|
|||||||
| Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#261 |
|
Jo flere jo bedre...
Medlem siden: Dec 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Drikker du alkohol på julaften?Vi har både brus, lettøl og juleøl til maten julaften. I år var vi 6 voksne, og det gikk vel totalt 3 halvlitere juleøl i løpet av middagen, og 2 glass akevitt. Med andre ord: ikke de store mengdene |
|
|
|
|
|
#262 |
|
can-jur
|
Sv: Drikker du alkohol på julaften?
Quote det for meg kanskje?
|
|
|
|
#263 |
|
prokrastinator
Medlem siden: Feb 2009
Ja, det mener jeg å ha lest også. Men jeg vet ikke om det finnes noe rundt hvordan foreldrenes drikkemønster er? Altså, om det gir ulikt utslag om man drikker vin til middag med barna vs. drikker vin kun etter ungene er i seng vs. tar rølpefylla annen hver helg men uten barna til stede osv. |
|
|
|
|
|
#264 |
|
Absolut ateist
|
Jeg mener at i den sammenhengen jeg så dette, med forbehold om at det er noen år siden, så var dette med typisk vin til maten-opplegg, ikke fylla.
|
|
|
#265 |
|
Fartsfantom
|
Nå påsto ikke jeg at barn (eller ungdom) kom til å drikke mer fordi man skjuler alkoholforbruket sitt, bare at det blir mer spennende (se under).
Det som gjør at ungdom drikker mer er når foreldre gir barna sine alkohol, som da kommer i tillegg til det de skaffer seg selv. Jeg for min del kommer aldri til å gi mine barn alkohol før de er myndige, og selv da må de be om det og kun til maten. |
|
|
|
|
|
#266 |
|
Absolut ateist
|
Sv: Drikker du alkohol på julaften?Jeg tror du tar feil, Nasse. Når foreldre nyter alkohol foran barna, så tror jeg det er med på å bidra at alkohol blir lovliggjort. Altså at det blir et argument for barna at om foreldrene drikker, så kan vel de også. Så om jeg vil spise sjokolade i ukedagen, så gjør jeg det etter ungene er i seng. Fordi mitt forbruk av sjokolade, selv en liten bit, vil føre til at de også tenker at de bør få når jeg får.
|
|
|
#267 |
|
Passiv
|
Sv: Drikker du alkohol på julaften?Jeg har lenge lurt på hvordan jeg skal klare å formulere min mening om dette, men jeg trenger det ikke nå når Sitron har sagt det så bra. |
|
|
|
#268 |
|
prokrastinator
Jeg er fremdeles skeptisk til påstanden, men har ikke helt forskning til å være skråsikker. |
|
|
|
|
|
#269 |
|
prokrastinator
Hehe. Prøv "Jeg drikker ikke alkohol" som i whatsoever. I 90% av tilfellene får man enten "er du religiøs?" eller "har foreldrene dine et alkoholproblem?" eller et blikk som tilsier at man tror en av delene. Aldeles fascinerende. |
|
|
|
|
|
#270 |
|
Absolut ateist
|
Sv: Drikker du alkohol på julaften?Jeg tviler faktisk ikke. Ungene mine er ikke fratatt å vite om alkohol. Jeg nekter ikke andre i deres nærvær å drikke. Men blir folk synlig berusede så går vi. Ikke at det har skjedd no særlig og har det skjedd så har det vært offentlig og ikke folk vi kjente. De får jo med seg at det er alkohol overalt. På butikken og på tv og i det hele tatt. Jeg skjønner ikke hvorfor JEG må drikke for at de liksom skal få et måteholdent forhold til alkohol. Det henger jo ikke på greip. Det blir jo som å si at jeg burde røyke to sigaretter til dagen og ikke være avhengig, for å vise dem at det er teit å røyke mer eller bli avhengig av nikotin. Jeg lurer ofte på hva det er med den alkoholen som gjør at folk blir helt forskrudd når det kommer til deres rettigheter å drikke foran ungene sine. Og ja, jeg har drukket MYE i mitt liv. Sånn pre barn for det meste.
|
|
|
#271 |
|
Peppy!
|
Det tror jeg også. På samme måte som at sannsynligheten for å ta seg utdannelse øker om foreldrene har det, barn som vokser opp med mye fysisk aktivitet er mer tilbøyelige til å være fysisk aktive som voksne osv. |
|
|
|
|
|
#272 |
|
Pauset
Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Barteby
Jeg har fått en prikk med beskjed om å begrunne min vaklende fremstilling. Det skulle jeg gjerne ha gjort men jeg skjønner ikke hvor jeg vakler her. |
|
|
|
|
|
#273 |
|
Ekvilist
|
Nå er ikke jeg oppdatert på det nyeste på denne fronten, men etter å ha tatt en utdanning med en del fokus på rusutfordringer, blitt kurset en del på området samt jobbet en del med folk som har et rusproblem (og deres familier) så sitter jeg igjen med et inntrykk av hva som er anbefalt. (Og min subjektive tolkning, selvsagt.) Henvisning til forskning kommer ikke i dette innlegget, så de som måtte ønske det får hoppe videre til neste innlegg.
Poden 2005 og Pjokken 2008 Sist redigert av Irma : 25-12-09 kl 23:21. |
|
|
|
|
|
#274 |
|
Er frisk!
|
Sv: Drikker du alkohol på julaften?Mener også at jeg har fått presentert forskning mange ganger om at barn med avholdsforeldre statistisk sett debuterer senere med alkohol og drikker mindre enn barn med foreldre som har et måteholdent forhold til alkohol. Orker ikke leite det opp nå.
|
|
|
|
#275 |
|
I mål
|
Men tror du strengt tatt du hadde debutert før ellers? Jeg bare undres. Jeg debuterte selv sent med alkohol, mine foreldre var måteholdne, men har alltid drukket et glass vin til god mat og i helgene i ny og ne. Aldri noe fyll foran barna. |
|
|
|
|
|
#276 |
|
Er frisk!
|
Sv: Drikker du alkohol på julaften?Jeg vet ikke med meg selv. Tror nok terskelen for å ta den første ølen hadde vært lavere om jeg visste at dette var noe foreldrene mine syntes var greit å drikke. Men statistisk er det (som jeg skrev) forsket på at foreldre som ikke drikker får barn som debuterer senere og drikker mindre. Ingen garanti altså, men større sjanse. Og jeg er av den oppfatning at desto senere ungene begynner å drikke, desto bedre!
|
|
|
|
#277 |
|
flisespikker
|
Samme her. Jeg har bare positive minner knyttet til alkohol mens jeg vokste opp, foreldrene mine har alltid drukket alkohol til søndagsmiddager og i julen og av og til innimellom (men har aldri vært fulle så jeg visste om det), og jeg fikk smake litt hjemme fra jeg var ganske ung. Men jeg smakte knapt alkohol andre steder før jeg fylte atten.
|
|
|
#278 |
|
Halloen!
Medlem siden: Mar 2008
Sv: Drikker du alkohol på julaften?Hva er sen/tidlig debut, i grunn? |
|
|
|