Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Hva ville du stemt ved en folkeavstemming om monarkiet i dag?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Se resultatene: Vil du beholde monarkiet slik det er i dag?
Ja 82 42,49%
Nei 79 40,93%
Vet ikke 22 11,40%
JA, vi har monarki om 20 år 93 48,19%
NEI, vi har ikke monarki om 20 år 27 13,99%
Flervalgsundersøkelse. Deltakere: 193. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 09-12-09, 00:51   #61
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva ville du stemt ved en folkeavstemming om monarkiet i dag?

Jeg syns det er litt vanskelig å stole på om kongefamilien vil, både fordi de ikke har lov til å si at de ikke vil, og fordi det er en hverdag de er oppdratt til, uten at det betyr at de egentlig ville hatt det bedre uten.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-12-09, 15:03   #62
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 676
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg kan liksom ikke se for meg at noenlunde oppegående mennesker kan ønske seg en slik jobb/et slikt liv for sine små barn, samme hvor mye de selv synes jobben er OK eller synes at det prinsipielt sett er greit med en gallionsfamilie som samlende nasjonalt symbol. Det er mangelen på eget valg som høres verst ut, egentlig.

Gammel 09-12-09, 20:51   #63
Olympia
ræv med ører

Olympia sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Olympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt av
Standard

Jeg synes også at det er betenkelig at barn kan pålegges å vokse opp på denne måten. Eller pålegges og pålegges- de kan jo strengt tatt velge å si nei. Men det ville jo gjort det lettere for dem om folket valgte for dem.

Jeg kan virkelig ikke forstå hvordan man kan synes det er greit at ens barn vokser opp i kongefamilien. Jeg synes veldig, veldig synd på dem. Privilegiene de har er ingenting sammenlignet med innskrenkningene de har.

Olympia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-12-09, 22:25   #64
Noras mamma
Aktiv

Medlem siden: Mar 2009
Hvor: Stavanger
Noras mamma er litt kul
Standard

Opprinnelig lagt inn av Perhonen, her.

Jeg stemmer ja for monarkiet, fordi jeg vet hva vi har og hva vi får og vi slipper å bruke masse penger på å velge en president i tillegg til en statsminister hvert 4.år. Monarkiet koster lite i forhold til hva en president vil koste, og de er stort sett flotte representanter for Norge. Ari Behn er kanskje et lite utskudd da, men så har nå i allefall Se og Hør noe å skrive om.

Enig:-)

Gammel 13-12-09, 22:40   #65
Anuk
Bør lage seg en tittel selv

Anuk sin avatar

Anuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Synes i utgangspunktet at monarkiet er en gammeldags form som vi bør kvitte oss med snarest. Men det kommer litt an på alternativet... En "oppjustering" av stortingspresidenten etter BenMurpy sin modell synes jeg høres bra ut - da hadde jeg uten tvil stemt nei (til monarki)

Anuk er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-12-09, 22:50   #66
Irma
Ekvilist

Irma sin avatar

Blogginnlegg: 25
Irma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Olympia, her.

Jeg synes også at det er betenkelig at barn kan pålegges å vokse opp på denne måten. Eller pålegges og pålegges- de kan jo strengt tatt velge å si nei. Men det ville jo gjort det lettere for dem om folket valgte for dem.

Jeg kan virkelig ikke forstå hvordan man kan synes det er greit at ens barn vokser opp i kongefamilien. Jeg synes veldig, veldig synd på dem. Privilegiene de har er ingenting sammenlignet med innskrenkningene de har.

Jeg er enig med Olympia. Sliter med å forstå ja-erne. Hva ligger bak ønsket om fortsatt monarki, sånn utenom at "Det er fint å ha gode representanter for landet vårt, en fin tradisjon", og at "Alternativet er så mye verre"? Hva med etikken rundt å være født og bli "indoktrinert" inn i et verv som skal vare i all framtid? Fri vilje? (Joda, man kan si nei. Men man fødes tross alt inn i dette systemet.) Mangel på stemmerett? Mediafokus fra dag en? Jeg kjenner at det stritter i hver celle i kroppen av å tenke på valget Mette Marit måtte ta på vegne av fremtidige barn, og på tanken om at barnas framtid i stor grad er fastlagt og forutbestemt når de kommer ut av mors mage.

For øvrig har jeg sans for kongefamilien, med unntak av Sonja. Jeg har også nostalgiske følelser slik Fnatten beskriver. Synes de er fine representater for landet. Hvis jeg kun skulle tenke på hva som gagner systemet, og forsvåidt meg selv også så måtte de gjerne fortsette med sine gjøren og laden. Monarkiet strider derimot mot etisk grunnleggende prinsipper i mitt hode, derfor må jeg allikevel være prinsipielt i mot. (Dessuten er jeg livredd for å reinkarneres til å bli en prinsesse! Monarkiet må bort innen jeg dør. )

Gammel 13-12-09, 22:58   #67
Tito
I gapestokken

Tito sin avatar

Medlem siden: Oct 2008
Hvor: Oslo
Tito imponerer mange og er sikkert smartTito imponerer mange og er sikkert smartTito imponerer mange og er sikkert smartTito imponerer mange og er sikkert smartTito imponerer mange og er sikkert smartTito imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av Pope, her.

Jeg stemte JA og JA, vi har monarkiet i 20 år.
Jeg er nok litt tradisjonellbundet (noe av grunnet til at vi giftet oss i kirken), men det har i tillegg noe med symbolikken som de bringer med seg. Det at vi har konge og dronning som er rundt å hilser på syke barn, gamle mennesker, katastrofeområder m.m. synes jeg er med på gi bilde et menneskelig "touch". Det er min mening.

Klart en President kan gjøre samme nytten, men se bare på Tyskland som ikke lenger er kongedømme, hvordan de kaster seg over våre, og svensenes og alle de andres. Hvorfor det, tro?

Jeg glemte å svare på tilleggspørsmålet, men ja, jeg tror vi vil ha monarki om 20 år også.

Jeg er for kongehuset slik det er i dag og ønsker helt klart å beholde det. Synes Pope sier mye av det jeg også mener.

Gammel 13-12-09, 23:33   #68
Olympia
ræv med ører

Olympia sin avatar

Olympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Irma, her.

Jeg er enig med Olympia. Sliter med å forstå ja-erne. Hva ligger bak ønsket om fortsatt monarki, sånn utenom at "Det er fint å ha gode representanter for landet vårt, en fin tradisjon", og at "Alternativet er så mye verre"? Hva med etikken rundt å være født og bli "indoktrinert" inn i et verv som skal vare i all framtid? Fri vilje? (Joda, man kan si nei. Men man fødes tross alt inn i dette systemet.) Mangel på stemmerett? Mediafokus fra dag en? Jeg kjenner at det stritter i hver celle i kroppen av å tenke på valget Mette Marit måtte ta på vegne av fremtidige barn, og på tanken om at barnas framtid i stor grad er fastlagt og forutbestemt når de kommer ut av mors mage.

Jeg får litt følelsen av at de som ønsker monarkiet fremfor en president synes det er helt greit å "ofre" noen barn for å ha et "koselig system" som monarkiet er.

Jeg kunne sikkert sett på monarkiet som noe hyggelig og harmløst jeg også, om det ikke var for barna som ble ofre for dette systemet. Barn som fra dag 1 har en "plan med livet", som antakelig aldri får den samme ytringsfriheten som resten av befolkningen og som blir fotfulgt og kritisert og debattert i alt de gjør.

Jeg er ganske sikker på at mange av de som synes monarkiet er et ålreit system likevel aldri ville ønsket det for sine egne barn. Og da blir det dobbeltmoralistisk for meg.

Olympia er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 16:31.