Sv: Likestilling
Opprinnelig lagt inn av glitterchick, her.
Skilpadda sa det egentlig bedre enn meg. Og jeg er helt for at pappa skal ha mer permisjon, men da må man også forlenge permisjonstiden.
Det er ikke jeg enig i. Da blir signalet om at mor er det eneste riktige for et barn hele det første året bare forsterket, og det skjer ingenting med det fastlåste kjønnsrollemønsteret. De supertravle pappaene som ikke kan være borte fra jobben trenger ikke ta seg fri, det er ikke så farlig om de mister pappakvoten ettersom barnet likevel får et år hjemme. Arbeidsgiverne vil fortsatt skille mellom menn og kvinner, fordi det er mor som etter all sannsynlighet vil være hjemme det meste av tiden. Og ærlig talt, det koster bra med penger å forlenge verdens beste permisjonsordning med enda mer. (Ja, jeg vet Sverige har lengre perm, men dårligere betalt.)
Den viktigste kampen for likestilling skjer på hjemmebane. Før vi slipper til fedrene hjemme, kan vi ikke vente å få like rettigheter ute. Og i mine øyne er dagens fordeling av fødselspermisjon det viktigste hinderet for likestilling i arbeidslivet.
Jeg er heller ikke for likedeling, men MINST tre tvungne måneder til far. Det vil si at 90 prosent av alle mødre blir hjemme i minst ni måneder. Det burde være bra.
|