Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Drikker du alkohol på julaften?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 23-12-09, 15:11   #201
Floksa
can-jur

Floksa sin avatar

Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Drikker du alkohol på julaften?

Opprinnelig lagt inn av safran, her.

Jeg hadde vært mer lunken enn mannen din, kan jeg love. Vi skal til svigers og feire i år.

Jeg skjønner jo at du tøyser, men for å svare litt seriøst.
Hadde mannen min virkelig slått seg vrang og nektet å droppe alkoholen på julaften, hadde vi hatt MYE så snakke om, for å si det sånn.
Når alkhol blir SÅ viktig, på en dag som hovedsakelig er barnas, så stusser jeg litt ja.

Når det gjelder å ta et standpunkt i forhold til alkohol på julaften og komunisere det utad, så tror jeg faktisk det ganger de barna som ikke har det så lett, særlig om man er "en folk hører på".
Har slettes ikke tenkt til å lese hele tråden, den hadde blitt dritlang jo men ser at noen har komentert svaret mitt.

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-12-09, 15:15   #202
leliane
madmanized

leliane sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
leliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt likt
Standard

Ikke i år (svigerjul). Det er ikke noe stort savn. Men når vi er hos oss, serverer jeg gjerne juleøl og rødvin til middagen til de som vil.

leliane er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-12-09, 15:26   #203
era
Bør lage seg en tittel selv

era sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: østfold
era har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt av
Standard

Vi skal feire hjemme og baaare oss :digg: .
Gubben drikker sikkert øl til maten og så har jeg tenkt å servere gløgg til pakke åpningssermonien, med vann til ungene og rødvin til oss, når de små har lagt seg kommer nok mor og far til å drikke seg småbrisne på portvin(har kikka i en av pakkeposene)

Hadde vi vært flere kan det hende jeg hadde stramma inn på alkoen, oss vet jeg åssen funker og det er ikke fare for noen uhyggelige overaskelser, JEG GLEDER MEG MASSE TIL JUL I ÅR!!! Skjønner ikke hvorfor vi ikke bare har satt ned foten og sakt "nei vi ferirer for oss selv" VI er en familie og ikke utlånsdyr for at andre skal føle at de feirer jul.( Men dæven døtte så dyrt det er!!!)

Gammel 23-12-09, 15:36   #204
Dronningen
Pauset

Medlem siden: Oct 2007
Dronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Scarlett, her.

Jepp. Jeg har respekt for at noen barn har lite trivelige juler pga alkoholbruk, men for vår del føler jeg ingen grunn til å forsvare det. Vi har et høyst normalt forhold til drikking.

Det respekterer jeg også. Jeg kommer dessuten fra et hjem med et veldig normalt forhold til alkohol, og har aldri opplevd noe ubehagelig, men mer at litt alkohol betød godt humør. Jeg drikker alkohol på fest, og er overhode ingen brems eller en moralsk vokter sånn sett. Men likevel drikker jeg ikke sammen med ungene, og jeg ser heller ingen grunn til å måtte forsvare det. Sånn er det nå bare. Det faller meg svært lett å ikke drikke alkohol, for å si det sånn.

Dronningen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-12-09, 15:44   #205
safran
saftig

safran sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Floksa, her.

Hadde mannen min virkelig slått seg vrang og nektet å droppe alkoholen på julaften, hadde vi hatt MYE så snakke om, for å si det sånn.
Når alkhol blir SÅ viktig, på en dag som hovedsakelig er barnas, så stusser jeg litt ja.

Jeg må si jeg reagerer på logikken din her. Om mannen din ikke ser poenget med å være avholds akkurat på julaften, i solidaritet med andre, så trenger det ikke si noe som helst om viktigheten av alkohol. Mye mer om et påbud fra andre (deg) som man ikke ser hensikten av. Og hvorfor blir det da riktig å føye seg?

Gammel 23-12-09, 16:28   #206
Pebbles
By the Sea

Pebbles sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Blogginnlegg: 186
Pebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Så om mannen din ikke dropper noe sporenstreks fordi han ikke følger din tankegang, så er det han det er noe galt med? Really?

Gammel 23-12-09, 16:39   #207
Angelique
ღ EaRtH ღ AnGeL ღ

Angelique sin avatar

Blogginnlegg: 297
Angelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt av
Standard

Her vi vokst opp med et helt uanstrengt forhold til alkohol og har det selv.

Vi serverer juleøl/akevitt til maten og eventuelt en konjakk/likør til kaffen.

Gammel 23-12-09, 16:48   #208
Trulte
:)

Trulte sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Trulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de fleste
Standard

Nei, det gjør jeg ikke. Er oppvokst med at folk har litt rødvin, øl og en akevitt til maten. Men liker det ikke.

Gammel 23-12-09, 18:05   #209
Floksa
can-jur

Floksa sin avatar

Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av safran, her.

Jeg må si jeg reagerer på logikken din her. Om mannen din ikke ser poenget med å være avholds akkurat på julaften, i solidaritet med andre, så trenger det ikke si noe som helst om viktigheten av alkohol. Mye mer om et påbud fra andre (deg) som man ikke ser hensikten av. Og hvorfor blir det da riktig å føye seg?

Oi da, påbud faktisk.
I svaret mitt står det følgende:
Jeg heller mot....
mannen er lunken, så vi får se....

Hvordan fikk du det til å bli til at jeg har pålagt mannen min en alkoholfri julaften?

Men han har tenkt på det og er helt enig.
Alkohol er ingen big deal for han og han synes det kunne være en fin ting å gjøre.
Så kan vi forklare barna litt om at ikke alle barn har det like greit.
Avslappet og naturlig forhold til alkohol ser de nok av ellers i året.

Opprinnelig lagt inn av Zoë, her.

Så om mannen din ikke dropper noe sporenstreks fordi han ikke følger din tankegang, så er det han det er noe galt med? Really?

Oida, har jeg sakt at det er noe galt med han?
nei, jeg har sakt at vi hadde hatt mye å snakke om.

Gammel 23-12-09, 18:11   #210
Skvetten
Passiv

Standard

Men han har tenkt på det og er helt enig.
Alkohol er ingen big deal for han og han synes det kunne være en fin ting å gjøre.
Så kan vi forklare barna litt om at ikke alle barn har det like greit.
Avslappet og naturlig forhold til alkohol ser de nok av ellers i året.

Så det å avstå fra alkohol i soldaritet med de mange som opplever jul med de voksnes fyll skal lære dine barn noe om de som ikke har det noe bra? Det er noe vås. Den type solidaritet er ikke mye verdt for de det gjelder, for dem teller handlinger, det at mennesker bryr seg. Det at noen som har et normalt forhold til alkohol avstår fra det denne ene dagen i året betyr nada for de barna det her er snakk om.

Svar med sitat
Gammel 23-12-09, 18:39   #211
Floksa
can-jur

Floksa sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Skvetten, her.

Så det å avstå fra alkohol i soldaritet med de mange som opplever jul med de voksnes fyll skal lære dine barn noe om de som ikke har det noe bra? Det er noe vås. Den type solidaritet er ikke mye verdt for de det gjelder, for dem teller handlinger, det at mennesker bryr seg. Det at noen som har et normalt forhold til alkohol avstår fra det denne ene dagen i året betyr nada for de barna det her er snakk om.

Å så da?
Hva gjør det om vi velger å la vær å drikke og begrunner det i solidaritet med de som ikke har det så bra?
Kall det gjerne vås, for all del, men jeg skjønner da virkelig ikke at det gjør noe?

Gammel 23-12-09, 18:53   #212
Billa
Usedvanlig begavet

Billa sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Telemark
Billa har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sorry, og dette _er_ en avsporing, men det å markere solidaritet med noen som har det vanskelig av en eller annen grunn, er da vel helt vanlig å gjøre UTEN at man nødvendigvis står oppe i problemstillingen med begge beina?

Fakkeltog, demonstrasjoner, streik, markeringsdager osv osv, er jo nettopp noe man deltar på for å vise resepkt, medfølelse og solidaritet med de/den det gjelder. Ikke sikkert at det utgjør noen konkret forskjell for den eller de saken gjelder, men man deltar allikevel. Nei vet du hva, hvis Floksa og hennes mann ønsker å ha en alkoholfri jul med tanke på alle de barna som lider av voksnes alkoholbruk, så klarer jeg virkelig ikke se at det skulle avstedkomme et så negativt og spydig innlegg. Nå ble jeg faktisk sint

Gammel 23-12-09, 19:37   #213
ingling

ingling sin avatar

Medlem siden: Apr 2009
Hvor: Akershus
Blogginnlegg: 533
ingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt av
Standard

Jeg er enig med Billa, kjenner jeg. Hvis noen føler at det er en riktig ting å gjøre for dem som en solidaritetsmarkering, må de da virkelig bare gjøre det! Det skal jeg virkelig ikke legge meg opp i. Så lenge ingen mener at jeg gjør noe galt ved å ta et par glass på julaften, skal jeg ikke mene noe om at andre ikke gjør det. Skulle da bare mangle!

ingling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-12-09, 19:43   #214
Sola

Sola sin avatar

Medlem siden: Dec 2008
Hvor: Utenfor republikken
Sola imponerer mange og er sikkert smartSola imponerer mange og er sikkert smartSola imponerer mange og er sikkert smartSola imponerer mange og er sikkert smartSola imponerer mange og er sikkert smartSola imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Jeg kommer kanskje til å ta meg en øl og en liten smak på Sheridan'en jeg har på lur. Det hadde jeg gjort hvis jeg hadde hatt ungene hjemme også. Men jeg vet veldig godt hvor grensen går, jeg syns feks. at pappaen drikker for mye og er glad jeg ikke feirer julen med han.

Gammel 23-12-09, 20:37   #215
Skvetten
Passiv

Standard

Å så da?
Hva gjør det om vi velger å la vær å drikke og begrunner det i solidaritet med de som ikke har det så bra?
Kall det gjerne vås, for all del, men jeg skjønner da virkelig ikke at det gjør noe?

Jeg sier ikke at det gjør noe i det hele tatt. Ser bare for meg når ungene snakker om dette på f.eks. skolen og den som virkelig har det sånn i julen får høre at noen har avstått fra alkohol den dagen. Jeg vet med meg selv at dersom noen hadde fortalt meg noe sånt da jeg vokste opp hadde jeg satt meg ned og grått mens ingen så det, for hvorfor ikke forsøke å hjelpe dem det gjelder enn å bare snakke om det.

Mente ikke å være spydig men som du ser traff du rett hjem med den solidaritetstanken.

Det er langt fra å gå i fakkeltog eller delta i andre demonstrasjoner som faktisk setter fokus på de det gjelder enn å markere i hjemmet for så å snakke om de som ikke har det så greit. Jeg synes ikke det blir riktig å sammenligne dette med hverandre.

Svar med sitat
Gammel 23-12-09, 20:56   #216
Claire
Sær og kresen

Claire sin avatar

Claire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det er langt fra å gå i fakkeltog eller delta i andre demonstrasjoner som faktisk setter fokus på de det gjelder enn å markere i hjemmet for så å snakke om de som ikke har det så greit. Jeg synes ikke det blir riktig å sammenligne dette med hverandre.

Enig.

Tanken er god nok den, men prosjektet fremstår som noe eksentrisk. Og det er vel en handling som har mer symbolverdi for Floksa m/familie enn for de som faktisk berøres av denne problematikken. Jeg synes personlig at noe av hensikten med (politiske) markeringer av ymse art må være at det faktisk når ut til folk. Men som sagt, tanken er god.

Claire er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-12-09, 20:59   #217
Floksa
can-jur

Floksa sin avatar

Standard

Ok, skjønner litt mer nå, men jeg datt litt av lasset der en stund ja.

Vil ikke åpenhet om voksenes alkoholmisbruk uansett setting virke positivt?
Selv om akkurt du ville grått, ville kanskje en annen valgt å fortelle, fordi noen tørr å sette ord på?

Kanskje vi heller skulle tent el lys, mens vi koser oss med ølen til maten?
Et lys for alle barna som lider under alkoholmisbruk.....

Gammel 23-12-09, 21:02   #218
Claire
Sær og kresen

Claire sin avatar

Claire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vil ikke åpenhet om voksenes alkoholmisbruk uansett setting virke positivt..

Jo, det tror jeg. Åpenhet er viktig.

Claire er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-12-09, 21:17   #219
Pelle
Unik

Pelle sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Pelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg er så barnslig at jeg bare må protestere på at julaften hovedsaklig er barnas dag. Jeg synes julen er for alle, jeg - og jeg gleder meg. Hvorfor skal det alltid være så himla mye fokus på BARN? Det er da pokker meg fokus på barn året rundt.

Gammel 23-12-09, 21:28   #220
Skvetten
Passiv

Standard

Ok, skjønner litt mer nå, men jeg datt litt av lasset der en stund ja.

Vil ikke åpenhet om voksenes alkoholmisbruk uansett setting virke positivt?
Selv om akkurt du ville grått, ville kanskje en annen valgt å fortelle, fordi noen tørr å sette ord på?

Kanskje vi heller skulle tent el lys, mens vi koser oss med ølen til maten?
Et lys for alle barna som lider under alkoholmisbruk.....

Jeg har tilgode å møte et barn som sier at det ville vært flott om andre lot være å drikke på julaften (ja, jeg har jobbet med problematikken i mange år). De barna det gjelder trenger at folk melder seg som frivillige på røde kors telefonen og andre tiltak som er åpne i julen, ikke at andre som ikke har problemer med alkohol avstår fra den.

Åpenhet om all type misbruk er flott og bra, men det vil aldri løse problemene for dem det gjelder. Det er kun handling som løser deres problemer.

Jeg ser helt klart tanken din og den er fin den, likevel vil jeg heller oppfordre til å gi et bidrag til røde kors eller en av de andre organisasjonene som arbeider med å hjelpe disse barna. Det er vel noe av det viktigste man kan lære sine barn, det at det er viktig å kunne bidra til å hjelpe andre på ett eller annet nivå.

Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 22:29.