Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr > Stikkas barneutstyrshjørne

Hvordan sikrer du 6-8-åringen din i bilen?

Stikkas barneutstyrshjørne Diskusjonsforum for utstyr til barn.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 11-01-10, 23:20   #101
Grøten
Ser fremover!

Grøten sin avatar

Medlem siden: Jan 2009
Grøten er virkelig godt liktGrøten er virkelig godt liktGrøten er virkelig godt liktGrøten er virkelig godt liktGrøten er virkelig godt liktGrøten er virkelig godt liktGrøten er virkelig godt liktGrøten er virkelig godt liktGrøten er virkelig godt likt
Standard

Sv: Hvordan sikrer du 6-8-åringen din i bilen?

Men er ikke beltestol med løs rygg nettopp for å kunne fjerne ryggen, for så å bare bruke puta da???
Hmmm, nå må jeg finne bruksanvisningen.
Ikke at vi har hatt behov for det til nå, men alltid trodd det var litt av vitsen jeg da.

Grøten er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-01-10, 23:24   #102
Lilith
Hulder

Lilith sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Lilith imponerer mange og er sikkert smartLilith imponerer mange og er sikkert smartLilith imponerer mange og er sikkert smartLilith imponerer mange og er sikkert smartLilith imponerer mange og er sikkert smartLilith imponerer mange og er sikkert smartLilith imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Fremovervendt i beltestol, begge to. Husker ikke merke i forbifarten.

-02
-06
Lilith er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-01-10, 23:25   #103
Mamma Rosa
strikker

Mamma Rosa sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Mamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt likt
Standard

Vi har aldri brukt pute. En pute beskytter ikke noenting.
Bruker setet helt til 12 år, så er det rett i beltet.
Om beltet går litt for høyt opp blir det en belteklype øverst for å holde det riktig.

Hadde aldri satt mine på kun pute.

(Gutten på 4 1/2 sitter fortsatt bakover,
jeg får meg ikke til å sette han i beltestol for en liten tur en gang.)

Gammel 11-01-10, 23:32   #104
Susse
Gal kattedame

Susse sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Blogginnlegg: 544
Susse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtid
Standard

7 åringen sitter i beltestol, der blir han noen år.

Min 40 kg og 150 cm 10 åring sitter uten noe annet en vanlig bilbelte, han har aldri burkt pute, rett fra beltestol til kun vanlig sele da han bikket 40 kg i sommer.

Sist redigert av Susse : 12-01-10 kl 10:02.
Susse er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-01-10, 23:45   #105
Honda
Type R ;)

Honda sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Nord
Honda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner til
Standard

6 åringen som var 132 ved siste måling i oktober sitter i beltebilstol, en cybex, ikke den naf butikken har men en annen. Ikke fornøyd, Den vipper i sete på forestern for at sete er litt formet, blir nok å bytte det ut.
Nå som den er så høyt dratt opp så vipper den enda mere. :/
Venter på at butikken skal få inn nye seter, maxi cosi rodi xr og britax sete. må se hva som funker best i bilen.

Gammel 12-01-10, 00:11   #106
Snø
Lykkelig 3barnsmor:)

Snø sin avatar

Medlem siden: Mar 2009
Hvor: Vestfold
Snø er populærSnø er populærSnø er populærSnø er populær
Standard

Jeg har forstått det riktig (linken over her et sted) at de kan sitte i beltestol til de er 36 kg, men ikke lenger, sant? Lengde har ikke noe å si så lenge setet passer i høyden?

Kjedelig med lang 7 åring merker jeg (137/31), er redd ho må ut av setet ALT for tidlig

It's not really my problem if they think I'm weird.
Sid Vicious
Snø er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-01-10, 00:13   #107
Mamma Rosa
strikker

Mamma Rosa sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Mamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt likt
Standard

I følge svenske TT så sier de at en beltestol er bedre beskyttelse enn ingenting,
uansett om vektet har gått over anbefalte.
Setet veier veldig lite og man sitter festet i bilbeltet så at vekten til barnet
er over har ikke noe å si.

Gammel 12-01-10, 00:18   #108
Snø
Lykkelig 3barnsmor:)

Snø sin avatar

Medlem siden: Mar 2009
Hvor: Vestfold
Snø er populærSnø er populærSnø er populærSnø er populær
Standard

Takk Mamma Rosa

It's not really my problem if they think I'm weird.
Sid Vicious
Snø er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-01-10, 16:16   #109
iana
safariqueen

iana sin avatar

iana er populæriana er populæriana er populær
Standard

6-åring og 7-åringen her sitter i beltestol, Cybex Solution X-fix.

iana er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-01-10, 17:25   #110
Acsa
Audacious

Acsa sin avatar

Hvor: The immoral high ground
Blogginnlegg: 237
Acsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Snart-ni-åringen sitter i beltestol. Ved småkjøring i boligfelt (30-40-grense) hender det hun sitter på bare pute.

Gammel 13-01-10, 00:47   #111
Høyt&Lavt
Stabilt ustabil...

Høyt&Lavt sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Akershus
Blogginnlegg: 5
Høyt&Lavt imponerer mange og er sikkert smartHøyt&Lavt imponerer mange og er sikkert smartHøyt&Lavt imponerer mange og er sikkert smartHøyt&Lavt imponerer mange og er sikkert smartHøyt&Lavt imponerer mange og er sikkert smartHøyt&Lavt imponerer mange og er sikkert smartHøyt&Lavt imponerer mange og er sikkert smartHøyt&Lavt imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Hva? Hvorfor?

Søren også, det har vært så praktisk å ha for å sende med en sjelden gang. Litt uhamselig med hele setet.

Vi kjøpte Maxi Cosi Rodi xp som ekstrasete til jentungen da hun var 3 år, og planen vår da var nettopp at ryggen var jo til å ta av om hun vokste ut av setet mtp høyden. Men ved en tilfeldighet underveis i monteringsprosessen til Maxi cosi nr 2 (for vi har vært så fornøyde med brukervennligheten mm med det setet, så vi kjøpte likt til broren 4 år etter førstekjøp) så var det noe i bruksanvisningen som fikk meg tl å stusse... Tror det har vært oppe i en tråd her inne før, og jeg undersøkte hvorfor de hadde endret bruksanvisningen, og fikk altså dette til svar...
Nå har det jo vist seg at min jente vokser snart ut av denne beltestolen ganske så parallellt høyde- og vektsmessig, så vi trenger ikke bare puta når hun ikke passer inni rygg-delen...

Og for å svare den andre som spurte om ikke det var hele poenget, at man kan ta av ryggen: mitt gjett er at produsenten ikke har giddet å produsere et helt nytt sete, (hvor det ikke går an å ta av ryggen), for å tilfredsstille de nye reglene om at beltestoler må brukes i sin helhet, mens puter produsert som puter fremdeles både er tilgjengelige på markedet og er lovlige... En ansatt på Torshov bilrekv. (som hevdet han var godt inne i regler og forskrifter for sikring av barn i bil-utstyr-jungelen) mente at det var vurdert å ta bort lovligheten med bare puter også, samt å stoppe produksjonen av bare puter men at det ikke ble gjort, litt med tanke på alle de som bare har puter; det var dumt med tilbakevirkende kraft... Men han sa også at han syns det var helt idiotisk at det ble produsert puter uten rygg fremdeles, når Trygg Trafikk og gjengen HELST vil at alle under 140 cm skal bruke beltestol MED rygg...

Fader meg ikke så lett heller...

Gammel 13-01-10, 09:44   #112
Lykken
Nek er allrighte dyr

Lykken sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
Lykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtid
Standard

Snart åtteåringen og femåringen sitter i beltestol, og vi har et par ekstra puter til bruk for venner for småkjøring til og fra skole, trening etc.

Gutt 2002 og jente 2005
Lykken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-01-10, 13:08   #113
Tito
I gapestokken

Tito sin avatar

Medlem siden: Oct 2008
Hvor: Oslo
Tito imponerer mange og er sikkert smartTito imponerer mange og er sikkert smartTito imponerer mange og er sikkert smartTito imponerer mange og er sikkert smartTito imponerer mange og er sikkert smartTito imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Dere som sier at puter er bortkastet, og ikke beskytter noe - hva gjør dere hvis dere har andres barn med dere i bilen? Vi skal begynne å kjøre på omgang til treningen til datteren vår sammen med noen av foreldrene. Vi har selv en Britax Kid og en Britax Kidfix til datteren vår på 7 år og sønnen vår på 4 år. Jeg tror en del av disse andre barna ikke engang bruker seter fortsatt, så det er nok ikke aktuelt at de tar med setene sine. Dessuten skal vi hente dem på SFO og dra direkte til trening. Det er litt vanskelig å hente med seg to bilstoler i tillegg til det andre. Det er fire jenter, og vi har som sagt to beltestoler, og da tenkte jeg å kjøpe to puter til de to andre jentene. Er ikke det bedre enn ingenting?

Gammel 15-01-10, 13:29   #114
Lykken
Nek er allrighte dyr

Lykken sin avatar

Hvor: nær Oslo
Lykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtid
Standard

Det er sånn vi gjør det ihvertfall, Tito. Det er praktisk umulig å ha annet enn puter som ekstraseter, det er så vidt vi får en pute imellom stolene bak, og dersom det er flere enn en og lillesøster er med må en sitte på pute foran. Det er selvfølgelig bedre enn å sitte helt lavt. Men ingen som jeg har sett her i 2 klasse har sluttet med beltestol eller pute.

Gutt 2002 og jente 2005
Lykken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-01-10, 14:48   #115
Tito
I gapestokken

Tito sin avatar

Medlem siden: Oct 2008
Hvor: Oslo
Tito imponerer mange og er sikkert smartTito imponerer mange og er sikkert smartTito imponerer mange og er sikkert smartTito imponerer mange og er sikkert smartTito imponerer mange og er sikkert smartTito imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av Lykken, her.

Det er sånn vi gjør det ihvertfall, Tito. Det er praktisk umulig å ha annet enn puter som ekstraseter, det er så vidt vi får en pute imellom stolene bak, og dersom det er flere enn en og lillesøster er med må en sitte på pute foran. Det er selvfølgelig bedre enn å sitte helt lavt. Men ingen som jeg har sett her i 2 klasse har sluttet med beltestol eller pute.

Jeg har inntrykk av at vi er noen av de få som fortsatt bruker beltestol. Veldig rart synes jeg. Vår eldste synes det er helt greit og da ser jeg ingen grunn til å slutte - det er jo det beste.

Gammel 15-01-10, 14:51   #116
Trois
Søkende

Trois sin avatar

Trois imponerer mange og er sikkert smartTrois imponerer mange og er sikkert smartTrois imponerer mange og er sikkert smartTrois imponerer mange og er sikkert smartTrois imponerer mange og er sikkert smartTrois imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Begge de største (snart 7 og snart 11) sitter i beltestol. Storebror har begynt å protestere så vi kommer vel til å fjerne ryggen snart.

Trois er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-01-10, 15:31   #117
~TM~
trøtt

~TM~ sin avatar

Blogginnlegg: 12
~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste
Standard

Storebror på 7 1/2 år sitter i MaxiCosi Rodi XP og der blir han sittende en god stund til, ja.

~TM~ er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-01-10, 15:44   #118
Bayone
snur

Bayone sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Blogginnlegg: 4
Bayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt likt
Standard

Snart 6-åring og 8-åring begge i beltestol Er skremt over hvor mange som ikke sikrer skoleungene sine riktig i bilen. Det er mange i klassen til største som ikke har noen annen form for sikring enn vanlig setebelte.

Gammel 16-01-10, 11:05   #119
Trois
Søkende

Trois sin avatar

Trois imponerer mange og er sikkert smartTrois imponerer mange og er sikkert smartTrois imponerer mange og er sikkert smartTrois imponerer mange og er sikkert smartTrois imponerer mange og er sikkert smartTrois imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av Trois, her.

Begge de største (snart 7 og snart 11) sitter i beltestol. Storebror har begynt å protestere så vi kommer vel til å fjerne ryggen snart.

Nå har jeg fått en prikk hvor det står at det ikke er godkjent sikring å fjerne ryggen på en beltestol selv om det går? Blir ikke det det samme som at de sitter på pute? Noen som vet?

Trois er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-01-10, 14:34   #120
Honda
Type R ;)

Honda sin avatar

Hvor: Nord
Honda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner til
Standard

Opprinnelig lagt inn av ~TM~, her.

Storebror på 7 1/2 år sitter i MaxiCosi Rodi XP og der blir han sittende en god stund til, ja.

Den har jeg kjøpt til turbo nå.
Turbo satt mye bedre i den en Cybex Solution stolen vi har og stolen står mye bedre i bilen. Cybex Solution driver å tipper over med turbo i
Noe britax stolen som vi prøvde og gjorde

Og turbo har mye mere å gå på i høyden på Maxi stolen en Cybex Solution

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 17:09.