Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Vet du hva som er årsaken til luftproblemene i Bergen?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 13-01-10, 10:17   #21
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Vet du hva som er årsaken til luftproblemene i Bergen?

Skritt og skritt. Bilfritt sentrum har vært på snakkestadiet i åresvis. De kunne satt opp busser lenge før bybanen. Men sånn er det med alle miljøproblemer; ting snakkes ihjel, helt til det er gått for langt. Av og til er et diktatur en fin ting.

Gammel 13-01-10, 10:19   #22
Mex
Tidsklemma

Mex sin avatar

Medlem siden: Aug 2008
Blogginnlegg: 461
Mex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Sitron, her.

Det er på høy tid sentrum blir bilfritt. Men det snakkes og snakkes og ingenting gjøres.

Kunne ikke vært mer enig Sitron!
Dette er jo egentlig ikke noe nytt. Kanskje ekstra ille i år, men syns det har vært et stort problem i mange år!

Jeg gikk på vdg i byen, 2 år på Kalfaret og ett nede ved politistasjonen. Det er ikke lange biten mellom de to stedene, men vinteren ved politistasjonen var GRUSOM! Dro på meg astmaproblemer og hudproblemer på den ene vinteren. Helt fin før, og helt fin etter.

Mex er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-01-10, 10:24   #23
Ole Brumm
er her

Ole Brumm sin avatar

Hvor: Hundremeterskogen
Blogginnlegg: 222
Ole Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de fleste
Standard

Jeg viste svaret.

At Bergenserne ikke skjønner at de bør ta bussen er helt utrolig. Jeg har ikke planer om å reise til sentrum før "tåken" har lettet.

Gammel 13-01-10, 10:25   #24
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hørte noen FrPs Arne Srtevik på NRK Hordaland i går? Han mente løsningen på problemet (som altså er direkte relatert til utstrakt bilkjøring) var FLERE VEIER! Og bybane, det er bare tull og kom ikke til å hjelpe det minste.

http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/hordaland/1.6943535

Gammel 13-01-10, 10:27   #25
bina
Ustabil

Medlem siden: Jan 2007
Blogginnlegg: 11
bina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de fleste
Standard

Selv jeg, som ikke er bergenser, hadde fått med meg dette.

Den direkte utløsende årsaken til at det er så ille er selvsagt de klimatiske forholdene nå, men siden man ikke får gjort noe med været er det naturlig å gjøre noe med forurensningskildene.

Forøvrig har jeg ikke tro på bilfrie byer.

bina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-01-10, 10:29   #26
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det er FrP, Mim, det utspillet var vel ikke overraskende.

Gammel 13-01-10, 10:30   #27
Gaia
villende

Gaia sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 249
Gaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg trodde det var inversjon som var årsaken til luftproblemene. At det er den som forårsaker at de giftige gassene ikke slipper ut av gryta. Når det er sagt så mener jeg selvfølgelig at man burde begrense bilkjøringen når luften er såpass ille som nå. Men i realiteten burde dette helelr være en vekker på hvor skadelig bilkjøring faktisk er for miljøet. Eller hva?

Gaia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-01-10, 10:32   #28
Ole Brumm
er her

Ole Brumm sin avatar

Blogginnlegg: 222
Ole Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de fleste
Standard

Hjelpes Mim.

Gammel 13-01-10, 10:33   #29
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg sitter midt i skiten og jeg kan SE luften! Når jeg tar bussen til byen så ser jeg den gul-grå tåken fra Sandviken og så kjører vi inn i den ved Skolten.

I denne byen har alt handlet om bil i alle år, man har lagt ned alt som minnet om trikker, lokaltoget til Nesttun og slåss aktivt MOT bybanen i alle år, for det viktigste er folks rett til å kjøre alene i bilen sin overalt hele tiden.

Vernet av Skansedammen klarte byrådet å få opphevet for å bygge enda et sentralt plassert parkeringshus, slik at enda flere kan kjøre til byen når det passer dem.

Men et som er det aller største problemet er at man ikke oppretter et skikkelig kollektivtilbud, så folk får et godt alternativ. Folk har jo ikke noe godt alternativ til å kjøre bil, det holder ikke for andre enn de aller mest idealistiske å skulle vente i et kvarter eller mer på en buss man ikke vet når kommer på en holdeplass som de ikke setter navn på, før man kommer til barnehagen, leverer og forsøker å ta en buss videre til jobb, som du heller ikke vet når kommer, for å stole på korrespondering er helt håpløst.

Jeg er vant med å ta buss og ønsker å gjøre det og har funnet en korrespondering som fungerer etter litt hodebry, men jeg skjønner at folk som ikke har oslo-pregede kollektivvaner synes det virker vrient. Hele Åsane bydel er jo en bydel som er basert på bilkjøring. Ytrebygda er umulig å komme til uten bil, det går en buss i timen? Annenhver time? til ytre deler av Fana og Ytrebygda.

Gammel 13-01-10, 10:38   #30
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Standard

Bilfri by er absolutt mulig i Bergen som har et så lite og oversiktlig sentrum og muligheter for å kunne bruke gjennomfartsårer som ikke berører sentrum.

Man kunne hatt innfartsparkering, gratis rushtidsbusser fra Flesland/ Lagunen, Åsane senter, Vestkanten/Haakonsvern og Haukeland, parkering ved knutepunkter på utsiden av bomringen i forbindelse med busstopp med høyfrekvente ruter, rushtidsavgift/køprising, alle parkeringsplasser ut av sentrum, gratis/billig sentrumsbuss og bedre forhold for gående og syklister.

Gammel 13-01-10, 10:43   #31
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Standard

Nettopp. Når man går gjennom sentrum på 15 minutter, så er det jo snakk om små forhold.

Gammel 13-01-10, 10:48   #32
ingling
Bør lage seg en tittel selv

ingling sin avatar

Medlem siden: Apr 2009
Hvor: Akershus
Blogginnlegg: 533
ingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Madam Mim, her.

Bilfri by er absolutt mulig i Bergen som har et så lite og oversiktlig sentrum og muligheter for å kunne bruke gjennomfartsårer som ikke berører sentrum.

Man kunne hatt innfartsparkering, gratis rushtidsbusser fra Flesland/ Lagunen, Åsane senter, Vestkanten/Haakonsvern og Haukeland, parkering ved knutepunkter på utsiden av bomringen i forbindelse med busstopp med høyfrekvente ruter, rushtidsavgift/køprising, alle parkeringsplasser ut av sentrum, gratis/billig sentrumsbuss og bedre forhold for gående og syklister.

Rørende enig! Og dette drev vi og kjempet for da jeg begynte å bli politisk aktiv i Bergen for 20 år siden (å herregud, jeg høres gammel ut når jeg sier det - jeg begynte veldig tidlig altså!), så det er trist at en ikke har kommet særlig langt - bortsett fra at bybanen endelig er på vei da!!!

Men jeg synes det har kommet ganske klart frem i de reportasjene jeg har sett på NRK og forsåvidt TV2 at bilkjøring er den store synderen her? Ingen av de reportasjene har snakket om CO2, men om NO2 og at bilkjøringen må reduseres. Om et høyresidebyråd klarer å ta det innover seg og gjøre noe drastisk med kollektivtrafikken og bilkjøringen er en annen sak...

ingling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-01-10, 10:49   #33
Kanina
Sviiisj!!

Kanina sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Enga
Blogginnlegg: 842
Kanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtid
Standard

Dessuten: jeg har besøkt noen bilfrie byer i Europa, bl.a. Firenze. Der var det absolutt ikke bilfritt sånn i bokstavelig forstand. Det var jo taxier, og en drøss med dispensasjoner. Samt vespaer, såklart. Men det var i alle fall mye mye mindre trafikk enn det ellers ville ha vært!

Kanina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-01-10, 10:49   #34
bina
Ustabil

bina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de fleste
Standard

Spørs hva man legger i "bilfri". Det du kan oppnå er å nekte arbeidstakere, besøkende, kunder osv å kjøre bil. Men likevel er det ganske mange som må bruke bil inn i en bilfri sone. Varelevering, håndtverkere - og selvsagt drosje, buss, transport av funksjonshemmede, ambulanse, veiarbeid, renovasjon, post, politi...

Hvis du i bilfri sone skal ha besøk av rørlegger så må rørleggeren få kjøre varebilen sin fram, han vil aldri benytte kollektivtrafikk. Men så er det sånn at rørleggere, elektrikere, telemontører, osv - de bruker bilen til så mye annet også. Så de kjører først ungene i barnehage og på skole, og så kjører de på jobb, og bruker bilen ut på oppdragene sine. Derfor får du ganske mye kjøring.

Og fordi du har ganske mye kjøring likevel, så reiser det seg et "rettferdighets-spørsmål". Da kommer alle sakene med mor med bekkenløsning som er alene med tre små - skal ikke hun få bruke bil for å få ungene i barnehagen? Alle som er mer eller mindre funksjonshemmede, og har parkeringsbevis - skal ikke de heller få kjøre bil? Sakene ville haglet inn som dramatiske avisoppslag, og som dispensasjonssøknader til kommunen.

Og så kommer handelsstanden på banen. Hvis ikke kundene til kjøpesenteret får bruke bil - så flytter kjøpesenteret til nabokommunen. Handelslekkasje - politikernes største hodepine.

Alt i alt ville dette blitt så komplisert, så konfliktfylt, og så vanskelig å kontrollere, at det i bunn og grunn ikke er realiserbart, mener jeg.

En liten presisering i forhold til håndtverkere: det er svært vanskelig å håndheve forbud mot biltrafikk så lenge du har en drøss med biler som kjører i diverse mer eller mindre "gyldige" ærender. Den mor med bekkenløsning som ikke får kjøre bil vil sammenligne seg med den spreke snekker-naboen som får kjøre så mye han vil bare fordi han har firma-logo på bilen.

Gammel 13-01-10, 10:51   #35
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Standard

Bilfritt er for privatpersoner. Man må jo kunne gjøre kollektivt, samt leveranser. I tillegg til drosjer. Det er vel klart.

Gammel 13-01-10, 10:52   #36
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Standard

Som Kanina skrev i innlegget over, Bina, bilfri betyr privatbilfri. Ambulanser, taxier, politibiler, servicebiler osv, de får lov eller dispensasjon til å kjøre. det er du og jeg som skal på jobb, på Akvariet eller handle, som ikke trenger å kjøre bilen vår helt inntil der vi skal. Vi kan ta bussen hjemmefra, eller parkere på innfartsparkeringen og sitte på til Galleriet eller dit vi skal.

Gammel 13-01-10, 10:53   #37
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av bina, her.

Da kommer alle sakene med mor med bekkenløsning som er alene med tre små - skal ikke hun få bruke bil for å få ungene i barnehagen?

med et godt kollektivtilbud så kommer hun seg greit dit hun vil med tre små og vondt i bekkenet. Hun kan få dispensasjon eller kjøre til barnehagen og deretter parkere på innfartsparkringen og ta bussen. Seriøst, altså. Man MÅ ikke ha bil eller bruke den hele tiden.

Gammel 13-01-10, 10:55   #38
bina
Ustabil

Standard

Mye av handelen rundt omkring er basert på bilbruk. Du får ikke folk til å fylle handlevogn med topp eller kjøpe en støvsuger og ta under armen, hvis de må labbe av gårde til bussholdeplassen, skifte buss med handleposer, støvsuger og to unger på slep - og så labbe rundt igjen i andre enden. Dette er hovedargumentet til handelsstanden.

Og fordi enhver kommune er avhengig av penger, er det lurt å ha en del handelsvirksomhet i kommunen. Nabokommunene er ofte mer enn villige til å ta i mot kjøpesentrene, og kan legge til rette med parkering ved døra og alt det der som handelsnæringa ønsker.

Jeg vet at bilfrie byer har vært diskutert mange steder, og det stopper ALLTID på handels-argumentet. Når handelsstanden truer med å flytte, så legger politikerne seg flat.

(Og da har enda ikke dispensasjonssøknadene fra frustrerte borgere kommet inn.)

Gammel 13-01-10, 10:59   #39
Ru
Protonterapeut

Ru sin avatar

Blogginnlegg: 935
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg kan fint ta buss til jobb. Så lenge jeg ikke skal levere i barnehagen, selvsagt.
Hjem derimot ... Det er bare å glemme. Det står i sju steiner pga. av alle idiotene som kjører bil - alene, man kan jo ikke dele, og jeg bruker 45 minutter på drøye en mil.
Det tar 20 minutter med bil ... Så da kan dere jo regne selv hva som er kjappest med tanke på barnehagelevering og henting og til og med rekke å jobbe de tilmålte timene på jobb.

Nå er jeg så heldig at min mann er en sånn der med servicebil. Så da kjører vi sammen om han skal til sentrum.

Og nei, bybanen vil ikke hjelpe den dritt for meg når den kommer. Den går nemlig feil vei.
(Og hvorfor i all verden skal den ikke gå helt til Sandsli/Kokstad/Flesland?! Jeg vet svaret, men det irriterer meg likevel.)

Gammel 13-01-10, 11:00   #40
Ru
Protonterapeut

Ru sin avatar

Blogginnlegg: 935
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av bina, her.

Jeg vet at bilfrie byer har vært diskutert mange steder, og det stopper ALLTID på handels-argumentet. Når handelsstanden truer med å flytte, så legger politikerne seg flat.

Det burde være et ikke-problem i Bergen, da man ønsker bilfri innenfor bompengeringen, og stort sett alt av kjøpesenter allerede ligger i bydelene og nabokommunene.

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 12:12.