|
|||||||
| Stikkas barneutstyrshjørne Diskusjonsforum for utstyr til barn. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#121 |
|
Søkende
Medlem siden: Oct 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Hvordan sikrer du 6-8-åringen din i bilen?
Da har jeg vært ute og tatt bort ryggen. Så jo fort at det ikke var det samme som en pute ja....søren. :løper og kjøper pute: Takk til den som tipset meg. |
|
|
|
|
|
#122 |
|
can-jur
|
Sv: Hvordan sikrer du 6-8-åringen din i bilen?7 åringen her sitter i en Carena beltestol ( en slik en som har 5 punkt først også blir beltestol)
|
|
|
|
#123 |
|
Passiv
|
Sv: Hvordan sikrer du 6-8-åringen din i bilen?2000- og 2004-modellene sitter på pute (bilens integrerte barneseter). |
|
|
|
#124 |
|
superbruker
|
Er det ikke? Nå er jeg noe forundret. Når man tar av ryggen blir den jo helt lik en pute. Hvorfor skulle ikke det være lov?
|
|
|
#125 |
|
Stabilt ustabil...
|
Nei det er ikke lov lenger.
|
|
|
#127 |
|
superbruker
|
Sv: Hvordan sikrer du 6-8-åringen din i bilen?Jeg prøvde å google det. Det eneste jeg stedet jeg finner hvor dette nevnes er en tråd her fra FP fra feb 08 hvor dette nevnes. I brosjyren til til bilputene vi har står det at det er lov. De er kjøpt senere enn dette men dog i Sverige.
|
|
|
#128 |
|
Hjuleglede
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Hvordan sikrer du 6-8-åringen din i bilen?Jeg finner heller ikke noe om det noe sted. Både NTF og TT nevner pute som godkjent sikring, og produsentene selger fortsatt stoler med avtagbar rygg. |
|
|
|
|
|
#129 |
|
Det kommer seg
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: På en gård
Sv: Hvordan sikrer du 6-8-åringen din i bilen?Har ingen på 6-8 jeg..
|
|
|
#130 |
|
Stabilt ustabil...
|
Sv: Hvordan sikrer du 6-8-åringen din i bilen?Bilputer som er produsert som bare puter er tillatt, mens beltestoler som er produsert med avtagbar rygg er ikke godkjent i bruk lenger uten rygg. Det er litt sånn i mellom-linjene regerverk fikk jeg tilsvar da jeg undersøkte det: trygg trafikk ønsker primært at pute med rygg skal brukes, men de kunne ikke trekke tilbake puter sånn uten videre, eller noe sånt...
|
|
|
#131 |
|
...
Medlem siden: Sep 2006
Sv: Hvordan sikrer du 6-8-åringen din i bilen?I bruksanvisningen til Britax Kidfix står det "KIDFIX er testet og godkjent som kombinasjon av setepute og rygglene." Det var det eneste jeg fant om dette. Så Britax sier jo da at kun puten ikke kan brukes da den ikke er testet eller godkjent som eget sikringsutstyr.
|
|
|
#132 |
|
strikker
Medlem siden: Dec 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Hvordan sikrer du 6-8-åringen din i bilen?Det var noen over her som lurte på frakting av venner på kun pute.
|
|
|
#133 |
|
strikker
Medlem siden: Dec 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Dette har vært et tema her også, spesielt det siste året.
|
|
|
#134 |
|
superbruker
|
Det stemmer ikke. Står motsatt i Acto Rally. Der står det:
Det fulgte også med en sånn dings til å feste på puta for å føre belte i riktig høyde, når man tok bort ryggen. Stolene er kjøpt i 09.
|
|
|
#135 |
|
Hjuleglede
Sv: Hvordan sikrer du 6-8-åringen din i bilen?Link? |
|
|
|
|
|
#136 |
|
superbruker
|
Sv: Hvordan sikrer du 6-8-åringen din i bilen?For Graco Rally står det både i den norske og svenske bruksanvisningen at den kan brukes uten rygg. Storepropell på over 11 sitter nå uten rygg for den blir for smal over skuldrene. Han er ikke en stor gutt, ca 139 og 32 kg.
|
|
|
#137 |
|
Stabilt ustabil...
|
Sv: Hvordan sikrer du 6-8-åringen din i bilen?Jeg vet bare at da jeg kjøpte maxi cosi rodi nr 2 så stusset jeg på hvorfor det stod i bruksanvisningen at ikke bare pute var godkjent, og ja jeg forhørte meg rundt så fikk jeg det til svar. Jeg snakket da med en ansatt på Torshov bilrekvisita som hevde at han nylig hadde vært på kurs om sikring av barn i bil...
|
|
|
#139 |
|
superbruker
|
Det står faktisk ikke det. Det står at man ikke skal bruke ryggstøtten uten puten. Det står ikke noe om det motsatte.
|
|
|
#140 |
|
Hjuleglede
Sv: Hvordan sikrer du 6-8-åringen din i bilen?... Sist redigert av Sonja Sockersöt : 26-02-18 kl 16:39. |
|
|
|
![]() |
|
|