|
|||||||
| Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#41 |
|
Tittel og tittel....
|
Sv: Er du i stand til å se en sak fra flere sider?Jeg kan veldig godt gjøre meg opp min egen mening og diskutere utifra det, men jeg lytter alltid til andres standpunkt og det skjer at jeg endrer mening. Det er sjelden(for ikke å si aldri) at jeg går fra den ene ytteligheten til den andre, men i de fleste saker er det jo forskjellige nyanser.
|
|
|
|
#42 |
|
Gal kattedame
|
Sv: Er du i stand til å se en sak fra flere sider?Jeg tror jeg er ganske god på det, har fått mye trening i det via jobben og ikke minst som meddommer i rettssaker.
|
|
|
#43 |
|
Har tro på forbedring
|
Sv: Er du i stand til å se en sak fra flere sider?
Jo, altså: Jeg kan forstå, men ikke rettferdiggjøre - det er vel der forskjellen ligger for min del.
|
|
|
#44 |
|
flisespikker
|
Det er selvsagt mange, mange handlinger og meninger jeg ikke kan (eller vil at noen skal) rettferdiggjøre. Det er noe helt annet enn å forstå.
|
|
|
#45 |
|
På opplading
Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Flekkefjord
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Er du i stand til å se en sak fra flere sider?Har ikke lest hele tråden.
|
|
|
#46 |
|
Må man ha en tittel?
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Trondheim
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Er du i stand til å se en sak fra flere sider?Jeg kan se ting fra flere sider ja, også de mest groteske ting. Men selv om jeg ser, så er det ikke dermed sagt at jeg hverken aksepterer eller respekterer den siden som jeg ikke står på. Mens i andre tilfeller så kan det at jeg ser den andre siden være med på å gjøre at jeg kanskje skifter mening.
|
|
|
#47 |
|
Ser flere sider enn..
Medlem siden: Nov 2006
![]() ![]() ![]() |
Denne sammenligningen synes jeg var veldig stygg og ufin. Forskjellen er veldig stor. Det vet du også. |
|
|
|
|
|
#48 |
|
flisespikker
|
Er det stygt og ufint å diskutere hva som er forskjellen, mener du? Jeg er enig i at det er stor forskjell mellom situasjonene, men det er interessant å stille seg spørsmålet om hva man mener forskjellen er, og hva som er grunnen til at man reagerer så forskjellig, når begge situasjonene kan sees som å dreie seg om en voksen person som, på grunn av psykisk sykdom eller "forstyrrelse", gjør noe som går ut over et barn.
|
|
|
#49 |
|
Epikur
|
|
|
|
#50 |
|
Passiv
|
Hvilken del av "uten NOEN sammenligning forøvrig" var det som var det aller minste uklar her? |
|
|
|
#51 |
|
Epikur
|
Sv: Er du i stand til å se en sak fra flere sider?Nam: Jeg synes også det er helt legitimt å diskutere pedofile overgripere og suicidale foreldre i fht barn. At noe er ubehagelig, betyr ikke at det ikke skal diskuteres.
|
|
|
#52 |
|
Passiv
|
Sv: Er du i stand til å se en sak fra flere sider?Ah! En rød prikk! Endelig er det noen som ser meg også. |
|
|
|
#53 |
|
Epikur
|
See? Jeg har tyttebær, altså fins jeg.
|
|
|
#55 |
|
Glamorøs
|
Jeg tror det har noe med det direkte i handlingen å gjøre. Overgrep av ulik art griper direkte inn overfor barnet, det gjør ikke et selvmord på samme måte. Kanskje "lengde" har noe å si også? At selvmordet gjør at noen forsvinner, og man kan begynne å bearbeide med en gang, mens overgrep ofte foregår over lang tid?
|
|
|
#56 |
|
Plutselig tilbake
Medlem siden: Nov 2008
Hvor: Østlandet
![]() ![]() |
En overgriper oppsøker jo gjerne aktivt miljøer hvor barn befinner seg, driver "grooming", får barnet til å tenke at de er med på det, gir skyldfølelse osv. helt bevisst for å oppnå det de vil. De bedriver aktiviteten sin i det skjulte forde de VET det er galt. |
|
|
|
|
|
#57 |
|
Passiv
|
Nei. En overgriper forgriper seg som regel på barn vedkommende har naturlig tilgang på. I hovedsak ikke i form av overfallsvoldtekt, men i form av en svært forkrøplet etterligning av et kjæresteforhold. |
|
|
|
#58 |
|
Pauset
Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Barteby
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Er det viktig? Må skjerpe klørne fremover for å sikre min eksistens. |
|
|
|
|
|
#59 |
|
Metallica!!
|
Sv: Er du i stand til å se en sak fra flere sider?Jeg har ingen problemer med å se en sak fra flere sider. I RL er det veldig gøy å diskutere for eller mot ulike sider av samme sak, for diskusjonens del og for å bli mer opplyst. Men enkelte saker nekter jeg å ta innover meg at kan ha flere sider.
|
|
|
#60 |
|
flisespikker
|
Jeg er uenig i det å kalle pedofili for en "legning", slik at det høres ut som noe normalt og medfødt, omtrent som å være homofil eller heterofil. Jeg tror ikke det er vanlig at folk som ikke selv har vært utsatt for overgrep og/eller har psykiske lidelser utvikler en seksualitet som er rettet mot barn, jeg tror det er en forstyrrelse som det er mer konstruktivt å kalle for en psykisk lidelse (eller som symptom på en psykisk lidelse, kanskje). Jeg tror heller ikke friske mennesker blir "monstre" uten å ha blitt utsatt for monstrøs behandling, og å avfeie overgripere som "monstre" er å forenkle hele spørsmålet, synes jeg.
|
![]() |
|
|