Opprinnelig lagt inn av Mumriel, her.
Men om det er dokumentert at det er skadelig, da er det greit? Slik som det er med svært mange medisiner?
Veldig mange medisiner som har en effekt har også en eller flere bieffekter. Dette er en sannhet som er veldokumentert innenfor legemiddelindustrien, men som det ofte ikke snakkes så mye om innenfor alternativ medisin. Selvsagt er det bedre at bieffektene er dokumentert enn at de ikke er det, og hvis man insisterer på å bare spise 100 % ufarlige medisiner, så kan man jo like gjerne nøye seg med placebo i svært mange tilfeller.
Det finnes veldig mange medisiner som vil hjelpe deg eller helbrede deg hvis de tas riktig og i forsvarlige doser, men som vil skade deg dersom de brukes feil. Selvsagt er det bedre at slikt er dokumentert enn at det ikke er det. Er du virkelig ikke enig i det?
Hovedgrunnen til at jeg holder meg langt unna alt som ligner på "alternativ medisin" er ikke at jeg ikke tror medisinene kan ha en virkning, men fordi kravene til dokumentasjon av eventuelle bivirkninger er så mye dårligere enn for legemiddelindustrien. Hvis jeg skal spise medisiner som er potensielt farlige, skal jeg i det minste vite hva faren går ut på og hvordan jeg kan forebygge bieffektene av den.
|