|
|||||||
| Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#281 |
|
Halloen!
Medlem siden: Mar 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Drikker du alkohol på julaften?
Ja, det kan jeg love deg er noe helt annet. Har jeg hørt. |
|
|
|
|
|
#282 |
|
Er frisk!
|
Sv: Drikker du alkohol på julaften?Får ungdom alkohol av sine foreldre, og i så fall, i hvilke sammenhenger? I 8. klasse får ca 13% av elevene servert alkohol hjemme ved spesielle anledninger, her er det ingen forskjell mellom gutter og jenter. I 10. klasse er denne andelen øket til 25% for gutter og 28% for jenter. Dette av de som av og til får servert alkohol, og 82% av de som ofte få servert alkohol, vært beruset siste halvår.betyr at mer enn en av fire elever i 10. klasse få servert alkohol hjemme av sine foreldre. Av de som får alkohol, få de fleste bare servert av og til, mens en liten andel få det ofte. Av de som aldri får servert alkohol, har 22% vært tydelig beruset siste halvår. Til sammenligning har 49% En betydelig lavere andel av foreldrene, 3 % i 8. klasse og 6 % i 10. klasse, lar ungdommen fåmed seg alkohol påfest. men blant disse er det 78 % som har vært tydelig beruset siste halvår, sammenlignet med 26 % av dem som aldri få alkohol med seg på fest. Det er altså en klar sammenheng mellom hvilke regler og praksis foreldrene har for sine barns bruk av alkohol, og hvor ofte barna ruser seg. Bakgrunnen for foreldrenes valg av regler kan imidlertid variere. En åsak kan være at foreldrene bevisst velger en ”liberal” holdning til bruk av alkohol, med en overbevisning om at dette er den ”beste” holdningen å innta fordi man derved kan oppnå større grad av åpenhet og tillit, færre løgner og bedre kontroll. Ved åservere barna alkohol hjemme, i trygge omgivelser, tenker de at dette gir et godt læringsgrunnlag, til ungdommen møter fristelsene påneste fest med vennene. Hvis man utstyrer dem med en flaske vin til klassefesten, er det ut fra en tanke om at de da vet hva deres barn drikker. I praksis viser det seg at denne vinflasken som oftest kommer i tillegg til det som ellers ville være tilgjengelig påfesten. En mer liberal holdning til alkohol kan også gi signal om at foreldrene tenker at det er "OK" at ungdommen drikker alkohol. En annen forklaring kan være usikkerhet hos foreldrene og frykten for åvære for streng. Dette kan bidra til at de blir utydelige på hvilke regler og holdninger de faktisk ønsker åformidle til sin barn. En tredje forklaring kan ligge i vanskelige familie- og kommunikasjonsforhold. Nå noen av grunnpilarene i oppdragelsen begynner å svikte, nå ungdommene mer og mer drifter sin egen vei, kan det føre til at foreldrene resignerer og gir opp kontrollen.Det går helt klart fram av våe undersøkelser at nå foreldre er tydelige på at de ikke gir sine barn/ungdommer lov til ådrikke alkohol, aldri serverer dem alkohol eller gir dem alkohol med påfest, sådrikker ungdommene mindre og er sjeldnere beruset enn ungdommer som gis mer liberale regler. Denne sammenhengen er så tydelig og gå igjen i såmange andre undersøkelser, at den bør fåvesentlig betydning for tenkningen rundt forebygging av rusing blant ungdom. Noen vil fortsatt hevde at en mer aksepterende og liberal holdning der man lærerungdom å drikke ”fornuftig”, er bedre enn å bare forby. I noen tilfeller kan det ogsåvære at foreldre ”lykkes” i dette, særlig hvis de i utgangspunktet har en nær og god relasjon der de føler seg helt trygge påat de kan stole påungdommen. Dette vil likevel kun dreie seg om et lite mindretall. En relativt ”streng” holdning fra foreldres side synes åvære avgjørende, men det vil samtidig være viktig å ha en åpen dialog med ungdommen, følge dem tett opp og være en støtte når det blir vanskelig. Sitat fra samme undersøkelsen som Skvetten linket til. Oppsummerer vel denne diskusjonen temmelig bra - ungdom drikker mindre ved strenge foreldre.
Sist redigert av oslo78 : 03-01-10 kl 15:35. |
|
|
|
|
|
#283 |
|
Sviiisj!!
|
Sv: Drikker du alkohol på julaften?oslo78: det er jo tankevekkende (men ikke så overraskende) tall, men det er vel litt på siden av det vi diskuterer her? I denne FP-diskusjonen handler det jo om effekten av at barna ser foreldrene drikke alkohol, ikke at man lar barna smake eller ta med seg alkohol på fest?
|
|
|
#284 |
|
Er frisk!
|
Sv: Drikker du alkohol på julaften?"En mer liberal holdning til alkohol kan også gi signal om at foreldrene tenker at det er "OK" at ungdommen drikker alkohol." Sitat fra undersøkelsen (tatt ut fra utdraget jeg siterte over).
|
|
|
|
#286 |
|
Sviiisj!!
|
Samme her.
|
|
|
#287 |
|
saftig
|
"Liberal holdning til alkohol" peker jo tilbake på teksten før det du quoter: Bakgrunnen for foreldrenes valg av regler kan imidlertid variere. En åsak kan være at foreldrene bevisst velger en ”liberal” holdning til bruk av alkohol, med en overbevisning om at dette er den ”beste” holdningen å innta fordi man derved kan oppnå større grad av åpenhet og tillit, færre løgner og bedre kontroll. Ved åservere barna alkohol hjemme, i trygge omgivelser, tenker de at dette gir et godt læringsgrunnlag, til ungdommen møter fristelsene påneste fest med vennene. Hvis man utstyrer dem med en flaske vin til klassefesten, er det ut fra en tanke om at de da vet hva deres barn drikker. I praksis viser det seg at denne vinflasken som oftest kommer i tillegg til det som ellers ville være tilgjengelig påfesten. En mer liberal holdning til alkohol kan også gi signal om at foreldrene tenker at det er "OK" at ungdommen drikker alkohol. "Liberal holdning til alkohol" = serverere barnet alkohol hjemme, eller utstyrer barnet vin med på fest.
|
|
|
#288 |
|
Er frisk!
|
Sv: Drikker du alkohol på julaften?Les hele teksten på linken til Skvetten. Da ser dere at liberal holdning til alkohol er definert videre enn i avsnittet jeg tok med.
|
|
|
|
#289 |
|
Yes, we can!!
|
Sv: Drikker du alkohol på julaften?Jeg gikk ikke inn på linken nå, men tror jeg husker dette da det kom. En del positivt, men husk at de ti årene før denne ganske lille reduksjonen hadde det vært en dramatisk økning i unges alkoholbruk. Ca en dobling på ti år. Det er så mye at jeg tror vi ikke helt klarer å ta det inn over oss. Vi tror st tenåringene drikker slikvi selv gjorde, men de gjør ikke det. De drikker oftere, mer og blir mye oftere totalstupings.
|
|
|
#290 |
|
Metallica!!
|
Sv: Drikker du alkohol på julaften?Jeg drikker ikke alkohol på julaften så lenge det er barn til stede. Og med tilstede mener jeg i huset.
|
|
|
#291 |
|
Passiv
|
Den linken refererer til undersøkelsen for 2009 slik at tallmaterialet er nytt. |
|
|
|
#292 |
|
Yes, we can!!
|
Sv: Drikker du alkohol på julaften?Fra 2008, ja. De fokuserer mest på endringene som har skjedd fra 2004, men den ENORME økningen jeg snakker om skjedde før dette, men altså fortsatt etter ungdomstiden til de fleste av oss. På 90-tallet var det en voldsom økning, jeg ser at rapporten nevner 1999 som et toppår (det ligger altså litt tilbake i forhold til hva jeg husket).
|
|
|
#293 |
|
strikker
Medlem siden: Dec 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Drikker du alkohol på julaften?Nei, det har jeg aldri gjort.
|
![]() |
|
|