Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Valg av Lucia

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 10-12-09, 19:50   #81
Irma
Ekvilist

Irma sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 25
Irma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Valg av Lucia

Så min superblonde guttekrølltopp har altså ikke sjans til å bli lucia til neste år altså!?

Jeg synes både jenter og gutter bør ha anledning til å være lucia. Selv om lucia var et hunnkjønn. Det er jo en symbolsk greie, ikke teater?

Gammel 10-12-09, 19:50   #82
emm
Men først, kaffe!

emm sin avatar

emm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Lottis, her.

Det syns jeg var en fin løsning I barnehagen min går Lucia-kronen på omgang, sånn at alle som vil får vært Lucia i løpet av turen de går.

Da blir det fort Lusia istedenfor Lucia.

emm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-12-09, 19:52   #83
Maz
Pauset

Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Barteby
Maz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av emm, her.

hahahaha

Maz er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-12-09, 19:52   #84
Shane
Erfaren

Shane sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Shane er populærShane er populærShane er populær
Standard

Hva er vel litt lus mot å få lov til å gå rundt med krone og lys på håret

Shane er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-12-09, 19:52   #85
Irma
Ekvilist

Irma sin avatar

Irma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Tilbake til spørsmålet i hovedinnlegget, så kan jeg ikke fatte at det skal være noen forskjell på at den eldste får være lucia og at det foretas loddtrekning. Sånn med tanke på rettferdighet.

Gammel 10-12-09, 20:14   #86
Slettet bruker
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av MinaX, her.

Så om en mannlig ansattt ikke får kvinnelige roller ved Nationalteateret, kan han melde det til likestillingsombudet?

Jeg trodde gutter var stjernegutter i Lucia-sammenheng. Lucia var jo faktisk en jente, så jeg synes ikke det er så rart at det de fleste steder er jenter som er Lucia.

Om det bare fantes kvinneroller så vil jeg vel tro han kunne det ja?

Svar med sitat
Gammel 10-12-09, 20:21   #87
Lenam
awesom

Lenam sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 20
Lenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av glitterchick, her.

Dere får flytte til Sverige da, hvor valg av Lucia er virkelig big deal. Titalls jenter besvimer hvert år etter å ha stått og pustet inn stearinrøyk.

Hohohohoh, ja jeg har minner fra det ja.

Jeg hadde mest guttevenner på skolen, og siden det var gutta som valgte hvem som skulle være Lucia, så ble jeg den "heldige" vinner hvert år.

Husker da vi ble gamle nok til å bruke levende lys, jeg grein mine modige tårer da mamma gjorde tapre forsøk på å få ut all stearinen fra håret mitt.

Lenam er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-12-09, 20:23   #88
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Så vidt jeg har skjønt er Lucia i Sverige verre enn de fleste skjønnhetskonkurranser, særlig i de store byene hvor det velges en hovedlucia for hele byen. Søsteren min bor i Stockholm og jeg får lattermilde referater hvert år.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-12-09, 20:24   #89
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det greieste i barnehagealder er vel at alle som vil får prøve? Lucia var ei jente, men luciatoget er det eneste opptoget av den typen, det finnes ikke noe annet man kan si at "her er det ei jente som går, når det er xxx-opptog er det guttene som skal trekke om hovedrollen". Mine gutter forstår nemlig ikke hvorfor det bare er jenter som skal være lucia. Dvs nå i skolealder synes de det er helt greit, men det var ikke greit i barnehagen. Hvorfor må det egentlig være en som går først i et barnehagetog med lyskrans? Det er da fint luciatog hvis alle er like også. Jeg tror ikke barna bryr seg, det med å gå først i toget er nok mer en voksengreie når det er barnehagebarn det er snakk om. Hvis man først skal fordele hovedroller er trekning en lur ting, det er ikke så greit å være dømt til å aldri få rollen om man ønsker den, eller dømt til å være lucia til evig tid fordi man er født 3. januar.

Gammel 10-12-09, 20:43   #90
Katta
maler

Katta sin avatar

Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Slaget ved Lucia - Ingrid Bjørnov

Slaget ved Lucia sto i søttifire
Kampen om prinsessereviret sto mellom Trine og Tove
Trine hadde viljen, Tove hadde håret
Klassestyreren ville tilfredsstille alle,
nyutdannet, kjekk og fullav 70-tallet spurte han, i pedagogisk ånd:
Må Lucia virkelig alltid være blond?

Han fikk et rungende ja,
og burde skjønt at han skulle gitt seg der og da,
men han fikk blod på tann, han strålte som en sol
mens han stakk hånda inn i verdens største vepsebol.

- Skal vi ikke heller trekke lodd, da, dere? Så kan alle være med.
Han visste ikke hvilke krefter han rørte ved.
Dette kunne vireklig bli dramatisk
det var ikke særlig smart å tenke demokratisk.

Tilgi ham, for han vet ikke hva han gjør,
han har ikke vært i jentegarderober før
INGEN gikk mellom Tove og Trine,
Trine ble forbanna, Tove begynte å grine.

Alle var vi fyllt med 70-talls pedagogikk,
vi taklet samnorsk, sløyd og felles gymnastikk,
men visse ting er pene pikers privilegium.
Og ingen mann med strikkevest
skal ta fra små prinsesser årets kanskje største fest.

Tretten andre småpiker forskanset seg umiddelbart
i utkanten av krigssonen. Kloke av skade søkte vi
tilflukt for å unngå bråk.
I en alder av 11 år var vi fullt villige til å forsvinne inn i flokken av lakendledte terner. Vi skulle tross alt på leirskole sammen neste sommer.
Sammen med Tove og Trine.

Det lærer'n burde ha beregnet,
det var karriereplanen Tove og Trine hadde tegnet,
der var Lucia prøvedistanse,
treningskamp før første missekonkurranse.
Stopper man en frøken Norge-kandidat
må man skjønne at man vil bli lagt for hat
og hvordan kan en voksen mann
stille seg i veien for en ny Anita Hegerland?

Så trakk vi lodd med skjelvende hender,
her kom vi til å miste gode venner.
Verden falt i grus da lærer'n kom med resultatet,
for ingen mann i fotformsko
veit hvor kjipe små prinsesser er når de går to og to.

Og slik ble jeg Santa Lucia med plastkranse og kappe,
mot en nattehimmel av selvklebende stjerner,
etterfulgt av fjorten fly forbanna terner.
Santa Lucia i engstelig posisjon,
nygredd, livredd, forberedt på represalier og hevnaksjon.

Lærer'n kom seg faktisk ut av vepsebolet,
søkte om forflytning til en annen skole.
Det er usikkert hvorvidt hans mål var nådd,
men han kommer aldri mer til å foreslå og trekke lodd.

Et råd til de som nå i løpet av året
har en liten søt Lucia de skal kåre:
Kast inn håndklet, kryp til korset,
gi jobben til jenta med det lange lyse håret.

Kanskje noen mødre med komplekser fra denne tiden med barnehagebarn nå?

Gammel 10-12-09, 20:47   #91
isola
Kakemonster

isola sin avatar

Medlem siden: Jun 2009
Hvor: Viken
Blogginnlegg: 6
isola er virkelig godt liktisola er virkelig godt liktisola er virkelig godt liktisola er virkelig godt liktisola er virkelig godt liktisola er virkelig godt liktisola er virkelig godt liktisola er virkelig godt liktisola er virkelig godt likt
Standard

Og så synger vi "se på vår terskel står, hvitkledd med lus i hår!"

Gammel 10-12-09, 20:48   #92
Lorien
Pauset

Medlem siden: Feb 2008
Blogginnlegg: 40
Lorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

*ler og ler av Lusia* Jeg synes ellers at loddtrekning er det mest rettferdige. Da har i det minste alle en fair sjans.

Lorien er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-12-09, 20:51   #93
Katta
maler

Katta sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av isola, her.

Gammel 10-12-09, 20:58   #94
emm
Men først, kaffe!

emm sin avatar

emm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

emm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-12-09, 21:00   #95
Pebbles
By the Sea

Pebbles sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Blogginnlegg: 186
Pebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Synes det helt greit at Lucia er forbeholdt jenter jeg altså. Om man setter opp et skuespill om Espen Askeladd, så er det en gutt som får rollen og sånn.

(...hvor stort ER egentlig Lucia for folk? For meg er det superkoselig og stemningsfullt, and that's it.)

Gammel 10-12-09, 21:04   #96
vixen
Bør lage seg en tittel selv

vixen sin avatar

Medlem siden: Nov 2009
Hvor: Nordmøre
Blogginnlegg: 8
vixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de fleste
Standard

Hadde ikke fått med meg at Lucia var en så big deal jeg før nå. Alle som vil bør det trekkes lodd mellom. (uavhengig av kjønn, hårfarge osv)

Ikke alle synes det er like stor stas dog;
En gutt jeg vet om forguder naboen sin over alt på jord. Naboen er nemlig flink med verktøy, kjører traktorer osv. Skikkelig tøffing i guttens øyne. Så kom Lucia-dagen. Han tilhørte eldstegruppa i barnehagen og de ble sendt til sykehjemmet for å gå i tog og synge der. Gutten som er en skikkelig voksen plugg syntes ikke noe om glitter, laken og lys men han labbet jo med. Til sin store skrekk så møter han naboen der. Han er nemlig vaktmester. Naboen ser den lakenkledte naboen og hilser. Gutten følte seg avslørt og var nok redd naboen syntes han var barnslig og lite tøff med laken og glitter. Gutten skuler bare opp på naboen sin i det han passerer og sier: " bætterde bra de e sist året no!

vixen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-12-09, 21:06   #97
Anne C
Bør lage seg en tittel selv

Anne C sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Anne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Irma, her.

Tilbake til spørsmålet i hovedinnlegget, så kan jeg ikke fatte at det skal være noen forskjell på at den eldste får være lucia og at det foretas loddtrekning. Sånn med tanke på rettferdighet.

Det er ikke det samme i det hele tatt. Har man bursdag sent på året så har man ikke en sjans, mens ved loddtrekning er det et lite håp. Ikke det at jeg tror at ungene vet at det er den eller den måten å gjøre det på. Men jeg er nok litt sær på det med å ikke kunne gjøre ting fordi man har bursdag sent på året. Jeg hatet alltid å ha bursdag en mnd før jul. Sist med alt.

Anne C er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-12-09, 21:09   #98
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Katta: Fantastisk!

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-12-09, 21:15   #99
Irma
Ekvilist

Irma sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Anne C, her.

Det er ikke det samme i det hele tatt. Har man bursdag sent på året så har man ikke en sjans, mens ved loddtrekning er det et lite håp. Ikke det at jeg tror at ungene vet at det er den eller den måten å gjøre det på. Men jeg er nok litt sær på det med å ikke kunne gjøre ting fordi man har bursdag sent på året. Jeg hatet alltid å ha bursdag en mnd før jul. Sist med alt.

Datoen for fødselen er jo en del av loddtrekningen. Har man bursdag i november, så har man feil lodd rett og slett. Jeg har også bursdag siste måneden før jul og må si jeg aldri har opplevd det som noe problem.

Jeg synes det er litt merkelig å reagere på sånne ting, og får litt vibber til mammaene til jazz-balett-whatever-dansende småknøtt i råsa strutteskjørt som krangler med dommerne fori deres lille yndling var best, i konflikt med hva dommerne måtte mene. Hadde man gått på utseende eller hudfarge ved utvelgelsen kan jeg gått forstå at det blir reaksjoner, men at man velger noe så nøytralt som alder synes jeg ikke er spesielt kontroversielt.

Gammel 10-12-09, 21:22   #100
Chablis
Drømmer

Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Ved vannet
Blogginnlegg: 22
Chablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt av
Standard

Det hadde jeg aldri tenkt over. Er det så nøye hvem som er Lucia da.

Chablis er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 12:31.