Opprinnelig lagt inn av nolo, her.
Interessant diskusjon. Jeg er i og for seg ikke utelukkende negativ til alternative behandlingsformer, men jeg syns det virker som om folk som er opptatt av alternativmedisin er så uhyre skeptiske til skolemedisinen. Jfr Polyannas skrekkeksempel.
Det virker lite gjennomtenkt og tendensiøst å rakke ned på leger som pillepushere og kutteglade. Medisinere har, som kjent, studert faget sitt i mange år, og skriver ut medisiner som har vært forsket på i bøtter og spann.
På en av alternativsjappene her i byen jobber eksen til en kamerat av meg. Hun gikk på kurs noen helger i løpet av en høst, og nå kan hun diagnostisere folk ved å se på tungen deres. Jeg er SKEPTISK. Foreldrene til en annen kamerat av meg driver helsekostforretning. De er så skrantne og syke at det halve kunne ha vært mer enn nok. Disse, og flere andre tilfeller, er med på å styrke meg i troen på at det er mye humbug i denne bransjen. Og mange, mange lettlurte sjeler.
Og jeg er ikke spesielt realistisk orientert. Jeg tror at det finnes mye mellom himmel og jord som vi pr dagens forskning ikke kan forklare, men den dagen jeg legger meg under en pyramide for å få ordnet opp i ugreie strømninger i kroppen, kan dere sparke meg hardt i leggen. Med tresko.
Jeg tror på skolemedisin og alternativt sammen kan være bra. Det alternative ser på helheten, mens skolemedisinen går på diagnosen. Hvis man klarer å akseptere det så tror jeg vi har kommet der man skal.
Hun jeg kjenner som er healer gikk også på noen kurs og begynte med dette. Jeg var, som deg, svært skeptisk og syns det var flaut at hun drev med slikt. Nå har jeg kjent hva hun har healet når hun har healet meg. Mange andre har vært hos henne og opplevd det samme. Mange av de har vært skeptikere, men de ville prøve fordi noen som sto dem nær jaget dem til henne.....
Healere sier at healing er noe vi alle kan lære hvis vi er åpne for det. Det er ikke noe hokus pokus.... det er fokus 
|