Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Valg av Lucia

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 10-12-09, 15:57   #61
allium
Bare sær

allium sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
allium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Valg av Lucia

Opprinnelig lagt inn av Minty, her.

Jepp, dette var vanlig på min barneskole også. Jeg fikk ikke stille til valg engang, med mitt lange, svarte hår.

Det er jo egentlig litt pussig, med tanke på at den opprinnelige Lucia var fra Italia.

Forget your perfect offering, there is a crack in everything, that's how the light gets in.
allium er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-12-09, 16:00   #62
MissS
Like blid!

MissS sin avatar

MissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de fleste
Standard

I fjor var det bare gutter av 5 åringene. Han ene fikk bære luciakrone med lys, og de to andre var stjernegutter. Funka som bare rakkern.

Gammel 10-12-09, 16:02   #63
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 183
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av allium, her.

Det er jo egentlig litt pussig, med tanke på at den opprinnelige Lucia var fra Italia.

Har ikke vi importert vår Lucia-tradisjon fra Sverige? Der er jo blonde damer litt mer vanlig.

Gammel 10-12-09, 16:09   #64
Sundae
Bør lage seg en tittel selv

Sundae sin avatar

Medlem siden: Aug 2007
Sundae er virkelig godt liktSundae er virkelig godt liktSundae er virkelig godt liktSundae er virkelig godt liktSundae er virkelig godt liktSundae er virkelig godt liktSundae er virkelig godt liktSundae er virkelig godt likt
Standard

Hos oss ble ofte den som hadde lengst, lyst hår valgt (som regel av læreren), og var det to med like langt hår ble den snillere (som i mindre rampete) valgt.

Jeg var Lucia hvert eneste år mens jeg gikk i skolen (tre forskjellige).

.....og hatet det. Jeg var ganske stille, og en gang i året skulle jeg være i sentrum og synge og lese vers. Jeg gruet meg syk i forveien.Det er det jeg husker, hvor vondt i magen jeg hadde før hver gang.

Og nei, jeg turte ikke å si ifra, at jeg ikke ville, for det var jo en "ære" og man skulle bli glad når man ble valgt. Og, nei, jeg kom ikke på at jeg kunne ha klippet av meg håret.

Sundae er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-12-09, 16:13   #65
amo

amo sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
amo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt av
Standard

Vi har nok det flotteste Lucia-toget i Skandinavia.
Lillesøs ble trekt ut til å være Lucia i år. Førskolebarna fra alle avdelingene hadde hatt "hemmelig" møte, der de planla årets tog.

1987-storesøs 1997-mellombror 2004-lillesøs 2009-bonussøs
amo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-12-09, 16:56   #66
tinkadott
prøver å være tål***ig

tinkadott sin avatar

Blogginnlegg: 68
tinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de fleste
Standard

I bh til minste var alle jentene som skulle begynne på skolen, Lucia. Da blir barn og foreldre fornøyde!

Gammel 10-12-09, 16:58   #67
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Madam Mim, her.

Brune barn kan være Lucia, kan de ikke? Jeg håper da inderlig de har gått vekk fra tanken om at Lucia og prinsesser skal være blonde.

Jeg synes jo at siden Lucia var fra Sicilia så bør absolutt ikke blonde jenter være Lucia. Det er jo ren historieforfalskning!

Nei, det bør være mørkhårede, hissige jenter med et sicilliansk syn på livet. litt mafia rett og slett. Har jeg alltid ment.

(Også da jeg var 7 år og vi hadde Luciatog i speideren. )

Gammel 10-12-09, 16:59   #68
turi
representert

turi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Har aldri hørt om at det bare er en lucia, det pleier å bli byttet på og alle som vil får lov å gå litt. Helt uproblematisk.

Gammel 10-12-09, 17:08   #69
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Skremmern, her.

Nå er det nå engang sånn at et menneskebarn skal være lucia, og da er det vel greit at det foregår på en noelunde rettferdig og ryddig måte? Selv om det er noe som ikke opptar en sterkt, mener jeg?

Ja, var det ikke det jeg skrev da? Jeg poengterte at hvis det virkelig skulle vøre rettferdig så måtte guttene få være med også, men det syntes ikke HI, siden det ikke var tradisjon for det.

Jeg kan forresten melde fra barnehagens luciaprøver når jeg kom i dag, at for hver runde så hadde en ny gutt krona på.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-12-09, 18:49   #70
Nuta
tittel -en, titler

Nuta sin avatar

Nuta er populærNuta er populærNuta er populærNuta er populærNuta er populær
Standard

Opprinnelig lagt inn av glitterchick, her.

Ja, var det ikke det jeg skrev da? Jeg poengterte at hvis det virkelig skulle vøre rettferdig så måtte guttene få være med også, men det syntes ikke HI, siden det ikke var tradisjon for det.

Jeg kan forresten melde fra barnehagens luciaprøver når jeg kom i dag, at for hver runde så hadde en ny gutt krona på.

Siden det til nå ikke har vært gutter som lucia i vår barnehage syns jeg ikke det var urettferdig, men om det var gutter(eller mødre, oldeforeldre, julenissen, alver eller andre) med i valget ville jeg fortsatt ha hatt trekning om det.

Gammel 10-12-09, 19:00   #71
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Nuta, her.

Siden det til nå ikke har vært gutter som lucia i vår barnehage syns jeg ikke det var urettferdig, men om det var gutter(eller mødre, oldeforeldre, julenissen, alver eller andre) med i valget ville jeg fortsatt ha hatt trekning om det.

Det er helt greit, jeg skrev også at en trekning sikkert var best. Men at det ikke har vært det før er rett og slett ikke et gyldig argument, all den tid verden går fremover og utvikler seg. Derfor skrev jeg som jeg gjorde om mørke, som i sin tid heller ikke til da hadde vært lucia, uten at det var rettferdig av den grunn.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-12-09, 19:11   #72
emm
Men først, kaffe!

emm sin avatar

emm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

I forrige barnehagen jentene gikk fikk alle førskolebarna være Lucia med krone, gutta også hvis de ville. Der minste går nå trekker de, men hun er så utrolig lite opptatt av å stikke seg ut at hun ville nok nektet uansett. Ville ikke være fanebærer på 17. mai engang. Hun vinner selvsagt alltid disse loddtrekningene, om hovedroller, lys og fanebæring. Storesøster som gjerne kunne stått på en scene hele tiden vinner selvsagt aldri.

emm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-12-09, 19:11   #73
Pebbles
By the Sea

Pebbles sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Blogginnlegg: 186
Pebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det er sikkert ufint og antenneløst, men jeg litt jeg.

Gammel 10-12-09, 19:12   #74
Heilo
Fjellpiper

Heilo sin avatar

Medlem siden: Oct 2009
Blogginnlegg: 316
Heilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt av
Standard

Oi, kjente at jeg må ha noen sår på sjelen fra barndommen som jeg har fortrengt. Jeg følte meg nemlig skikkelig imot hele Lucia-styret nå!

Men alvorlig talt, jeg synes kombinasjonen av trekking mellom alle eller styring fra barnehagen der noen er spesielt fortjenende høres fornuftig ut.

Heilo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-12-09, 19:19   #75
Slettet bruker
Passiv

Standard

Jeg skjønner seriøst ikke at det er lov etter likestillingsloven å kategorisk nekte gutta å være Lucia jeg. Kvinner er leger og mekanikere - gutter kan fint være Lucia. Det trengs ikke noen livmor for å holde i lyset. Og mang en liten gutt kunne nok godt ha lyst til å være.

Svar med sitat
Gammel 10-12-09, 19:20   #76
GinaK
Tja...

GinaK sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
GinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt av
Standard

Tydelig at dette er en jentegreie/mammagreie.
Jeg har da to gutter og verken jeg eller gutta bryr oss om dette.

Vi møter i barnehagen i morgen, lillebror med hvit skjorte og olabukse.
Det er førskolebarna som går i tog. Aner ikke hvordan de velger lucia.

I barnehagen hvor storebror gikk fikk alle som ville være lucia, jenter som gutter. Min gutt ville aldri noenting men hadde tilnød på hvit skjorte så derfor maser vi ikke om dette. Hvit skjorte og olabukse holder i massevis.

Men som en pappa på jobben sa, i barnehagen til barna hans, der får ikke foreldrene være med og se på lucia-tog. Det er barnehagen som har opplegget og da slipper de sure og misunnelige barn og mammaer...

Gammel 10-12-09, 19:30   #77
Inagh
Slumrende Ullteppe

Inagh sin avatar

Blogginnlegg: 35
Inagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av GinaK, her.

Tydelig at dette er en jentegreie/mammagreie.
Jeg har da to gutter og verken jeg eller gutta bryr oss om dette.

Gammel 10-12-09, 19:39   #78
Storm
En som trener

Storm sin avatar

Blogginnlegg: 145
Storm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av smilefjes, her.

Jeg skjønner seriøst ikke at det er lov etter likestillingsloven å kategorisk nekte gutta å være Lucia jeg. Kvinner er leger og mekanikere - gutter kan fint være Lucia. Det trengs ikke noen livmor for å holde i lyset. Og mang en liten gutt kunne nok godt ha lyst til å være.

Så om en mannlig ansattt ikke får kvinnelige roller ved Nationalteateret, kan han melde det til likestillingsombudet?

Jeg trodde gutter var stjernegutter i Lucia-sammenheng. Lucia var jo faktisk en jente, så jeg synes ikke det er så rart at det de fleste steder er jenter som er Lucia.

Storm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-12-09, 19:47   #79
Minty

Minty sin avatar

Medlem siden: Jun 2009
Minty imponerer mange og er sikkert smartMinty imponerer mange og er sikkert smartMinty imponerer mange og er sikkert smartMinty imponerer mange og er sikkert smartMinty imponerer mange og er sikkert smartMinty imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av Esme, her.

Jeg synes jo at siden Lucia var fra Sicilia så bør absolutt ikke blonde jenter være Lucia. Det er jo ren historieforfalskning!

Nei, det bør være mørkhårede, hissige jenter med et sicilliansk syn på livet. litt mafia rett og slett. Har jeg alltid ment.

Jah!

Minty er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-12-09, 19:48   #80
Shane
Erfaren

Shane sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Shane er populærShane er populærShane er populær
Standard

Opprinnelig lagt inn av Persian, her.

Jeg synes den barnehagen ungene mine gikk i hadde det veldig greit. Alle som ville fikk lov å være Lucia. Både jenter og gutter.

Det syns jeg var en fin løsning I barnehagen min går Lucia-kronen på omgang, sånn at alle som vil får vært Lucia i løpet av turen de går.

Shane er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 11:19.