: Stavanger
![]() |
Sv: Hva ville du stemt ved en folkeavstemming om monarkiet i dag?
Enig:-)
|
|
|
#65 |
|
Bør lage seg en tittel selv
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Hva ville du stemt ved en folkeavstemming om monarkiet i dag?Synes i utgangspunktet at monarkiet er en gammeldags form som vi bør kvitte oss med snarest. Men det kommer litt an på alternativet... En "oppjustering" av stortingspresidenten etter BenMurpy sin modell synes jeg høres bra ut - da hadde jeg uten tvil stemt nei (til monarki) |
|
|
|
|
|
#66 |
|
Ekvilist
|
Jeg er enig med Olympia. Sliter med å forstå ja-erne. Hva ligger bak ønsket om fortsatt monarki, sånn utenom at "Det er fint å ha gode representanter for landet vårt, en fin tradisjon", og at "Alternativet er så mye verre"? Hva med etikken rundt å være født og bli "indoktrinert" inn i et verv som skal vare i all framtid? Fri vilje? (Joda, man kan si nei. Men man fødes tross alt inn i dette systemet.) Mangel på stemmerett? Mediafokus fra dag en? Jeg kjenner at det stritter i hver celle i kroppen av å tenke på valget Mette Marit måtte ta på vegne av fremtidige barn, og på tanken om at barnas framtid i stor grad er fastlagt og forutbestemt når de kommer ut av mors mage.
|
|
|
#67 |
|
I gapestokken
Medlem siden: Oct 2008
Hvor: Oslo
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Jeg glemte å svare på tilleggspørsmålet, men ja, jeg tror vi vil ha monarki om 20 år også.
|
|
|
#68 |
|
ræv med ører
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Jeg får litt følelsen av at de som ønsker monarkiet fremfor en president synes det er helt greit å "ofre" noen barn for å ha et "koselig system" som monarkiet er.
|
![]() |
|
|