Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kommunikasjon > HPs vevstove

Hvilken bærbar skal jeg kjøpe?

HPs vevstove Forum for datasnakk.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 22-01-10, 11:09   #21
mrc
Bør lage seg en tittel selv

mrc sin avatar

Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Foran pc-en
mrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt likt
Standard

Sv: Hvilken bærbar skal jeg kjøpe?

Hvilke krav det er i henhold til DAK i denne sammenheng vet jeg ikke - det er store forskjeller i kompleksitet for hva folk jobber med på dette området. Tips kan vel uansett være at man velger en maskin som har en grafikkprosessor med skikkelig OpenGL-støtte, og pc-er med bare Intels integrerte løsning kan vel da frarådes.

Ellers er det vanskelig å si noe uten å vite hvilken størrelse man ønsker og budsjett. I forhold til bruk som bildebehandling og DAK vil jeg også si at god skjermoppløsning er viktig. Skal du ha en 15"-pc ville jeg valgt en pc som har en oppløsning på 1680x1050 eller 1600x900 - eller deromkring. Styr unna maskiner med 1280x800 og 1366x768 oppløsning for slike bruksområder. Man får også maskiner med 15" på 1920x1200 eller 1920x1080. Personlig foretrekker jeg høy oppløsning, men det er klart at det legger på litt i prisen.

Hvis man videre tenker at man skal ha høy ytelse og skal ha maskinen en del år, og har et godt budsjett ville anbefalingen min kanskje vært å se på Lenovo Thinkpad T510 som nettopp nå kom på markedet. Pen er de kanskje ikke, men Thinkpad T-serien er kraftige maskiner med særdeles god byggkvalitet. Litt rimeligere får man vel T500 nå, som vel er på vei ut av markedet nå som T510 er kommet, men som likevel er meget gode maskiner. T500 starter vel på under 10 000 kr, men det blir litt dyrere om man skal ha skjerm med høy oppløsning, f.eks. 1680x1050 som denne maskinen kan leveres med.

Akkurat nå har Acer ganske få modeller som jeg anser som aktuelle. Aspire Tx810-serien er nevt i tråden, men dette er maskiner der kompakthet, lav vekt og lav pris er prioritert foran ytelse og skjermoppløsning. Dette er absolutt ikke maskiner jeg ville ha anbefalt til bildebehandling og DAK, men heller til "enkelt vanlig applikasjonsbruk".

mrc er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-01-10, 12:09   #22
Pappatil3
Nybegynner

Medlem siden: Jan 2010
Pappatil3 har et hav av muligheter foran seg
Standard

Opprinnelig lagt inn av shg, her.

Minstemann har fått fingrene sine bortpå tastaturet her, og det ser ut som dette ble spikern i kista for min kjære kjære Acer som har vært min gode venn i snart 4 år. De tastene som ungen klarte å plukke med seg, er bare helt umulig å få på plass igjen.

Hehe. Vi har også en acer med "huller" i tastaturet

Pappatil3 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-01-10, 12:32   #23
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg kommer aldri til å velge noe annet en Dell. Akkurat nå har jeg en Dell Studio som jeg er superfornøyd med på jobb, og en fryktelig sak fra Fujitsu Siemens hjemme. De kostet omtrent det samme, og det er et hav av forskjell på brukervennlighet, hensiktsmessig design, oppgraderingsmuligheter (vi har nemlig nettopp funnet ut at det ikke lar seg gjøre å installeren Windows 7 på møkkaboksen fra Fujitsu-Siemens :snill ) osv.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-01-10, 16:37   #24
mrc

mrc sin avatar

mrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt likt
Standard

Dell Studio XPS 13 og 16 likte jeg ikke. En del støy og i seg selv et prevansjonsmiddel med varmen under maskinen ;-) Vanlige Studio har jeg ikke prøvd. Generelle erfaringen med Dell kontra Lenovo, HP og Fujitsu når det gjelder bedriftsmodellene i hvert fall er at byggkvaliteten gjerne er en god del dårligere.

Gammel 22-01-10, 16:41   #25
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Da har vi totalt motstridende erfaringer, mrc. Min studio støyer ikke i det hele tatt, Fujitsu-Siemensen er et skranglete treskverk.

Min Dell ligger på rundt 10.000,- og sambos pleier å ligge mellom 40 og 60.000,- og på de har byggkvaliteten og alt annet vært utmerket sammenliknet med andre maskiner vi har vært borti.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-01-10, 16:43   #26
Chablis
Drømmer

Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Ved vannet
Blogginnlegg: 22
Chablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt av
Standard

Vi har hp elitebook ganger 2, en dell og så hadde jeg en billig hp til 5000 som tok kvelden for ikke så lenge siden.
Vi er desidert mest fornøyd med dell.

Chablis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-01-10, 17:03   #27
Muskat

Muskat sin avatar

Blogginnlegg: 23
Muskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner til
Standard

Jeg har en Lenovo Thinkpad som jeg er veldig fornøyd med, og en Dell Inspiron som jeg er veldig fornøyd med. Just nu er en Dell Inspiron 13z på vei hjem til meg, her er en grundig anmeldelse hvor den får 10 av 10 stjerner (men hvordan den duger til ditt bruk vet jeg dog ikke).

Muskat er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-01-10, 17:11   #28
Slettet bruker
Passiv

Standard

Prøv en pc og prøv en Mac. Bruk sunn fornuft, og trekk deretter den logiske konklusjonen at pc´er er for masochister, mens Mac er for de som ønsker seg selv en bedre skjebne.

Svar med sitat
Gammel 22-01-10, 17:18   #29
Slettet bruker
Passiv

Standard

I den grad du bare skal kjøre Autocad en gang iblant så kan du kjøre den virtuelt gjennom Parallels Desktop. Det at man er bundet til Windows en gang iblant tilsier ikke at man børb binde seg til det hele tiden. Still folk spørsmål om de frivillig har gått fra Mac til pc, eller fra pc til Mac? Jeg kjenner INGEN som frivillig har gått fra pc til Mac og ikke kommet tilbake til fornuft etter kort tid.

Svar med sitat
Gammel 22-01-10, 17:19   #30
Slettet bruker
Passiv

Standard

Oops... den siste setningen burde vært motsatt: ingen har gått frivillig fra Mac til pc!

Svar med sitat
Gammel 22-01-10, 17:20   #31
Slettet bruker
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av Drammeprinsen, her.

I den grad du bare skal kjøre Autocad en gang iblant så kan du kjøre den virtuelt gjennom Parallels Desktop. Det at man er bundet til Windows en gang iblant tilsier ikke at man børb binde seg til det hele tiden. Still folk spørsmål om de frivillig har gått fra Mac til pc, eller fra pc til Mac? Jeg kjenner INGEN som frivillig har gått fra pc til Mac og ikke kommet tilbake til fornuft etter kort tid.

På norsk:
Du kan kjøpe mac, også har de innsett at de må gi deg windows for at du skal bli glad på ekte og laget en løsning for dette.

Du kan lett bare hoppe over den biten og bare kjøpe en pc.

Drammeprinsen later som ingenting, men han sitter i et hus omringet av windowsmaskiner på alle kanter. Alle har prøvd mac.

Svar med sitat
Gammel 23-01-10, 12:24   #32
Bloppy
Det kommer seg

Bloppy sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: På en gård
Bloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de fleste
Standard

Jeg kan ikke mye om pc ser jeg...

Men en ting vet jeg! Kjøp ikke acer! De er sinnsykt trege når det kommer til service. De har nemlig kuttet ut sin norske samarbeidspartner når det kommer til verksted. Så alt sendes til sverige. De bruker samme "opplegget" som PB og det tar i hvertfall 5 uker å få den fixet.

Gammel 23-01-10, 13:51   #33
mrc

mrc sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Bloppy, her.

Jeg kan ikke mye om pc ser jeg...

Men en ting vet jeg! Kjøp ikke acer! De er sinnsykt trege når det kommer til service. De har nemlig kuttet ut sin norske samarbeidspartner når det kommer til verksted. Så alt sendes til sverige. De bruker samme "opplegget" som PB og det tar i hvertfall 5 uker å få den fixet.

Hva er det du snakker om? Det er én av flere distributører som har kuttet ut Acer pga. de mente marginene var for små. Det er mulig de har hatt diverse parntere som onsite-service som de har kuttet ut - ikke uvanlig at aktørene skifter dette noen ganger.

Acer er fortsatt den eneste* av bærbar-pc-produsentene som har eget verksted i norge, mens de andre baserer seg på samarbeidspartnere som f.eks. Infocare. Acer sitt verksted ligger på Liertoppen noen mil utenfor Oslo og det jobber ganske mange der. Man har der også mulighet til å dra innom og få "ekspress-service" også, selv om det koster bittelitt ekstra.

PB = Packard Bell? Packard Bell er et Acer-selskap og de har mer eller mindre akkurat de samme produktene, holder til i de samme kontorene, har det samme verkstedet.

For mange andre aktører blir maskinene sendt til utlandet. F.eks. Apple og Asus har vel service i Nederland.

5 ukers reperasjonstid er uten tvil for lang tid. Man skal i den perioden ha en erstatningsmaskin. Etter kjøpsloven skal man ha tilbud om låneprodukt når reperasjonstiden blir beregnet til mer enn én uke. Fem uker er såpass lang tid også at det vel kan sees på som en vesentlig forsinkelse og at man innen den tid vel egentlig også skulle kunne snakke om omlevering av produktet.

Det kan være at elkjedene har litt andre løsninger for service, f.eks. at Elkjøp o.l. egentlig kjøper maskiner gjennom Acer i andre land og at service skal utføres der. Det er igjen noe som kan gjelde for andre merker også. De har likevel ikke noe lengre tid på seg egentlig.

(* sett bort fra Multicom, som reparerer de bærbare pc-ene de selger under eget navn)

Gammel 23-01-10, 14:03   #34
mrc

mrc sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Drammeprinsen, her.

Oops... den siste setningen burde vært motsatt: ingen har gått frivillig fra Mac til pc!

Tja. Jeg har begge deler, og synes nok ganske enkelt at Windows nok passer meg bedre. Jeg synes gjerne også at de bærbare fra Apple har litt for dårlig skjermoppløsning - 1440x900 på en 15" som jeg har på MBP-en er lite. Her foretrekker jeg heller 1680x1050/1600x900 eller større (har 1920x1200 på min Lenovo-pc). Skal man ha en ok utstyrt 15" MBP havner prisen på 14 000 kr, og 12500 for ok 13"-modell er heller ikke akkurat billig. Det er for så vidt gode maskiner rent maskinvaremessig på de fleste områdene, men det er viktig å ikke sammenligne det med langt rimeligere pc-er slik en del har en tendens til å gjøre når de forteller hvor mye bedre Mac-en deres er...

Rent operativsystemsmessig blir det en smakssak.

Har ikke prøvd løsninger som AutoCAD under verken Parallels, VMware Fusion eller Virtualbox, men det jeg stiller meg litt skeptisk til her kan blir en del ytelses- og presisjonsmessige elementer i henhold til OpenGL og OpenGL-akselerasjon.

Gammel 23-01-10, 14:04   #35
-ea-
heimføing

-ea- sin avatar

Hvor: Heime
Blogginnlegg: 179
-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Reparere? Kjøp mac!

-ea- er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-01-10, 14:32   #36
mrc

mrc sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av -ea-, her.

Reparere? Kjøp mac!

Nå har det vel vist seg at Mac-ene vel har en del mer feil enn tidligere de siste årene. Nyeste iMac har mange vært veldig plaget med.

I tillegg har man elementet med hvordan Apple liker å tolke norsk kjøpslov og at de ikke mener den skal gjelde helt for dem. Apple har i utgangspunktet bare ett års garanti på maskinene sine, mens det mer vanlige ellers er to eller tre år. I tillegg har man elementet med fem års reklamasjonsrett for konsumentkjøp der mange har måtte slitt veldig for å få Apple til å godta de reglene man har i Norge. Her har vel ellers en del av de norske forhandlerne vært enklere å forholde seg til enn Apple Store, men bemerk også at en del av forhandlerne for alle slike henvendelser bare vil videresende deg til Apple i første omgang. De kan imidlertid ikke kreve at du tar reklamasjonsrunden med Apple - som sluttkunde kan du velge å bare forholde seg til forhandleren der du kjøpte maskinen og evt. kreve at kommunikasjon med Apple er noe de får ta seg av.

Sett på det jevne ut i fra maskinsegment har vel Apple verken noe bedre eller dårlige feilrate enn flere andre.

Er man ellers opptatt av en mer feilfri maskin vil min anbefaling gjerne også være å kjøpe en pc som er rettet mot bedriftssegmentet. Her er det andre prioriteringer på en del områder, og for bedriftskunder er det viktigere med mindre feil enn diverse små ekstrafunksjoner - man skal tenkte framover for å beholde kundene.

Rent fabrikksmessig er det vel Asus og Foxconn som står for det meste av Macbook-produksjonen, hvis ikke Apple har skiftet i det siste. Naturligvis vil grunnleggende design og komponentvalg for maskinen også bety noe.

Gammel 23-01-10, 14:52   #37
Irma
Ekvilist

Irma sin avatar

Blogginnlegg: 25
Irma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg er veldig glad i min MacBook Pro. Itteno trøbbel, sånn utenom at den blir litt for varm mot pulsåra mi på håndleddet. Da blir liksom hele kroppen varm også.

Skulle jeg lagt en del penger i ny pc ville jeg gått for Fujitsu Siemens.

Gammel 23-01-10, 15:02   #38
mrc

mrc sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Irma, her.

Jeg er veldig glad i min MacBook Pro. Itteno trøbbel, sånn utenom at den blir litt for varm mot pulsåra mi på håndleddet. Da blir liksom hele kroppen varm også.

Skulle jeg lagt en del penger i ny pc ville jeg gått for Fujitsu Siemens.

Det var en periode her for noen uker siden hvor MBP-en var det mest behagelige å bruke pga. temperaturene ja Ellers kan den være litt plagsom varm under når pc-en er under hard belastning, f.eks. se HD-film med maskinen på fanget.

(PS! Fujitsu Siemens heter nå bare Fujitsu)

Gammel 23-01-10, 15:12   #39
Slettet bruker
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av -ea-, her.

Reparere? Kjøp mac!

Av maskinparken her i heimen er det én boks som har vært på rep. Den er det ikke windows på.

Svar med sitat
Gammel 23-01-10, 15:14   #40
Slettet bruker
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av mrc, her.

(PS! Fujitsu Siemens heter nå bare Fujitsu)

Du kan egentlig kalle dem hva du vil. De skifter snart navn igjen til ett eller annet - før eller senere har du rett nesten uansett.

Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 11:06.