Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kommunikasjon > Divines spør-og-lær-forum

Purregebyr - hva er vanlig?

Divines spør-og-lær-forum Spør om alt mulig du lurer på - kanskje er det noen som kan svare.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 21-01-10, 16:45   #21
Elise
Ute av drift

Elise sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Elise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Purregebyr - hva er vanlig?

Jeg vil jo mene de har rotet når de sier de har sendt ut purregebyr og jeg ikke har fått det, ergo mener jeg de ikke har sendt det ut.

Gammel 21-01-10, 16:47   #22
Ulvhedina
Endelig ferdigflyttet

Ulvhedina sin avatar

Medlem siden: Sep 2009
Ulvhedina er litt kulUlvhedina er litt kul
Standard

Opprinnelig lagt inn av Elise, her.

Jeg vil jo mene de har rotet når de sier de har sendt ut purregebyr og jeg ikke har fått det, ergo mener jeg de ikke har sendt det ut.

Altså; Da ville du fått en regning som var 300 + passeringer + purregebyr, så det hadde ikke lønt seg uansett.

Gammel 21-01-10, 16:52   #23
Slettet bruker
Passiv

Standard

Altså - du skal normalt få først regningen. Deretter får du en betalingspåminnelse. Så får du tilleggsavgift. Etter det får du tilleggsavgift på enda mer og til sist inkasso.

Svar med sitat
Gammel 22-01-10, 11:06   #24
HP
Administrator

HP sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Bergen
Blogginnlegg: 6
HP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtid
Standard

AutoPass sender tilleggsgebyret (300,-) på første påminnelse (når du ikke har brikke), har jeg erfart, 1 gang. Her i Bergen har de automater (plassert på bensinstasjoner nær de automatiske bomstasjonene) der du kan betale for en passering (har ikke prøvd, så vet ikke helt hvordan det fungerer) slik at du slipper regning, og sånn at de paranoide ikke får påminnelser i posten om at "storebror ser deg".

HP er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-01-10, 11:22   #25
Lizzie
Bør lage seg en tittel selv

Lizzie sin avatar

Hvor: Oslo
Lizzie imponerer mange og er sikkert smartLizzie imponerer mange og er sikkert smartLizzie imponerer mange og er sikkert smartLizzie imponerer mange og er sikkert smartLizzie imponerer mange og er sikkert smartLizzie imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Det er fort gjort.
En regning på 20-30 kroner forsvinner i papirbunken (og hos oss, for eksempel, får vi til tider mange av disse småregningene fra bomstasjoner rundt om) og så tror man at man har betalt den når purringen kommer, så den kastes umiddelbart, for de har jo krysset hverandre, betalingen og purringen, ikke sant? Også står man der med 300-kronert gebyret. Btdt.

Hvis de påstår å ha sendt en purring og du ikke har mottatt den, så er jo posten syndebukken. Da er det ihvertfall bedre å betale å kreve refundert.

Gammel 22-01-10, 12:26   #26
myr
Aktiv

Medlem siden: Dec 2009
Hvor: Oppland
myr er litt kul
Standard

Opprinnelig lagt inn av smilefjes, her.

Det der er ikke et purregebyr. Det der er en tilleggsavgift - det er noe helt annet. Poenget er at du har gjennom å ha en avtale med bomselskapet forpliktet deg til å forhåndsbetale penger på avtalen din. Dette har så ikke skjedd antar jeg. Da omgjøres passeringene etterhvert til tilleggsavgifter.

Du skal ha fått purring før dette trur eg, litt avhengig av når og hvor du har kjørt.

300 er tilleggsavgiften på den passeringen. Om den da ikke betales så får du purring med normalt påslag på purregebyr og derette inkassosak osv osv osv. Du får ikke 300 per purring nei.

du har ikke kjørt feil i bomen da, at dere har kjørt på autopass istedenfor å kjøre der man må putte på penger/betale med kort?

Jeg og mannen fikk mange slike fordi autopass ikke hadde gjort jobben sin og registrert brikka, så når vi kjørte på autopass (fordi vi har autopass) fikk vi jo tilleggsavgift pga dem

myr er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-01-10, 13:34   #27
Elise
Ute av drift

Elise sin avatar

Elise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg lurer på om du ikke har lest det jeg har skrevet i denne tråden?

Men for sikkerhets skyld kan jeg vel si det enda en gang, vi har IKKE kjørt feil, det er IKKE sånn at man kan putte på penger, og vi HAR fått en opprinnelig regning på 37,50. Eller 32,50 eller hva det var.

Gammel 22-01-10, 14:15   #28
Kula
Trallallaa

Kula sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Viken
Kula imponerer mange og er sikkert smartKula imponerer mange og er sikkert smartKula imponerer mange og er sikkert smartKula imponerer mange og er sikkert smartKula imponerer mange og er sikkert smartKula imponerer mange og er sikkert smartKula imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Høres ut som inkassokrav med ett lett salær du har fått. Det følger gjerne etter en ubetalt purring.

Gammel 22-01-10, 14:19   #29
HP
Administrator

HP sin avatar

HP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtid
Standard

AutoPass: http://www.autopass.no/Betaling/AutoPASS+avtale

Sitat:

Kjører du uten gyldig avtale risikerer du tilleggsavgift på kr 300,- + bompengeavgiften.

Det samme gebyret kommer hvis du ikke betaler innen fristen hvis du kjører uten avtale/brikke, har jeg erfart.

Gammel 22-01-10, 14:21   #30
HP
Administrator

HP sin avatar

Standard

Automatiske bomstasjoner: (Slik vi har i Bergen)

Sitat:

Automatiske bomstasjoner
Ved passering i automatiske bomstasjoner blir det tatt bilde av bilskiltene. Registreringsnummeret blir kontrollert i motorvognregisteret, og bileier får tilsendt faktura som inneholder opplysninger om passeringen, kjøretøy og skyldig beløp. Det blir ikke lagt på et ekstra gebyr. Også utenlandske bilskilt blir kontrollert og passeringene fakturert.

Du kan også betale kontant på en servicestasjon i nærheten. Dersom passeringen ikke betales innen tre virkedager vil du få tilsendt faktura i posten. I automatiske bompengeanlegg er det skiltet til servicestasjonene. Se etter dette skiltet:

http://www.autopass.no/Betaling/Betaling+uten+AutoPASS

Gammel 22-01-10, 14:28   #31
Kanina
Sviiisj!!

Kanina sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Enga
Blogginnlegg: 842
Kanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtid
Standard

Hvis det er et halvt år siden, ville jeg nok bitt i det sure eplet. Da burde du vel kunnet regne med å få purring, i alle fall. Selv om det er surt når man har glemt betalingen for lenge siden. Men jeg er ingen ekspert!

Kanina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-01-10, 14:43   #32
Slettet bruker
Passiv

Standard

Det er slik for eksempel i Oslo at man ikke kan betale ved passering - hele anlegget er automatisert. Det tas bilde av bilskiltene, bildet leses og man får regning. Regning på 37,50 vil i Oslo bety at man mest sannsynlig har kjørt gjennom Bærumsringen og Osloringen. (Bærum koster 12,50, Oslo 25.)

Man kan sende sms og betale hvis man vil. Man kan få giro ett eller annet sted hvis man heller vil det. Hvis man ikke vil noe av dette får man regning i posten. Hvis denne ikke betales får man purring, og hvis purringen ikke betales ender man med tilleggsavgift etterhvert. Betaler man ikke da heller får man forhøyet tilleggsavgift og ender da til sist opp med 450 kroner pluss passeringene. Om purringen er borte i posten så ringer man selskapet og spør hvordan man skal forholde seg, eller sender dem en mail. Man må dog betale mens man venter på svar ellers går avgiftsforhøyelsene sin gang.

Svar med sitat
Gammel 22-01-10, 14:49   #33
Elise
Ute av drift

Elise sin avatar

Standard

Takk for alle som har svart. Nå er det egentlig ikke så innmari interessant med flere svar, føler jeg.

Gammel 22-01-10, 14:56   #34
Veronal
Etylbarbital

Veronal sin avatar

Veronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ikke? Hva med en klem i stedet?

Gammel 22-01-10, 14:58   #35
Elise
Ute av drift

Elise sin avatar

Standard

Næsj. Smittefarlig i dag.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 16:58.