Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr > Husmorskole

Lyst ulltøy som har blitt grått

Husmorskole Det finnes et hav av gode tips til hvordan få ting til å fungere bedre. Her kan man spørre, dele og få gode råd av hverandre.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 25-01-10, 09:55   #1
Ullvott
Plutselig tilbake

Ullvott sin avatar

Medlem siden: Nov 2008
Hvor: Østlandet
Ullvott er litt kulUllvott er litt kul
Standard

Lyst ulltøy som har blitt grått

Strømpebuksene til storesøster har blitt heller grå enn hvite utover vinteren. Er det noe å gjøre med det? Flekkfjernespray er fy på ulltøy regner jeg med.

Ullvott er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-01-10, 09:57   #2
Gulla
Superduperaktiv

Gulla sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Gulla er populærGulla er populærGulla er populær
Standard

Sv: Lyst ulltøy som har blitt grått

Du kan farge de. Vet ikke om de er så lette og få hvite igjen, men i en annen farge.

Gulla er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-01-10, 10:13   #3
Left
Passiv

Standard

Å få de hvite igjen går nok dårlig tenker jeg, men du kan farge dem i en fin farge, som passer til tøyet hun har. Lilla, brun eller ja - noe du liker

Svar med sitat
Gammel 25-01-10, 10:32   #4
Nin
MORMOR

Nin sin avatar

Medlem siden: Sep 2008
Nin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de fleste
Standard

Flekkfjerning er ikke fy på ull så lenge du bruker riktig flekkfjerner.
Jeg har fått masse grå ull hvit igjen.
Du kan prøve med gallesåpe, eller Troll sin sitronsåpe. De er kjempefine begge to og ulla tar ingen skade av dem.

Nin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-01-10, 11:09   #5
Ullvott
Plutselig tilbake

Ullvott sin avatar

Standard

Nin: hvor får man kjøpt det da?

Gammel 25-01-10, 11:54   #6
IOA
WF: BNBE

IOA sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
IOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Gallesåpe får man i helsekostbutikker. Og Troll sitronsåpe i endel barneutstyrsbutikker.

Gammel 25-01-10, 11:59   #7
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Du kan kjøpe Gallesåpe, både fast og flytende på helsekost eller bestille på vaskenotter.no. http://www.vaskenotter.no/bestilling.html

Sonett eller Ullrich.

Gammel 25-01-10, 12:04   #8
tink
har tatt seg sammen

tink sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Mellom fjellene
Blogginnlegg: 612
tink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt av
Standard

Jeg har prøvd med både gallesåpe og sitronsåpe - men ulla vår er stadig like grå, gusten og til dels flekkete.

Halvannetåring med solbærtoddy i hvit ullbody er jo dømt til å gå galt. At jeg aldri lærer.

tink er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-01-10, 12:08   #9
Nin
MORMOR

Nin sin avatar

Nin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Ullvott, her.

Nin: hvor får man kjøpt det da?

Gallesåpe kjøper jeg i Sverige. Babyproffsen har, og helsekosten.
Sitronsåpa har jeg kjøpt på Babyshop.

Gallesåpa er flytende og sitronsåpa er et såpestykke så her må du bruke svamp og skumme opp.

Det jeg gjør med ulla er at jeg blander en balje med vann og gallesåpe eller sitronsåpe i. MASSE såpe. Så legger jeg i bløt ulla. Den kan fint ligge en god stund så lenge du ikke rører den.
Så vasker jeg på ullprogram, enten 40 eller 30 grader, alt etter hva plagget tåler.

Gammel 25-01-10, 12:13   #10
Mei
Har fått viljen sin

Mei sin avatar

Blogginnlegg: 397
Mei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtid
Standard

Å farge strømpebukser som ikke er i 100% ull (de har ofte litt elastikk i seg) er et litt risikabelt prosjekt. Jeg tenker;

1) Gallesåpe.
2) Prøve å farge.
3) Ikke kjøpe hvite strømpebukser neste år.

Mei er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-01-10, 12:55   #11
Ullvott
Plutselig tilbake

Ullvott sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Mei, her.

3) Ikke kjøpe hvite strømpebukser neste år.

Synes det er meste av strømpebukser i ull til jente er hvitt eller veldig lyst i fargen. Av en eller annen grunn er det masse mørkeblått å få, men det skulle jeg kjempet hardt for å få på storesøster, som er en ganske rosa-prinsesse-og-kjoler type jente.

Gammel 25-01-10, 12:57   #12
Mei
Har fått viljen sin

Mei sin avatar

Blogginnlegg: 397
Mei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg har hvite til pent - men rosa og brune og grå til hverdags. Janus har vel også rød? Hva vet vel jeg - enda er det jeg som bestemmer for lillesøster. Hvite strømpebukser til hverdags kan jeg imidlertid slå fast at ikke kommer til å være så veldig aktuelt før hun begynner å vaske og flekkfjerne selv.

Mei er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-01-10, 13:03   #13
Ullvott
Plutselig tilbake

Ullvott sin avatar

Standard

Tror rett og slett jeg må være tidligere ute med å kjøpe neste høst, for det blir jammen raskt utplukket av ull. Fikk lankene mine på to par som det var litt spreke farger på da jeg kjøpte.

Jeg får prøve de triksene jeg har fått, og funker det ikke får hun bare gå med grå strømpebukser til vi kvitter oss med de til våren.

Gammel 25-01-10, 14:01   #14
Inka
New kid on the block

Inka sin avatar

Hvor: Arktis
Inka er populærInka er populærInka er populærInka er populærInka er populær
Standard

Gallesåpe kan du bestille fra Clas Ohlsson eller www.krusedull.net
Anbefales, det er virkelig gull!

Ellers kan du prøve noe så enkelt som sitronvann. Masse sitron rett i vannet.

Frøken Bollefjes november 2011
Inka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-01-10, 14:37   #15
Puslingen
Bør lage seg en tittel selv

Puslingen sin avatar

Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Vestlandets perle.
Blogginnlegg: 14
Puslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Lillesøster har ullsokker som er kvite under (ikkje særlig genialt), men med sitronsåpe blir dei skinnande kvite igjen. Sjølv om dei er omtrent svarte etter ein dag og to i barnehagen. Vasker dei for hånd, gnir litt såpe på dei og skrubber godt, skyller og heng dei til tørk over dusjen. Då er dei fine og tørre neste dag.

Har heilt slutta å vaska ullklær i maskinen no, tar alt for hånd. Ser over det om kvelden, og om noko har flekker får dei seg ein runde i vasken. Bruker bare nokre minutter på det, og merker at eg trenger færre ullsett når eg vasker etterkvart.

Puslingen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-01-10, 16:01   #16
Nin
MORMOR

Nin sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av SiriP, her.

Lillesøster har ullsokker som er kvite under (ikkje særlig genialt), men med sitronsåpe blir dei skinnande kvite igjen. Sjølv om dei er omtrent svarte etter ein dag og to i barnehagen. Vasker dei for hånd, gnir litt såpe på dei og skrubber godt, skyller og heng dei til tørk over dusjen. Då er dei fine og tørre neste dag.

Har heilt slutta å vaska ullklær i maskinen no, tar alt for hånd. Ser over det om kvelden, og om noko har flekker får dei seg ein runde i vasken. Bruker bare nokre minutter på det, og merker at eg trenger færre ullsett når eg vasker etterkvart.

Her går alt i maskinen, som regel to fulle maskiner i uka. All ære til deg som orker håndvask. Det hadde ikke nyttet her.

Gammel 25-01-10, 23:39   #17
Inka
New kid on the block

Inka sin avatar

Hvor: Arktis
Inka er populærInka er populærInka er populærInka er populærInka er populær
Standard

Hæ? Ulltøy som er så takknemlig lett å vaske for hånd!

Eller... når jeg tenker meg om vasker jeg ikke Batmans ull for hånd lenger. Han sliter det uansett i filler på én sesong, så om jeg bruker tid, omtanke og energi på handvask er det direkte bortkasta anyway.
Men alle småklær opp til 104 ca ble handvaska, jeg vasker lillebror Sovegrisens ull utelukkende for hånd, og jeg skyller også opp eget ulltøy for hånd.

Frøken Bollefjes november 2011
Inka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-01-10, 00:14   #18
Nin
MORMOR

Nin sin avatar

Standard

Vi bruker kun ullklær på de minste i vinterhalvåret. Bomull blir ikke brukt i det hele tatt før våren og varmen kommer.
I tillegg bruker både mannen og jeg ullundertøy hver eneste dag i hele vinterhalvåret. Både longs, trøyer og sokker. Stort sett all ulla vår er dyr superwashull og tar ingen synlig skade av vask i maskinen. Trollull brukes stort sett på de yngste og den ser helt ny ut uansett hvor mye den vaskes og går fint i arv etter endt bruk.
Jeg vasker minimum to fulle maskiner med ull i uka, alt dette hadde jeg aldri hatt tid til å vaske opp for hånd. Jeg vasker aldri klær for hånd, jeg er for lat. Men jeg har en fin maskin som aldri har ødelagt et eneste plagg.

Gammel 26-01-10, 12:34   #19
Puslingen
Bør lage seg en tittel selv

Puslingen sin avatar

Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Vestlandets perle.
Blogginnlegg: 14
Puslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Eg har to som bruker ullklær heile vinteren, men det blir kun vaska om det er flekker på det. Ellers henger eg det bare til lufting om kvelden. Som regel er det bare trøya som har fått eit par flekker, og då tar eg det kjapt i vasken. Sokkane vaskes ca 2. kvar dag om dei ikkje er veldig skitne.
Storesøsters blir som regel bare vaska på søndagen, for ho er så stor at ho blir ikkje særlig skitten. Ho har vel 3 trøyer/longs, mens lillesøster har 4-5 sett. Men det går som regel bare 1-2 sett i uka på begge.

Mine janustrøyer går i vaskemaskinen

Puslingen er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 05:43.