Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr > Husmorskole

Kan "alle" sy?

Husmorskole Det finnes et hav av gode tips til hvordan få ting til å fungere bedre. Her kan man spørre, dele og få gode råd av hverandre.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 27-01-10, 20:42   #1
ming
i tåkeheimen

ming sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 11
ming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de fleste
Standard

Kan "alle" sy?

Mannen kom hjem etter å ha kjørt 4. klassingen på korpsøvelse. Med seg hadde han en korpsuniform. Som han rakte til meg og fortalte at "den må syes litt". Skulle ikke tro han har vært sammen med meg i 12 år. :hehe:

Det er "bare" snakk om å ta av mansjettene (eller hva det nå heter), legge opp ermene, sy på mansjettene pent igjen og legge opp buksa. Men jeg kan like fullt ikke sy, og ikke eier jeg en symaskin.

Skal "man" være kapabel til å sy, når man har unger? Er det en minstekrav? Jeg kan strikke og hekle, og klarer jo å hespe opp en bukse til eget bruk dersom den må legges opp noen cm, men sjansen er stor for at jeg kjører bretting isteden.

Og hva gjør jeg med uniformen? Satser på nesting for hånd, lukker øynene og håper det beste? Betaler for å få sydame til å gjøre det?

ming er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-01-10, 20:44   #2
Kate
Bør lage seg en tittel selv

Kate sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Kate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt av
Standard

Sv: Kan "alle" sy?

Jeg kan ikke sy i det hele tatt og hadde nok ikke mestret det du skal gjøre med uniformen. Jeg hadde ikke knotet på egenhånd, men heller bedt om hjelp av noen som kan sy.

Gammel 27-01-10, 20:48   #3
Left
Passiv

Standard

Selvsagt. Man skal være skredder, baker, sykkelreparatør, drosjesjåfør, personlig trener, lærer, kostholdsveileder, kokk, kosepute, gråtepute, verdiskaper, shoppingansvarlig, kleskonsulent, tannpleier, frisør, sykepleier, kunstkritiker, skismører osv. Det er sikkert mer, men det var det jeg kom på i farta.

Svar med sitat
Gammel 27-01-10, 20:49   #4
Frantzen
Passiv

Standard

Absolutt ikke. Men alle burde kjenne noen som kan, ellers så kan ungenes diverse selvsydde nødvendigheter bli temmelige sørgelige. :datapunkt:

Svar med sitat
Gammel 27-01-10, 20:50   #5
Nelly Nickers
Slow reader

Nelly Nickers sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Nelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt likt
Standard

Jeg kan ikke strikke og hekle (men mestrer det mest "basice" på symaskinen) så du er da mer enn "flink" nok hva håndarbeid angår, siden du kan begge deler.
Hvis jeg var deg, tror jeg jeg ville kostet på en sydame - det er jo bra også de får litt kundegrunnlag, og så blir det jo ordentlig gjort.

Nelly Nickers er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-01-10, 20:52   #6
allium
Bare sær

allium sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
allium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det der tror jeg at jeg hadde blitt ørlite grann hysterisk av. Jeg kan ikke sy.

Forget your perfect offering, there is a crack in everything, that's how the light gets in.
allium er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-01-10, 20:55   #7
ming
i tåkeheimen

ming sin avatar

ming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de fleste
Standard

Mannen har en sømlærer på jobben sin. Tenker han skal få høre med henne i morgen hva hun vil ha for en sånn jobb.

Opprinnelig lagt inn av sjuggerpløm, her.

Selvsagt. Man skal være skredder, baker, sykkelreparatør, drosjesjåfør, personlig trener, lærer, kostholdsveileder, kokk, kosepute, gråtepute, verdiskaper, shoppingansvarlig, kleskonsulent, tannpleier, frisør, sykepleier, kunstkritiker, skismører osv. Det er sikkert mer, men det var det jeg kom på i farta.

Vi dekker stort sett alt på den lista di, sånn til sammen, mannen og jeg, men sykunnskapene glimrer med sitt fravær for begges del. Snekker, rørlegger og elektriker mangler også, når jeg tenker meg om...

Gammel 27-01-10, 20:55   #8
Turban Smukk
sukk

Turban Smukk sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Turban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Haha, jeg kan overhodet ikke sy og hadde ikke skjønt oppned på den uniformen. Ergo: Mormor eller sydame.

Turban Smukk er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-01-10, 20:59   #9
Snø
Lykkelig 3barnsmor:)

Snø sin avatar

Medlem siden: Mar 2009
Hvor: Vestfold
Snø er populærSnø er populærSnø er populærSnø er populær
Standard

Jeg kan sy en rettsøm på symaskin, men ta av mansjetter osv Mamma er flink til sånt

It's not really my problem if they think I'm weird.
Sid Vicious
Snø er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-01-10, 21:01   #10
ming
i tåkeheimen

ming sin avatar

Standard

Mamma er litt langt borte... Bruker å smile søtt til nabo'n når jeg er i synød, men mamma'n hennes ligger for døden nå, så det passer seg mildt sagt ikke å mase på henne.

Men guri, så deilig det er å se at jeg ikke er den eneste som ikke kan sy!!

Gammel 27-01-10, 21:05   #11
Karamell
Introvert textrovert

Karamell sin avatar

Blogginnlegg: 287
Karamell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

På ingen måte. Jeg kan ikke strikke, hekle, tegne eller snekre heller. :totalt ubrukelig: Men jeg kan synge og er flink til å lese og fortelle.

Karamell er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-01-10, 21:12   #12
Chanett
navnet sjemmer ingen

Chanett sin avatar

Chanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av ming, her.

Mannen har en sømlærer på jobben sin. Tenker han skal få høre med henne i morgen hva hun vil ha for en sånn jobb.

Vi dekker stort sett alt på den lista di, sånn til sammen, mannen og jeg, men sykunnskapene glimrer med sitt fravær for begges del. Snekker, rørlegger og elektriker mangler også, når jeg tenker meg om...

Vi kan alt det inklusiv søm. Ja, og snekring og hobbyelektriker. Vi må være ganske nær perfekte, vi. Knis.

Chanett er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-01-10, 21:13   #13
ming
i tåkeheimen

ming sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Chanett, her.

Vi kan alt det inklusiv søm. Ja, og snekring og hobbyelektriker. Vi må være ganske nær perfekte, vi. Knis.

Gammel 27-01-10, 21:33   #14
Nessie
Erfaren nok

Nessie sin avatar

Hvor: Trøndelag
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Karamell, her.

På ingen måte. Jeg kan ikke strikke, hekle, tegne eller snekre heller. :totalt ubrukelig: Men jeg kan synge og er flink til å lese og fortelle.

Jupp. Her og.
Samt bake.

Men håndarbeid?

Jeg hadde nok løpt til mamma.

Enten går det bra, eller så går det over.
Nessie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-01-10, 21:34   #15
Karamell
Introvert textrovert

Karamell sin avatar

Karamell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg kan også bake og lage mat uten oppskrift.
Jeg hadde bedt noen av mine mer syflinke venninner.

Gammel 27-01-10, 21:35   #16
Karamell
Introvert textrovert

Karamell sin avatar

Standard

ming: Kanskje du kan spørre hun assitenten din fra i fjor?

Gammel 27-01-10, 21:36   #17
Lorien
Pauset

Medlem siden: Feb 2008
Blogginnlegg: 40
Lorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Hoho, jeg kan ikke sy. Ikke kan jeg strikke eller hekle heller.

Lorien er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-01-10, 21:37   #18
Maverick

Maverick sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 1281
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Næh, sånt outsources. Eller overlates til deadlinejunkien i meg som ikke bekymrer seg for klønete resultat.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-01-10, 21:37   #19
ming
i tåkeheimen

ming sin avatar

Standard

Ah! Der sa du noe, Karamell. Glemte helt av henne, jeg!

Plan A: Sømlærer på jobben til mannen
Plan B: Assistenten min fra i fjor

Gammel 27-01-10, 21:40   #20
siljemoren
Erfaren

siljemoren sin avatar

Medlem siden: May 2009
Hvor: Internett
siljemoren er populærsiljemoren er populærsiljemoren er populær
Standard

Jeg kan ikke sy. Kunne det mest grunnleggen før, men det har jeg nok glemt. Skulle sy noen puter her for ett år siden og det ble ikke bra.

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 19:20.