|
|||||||
| Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#41 |
|
Drømmer
|
Sv: Strenge matregler i barnehagen
|
|
|
|
|
|
#42 |
|
Erfaren nok
|
Men gjelder det alle måltid da? At de må spise opp?
|
|
|
#43 |
|
Nymotens gammeldags
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Helt enig.
Nei det er jo det jeg sier, at det skal tas opp med foreldrene. Her får de mat på SFO, men jeg spør ofte eldste om hun synes hun får med seg nok mat, og det synes hun.
|
|
|
#44 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Tromsø
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Har ungene bare med seg en matpakke, og denne skal vare til flere måltider? |
|
|
|
|
|
#45 |
|
Nybegynner
Medlem siden: Jan 2010
![]() |
de fleste har med seg matboks med 2-3 brødskiver. Noen har med en egen matboks til frokost. |
|
|
|
|
|
#46 |
|
er grønn og fin.
|
Sv: Strenge matregler i barnehagenJeg synes det er helt greit at barn på 2 år lærer seg til å spise opp skorpene sine jeg da. Det blir som nevnt tidligere i tråden det samme som om man spiser opp pålegget på en brødskive, man forventer jo da at den første skiven blir spist også framfor at man tar neste brødskive eller tar på nytt pålegg.
|
|
|
#47 |
|
Nybegynner
Medlem siden: Jan 2010
![]() |
Sv: Strenge matregler i barnehagenEn annen god grunn til at måltidene skal holdes er jo at måltidene skal være koselige fellesstunder, hvor man sitter ned og prater sammen. Om alle spiser til ulike tider så mister måltidet den funksjonen. Barnehagen har 2-3 måltider daglig, det går ikke mange timene mellom hvert måltid. Derfor burde det ikke være noe problem for de fleste barn å klare vente med å spise til måltidet. |
|
|
|
|
|
#48 |
|
Ser flere sider enn..
Medlem siden: Nov 2006
![]() ![]() ![]() |
Sv: Strenge matregler i barnehagenMotivere barna til å spise skorper er jo fint. |
|
|
|
|
|
#49 |
|
Nymotens gammeldags
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Jeg synes det er greit at barn i hvilken som helst alder spiser skorper, løk, hvitløk, oliven, fisk og all annen mat, men realiteten er jo at barn ikke liker alt, og liker de ikke skorpene (for de smaker faktisk ikke det samme som resten av brødet, jeg liker skorpene bedre enn resten av skiven) skal de slippe å gå sultne fordi de ikke spiser opp skorpen synes jeg.
|
|
|
#50 |
|
I gapestokken
Medlem siden: Oct 2008
Hvor: Oslo
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Strenge matregler i barnehagenJeg synes også at mat skal være lystbetont. Jeg får meg ikke til å tvinge i mine barn skorper. Vi har fire barn og har gjort det litt forskjellig i forhold til skorper. Med eldstemann skjærte vi dem bort, hun brukte lang tid på å lære seg å spise skorper. Med nr 2 prøvde vi derfor å la skorpene stå på, og han begynte tidligere å spise skorpen og gjorde det uten at vi trengte si noe. Derfor har vi valgt samme taktikk på tvillingene, og regner med at de også begynner å spise skorpene av seg selv uten at vi trenger å mase om det. De har faktisk begynt å spise noe av skorpene. De fleste voksne spiser jo skorpene så jeg ser ikke noen grunn til å stresse barn med det.
|
|
|
#51 |
|
Tilpasser tittel
|
Sv: Strenge matregler i barnehagenHer er det frokost kl 9, da bruker de fleste å ha kommet. Kommer de etter dette har de som regel spist. En noe uskreven regel, men endog.
|
|
|
#52 |
|
Stabilt ustabil...
|
Sv: Strenge matregler i barnehagenJeg kjenner jeg blir irritert mtp sånne regler du nevner her, Tito.
|
|
|
#53 |
|
Passiv
|
Sv: Strenge matregler i barnehagenJeg kjenner at jeg er superlykkelig for at ungene våre får all maten i barnehagen, og at brødet kokka der lager er så godt at de spiser opp hver smitt og smule. Men det er ikke skorpetvang eller noen annen mattvang der. Det har vi ikke hjemme heller. Det hadde virkelig blitt bråk om de hadde nektet ungene mine mat fordi de fikk noe de ikke likte. |
|
|
|
#54 |
|
med mange baller i lufta
|
Barnehagen jeg er styrer i er ingen serviceinstitusjon for foreldrene, den er et tilbud for barna. Vi er der for barnas skyld, ikke for foreldrene!
|
|
|
#55 |
|
Travelt opptatt
|
Sv: Strenge matregler i barnehagenDen siste tiden har matpakkene til ungene blitt veldig kjedelige og brødbaserte, men når vi har god tid består de ofte av mer pålegg enn brød (ostebiter, skinkebiter, frukt, pasta osv). Da er brødet bare med som reserve. Jeg håper da inderlig at barnehagen vår lar ungene få plukke fritt av sin egen mat. Det har det aldri falt meg inn å spørre om, men når jeg tenker over det så er det ofte den kjedelige maten som er borte fra matboksene, mens snadderet ligger igjen.
|
|
|
#56 |
|
sporadisk
Hvor: Bodø
Jeg syns det er hårreisende å høre om barnehager som ikke har mat i barnehagen!
Ja, jeg mener virkelig at barnehagen skal passe på våre barn, at de ikke går sultne. Kanskje du ville likt at ditt barn går sulten i løpet av en dag, men det ville ikke jeg tolerert. Kanskje barnet var mer sultent den ene dagen og spiste mye til frokost e.l. Jeg forventer da alldeles ikke at de ansatte skal mate barna med sin matpakke. Det har jeg aldri insinuert. Jeg mener med hele mitt hjerte at barnehagen må ha "mat på lur" hvis de har slike tåpelige løsninger som at man må ha med mat for hele dagen... basta.
|
|
|
#57 |
|
sporadisk
Hvor: Bodø
Og det er barnehagens ansvar å passe på at barna har det bra, ergo: ikke går sultne fordi de har spist mer tidligere på dagen e.l.
|
|
|
#58 |
|
saftig
|
Barn bør selvsagt ikke gå sultne i barnehagen, men når barnehagen ikke har mat der så er det foreldrenes ansvar å ha med nok mat. De ansattes oppgave blir da å formidle til foreldrene at barnet trenger mer mat. Dersom foreldrene sender med så lite mat at barnet går sultent, sier det noe om omsorgsevnen til foreldrene. Og da forutsetter jeg selvsagt at de ansatte har gjort foreldrene oppmerksomme på at barnet trenger mer mat.
|
|
|
#59 |
|
Passiv
|
Samme ungen kan spise ei halv brødskive en dag og åtte den neste. Skal man ha med åtte brødskiver hver dag da? :nysgjerrig: |
|
|
|
#60 |
|
saftig
|
Et barn trenger ikke åtte brødskiver for å bli mett. Da bør man i så fall revurdere brød- og påleggstype. Hvorfor ikke ha med knekkebrød eller frokostblanding av noe slag, som man kan knaske tørt? Små bokser med leverpostei og en liten smørekniv holder seg i romtemperatur, ikke noe problem å ha det med ekstra.
|
![]() |
|
|