Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Drikker du alkohol på julaften?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 25-12-09, 15:43   #261
Snippa
Jo flere jo bedre...

Snippa sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Snippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Drikker du alkohol på julaften?

Vi har både brus, lettøl og juleøl til maten julaften. I år var vi 6 voksne, og det gikk vel totalt 3 halvlitere juleøl i løpet av middagen, og 2 glass akevitt. Med andre ord: ikke de store mengdene
Det hadde ikke vært noe problem å ikke ha øl som et tilbud, men jeg ser heller ikke noe problem med å servere det, så lenge ingen drikker seg på en snurr når det er barn til stede.

Snippa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-12-09, 15:47   #262
Floksa
can-jur

Floksa sin avatar

Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av safran, her.

Floksa, jeg vet ikke hvordan jeg mer tydelig kan forklare deg hva det er du sier som er motstridende. Jeg henter meg heller litt rødvin.

Quote det for meg kanskje?

Mannen min har aldri vært noe annet enn lunken.
Om OM han helt hypotetisk hadde reagert som du beskrev, hadde vi hatt mye å snakke om.
Ble det klarere for deg nå kanskje????

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-12-09, 15:57   #263
shute
prokrastinator

shute sin avatar

Medlem siden: Feb 2009
shute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Sitron, her.

Jeg mener jeg har lest at barn av foreldre som nyter alkohol vil også drikke mer selv.

Ja, det mener jeg å ha lest også. Men jeg vet ikke om det finnes noe rundt hvordan foreldrenes drikkemønster er? Altså, om det gir ulikt utslag om man drikker vin til middag med barna vs. drikker vin kun etter ungene er i seng vs. tar rølpefylla annen hver helg men uten barna til stede osv.

Jeg kjenner jeg er ganske skeptisk til påstanden om at dersom man skjuler alkoholbruk for ungene vil det gjøre det mer spennende og barna vil drikke mer, men jeg har ikke det helt store belegget for å si noe om det.

shute er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-12-09, 15:58   #264
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av shute, her.

Ja, det mener jeg å ha lest også. Men jeg vet ikke om det finnes noe rundt hvordan foreldrenes drikkemønster er? Altså, om det gir ulikt utslag om man drikker vin til middag med barna vs. drikker vin kun etter ungene er i seng vs. tar rølpefylla annen hver helg men uten barna til stede osv.

Jeg kjenner jeg er ganske skeptisk til påstanden om at dersom man skjuler alkoholbruk for ungene vil det gjøre det mer spennende og barna vil drikke mer, men jeg har ikke det helt store belegget for å si noe om det.

Jeg mener at i den sammenhengen jeg så dette, med forbehold om at det er noen år siden, så var dette med typisk vin til maten-opplegg, ikke fylla.

Gammel 25-12-09, 18:16   #265
Nasse
Fartsfantom

Nasse sin avatar

Medlem siden: Dec 2008
Blogginnlegg: 30
Nasse imponerer mange og er sikkert smartNasse imponerer mange og er sikkert smartNasse imponerer mange og er sikkert smartNasse imponerer mange og er sikkert smartNasse imponerer mange og er sikkert smartNasse imponerer mange og er sikkert smartNasse imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Nå påsto ikke jeg at barn (eller ungdom) kom til å drikke mer fordi man skjuler alkoholforbruket sitt, bare at det blir mer spennende (se under).

Opprinnelig lagt inn av Nasse, her.

Jeg og. Ungene kommer selvsagt til å oppdage sånt etter hvert, og da blir alkohol noe som er spennende rett og slett fordi det har et drag av det forbudte over seg.

Det som gjør at ungdom drikker mer er når foreldre gir barna sine alkohol, som da kommer i tillegg til det de skaffer seg selv. Jeg for min del kommer aldri til å gi mine barn alkohol før de er myndige, og selv da må de be om det og kun til maten.

Jeg tror det går an å ha et fornuftig forhold til alkohol. Et glass vin til maten er for de aller fleste ingen problem. All slags ekstremisme skaper større problem enn måtehold.

Nasse er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-12-09, 18:23   #266
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg tror du tar feil, Nasse. Når foreldre nyter alkohol foran barna, så tror jeg det er med på å bidra at alkohol blir lovliggjort. Altså at det blir et argument for barna at om foreldrene drikker, så kan vel de også. Så om jeg vil spise sjokolade i ukedagen, så gjør jeg det etter ungene er i seng. Fordi mitt forbruk av sjokolade, selv en liten bit, vil føre til at de også tenker at de bør få når jeg får.

Og det jeg har lest om emnet tidligere sier vel omtrent det samme.

Forøvrig så vil jeg gjerne at du underbygger påstanden din om at all ekstremisme skaper større problemer enn måtehold.

Er faktisk merkelig det der, men jeg har aldri måttet forsvare noen av mine prinsipper så mye som jeg har måttet gjøre det når det gjelder at jeg velger å ikke drikke foran barna. Eller i det hele tatt når de er i hus. Det har faktisk vært drikkepress til tider. Helt surrealistisk.

Gammel 25-12-09, 18:26   #267
Albertine
Passiv

Standard

Jeg har lenge lurt på hvordan jeg skal klare å formulere min mening om dette, men jeg trenger det ikke nå når Sitron har sagt det så bra.

Svar med sitat
Gammel 25-12-09, 18:54   #268
shute
prokrastinator

shute sin avatar

shute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Nasse, her.

Nå påsto ikke jeg at barn (eller ungdom) kom til å drikke mer fordi man skjuler alkoholforbruket sitt, bare at det blir mer spennende (se under).

Jeg er fremdeles skeptisk til påstanden, men har ikke helt forskning til å være skråsikker.

Ser vel uansett ikke noe problem i at det er mer spennende, dersom denne spenningen ikke fører til merinntak. Man blir like full av av samme mengde sprit enten man synes den er råspennende eller dørgende kjedelig, liksom.

Gammel 25-12-09, 18:57   #269
shute
prokrastinator

shute sin avatar

Standard

Det har faktisk vært drikkepress til tider. Helt surrealistisk.

Hehe. Prøv "Jeg drikker ikke alkohol" som i whatsoever. I 90% av tilfellene får man enten "er du religiøs?" eller "har foreldrene dine et alkoholproblem?" eller et blikk som tilsier at man tror en av delene. Aldeles fascinerende.

Gammel 25-12-09, 21:44   #270
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Standard

Jeg tviler faktisk ikke. Ungene mine er ikke fratatt å vite om alkohol. Jeg nekter ikke andre i deres nærvær å drikke. Men blir folk synlig berusede så går vi. Ikke at det har skjedd no særlig og har det skjedd så har det vært offentlig og ikke folk vi kjente. De får jo med seg at det er alkohol overalt. På butikken og på tv og i det hele tatt. Jeg skjønner ikke hvorfor JEG må drikke for at de liksom skal få et måteholdent forhold til alkohol. Det henger jo ikke på greip. Det blir jo som å si at jeg burde røyke to sigaretter til dagen og ikke være avhengig, for å vise dem at det er teit å røyke mer eller bli avhengig av nikotin. Jeg lurer ofte på hva det er med den alkoholen som gjør at folk blir helt forskrudd når det kommer til deres rettigheter å drikke foran ungene sine. Og ja, jeg har drukket MYE i mitt liv. Sånn pre barn for det meste.

Gammel 25-12-09, 21:58   #271
Pepper Lemon
Peppy!

Pepper Lemon sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 253
Pepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg tror du tar feil, Nasse. Når foreldre nyter alkohol foran barna, så tror jeg det er med på å bidra at alkohol blir lovliggjort.

Det tror jeg også. På samme måte som at sannsynligheten for å ta seg utdannelse øker om foreldrene har det, barn som vokser opp med mye fysisk aktivitet er mer tilbøyelige til å være fysisk aktive som voksne osv.

Allikevel drikker jeg vin foran barnet mitt fordi jeg ikke tror at måteholden alkoholbruk er skadelig. Altså at om mitt barn da også drikker et glass vin til lørdagsmiddagen når han blir voksen så tenker jeg ikke at det er verre for ham enn om han ikke gjorde det.

Pepper Lemon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-12-09, 22:10   #272
Maz
Pauset

Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Barteby
Maz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Maz, her.

Da bør vel begge parter ha lov å legge ned veto for ting de reagerer på. Jeg synes det er STOR forskjell på å respektere den andres synspunkt og holdninger og å påberope seg en vetorett for sine "hobbyhester".

Jeg synes jo Safran har et godt poeng om vaklende og skiftende fremstilling her.

PS. I fall noen er i tvil så praktiserer vi hveken drikketrang eller drikkepress her i huset. For Mazungen er det at voksne drikker alkohol er omtrent like uforståelig som at de drikker kaffe, og akkurat like problematisk. (Jeg har spurt henne og hun ser bare dumt på meg.

Jeg har fått en prikk med beskjed om å begrunne min vaklende fremstilling. Det skulle jeg gjerne ha gjort men jeg skjønner ikke hvor jeg vakler her.

Er det fordi jeg sier jeg er veldig forsiktig med alkohol, men likevel vil servere vin til fest til de som ønske det? Eller fordi jeg reagerte på et jeg oppfattet som et ultimatum? Jeg synes det må er helt greit i å sette føringer for et fohold, og hvordan en vil ha det men ord som forbud og mitt hjem blir femmed for meg.

Floksa spør om vi er sikker på at det ikke merkes at jeg har drukket vin. Vel det kan jeg jo ikke vite sikkert, men vi har snakket med alkohol. Mazungen vet hva vin er, og at noen drikker for mye, selv om hun ser rart på meg når jeg spør hva hun synes om det.

Maz er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-12-09, 23:12   #273
Irma
Ekvilist

Irma sin avatar

Blogginnlegg: 25
Irma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Finnes det egentlig noe forskning som tilsier at alkohol blir mer interessant for barn som har vokst opp med at alkohol er noe som serveres når barn ikke er til stede?

Nå er ikke jeg oppdatert på det nyeste på denne fronten, men etter å ha tatt en utdanning med en del fokus på rusutfordringer, blitt kurset en del på området samt jobbet en del med folk som har et rusproblem (og deres familier) så sitter jeg igjen med et inntrykk av hva som er anbefalt. (Og min subjektive tolkning, selvsagt.) Henvisning til forskning kommer ikke i dette innlegget, så de som måtte ønske det får hoppe videre til neste innlegg.

Jo hyppigere/større alkoholkonsumet til en person er, jo større sjans er det statistisk for at personen utvikler avhengighet. Foreldres alkoholkonsum påvirker hvilke valg barna tar i forhold til sitt alkoholkonsum, og foreldrenes konsum påvirker barnas risiko for å utvikle alkoholproblemer. Et foreldrepar behøver derfor ikke å ha utviklet alkoholavhengighet for at deres barn igjen skal ha økt risiko for å utvikle et misbruk. En naturlig følge av dette tenker jeg vil være at dersom et foreldrepar drikker alkohol hyppig og anser alkohol som en naturlig del av alle sammenkomster og høytideligheter, så vil disse ha en høyere risiko for å utvikle et alkoholproblem enn folk som drikker mindre. Det samme gjelder barna. Dette betyr ikke at alle som drikker et enkelt glass vin to-tre ganger i uka og ved alle høytideligheter får problemer med alkohol, ei heller deres barn. Det betyr kun økt risiko. Og da tenker jeg at det blir et valg man tar som i alle andre sammenhenger - en risikovurdering. Begrepet "naturlig forhold til alkohol" og "sunt for barna med naturlig forhold til alkohol" har jeg et ambivalent forhold til. På den ene siden tenker jeg at barn har godt av å se at man kan konsumere alkohol på en moderat måte, at det kan være et nytelsesmiddel - og ikke kun et middel til å drikke seg dritings på byen. På den andre siden synes jeg også barn kan ha godt av å se at man kan ha hyggelige sosiale sammenkomster og gå igjennom en høytidelighet eller en fest uten alkohol innvolvert.

At en person sier at han/hun ikke har et for høyt forbruk eller et rusproblem betyr ikke nødvendigvis at de rundt ikke synes at han/hun har det. Så hva jeg forteller i denne tråden om mitt alkoholforbruk behøver ikke å bety at min mann og mine barn er enige i vurderingen. Tvert i mot er mitt inntrykk at mange av de som har eller er i ferd med å utvikle et alkoholproblem eller har et konsum som på et eller annet vis går ut over barna ikke selv ser dette før det har gått ganske langt. Barn senser ofte foreldrenes påvirkning av alkohol fortere enn foreldrene gjør selv. Hvilke barn som synes å være sårbare for foreldrenes alkoholkonsum vil jeg anta at er vanskelig å plukke ut, så om man ønsker å ta en lavere risiko på barnas vegne - så vil det lønne seg å legge seg på et lavt forbruk. Igjen; en risikovurdering.

For å svare direkte på spørsmålet ditt shute, så ser det slik jeg har forstått det ikke ut til at barn som eksponeres lite for alkohol har en høyere risiko for et problematisk forhold til alkohol, sammenlignet med barn som vokser opp med et alkohol som en naturlig del av hverdagen. Jeg er interessert i temaet, så om noen kan vise til forskning som viser noe annet så er jeg selvsagt veldig glad for å opplyses.

Sist redigert av Irma : 25-12-09 kl 23:21.
Irma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-12-09, 00:24   #274
oslo78
Er frisk!

oslo78 sin avatar

Medlem siden: Sep 2008
Blogginnlegg: 28
oslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt av
Standard

Mener også at jeg har fått presentert forskning mange ganger om at barn med avholdsforeldre statistisk sett debuterer senere med alkohol og drikker mindre enn barn med foreldre som har et måteholdent forhold til alkohol. Orker ikke leite det opp nå.

Kommer ikke til å drikke alkohol foran barna mine før de er myndige. Vokste selv opp med så godt som avholdsforeldre (tok en konjakk hvis de hadde skikkelig vondt i halsen) og det bidro til sen debut for meg i hvert fall.

Gammel 29-12-09, 00:41   #275
apan
I mål

apan sin avatar

Blogginnlegg: 71
apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av oslo78, her.

Kommer ikke til å drikke alkohol foran barna mine før de er myndige. Vokste selv opp med så godt som avholdsforeldre (tok en konjakk hvis de hadde skikkelig vondt i halsen) og det bidro til sen debut for meg i hvert fall.

Men tror du strengt tatt du hadde debutert før ellers? Jeg bare undres. Jeg debuterte selv sent med alkohol, mine foreldre var måteholdne, men har alltid drukket et glass vin til god mat og i helgene i ny og ne. Aldri noe fyll foran barna.

Jeg kjenner mange med avholdsforeldre som har debutert sent, men også mange som har tatt helt av og skulle gjøre ALT i et opprør mot foreldrene. Jeg tenker det er opplagt at fyll ikke er gunstig, men jeg sliter med å se noe signifikant skille mellom avholds/nærmest avholds/måtehold uten noe fyll.

apan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-12-09, 00:45   #276
oslo78
Er frisk!

oslo78 sin avatar

Medlem siden: Sep 2008
Blogginnlegg: 28
oslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt av
Standard

Jeg vet ikke med meg selv. Tror nok terskelen for å ta den første ølen hadde vært lavere om jeg visste at dette var noe foreldrene mine syntes var greit å drikke. Men statistisk er det (som jeg skrev) forsket på at foreldre som ikke drikker får barn som debuterer senere og drikker mindre. Ingen garanti altså, men større sjanse. Og jeg er av den oppfatning at desto senere ungene begynner å drikke, desto bedre!

Gammel 30-12-09, 18:06   #277
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Blogginnlegg: 676
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av apan, her.

Men tror du strengt tatt du hadde debutert før ellers? Jeg bare undres. Jeg debuterte selv sent med alkohol, mine foreldre var måteholdne, men har alltid drukket et glass vin til god mat og i helgene i ny og ne. Aldri noe fyll foran barna.

Samme her. Jeg har bare positive minner knyttet til alkohol mens jeg vokste opp, foreldrene mine har alltid drukket alkohol til søndagsmiddager og i julen og av og til innimellom (men har aldri vært fulle så jeg visste om det), og jeg fikk smake litt hjemme fra jeg var ganske ung. Men jeg smakte knapt alkohol andre steder før jeg fylte atten.

Gammel 02-01-10, 22:29   #278
rine
Halloen!

rine sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hva er sen/tidlig debut, i grunn?

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-01-10, 23:28   #279
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Blogginnlegg: 676
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av rine, her.

Hva er sen/tidlig debut, i grunn?

Sen er etter 18, selvsagt. Eller i alle fall kjenner jeg ytterst få - unntatt folk som alltid har vært avholds - som ikke drakk noe alkohol før de fylte 18. Men det er kanskje ikke objektivt sett "sent". "Tidlig" er før, tja, 14? Men mengden spiller såklart rolle; om man smaker en slurk av øl eller vin når man er 13, er jo det noe helt annet enn å drikke seg snydens på sprit når man er 15.

Gammel 03-01-10, 14:40   #280
Skvetten
Passiv

Standard

Dette er interessant da:

Sitat:

• Debutalderen er uendret.

• Det er færre ungdommer som drikker ofte, spesielt er nedgangen stor blant jenter. Guttene drikker fremdeles mest.

• Det er færre som har vært tydelig beruset, og flere som ikke har vært tydelig beruset.

• Det er en tydelig nedgang i andelen unge som opplevd vanskeligheter som følge av alkoholbruk.

Kilde: Bergenssundersøkelsen 2008
http://www.bergenclinics.no/bk_archi...gen%202008.pdf

Dette gjelder ungdommer i Bergen men jeg vil tro at de kan gjøres gjeldende for andre storbyer som en tegn på tendensen om ikke annet.

Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 19:36.