Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Spikerhjørnet

New Age, engler, krystaller og chakra (gammelt NM-innlegg)

Spikerhjørnet Speaker's corner. Forum for lengre debattinnlegg og meninger, politikk mm.

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 29-09-06, 00:58   #11
HP
Administrator

HP sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Bergen
Blogginnlegg: 6
HP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtid
Standard

Artig diskusjon. Jeg har tro på alternativ behandling, men ikke all alternativ behandling. Hva som er riktig behandling er helt avhengig av pasienten, - årsaken til det er placebo-effekten. Og som mange andre nevner her så er effekten av behandlingen helt avhengig av behandleren. Om behandleren klarer å se helheten.

Placebo-effekten; den perfekte medisin? Placebo kommer fra latin og betyr "I shall please", motsatt er nocebo som betyr "I shall harm".

Vitenskapen har enda ikke klart å forstå hvordan placebo virker, og placebo-effekten er derfor noe som ikke er vitenskapelig dokumentert. Jeg tror forklaringen på placebo-effekten ligger utenfor den vitenskapelige metodes perspektiv. Som mange andre nevner her så er det ikke god vitenskap å promotere noe som ikke er godt vitenskapelig dokumentert, - det sier jo seg selv, egentlig.

At noe bare er en placebo-effekt blir ofte brukt negativt, og i et medisinsk eksperiement der en utvikler et legemiddel så vil jo en høy andel av placebo-effekter være virkelig negativt,- iom at da virker en sukkerpille like bra eller bedre enn legemiddelet.

Men,- for pasienten så tror jeg at en bedring på bakgrunn av placebo-effekt er fysiologisk mye mer heldig enn at en blir bedre på grunn av at en har inntatt ett (fremmed)kjemisk stoff som har endret på et annet kjemisk stoff i kroppen.

Jeg mener at placebo er den beste medisinen en kan få. Det betyr at organismen ordner opp selv uten ytre innvirkning. Det er ikke alltid en klarer å oppnå en placebo-effekt, - først da synes jeg at det er riktig å ty til kjemiske stoffer med flere felleskatalogsider med bivirkninger. Hvis et sykt barn ikke har behov for paracet pga kjærlig oppmerksomhet så synes jeg at det er kjempebra.

Vi trenger mer Placebo! (Fritt for nocebo, selvsagt)

Når det gjelder shopping av alternative behandlinger så er jeg ikke tilhenger av det. Skolemedisinsk behandling har jeg tro på NÅR behandlingen er veloverveid, og behandleren tar seg tid til å svare på spørsmål på en ordentlig måte. Jeg har møtt og hørt om veldig mange leger som starter med en standard medisinering etter overfladiske eller fraværende undersøkelse av pasienten, - også tar de det derfra.

Sann historie:
Vi var til en overlege i pediatri som overlegent mente at pga været i Norge så trengte alle barn her astmamedisin (forebyggende) fra September til Mai. En lengre diskusjon fulgte, - og vi reiste derfra uten resept, og med avlyst oppfølgingstime (legen så liten grunn til at vi skulle komme tilbake til han (og vi var der ikke pga luftveisproblematikk engang)). Poden har nå 2 år senere fortsatt ingen tegn til hverken astma, eller andre luftveisplager

HP er ikke aktiv   Svar med sitat

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 09:25.