Sv: Hva ville du stemt ved en folkeavstemming om monarkiet i dag?
Opprinnelig lagt inn av Olympia, her.
Jeg synes også at det er betenkelig at barn kan pålegges å vokse opp på denne måten. Eller pålegges og pålegges- de kan jo strengt tatt velge å si nei. Men det ville jo gjort det lettere for dem om folket valgte for dem.
Jeg kan virkelig ikke forstå hvordan man kan synes det er greit at ens barn vokser opp i kongefamilien. Jeg synes veldig, veldig synd på dem. Privilegiene de har er ingenting sammenlignet med innskrenkningene de har.
Jeg er enig med Olympia. Sliter med å forstå ja-erne. Hva ligger bak ønsket om fortsatt monarki, sånn utenom at "Det er fint å ha gode representanter for landet vårt, en fin tradisjon", og at "Alternativet er så mye verre"? Hva med etikken rundt å være født og bli "indoktrinert" inn i et verv som skal vare i all framtid? Fri vilje? (Joda, man kan si nei. Men man fødes tross alt inn i dette systemet.) Mangel på stemmerett? Mediafokus fra dag en? Jeg kjenner at det stritter i hver celle i kroppen av å tenke på valget Mette Marit måtte ta på vegne av fremtidige barn, og på tanken om at barnas framtid i stor grad er fastlagt og forutbestemt når de kommer ut av mors mage.
For øvrig har jeg sans for kongefamilien, med unntak av Sonja. Jeg har også nostalgiske følelser slik Fnatten beskriver. Synes de er fine representater for landet. Hvis jeg kun skulle tenke på hva som gagner systemet, og forsvåidt meg selv også så måtte de gjerne fortsette med sine gjøren og laden. Monarkiet strider derimot mot etisk grunnleggende prinsipper i mitt hode, derfor må jeg allikevel være prinsipielt i mot. (Dessuten er jeg livredd for å reinkarneres til å bli en prinsesse! Monarkiet må bort innen jeg dør. )