|
|||||||
| Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#21 |
|
Absolut ateist
|
Sv: Vet du hva som er årsaken til luftproblemene i Bergen?Skritt og skritt. Bilfritt sentrum har vært på snakkestadiet i åresvis. De kunne satt opp busser lenge før bybanen. Men sånn er det med alle miljøproblemer; ting snakkes ihjel, helt til det er gått for langt. Av og til er et diktatur en fin ting.
|
|
|
#22 |
|
Tidsklemma
|
Sv: Vet du hva som er årsaken til luftproblemene i Bergen?
Kunne ikke vært mer enig Sitron!
|
|
|
|
#23 |
|
er her
|
Sv: Vet du hva som er årsaken til luftproblemene i Bergen?Jeg viste svaret.
|
|
|
|
#24 |
|
Epikur
|
Sv: Vet du hva som er årsaken til luftproblemene i Bergen?Hørte noen FrPs Arne Srtevik på NRK Hordaland i går? Han mente løsningen på problemet (som altså er direkte relatert til utstrakt bilkjøring) var FLERE VEIER!
|
|
|
#25 |
|
Ustabil
|
Sv: Vet du hva som er årsaken til luftproblemene i Bergen?Selv jeg, som ikke er bergenser, hadde fått med meg dette. |
|
|
|
|
|
#26 |
|
Absolut ateist
|
Sv: Vet du hva som er årsaken til luftproblemene i Bergen?Det er FrP, Mim, det utspillet var vel ikke overraskende.
|
|
|
#27 |
|
villende
|
Sv: Vet du hva som er årsaken til luftproblemene i Bergen?Jeg trodde det var inversjon som var årsaken til luftproblemene. At det er den som forårsaker at de giftige gassene ikke slipper ut av gryta. Når det er sagt så mener jeg selvfølgelig at man burde begrense bilkjøringen når luften er såpass ille som nå. Men i realiteten burde dette helelr være en vekker på hvor skadelig bilkjøring faktisk er for miljøet. Eller hva? |
|
|
|
|
|
#29 |
|
Epikur
|
Sv: Vet du hva som er årsaken til luftproblemene i Bergen?Jeg sitter midt i skiten og jeg kan SE luften! Når jeg tar bussen til byen så ser jeg den gul-grå tåken fra Sandviken og så kjører vi inn i den ved Skolten.
|
|
|
#30 |
|
Epikur
|
Sv: Vet du hva som er årsaken til luftproblemene i Bergen?Bilfri by er absolutt mulig i Bergen som har et så lite og oversiktlig sentrum og muligheter for å kunne bruke gjennomfartsårer som ikke berører sentrum.
|
|
|
#31 |
|
Absolut ateist
|
Sv: Vet du hva som er årsaken til luftproblemene i Bergen?Nettopp. Når man går gjennom sentrum på 15 minutter, så er det jo snakk om små forhold.
|
|
|
#32 |
|
Bør lage seg en tittel selv
|
Rørende enig! Og dette drev vi og kjempet for da jeg begynte å bli politisk aktiv i Bergen for 20 år siden (å herregud, jeg høres gammel ut når jeg sier det - jeg begynte veldig tidlig altså!), så det er trist at en ikke har kommet særlig langt - bortsett fra at bybanen endelig er på vei da!!! |
|
|
|
|
|
#33 |
|
Sviiisj!!
|
Sv: Vet du hva som er årsaken til luftproblemene i Bergen?Dessuten: jeg har besøkt noen bilfrie byer i Europa, bl.a. Firenze. Der var det absolutt ikke bilfritt sånn i bokstavelig forstand. Det var jo taxier, og en drøss med dispensasjoner. Samt vespaer, såklart.
|
|
|
#34 |
|
Ustabil
|
Sv: Vet du hva som er årsaken til luftproblemene i Bergen?Spørs hva man legger i "bilfri". Det du kan oppnå er å nekte arbeidstakere, besøkende, kunder osv å kjøre bil. Men likevel er det ganske mange som må bruke bil inn i en bilfri sone. Varelevering, håndtverkere - og selvsagt drosje, buss, transport av funksjonshemmede, ambulanse, veiarbeid, renovasjon, post, politi... |
|
|
|
|
|
#35 |
|
Absolut ateist
|
Sv: Vet du hva som er årsaken til luftproblemene i Bergen?Bilfritt er for privatpersoner. Man må jo kunne gjøre kollektivt, samt leveranser. I tillegg til drosjer. Det er vel klart.
|
|
|
#36 |
|
Epikur
|
Sv: Vet du hva som er årsaken til luftproblemene i Bergen?Som Kanina skrev i innlegget over, Bina, bilfri betyr privatbilfri. Ambulanser, taxier, politibiler, servicebiler osv, de får lov eller dispensasjon til å kjøre. det er du og jeg som skal på jobb, på Akvariet eller handle, som ikke trenger å kjøre bilen vår helt inntil der vi skal. Vi kan ta bussen hjemmefra, eller parkere på innfartsparkeringen og sitte på til Galleriet eller dit vi skal.
|
|
|
#37 |
|
Epikur
|
med et godt kollektivtilbud så kommer hun seg greit dit hun vil med tre små og vondt i bekkenet. Hun kan få dispensasjon eller kjøre til barnehagen og deretter parkere på innfartsparkringen og ta bussen. Seriøst, altså. Man MÅ ikke ha bil eller bruke den hele tiden.
|
|
|
#38 |
|
Ustabil
|
Sv: Vet du hva som er årsaken til luftproblemene i Bergen?Mye av handelen rundt omkring er basert på bilbruk. Du får ikke folk til å fylle handlevogn med topp eller kjøpe en støvsuger og ta under armen, hvis de må labbe av gårde til bussholdeplassen, skifte buss med handleposer, støvsuger og to unger på slep - og så labbe rundt igjen i andre enden. Dette er hovedargumentet til handelsstanden. |
|
|
|
|
|
#39 |
|
Protonterapeut
|
Sv: Vet du hva som er årsaken til luftproblemene i Bergen?Jeg kan fint ta buss til jobb. Så lenge jeg ikke skal levere i barnehagen, selvsagt.
|
|
|
#40 |
|
Protonterapeut
|
Det burde være et ikke-problem i Bergen, da man ønsker bilfri innenfor bompengeringen, og stort sett alt av kjøpesenter allerede ligger i bydelene og nabokommunene.
|
![]() |
|
|