Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Drikker du alkohol på julaften?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 03-01-10, 15:19   #281
rine
Halloen!

rine sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Drikker du alkohol på julaften?

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Sen er etter 18, selvsagt. Eller i alle fall kjenner jeg ytterst få - unntatt folk som alltid har vært avholds - som ikke drakk noe alkohol før de fylte 18. Men det er kanskje ikke objektivt sett "sent". "Tidlig" er før, tja, 14? Men mengden spiller såklart rolle; om man smaker en slurk av øl eller vin når man er 13, er jo det noe helt annet enn å drikke seg snydens på sprit når man er 15.

Ja, det kan jeg love deg er noe helt annet. Har jeg hørt.

Jeg tror debutalder har like mye med venner og hvor man vokser opp å gjøre som med foreldre. Mine foreldre er ikke avholds, men drakk/drikker veldig sjelden. Har aldri sett dem fulle, og det var heller ikke snakk om å kjøpe alkohol til, eller å la mindreårige smake alkohol i vårt hus. Noen av vennene mine hadde foreldre som godt kunne sitte og drikke sammen med 16-17-åringer, men vi debuterte likevel med alkohol samtidig. Jeg er vokst opp på bygda, og det var liksom ikke lagt opp til at man skulle gjøre så mye annet i helgene fra 15 årsalderen enn å feste/drikke. (Slik jeg husker det, iallfall. )
Og folk sier det er skadelig for barn å vokse opp i byen.

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-01-10, 15:23   #282
oslo78
Er frisk!

oslo78 sin avatar

Medlem siden: Sep 2008
Blogginnlegg: 28
oslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt av
Standard

Får ungdom alkohol av sine foreldre, og i så fall, i hvilke sammenhenger? I 8. klasse får ca 13% av elevene servert alkohol hjemme ved spesielle anledninger, her er det ingen forskjell mellom gutter og jenter. I 10. klasse er denne andelen øket til 25% for gutter og 28% for jenter. Dette
betyr at mer enn en av fire elever i 10. klasse få servert alkohol hjemme av sine foreldre. Av de som får alkohol, få de fleste bare servert av og til, mens en liten andel få det ofte. Av de som aldri får servert alkohol, har 22% vært tydelig beruset siste halvår. Til sammenligning har 49%
av de som av og til får servert alkohol, og 82% av de som ofte få servert alkohol, vært beruset siste halvår.

En betydelig lavere andel av foreldrene, 3 % i 8. klasse og 6 % i 10. klasse, lar ungdommen fåmed seg alkohol påfest. men blant disse er det 78 % som har vært tydelig beruset siste halvår, sammenlignet med 26 % av dem som aldri få alkohol med seg på fest.

Det er altså en klar sammenheng mellom hvilke regler og praksis foreldrene har for sine barns bruk av alkohol, og hvor ofte barna ruser seg.

Bakgrunnen for foreldrenes valg av regler kan imidlertid variere. En åsak kan være at foreldrene bevisst velger en ”liberal” holdning til bruk av
alkohol, med en overbevisning om at dette er den ”beste” holdningen å innta fordi man derved kan oppnå større grad av åpenhet og tillit, færre løgner og bedre kontroll. Ved åservere barna alkohol hjemme, i trygge omgivelser, tenker de at dette gir et godt læringsgrunnlag, til ungdommen møter fristelsene påneste fest med vennene. Hvis man utstyrer dem med en flaske vin til klassefesten, er det ut fra en tanke om at de da vet hva deres barn drikker. I praksis viser det seg at denne vinflasken som oftest kommer i tillegg til det som ellers ville være tilgjengelig påfesten. En mer liberal holdning til alkohol kan også gi signal om at foreldrene tenker at det er "OK" at ungdommen drikker alkohol. En annen forklaring kan være usikkerhet hos foreldrene og frykten for åvære for streng. Dette kan bidra til at de blir utydelige på hvilke regler og holdninger de faktisk ønsker åformidle til sin barn. En tredje forklaring kan ligge i vanskelige familie- og kommunikasjonsforhold. Nå noen av grunnpilarene i oppdragelsen begynner å svikte, nå ungdommene mer og mer drifter sin egen vei, kan det føre til at foreldrene resignerer og gir opp kontrollen.

Det går helt klart fram av våe undersøkelser at nå foreldre er tydelige på at de ikke gir sine barn/ungdommer lov til ådrikke alkohol, aldri serverer dem alkohol eller gir dem alkohol med påfest, sådrikker ungdommene mindre og er sjeldnere beruset enn ungdommer som gis mer liberale regler. Denne sammenhengen er så tydelig og gå igjen i såmange andre undersøkelser, at den bør fåvesentlig betydning for tenkningen rundt forebygging av rusing
blant ungdom. Noen vil fortsatt hevde at en mer aksepterende og liberal holdning der man lærerungdom å drikke ”fornuftig”, er bedre enn å bare forby. I noen tilfeller kan det ogsåvære at foreldre ”lykkes” i dette, særlig hvis de i utgangspunktet har en nær og god relasjon der de føler seg helt trygge påat de kan stole påungdommen. Dette vil likevel kun dreie seg om et lite mindretall. En relativt ”streng” holdning fra foreldres side synes åvære avgjørende, men det vil samtidig være viktig å ha en åpen dialog med ungdommen, følge dem tett opp og være en
støtte når det blir vanskelig.

Sitat fra samme undersøkelsen som Skvetten linket til. Oppsummerer vel denne diskusjonen temmelig bra - ungdom drikker mindre ved strenge foreldre.

Sist redigert av oslo78 : 03-01-10 kl 15:35.
oslo78 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-01-10, 18:11   #283
Kanina
Sviiisj!!

Kanina sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Enga
Blogginnlegg: 842
Kanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtid
Standard

oslo78: det er jo tankevekkende (men ikke så overraskende) tall, men det er vel litt på siden av det vi diskuterer her? I denne FP-diskusjonen handler det jo om effekten av at barna ser foreldrene drikke alkohol, ikke at man lar barna smake eller ta med seg alkohol på fest?

Kanina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-01-10, 18:16   #284
oslo78
Er frisk!

oslo78 sin avatar

oslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt av
Standard

"En mer liberal holdning til alkohol kan også gi signal om at foreldrene tenker at det er "OK" at ungdommen drikker alkohol." Sitat fra undersøkelsen (tatt ut fra utdraget jeg siterte over).

Jeg synes dette sier litt om det vi diskuterer. Når ungdommen er klar over at foreldrene drikker alkohol, skjønner de at foreldrene vil godta at de også drikker alkohol. Det er bare et spørsmål om tid.

Et annet sted i samme undersøkelse stod det at de som trodde at foreldrene ALDRI ville godta at de drakk alkohol drakk betydelig mindre og sjeldnere enn de som trodde at foreldrene ville synes at det var greit at de drakk alkohol etter at de var 18.

Ikke så rart - ungdom tester grenser. Hvis grensa er 18 år, blir grensetestingen kanskje å starte når man er 16. Hvis grensa er 16 år, blir grensetestingen kanskje å starte når man er 14. Hvis grensa er ALDRI, blir grensetestingen kanskje å starte når man er 18. Det samme gjelder mengder.

Gammel 03-01-10, 18:26   #285
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Men hvor mange har det som et mål at barna ALDRI skal drikke alkohol? Altså være totalavholds hele livet? Det har ihvertfall aldri vært noe ideal for meg.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-01-10, 18:30   #286
Kanina
Sviiisj!!

Kanina sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Enga
Blogginnlegg: 842
Kanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Maximillia, her.

Men hvor mange har det som et mål at barna ALDRI skal drikke alkohol? Altså være totalavholds hele livet? Det har ihvertfall aldri vært noe ideal for meg.

Samme her.

Det er klart at det er mange ting barna ser at vi voksne gjør, som de vet at de ikke får lov til selv. F.eks. kjøre bil. Ha mobiltelefon (nå mens de er små, altså). Være oppe så lenge man vil. Etc etc.

Kanina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-01-10, 18:41   #287
safran
saftig

safran sin avatar

Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av oslo78, her.

"En mer liberal holdning til alkohol kan også gi signal om at foreldrene tenker at det er "OK" at ungdommen drikker alkohol." Sitat fra undersøkelsen (tatt ut fra utdraget jeg siterte over).

"Liberal holdning til alkohol" peker jo tilbake på teksten før det du quoter:

Bakgrunnen for foreldrenes valg av regler kan imidlertid variere. En åsak kan være at foreldrene bevisst velger en ”liberal” holdning til bruk av
alkohol, med en overbevisning om at dette er den ”beste” holdningen å innta fordi man derved kan oppnå større grad av åpenhet og tillit, færre løgner og bedre kontroll. Ved åservere barna alkohol hjemme, i trygge omgivelser, tenker de at dette gir et godt læringsgrunnlag, til ungdommen møter fristelsene påneste fest med vennene. Hvis man utstyrer dem med en flaske vin til klassefesten, er det ut fra en tanke om at de da vet hva deres barn drikker. I praksis viser det seg at denne vinflasken som oftest kommer i tillegg til det som ellers ville være tilgjengelig påfesten. En mer liberal holdning til alkohol kan også gi signal om at foreldrene tenker at det er "OK" at ungdommen drikker alkohol.

"Liberal holdning til alkohol" = serverere barnet alkohol hjemme, eller utstyrer barnet vin med på fest.

Gammel 03-01-10, 19:18   #288
oslo78
Er frisk!

oslo78 sin avatar

Standard

Les hele teksten på linken til Skvetten. Da ser dere at liberal holdning til alkohol er definert videre enn i avsnittet jeg tok med.

Målet mitt er ikke at mine barn aldri skal drikke alkohol. Men jeg vil gjerne at de skal komme så nærme 18 som mulig før de debuterer.

Jeg trodde at mine foreldre ALDRI ville godta at jeg drakk alkohol. Det var det inntrykket jeg fikk hjemme. Jeg testet selvsagt grenser som alle andre og drakk første gang alkohol da jeg var nesten 18. I ettertid vet jeg selvsagt at foreldrene mine ikke hadde fått hjerteatakk om jeg hadde drukket da jeg var 16 heller. Men hadde jeg trodd at foreldrene mine syntes det var greit fra jeg var 18, tror jeg at jeg hadde prøvd ut grensene atskillig tidligere enn jeg gjorde.

Ved å vise barna at jeg drikker alkohol, tror jeg at de får et forhold til det som noe de naturlig også skal begynne med, at det er en del av voksenlivet / ungdomslivet. For å da teste grenser, må de starte med det tidligere enn de tror jeg vil godta det.

Når det er sagt, kan det godt hende at jeg kommer til å la dem forstå at jeg drikker alkohol i blant. Det er sjelden, men det skjer. Dette fordi jeg ikke har lyst til å lyve for barna mine. Men jeg tror at det aller beste for å hindre dem i å debutere tidlig / drikke for mye er om jeg og mannen min selv hadde vært totalavholds og at det ikke hadde vært alkohol i vårt hjem. Sånn som med røyk. Dersom vi får utfordrende barn den veien kan det til og med godt hende vi gjør det sånn noen år.

Gammel 04-01-10, 01:23   #289
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg gikk ikke inn på linken nå, men tror jeg husker dette da det kom. En del positivt, men husk at de ti årene før denne ganske lille reduksjonen hadde det vært en dramatisk økning i unges alkoholbruk. Ca en dobling på ti år. Det er så mye at jeg tror vi ikke helt klarer å ta det inn over oss. Vi tror st tenåringene drikker slikvi selv gjorde, men de gjør ikke det. De drikker oftere, mer og blir mye oftere totalstupings.

Jeg har ikke noe mål om at ungenf skal bli totslavholds, men vil helst at de unngår å sette seg i situasjonen som faktisk er veldig farlige (date rapes, ubeskyttet sex, å gå ut i 15 minus uten sko og yttertøy, havne i slagsmål, prøve dop). Og hvis det er godt dokumentert at foreldres liberale alkoholbruk medfører større sjanse for at de bruker alkohol på denne måten, så vil jeg ta det inn over meg.

Gammel 04-01-10, 02:17   #290
Interference
Metallica!!

Interference sin avatar

Medlem siden: Dec 2007
Hvor: Drømmeland
Blogginnlegg: 118
Interference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt av
Standard

Jeg drikker ikke alkohol på julaften så lenge det er barn til stede. Og med tilstede mener jeg i huset.
Jeg har for mange dårlige erfaringer med alkoholen som måtte være tilstede ved hver eneste høytid, hver eneste feiring, så jeg er totalavholds i slike situasjoner. Jeg vil være den trygge ansvarlige voksne som ikke forandrer seg.
Jeg merker endringer hos mennesker etter svært lite alkohol, jeg er blitt ekstremt var på sånt, og jeg unner ikke noen jeg er glad i å måtte kjenne på de følelsene jeg kjenner på hver gang det nærmer seg jul.

Gammel 10-01-10, 10:22   #291
Skvetten
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Jeg gikk ikke inn på linken nå, men tror jeg husker dette da det kom. En del positivt, men husk at de ti årene før denne ganske lille reduksjonen hadde det vært en dramatisk økning i unges alkoholbruk. Ca en dobling på ti år. Det er så mye at jeg tror vi ikke helt klarer å ta det inn over oss. Vi tror st tenåringene drikker slikvi selv gjorde, men de gjør ikke det. De drikker oftere, mer og blir mye oftere totalstupings.

Den linken refererer til undersøkelsen for 2009 slik at tallmaterialet er nytt.

Svar med sitat
Gammel 10-01-10, 22:59   #292
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Fra 2008, ja. De fokuserer mest på endringene som har skjedd fra 2004, men den ENORME økningen jeg snakker om skjedde før dette, men altså fortsatt etter ungdomstiden til de fleste av oss. På 90-tallet var det en voldsom økning, jeg ser at rapporten nevner 1999 som et toppår (det ligger altså litt tilbake i forhold til hva jeg husket).

Veldig positivt at det har snudd, men vi må altså huske at det har snudd fra et veldig høyt nivå.

Gammel 10-01-10, 23:19   #293
Mamma Rosa
strikker

Mamma Rosa sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Mamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt likt
Standard

Nei, det har jeg aldri gjort.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 20:04.