Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Spin-off: "Re-gifter" dere?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 26-12-09, 01:24   #41
safran
saftig

safran sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Spin-off: "Re-gifter" dere?

Opprinnelig lagt inn av Sitron, her.

Hvorfor? Ja, si det. Den er ikke enkel å forklare. Men en gave er en gave. Arving er arving. Det er dårlig moral å fake en gave. Tror man at noen vil bli glad for en ting man har, så gir man den til dem, uavhengig av anledning. Og re-gifting bare for å bli kvitt søppel er jo enda mer på trynet. Snakk om oppførsel som ligner en treåring som vil bytte den tygde tyggisen sin med en ny.

Opprinnelig lagt inn av Sitron, her.

Nei, det blir ikke det samme. Det er bare noe tacky over å gi ting videre som man har fått i gave. Litt sånn white trash.

Jeg er ikke enig i tankegangen din. Dårlig moral og tacky? Jøye meg. Jeg er fullstendig enig med Skilpadda. Dette er jo bare tekniske finurligheter!

Gammel 26-12-09, 01:24   #42
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Maximillia, her.

Enig med Skilpadda. Kan ikke se noe tacky i å gi videre en fin ubrukt ting i gave dersom man f.eks. har dobbelt opp.

Eller hvis man kjenner noen som faktisk ønsker seg det man har fått. Det er en vesentlig forskjell på å gi videre skrot og å gi noe fint andre har bruk for/ønsker seg.

Gammel 26-12-09, 01:25   #43
Skytte
Bør lage seg en tittel selv

Skytte sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 105
Skytte er kulere enn de flesteSkytte er kulere enn de flesteSkytte er kulere enn de flesteSkytte er kulere enn de flesteSkytte er kulere enn de flesteSkytte er kulere enn de flesteSkytte er kulere enn de flesteSkytte er kulere enn de flesteSkytte er kulere enn de flesteSkytte er kulere enn de flesteSkytte er kulere enn de fleste
Standard

Hvis jeg ser bort fra noen vinflasker så har jeg aldri gjort det nei. Har derimot ei venninne som gjør det tydeligvis. For et par år siden bestemte vi oss for at vi skulle slutte å kjøpe gaver til hverandre. Til tross for den avtalen dukket hun opp med "Jeg vet at vi ikke skulle kjøpe noe, men jeg har en liten ting allikevel". Vel, på julekvelden åpnet jeg gaven fra henne og det var den gaven jeg hadde gitt henne året i forveien. Skivebom fra henne kan man si...

Skytte er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-12-09, 01:26   #44
safran
saftig

safran sin avatar

Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hva om jeg får to like ting til jul, og jeg vet at min venninde ønsker seg akkurat den ene tingen til bursdagen sin i januar. Burde jeg gå og bytte den inn i butikken for å finne en akkurat lik en, bare sånn at jeg ikke skal oppfattes som white trash?

Gammel 26-12-09, 01:27   #45
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Rart å se hvor forskjellig man kan se på sånt. Dette minner meg bittelitt om en diskusjon på et annet forum, der noen mente det var umoralsk å selge en gevinst. Om man ikke hadde betalt noe for f.eks. bilen, så måtte man heller gi den bort enn å selge den.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-12-09, 01:31   #46
Carrera
Må man ha en tittel?

Carrera sin avatar

Carrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av safran, her.

Hva om jeg får to like ting til jul, og jeg vet at min venninde ønsker seg akkurat den ene tingen til bursdagen sin i januar. Burde jeg gå og bytte den inn i butikken for å finne en akkurat lik en, bare sånn at jeg ikke skal oppfattes som white trash?

I et slikt tilfelle så hadde jeg nok gitt venninnen min dette i bursdagsgave, samtidig som jeg hadde gått og kjøpt meg noe for ca samme sum, og sagt til den jeg fikk den opprinnelige gaven fra, at dette byttet jeg gaven i, siden jeg hadde dobbelt opp.

And how I got to where I am
Carrera er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-12-09, 01:39   #47
GydaG
lider av tastleksi

GydaG sin avatar

Medlem siden: May 2009
Hvor: På landet
Blogginnlegg: 44
GydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de fleste
Standard

Ja, det gjør vi.
Feks klær datteren får som er kjøpt rundt omkring i lokale butikker milevis fra oss. I stedenfor å sende klærne til familien for at de skal bytte det legges det i gavelageret, og vi handler noe tilsvarende til henne.
Og gaver fra arbeidsgiver feks, jeg vet ikke hvor mange knivsett og div kjøkkengreier vi har fått opp gjennom årene som svigers virkelig har mer bruk for enn det vi har, og de blir veldig lykkelige.

Jeg syns det er bedre å gi ting videre enn at det skal kastes eller ligge i en skuff, jeg prøver uansett å tenke på hva mottageren liker og syns det er langt viktigere enn detaljen om hvordan gaven kom i hus her i utgangspunktet.
Får vi ræl vi sliter med blir det donert til loppis eller lignende, det er jo noe helt annet, syns jeg.

GydaG er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-12-09, 01:48   #48
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 676
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Carrera, her.

I et slikt tilfelle så hadde jeg nok gitt venninnen min dette i bursdagsgave, samtidig som jeg hadde gått og kjøpt meg noe for ca samme sum, og sagt til den jeg fikk den opprinnelige gaven fra, at dette byttet jeg gaven i, siden jeg hadde dobbelt opp.

Nettopp.

Gammel 26-12-09, 09:24   #49
Elise
Ute av drift

Elise sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Elise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtid
Standard

Hehe, dere som mener dette er ille, hva med dette eksempelet: Jeg fikk en gave av min mor til jul. Noe jeg har ønsket meg, som nesten bare er mulig å lage selv, ikke kjøpe. Mamma fant dette i en pose som var på vei til Fretex, fra min nylig avdøde tantes leilighet.

Tacky? Dårlig moral? Vel vel. Jeg digget det iallfall.

Selv har jeg ingen problemer med å gi en gave videre hvis jeg tror den kan passe andre, men jeg tror egentlig ikke det har skjedd enda. Ja, annet enn med vin, da. Det har nok skjedd flere ganger. Jeg drikker ikke vin, men har en tendens til å få det i gave. Om jeg tenker å gi bort en vin, tar jeg heller en fra skapet enn å kjøpe en. Tror ikke jeg gidder å slutte med det heller, selv om noen her mener det er white trash.

Gammel 26-12-09, 09:42   #50
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Blogginnlegg: 183
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vi har gjort dette, men vi gjør det med ting som vi får som vi har fra før. Eks: i fjor fikk snuppa 4 (!) kassaapparat til jul. Disse var kjøpt rundt omkring i hele landet, og bare ett av dem lot seg bytte. Så da ga vi snuppa penger tilsvarende to kassaapparater og de ble delt ut til små venner i bursdagspresang. Jeg kan ikke helt se problemet med dette. Det var veldig fine presanger som vi sikkert kunne ha gjort uansett.

Jeg ville ikke re-giftet ting som jeg selv ikke kunne ha funnet på å kjøpe uansett.

Gammel 26-12-09, 09:52   #51
Anuk
Bør lage seg en tittel selv

Anuk sin avatar

Anuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Husker ikke om jeg har gjort det, men jeg har ingen skrupler med å gjøre det. Selvfølgelig sender man ikke videre den "håpløse gaven som ingen vil ha", men hvis det er OK ting som man ellers ville kjøpt, men ikke har brukt for av en eller annen grunn. Skjønner ikke helt hva som er problemet med det.

Anuk er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-12-09, 10:13   #52
Isbjørn
WF: Isbjorn

Isbjørn sin avatar

Medlem siden: Oct 2007
Isbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de fleste
Standard

Jeg kjøper aldri gave som jeg selv ikke liker, det klarer jeg ikke gi bort. Det samme gjelder re-gifting. Om jeg får noe jeg ikke liker, kan jeg aldri gi det videre bort. Det blir som regel stående i en krok. Men, folk kan få den tingen ved en annen anledning, hvis de sier de liker sånt,- altså ikke gave. Da øyner jeg anledningen til å bli kvitt det jeg ikke liker.

Gammel 26-12-09, 10:41   #53
Turte
Latsabb

Turte sin avatar

Turte er litt kulTurte er litt kulTurte er litt kul
Standard

Jeg skal "re-gifte" for aller første gang etter jul. Mellomstemann fikk en fin, men for liten, genser. Den blir bursdagsgave til en venn av minstemor.

Turte er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-12-09, 10:59   #54
Crimina
L.F.C. supporter

Crimina sin avatar

Medlem siden: Sep 2009
Hvor: I bunnen
Blogginnlegg: 110
Crimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de fleste
Standard

Nei, jeg har aldri gitt bort noe jeg har fått ved en senere anledning. Har vurdert det et par ganger, men det har ikke blitt noe.

Stolt mamma til 8 flotte skapninger.
Crimina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-12-09, 11:00   #55
LilleRosin
Muligens verdt å vente på

LilleRosin sin avatar

Blogginnlegg: 7
LilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det har skjedd, dersom vi får noe vi har fra før. Selvsagt bare ting jeg kunne tenkt meg å kjøpe som gave selv.

Jeg synes det er pussig at det er sånn aversjon mot å gi bort en gave? Jeg skjønner det dersom vedkommende har lagt hele sin sjel i gaven - strikket en genser i navlelo eller noe. Men ei bok eller et spill man har dobbelt av? Skulle det være umoralsk å gi den som presang?

Gammel 26-12-09, 11:08   #56
Millen
Klare sjøl

Millen sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Millen har en fantastisk fremtidMillen har en fantastisk fremtidMillen har en fantastisk fremtidMillen har en fantastisk fremtidMillen har en fantastisk fremtidMillen har en fantastisk fremtidMillen har en fantastisk fremtidMillen har en fantastisk fremtidMillen har en fantastisk fremtidMillen har en fantastisk fremtidMillen har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Jeg skjønner ikke den greia med at det er noe "tacky" i å gi i gave noe man selv har fått i gave. Hvis jeg får to like gaver til bursdagen min, for eksempel to eksemplarer av en bok jeg ønsker meg, og jeg vet at en venn av meg ønsker seg den samme boken, så ser jeg virkelig ikke noe galt i å gi den i bursdagsgave til denne vennen. Skulle jeg liksom være forpliktet til å gi bort boken som ekstragave og kjøpe en gave i tillegg? Hvorfor det? Og hvis det er jeg som gir noen en gave, så ønsker jeg jo at de skal få noe av verdi - om den verdien eventuelt er en innsparing på kjøp av gave til noen andre, så er jo det helt greit. Jeg, som giver, ønsker jo å gi min venn/slektning en gave, ikke å gi en "arvegave" til noen helt andre. (Og hva hvis man fikk en hundrelapp i gave, ville det være "tacky" å gi den til noen andre, eller å bruke den til å kjøpe en gave til noen andre? Burde man i så fall "arve den bort" i stedet, slik at man selv ikke fikk noe igjen for den?)

Å gi bort gaver fordi man selv synes det er skrot, det blir noe annet, altså. Men hvis det er fine ting som man bare selv ikke kan bruke, eventuelt har fra før, så synes jeg da virkelig det må være OK å gi dem til noen andre som ønsker seg dem.

Skilpadda sa det.

Gammel 26-12-09, 11:14   #57
leliane
madmanized

leliane sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
leliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt likt
Standard

Opprinnelig lagt inn av Millen, her.

Skilpadda sa det.

Det var akkurat det hun gjorde.

leliane er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-12-09, 11:26   #58
007
© All rights reserved

007 sin avatar

Hvor: Vest
Blogginnlegg: 57
007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ja, det hender. Dersom ungene får leker, spill, filmer eller bøker som de har fra før og som de ikke får byttet, så kjøper jeg gavene fra ungene (til en ca pris). Ungene kan da kjøpe seg en ny leke, film, bok osv og jeg legger gaven i gavekassen til neste barnebursdag.

007 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-12-09, 11:30   #59
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Hvor: Øst
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av LilleRosin, her.

Jeg skjønner det dersom vedkommende har lagt hele sin sjel i gaven - strikket en genser i navlelo eller noe.

Jeg er for øvrig enig med Skilpadda og Maxi.

Skremmern er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-12-09, 11:44   #60
Maz
Pauset

Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Barteby
Maz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt av
Standard

Skilpadda og heiajentene oppsumerer godt og sier det bedre enn jeg kan.

Maz er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 22:29.