Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Vet du hva som er årsaken til luftproblemene i Bergen?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 14-01-10, 20:27   #81
Lilith
Hulder

Lilith sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Lilith imponerer mange og er sikkert smartLilith imponerer mange og er sikkert smartLilith imponerer mange og er sikkert smartLilith imponerer mange og er sikkert smartLilith imponerer mange og er sikkert smartLilith imponerer mange og er sikkert smartLilith imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Vet du hva som er årsaken til luftproblemene i Bergen?

Jeg skjønner jo at de ser seg nødt til noe sånt, men kjenner det litt i magen at det nå blir et h***e å få levert og hentet i tide, og jeg lurer litt på hva eksen skal gjøre, som da sikkert får over en times reisetid tvers gjennom byen og som begynner 06.50 om morgenen..

Noen som har hørt hvor lenge det er snakk om?

-02
-06
Lilith er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-01-10, 20:28   #82
Irma
Ekvilist

Irma sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 25
Irma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av ingling, her.

Puh, leste først at du følte et intenst behov for å banke alle FPere.... Mn FRPere, japp!

FPere, FRPere. To sider av samme sak.

Men sånn utenom det er jeg glad i Bergen, og håper man får fikset opp i miljøproblematikken. Det å spørre om hva folk har lyst til kommer definitivt ikke å skape noen endring.

Gammel 14-01-10, 20:45   #83
Malama
Bør lage seg en tittel selv

Malama sin avatar

Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Får håpe det hjelper. Noe må jo gjøres, såpass det blir bedre luftkvalitet.

Men hverken jeg eller min mann har mottatt noen sms fra kommunen, hverken den sendt i går eller den som skal sendes i dag, enda våre nummer er registrert i telefonkatalogen/opplysningen med vår adresse her, som selv om det ikke er postnummer Bergen likevel er Bergen kommune... Jaja, vi kjører jo ikke til sentrum likevel, og har nå fått det med oss, så vi klarer oss uten sms sånnsett.

Gammel 14-01-10, 20:50   #84
Malama

Malama sin avatar

Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Thula, her.

Jeg skjønner jo at de ser seg nødt til noe sånt, men kjenner det litt i magen at det nå blir et h***e å få levert og hentet i tide, og jeg lurer litt på hva eksen skal gjøre, som da sikkert får over en times reisetid tvers gjennom byen og som begynner 06.50 om morgenen..

Noen som har hørt hvor lenge det er snakk om?

Han kan vel kjøre RUNDT sentrum da? Det er jo bare I sentrum det er kjøreforbud, man kan fint kjøre utenom sentrum, om man uansett skal fra sørsiden til nordsiden eller motsatt. I alle fall enn så lenge. Hvor lenge det varer avhenger vel av hvor fort de får skikk på luftkvaliteten her.

Det er drastiske tiltak ja, men det er tross alt drastiske situasjoner det er snakk om også. Jeg er veldig glad vi ikke bor i sentrum, for å si det sånn, jeg hadde ikke latt guttungen sove ute i den lufta, han sover tross alt ute pga den friske lufta... ville vært skeptisk til å ta ham ut noe særlig i de belastede områdene. Noe MÅ gjøres, og når folk ikke klarer å ta oppfordringene om å la bilen stå, ja da må mer drastsiek tiltak til.

Bilen min står stille for tiden, men jeg skal si at det var bra tungt føre å trille tur på, det som vanligiv er en liten halvtime ned til kjøpesenteret og rundt 45 minutter oppigjen, var lenger både grunnet at typsike "snarveier" ikke er fremkommelige med vogn for tiden, samt at det er tungt føre nå om dagene...

Gammel 14-01-10, 20:59   #85
rine
Halloen!

rine sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg fikk aldri SMS fra kommunen, men fikk iallfall brev i dag.

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-01-10, 21:20   #86
Blå
Dårlig husmor

Blå sin avatar

Blogginnlegg: 78
Blå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

I dag snakket jeg for første gang til en mann som lot bilen gå på tomgang. Vi bor såpass nær sentrum at luften er vond også her. Og da jeg så ham stå rolig og prate med noen utenfor en bil som sto på tomgang ble jeg ganske sur. Jeg kjeftet ikke altså, bare spurte om bilen skulle stå lenge på tomgang. Han så dumt på meg og sa nei. Mer kunne jeg nesten ikke gjøre.

Jeg har forøvrig bil med oddetallnummer og skal være så syndig at jeg gjør en ukehandel i morgen kveld, med bil. Men så skal den få stå i helgen.

Blå er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-01-10, 21:24   #87
ingelas mamma
Fullverdig medlem

Medlem siden: Oct 2006
ingelas mamma er litt kul
Standard

Har fått telefon, brev, 2 sms... Lurer fremdeles på hvordan jeg skal få hentet snuppa på onsdag. Jobber i sentrum den dagen, barnehage på Sotra og bor i Loddefjord Ingen ekspressbuss etter 09.00 og 17.00 Men, men ikke sikkert det kommer så mange elever heller...

ingelas mamma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-01-10, 21:34   #88
Blå
Dårlig husmor

Blå sin avatar

Blå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ingelas mamma: kjøre til barnehagen og la bilen stå der. Buss til og fra sentrum, og så kjøre hjem igjen?

Gammel 15-01-10, 12:21   #89
Isolde
Øyboer

Isolde sin avatar

Isolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Malama, her.

Han kan vel kjøre RUNDT sentrum da? Det er jo bare I sentrum det er kjøreforbud, man kan fint kjøre utenom sentrum, om man uansett skal fra sørsiden til nordsiden eller motsatt. I alle fall enn så lenge. Hvor lenge det varer avhenger vel av hvor fort de får skikk på luftkvaliteten her.

Det er drastiske tiltak ja, men det er tross alt drastiske situasjoner det er snakk om også. Jeg er veldig glad vi ikke bor i sentrum, for å si det sånn, jeg hadde ikke latt guttungen sove ute i den lufta, han sover tross alt ute pga den friske lufta... ville vært skeptisk til å ta ham ut noe særlig i de belastede områdene. Noe MÅ gjøres, og når folk ikke klarer å ta oppfordringene om å la bilen stå, ja da må mer drastsiek tiltak til.

Bilen min står stille for tiden, men jeg skal si at det var bra tungt føre å trille tur på, det som vanligiv er en liten halvtime ned til kjøpesenteret og rundt 45 minutter oppigjen, var lenger både grunnet at typsike "snarveier" ikke er fremkommelige med vogn for tiden, samt at det er tungt føre nå om dagene...

Hvordan kommer man seg fra Sotra til Åsane uten å gå innenfor bomringen?

Man KAN kjøre om nesttun og arna. Men det er snakk om 30km omvei.

Min mann jobber på danmarkspass og klarer nok å ta bussen på mandag men er ganske kronglete.

Isolde er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-01-10, 12:31   #90
Ole Brumm
er her

Ole Brumm sin avatar

Hvor: Hundremeterskogen
Blogginnlegg: 222
Ole Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de fleste
Standard

Vi er heldig og har to biler en med oddetall og en med partall, jeg viste det ville lønne seg en gang.

Neida vi kjører ikke mer enn vi må, har også jobb utenfor området det er snakk om, har ikke planer om å dra til byen med det første.

Gammel 15-01-10, 12:33   #91
carolin
Har laget seg en tittel

carolin sin avatar

Blogginnlegg: 70
carolin er virkelig godt liktcarolin er virkelig godt liktcarolin er virkelig godt liktcarolin er virkelig godt liktcarolin er virkelig godt liktcarolin er virkelig godt liktcarolin er virkelig godt liktcarolin er virkelig godt liktcarolin er virkelig godt likt
Standard

Opprinnelig lagt inn av rine, her.

Da har Carolin blitt lurt på bussen. (Hvis hun måtte betale to ganger på vei inn til byen.) 50 kr tur-retur Hylkje-Sentrum er i grunn ikke dyrt. :vurderer å flyttte til Hylkje for å få mer ut av bussbilletten:

Enten lurt, eller ikke smart nok til å forstå at billetten fra den første bussen også gjaldt på neste buss.

Skal på jobb i byen på tirsdag så da finner jeg vel ut av hvor mye det koster. Jeg kan kjøre den dagen, men jeg må jo prøve å bidra der jeg kan.

I dag derimot måtte jeg en tur innom legevakten så da kjørte jeg. Men kjørte lovlig. Det var veldig lite biler på veien og det var veldig bra, men det som forundret meg var at av de får bilene som var på veien så var det ikke noe forskjell på antall oddetallsbiler og partallsbiler. Jeg vil tro at folk generelt sett har fått opp øynene for situasjonen og velger å la bilen stå uavhengig av skiltnummer og derfor var det så lite biler ute i dag.

Gammel 15-01-10, 12:40   #92
Malama

Malama sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Isolde, her.

Min mann jobber på danmarkspass og klarer nok å ta bussen på mandag men er ganske kronglete.

Omvei ja, kronglete ja, men man må vurdere da om buss er mer eller mindre kronglete, når det nå engang er satt begrensninger. Når hun sier at hun lurer på hva han skal gjøre nå han ikke får kjøre gjennom byen, ja da er altså en omvei en mulighet.

Men jeg innser at dette er lettere for meg å svelge enn for andre, vi jobber i sentrum begge to, trenger derfor ikke kjøre gjennom, og kjører altså ikke til byen på vanlige dager heller. Jeg skjønner at det derfor er enklere for meg å akseptere at det er nødvendig. (Skal jeg ha bilen til sentrum må jeg kjøre den 30 km "omveien" om jeg vil eller ei, derfor tar jeg heller toget)

Gammel 15-01-10, 12:58   #93
Mex
Tidsklemma

Mex sin avatar

Medlem siden: Aug 2008
Blogginnlegg: 461
Mex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Isolde, her.

Man kan vel kjøre om Laksevåg? Ut på danmarksplass og så gjennom fløifjellstunellen? Uten å passere bomringen?
En stund siden jeg kjørte over danmarksplass nå så husker ikke hvor bomen står.
Jeg tror uansett ikke at de få som kjører fra sotra til åsane gjennom alle tunellene er de som bidrar aller mest.
Poenget er vel å få flest mulig til å la bilen stå for en periode slik at Bergen blir et bedre sted å bo og være for ALLE?

Mex er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-01-10, 13:00   #94
Éowyn
Whatever, never mind

Éowyn sin avatar

Blogginnlegg: 67
Éowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Det er bompengering på vei til Danmarksplass og. Den står i Michale Krohns (?) gate.

Håper dette tiltaket hjelper på luften. Og så håper jeg for alles skyld at bussene faktisk kommer. Skjer titt og ofte at bussen "min" bare uteblir.

Éowyn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-01-10, 13:11   #95
Appelsin
Søt og rar

Appelsin sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Bergen
Blogginnlegg: 264
Appelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtid
Standard

Stakkars mannen min har nattevakter neste uke og kan dermed kjøre TIL jobb mandag og onsdag, men ikke HJEM fra vakt tirsdag eller torsdag

Gammel 15-01-10, 13:16   #96
carolin
Har laget seg en tittel

carolin sin avatar

Blogginnlegg: 70
carolin er virkelig godt liktcarolin er virkelig godt liktcarolin er virkelig godt liktcarolin er virkelig godt liktcarolin er virkelig godt liktcarolin er virkelig godt liktcarolin er virkelig godt liktcarolin er virkelig godt liktcarolin er virkelig godt likt
Standard

Opprinnelig lagt inn av Appelsin, her.

Stakkars mannen min har nattevakter neste uke og kan dermed kjøre TIL jobb mandag og onsdag, men ikke HJEM fra vakt tirsdag eller torsdag

Jeg leste i bt.no at kommunen hadde svart noen som hadde spurt om akkurat det med å kjøre hjem etter at man har jobbet natt. Svaret deres var at der måtte alle bruke sunn fornuft.

Sitat:

* Kan jeg kjøre hjem fra jobb hvis jeg slutter ved midnatt, og så vidt bikker feil døgn?
Svar: Her må alle bruke sunn fornuft

Gammel 15-01-10, 15:14   #97
Appelsin
Søt og rar

Appelsin sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Bergen
Blogginnlegg: 264
Appelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av carolin, her.

Jeg leste i bt.no at kommunen hadde svart noen som hadde spurt om akkurat det med å kjøre hjem etter at man har jobbet natt. Svaret deres var at der måtte alle bruke sunn fornuft.

Sunn fornuft??? Får man ikke bot, da, om man gjør noe feil?

Vaktene hans går fra 16.00 én dag, til 08.00 neste, så jeg vet ikke helt hvor mye "sunn fornuft" han kan tillate seg??

Gammel 15-01-10, 15:19   #98
Ole Brumm
er her

Ole Brumm sin avatar

Hvor: Hundremeterskogen
Blogginnlegg: 222
Ole Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de fleste
Standard

Men om vakten går fra 16 til 08 skulle det vel gå greit med buss vel.

Gammel 15-01-10, 21:25   #99
Fintdethei!
Javel?

Fintdethei! sin avatar

Medlem siden: Nov 2008
Hvor: Opp en trapp og inn en dør
Fintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de fleste
Standard

men nå har jo "problemet" løst seg av seg selv. En dag varte forbudet, synes det kunne vart til mandag, sånn at vi kunne kjørt med "glede", mens de odde folkene kunne ta bussen

Fintdethei! er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-01-10, 21:53   #100
Blå
Dårlig husmor

Blå sin avatar

Standard

Men ville du uansett ha kjørt "med glede" i Bergen nå? Har du vært i sentrum denne uken? Luften lukter og smaker vondt. Barn på Danmarksplass holdes hjemme fra skolen eller inne i friminuttet.

Jeg forstår at man kjører bil fordi man føler at man ikke har noe annet valg. Men jeg har ingen forståelse for at man kan kjenne glede ved det i Bergen akkurat nå.

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 12:15.