Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold > Madam Mims oppskriftsforum

Erstatte safran med gurkemeie i lussekatter - like godt?

Madam Mims oppskriftsforum Har du noen gode oppskrifter å dele, eller er på jakt etter noen gode oppskrifter? Da er dette det rette forumet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 10-12-09, 12:35   #41
leliane
madmanized

leliane sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
leliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt likt
Standard

Sv: Erstatte safran med gurkemeie i lussekatter - like godt?

Jeg bakte med safran i fjor, men jeg er usikker på om jeg skal gjøre det til helgen. Synes de fikk en bismak (safransmaken? ) jeg ikke satte pris på. Aldri prøvd gurkemeie. Kanskje jeg bare skal ha litt mindre safran enn jeg hadde i fjor...

leliane er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-12-09, 13:10   #42
Azi
Come what may...

Azi sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 40
Azi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de fleste
Standard

Hvis du legge safranen i vann så får safranen søtere smak enn den bittere smaken som er før den har blitt bløtlagt.

Azi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-12-09, 14:33   #43
Heilo
Fjellpiper

Heilo sin avatar

Medlem siden: Oct 2009
Blogginnlegg: 316
Heilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt av
Standard

Jeg har aldri smakt lussekatter med safran, bruker kun gurkemeie eller ingenting. Må innrømme at jeg synes det virker litt snobbete å bruke mange hundre kroner på krydder til en bolledeig, og siden jeg ikke har smakt safran vet jeg jo heller ikke hva jeg eventuelt går glipp av og lever i lykkelig uvisshet med deilige ferske hveteboller i lussekattfasong.

Heilo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-12-09, 15:03   #44
Crimina
L.F.C. supporter

Crimina sin avatar

Medlem siden: Sep 2009
Hvor: I bunnen
Blogginnlegg: 110
Crimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Heilo, her.

Jeg har aldri smakt lussekatter med safran, bruker kun gurkemeie eller ingenting. Må innrømme at jeg synes det virker litt snobbete å bruke mange hundre kroner på krydder til en bolledeig, og siden jeg ikke har smakt safran vet jeg jo heller ikke hva jeg eventuelt går glipp av og lever i lykkelig uvisshet med deilige ferske hveteboller i lussekattfasong.

Det er jo smaken som gjør lussekattene spesielle. Ellers hadde jeg også bare brukt vanlig hvetedeig.

Jeg synes rett og slett du må smake lussekatter med Safran. Det er en god opplevelse.

Stolt mamma til 8 flotte skapninger.
Crimina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-12-09, 16:20   #45
Azi
Come what may...

Azi sin avatar

Blogginnlegg: 40
Azi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Persian, her.

Kan man erstatte vanlig mel med glutenmel? Er det da i samme mengde som vanlig mel?

Fin Mix Semper glutenfree brukte jeg. Måtte bruke mye mer mel ja. Men den ble luftig og god. Så det gikk nå bra!

Azi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-12-09, 16:34   #46
Che
Har tro på forbedring

Che sin avatar

Hvor: "Cuba"
Blogginnlegg: 293
Che har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

[quote=glitterchick;1975556]

Hva er safranrot? Er det rota til safranblomsten?[/quote

Jepp. - Forøvrig vet jeg ikke HELT om det er det det heter. Jeg en diger boks fra ei venninne som var med LatinAmerikaGruppa i Guatemala. Hun trodde først at hun hadde gjort et safrankupp før det gikk opp for henne at det just ikke var safran.

Gammel 10-12-09, 21:36   #47
Lyppa
Bør lage seg en tittel selv

Lyppa sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Lyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Tror vi skipper både safran og gurkemeie, mistenker at lussekattene ikke faller i smak hvis de ikek smaker boller. Men hvordan former man egentlig en lussekatt?

Lyppa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-12-09, 15:38   #48
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Heilo, her.

Men lussekatter uten safran er jo rett og slett ikke lussekatter. Det er som om eplekake kunne lages med pærer i stedet, og fremdeles kalles eplekake.

Opprinnelig lagt inn av Bauche, her.

Jepp. - Forøvrig vet jeg ikke HELT om det er det det heter. Jeg en diger boks fra ei venninne som var med LatinAmerikaGruppa i Guatemala. Hun trodde først at hun hadde gjort et safrankupp før det gikk opp for henne at det just ikke var safran.

Hehe, det kan jeg tenke meg! Kan det være det samme som brukes mye i midtøsten? En venninne av meg var sammen med en iraner, og de lagde ofte mat med noe de mente var safran, men som var så billig og hadde en syrligere smak at det kan ikke ha vært ordentlig safran. Det hadde den rødorange fargen.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-12-09, 16:10   #49
ElinM
På vei

ElinM sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
ElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de fleste
Standard

Bakte lussekatter for første gang i forgårs, de skulle ha med på skolen til luciafeiring i dag. Jeg brukte safran, og da jeg smakte på lussekattene etterpå innså jeg at det nok var første gangen jeg har spist lussekatter med safran. Det smakte fortreffelig, og det ga slik en god og lang ettersmak. Jeg gleder meg til vi skal spise resten.

ElinM er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-12-09, 17:53   #50
Heilo
Fjellpiper

Heilo sin avatar

Medlem siden: Oct 2009
Blogginnlegg: 316
Heilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Brenda, her.

Det er jo smaken som gjør lussekattene spesielle. Ellers hadde jeg også bare brukt vanlig hvetedeig.

Jeg synes rett og slett du må smake lussekatter med Safran. Det er en god opplevelse.

Gjett hvem som har vært på torget i Cambridge og kjøpt 1 gram safran for £4,50?

Så nå blir det spennende å prøve oppskriften lenger opp her på søndag.

Men jeg lurer på en ting: Er det noen unger som ikke liker safran? Burde jeg lage en "vanlig" deig i tillegg? Mine har jo aldri smakt dette, som dere skjønner fra mitt tidligere innlegg.

Heilo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-12-09, 18:20   #51
jonpalm
Nybegynner

Medlem siden: Aug 2007
jonpalm har et hav av muligheter foran seg
Standard

Lussekatter er svenske og er ikke lussekatter uten safran! Gurkemeie erstatter ikke safran!!! Det smaker fælt. Da kan du heller bruke gul matfarve. Safran kjøpes billigst på innvandrerbutikken til ca 50,-/gram.
Ja, jeg er svensk og lussekatter innholder ALLTID safran!!!!

jonpalm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-12-09, 18:33   #52
LittLemen
Bør lage seg en tittel selv

LittLemen sin avatar

Medlem siden: Sep 2008
LittLemen imponerer mange og er sikkert smartLittLemen imponerer mange og er sikkert smartLittLemen imponerer mange og er sikkert smartLittLemen imponerer mange og er sikkert smartLittLemen imponerer mange og er sikkert smartLittLemen imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av Acsa, her.

Safran i boller, gurkemeie i ris og kjøttretter. Og jeg synes gurkemeie har en helt klar bismak som ikke passer i boller. Jeg kan for øvrig melde om at fersk gurkemeie (den er en rot) setter flekker på huden som ikke går av før man har badet i en ukes tid. :erfart på omvisning på krydderplantasje på Zanzibar:

Hvordan er huden ellers etter å ha badet i en uke?

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 17:06.