Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Strenge matregler i barnehagen

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 29-01-10, 15:55   #41
Chablis
Drømmer

Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Ved vannet
Blogginnlegg: 22
Chablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt av
Standard

Sv: Strenge matregler i barnehagen

Opprinnelig lagt inn av Iset, her.

De deler vel ikke av matpakken sin, de fleste barnehager har vel mat på kjøkkenet. Er det ikke vanlig at barnehagen står for minst ett måltid daglig? Men uansett, har barna med seg for lite mat skal det jo selvsagt tas opp med foreldrene.

Ikke alle barnehager står for ett måltid nei.

Chablis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-01-10, 16:09   #42
Nessie
Erfaren nok

Nessie sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trøndelag
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Embs, her.

Jeg kjenner ngen voksne som ikke spiser skorpene på brødskivene sine. Hos oss spiser vi skorper fordi vi prøver å unngå å kaste mat. Skorper er mat. Barna har vendt seg til å tygge på skorper siden før de fikk tenner og siden de ble 1,5 har vi altså lært de at skorper skal spises opp. Unntaket er veldig brente, harde skorper, men det har vi veldig sjelden.

Men gjelder det alle måltid da? At de må spise opp?

Enten går det bra, eller så går det over.
Nessie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-01-10, 16:15   #43
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Bauche, her.

mat skal være lystbetont

Helt enig.

Opprinnelig lagt inn av Førskolelæreren, her.

Hva tror du de gjør på skolen? Det er faktisk foreldrenes ansvar at barna har med nok mat.

Nei det er jo det jeg sier, at det skal tas opp med foreldrene. Her får de mat på SFO, men jeg spør ofte eldste om hun synes hun får med seg nok mat, og det synes hun.

Gammel 29-01-10, 16:27   #44
Frost
Bør lage seg en tittel selv

Frost sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Tromsø
Frost imponerer mange og er sikkert smartFrost imponerer mange og er sikkert smartFrost imponerer mange og er sikkert smartFrost imponerer mange og er sikkert smartFrost imponerer mange og er sikkert smartFrost imponerer mange og er sikkert smartFrost imponerer mange og er sikkert smartFrost imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Dessuten blir det fryktelig kjedelig til siste måltid om det da bare er skorper igjen i matboksen... Enkelte har ikke med seg mer mat enn akkurat passe.. og spiser de da ikke opp skorpene så har de ikke annet enn skorper igjen til siste måltid.

Har ungene bare med seg en matpakke, og denne skal vare til flere måltider?

Frost er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-01-10, 16:31   #45
Førskolelæreren
Nybegynner

Medlem siden: Jan 2010
Førskolelæreren har et hav av muligheter foran seg
Standard

Opprinnelig lagt inn av Frost, her.

Har ungene bare med seg en matpakke, og denne skal vare til flere måltider?

de fleste har med seg matboks med 2-3 brødskiver. Noen har med en egen matboks til frokost.

Førskolelæreren er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-01-10, 16:34   #46
Mams
er grønn og fin.

Mams sin avatar

Hvor: Akershus
Blogginnlegg: 8
Mams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg synes det er helt greit at barn på 2 år lærer seg til å spise opp skorpene sine jeg da. Det blir som nevnt tidligere i tråden det samme som om man spiser opp pålegget på en brødskive, man forventer jo da at den første skiven blir spist også framfor at man tar neste brødskive eller tar på nytt pålegg.
Det kan IKKE sammenlignes med å tvinges til å spise opp alt fordi man er mett, elelr tvinges til å spise noe man ikke liker.

At barnehagen holder seg til spisetidene er også greit.
Det er faktisk ganske forstyrrende når det hele tiden er ett eller flere barns om skal spise utenom fastsatte tider. Mange steder blir jo også bordene brukt til andre ting en bare å spise ved.
Det skal dessverre ikke så mye til før slike ting kan skli veldig ut.

Gammel 29-01-10, 16:43   #47
Førskolelæreren
Nybegynner

Medlem siden: Jan 2010
Førskolelæreren har et hav av muligheter foran seg
Standard

En annen god grunn til at måltidene skal holdes er jo at måltidene skal være koselige fellesstunder, hvor man sitter ned og prater sammen. Om alle spiser til ulike tider så mister måltidet den funksjonen. Barnehagen har 2-3 måltider daglig, det går ikke mange timene mellom hvert måltid. Derfor burde det ikke være noe problem for de fleste barn å klare vente med å spise til måltidet.

Førskolelæreren er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-01-10, 16:49   #48
nam
Ser flere sider enn..

nam sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
nam er litt kulnam er litt kulnam er litt kul
Standard

Motivere barna til å spise skorper er jo fint.
Men å nekte de næring er jo idioti.

Ene jenta mi hadde forferdelig store mandler, så da hun var på den alderen spiste hun ikke hard mat. Det tok ei stund før jeg forsto sammenhengen. Stakkars lita.

nam er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-01-10, 18:38   #49
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Mams, her.

Jeg synes det er helt greit at barn på 2 år lærer seg til å spise opp skorpene sine jeg da.

Jeg synes det er greit at barn i hvilken som helst alder spiser skorper, løk, hvitløk, oliven, fisk og all annen mat, men realiteten er jo at barn ikke liker alt, og liker de ikke skorpene (for de smaker faktisk ikke det samme som resten av brødet, jeg liker skorpene bedre enn resten av skiven) skal de slippe å gå sultne fordi de ikke spiser opp skorpen synes jeg.

Gammel 29-01-10, 19:29   #50
Tito
I gapestokken

Tito sin avatar

Medlem siden: Oct 2008
Hvor: Oslo
Tito imponerer mange og er sikkert smartTito imponerer mange og er sikkert smartTito imponerer mange og er sikkert smartTito imponerer mange og er sikkert smartTito imponerer mange og er sikkert smartTito imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Jeg synes også at mat skal være lystbetont. Jeg får meg ikke til å tvinge i mine barn skorper. Vi har fire barn og har gjort det litt forskjellig i forhold til skorper. Med eldstemann skjærte vi dem bort, hun brukte lang tid på å lære seg å spise skorper. Med nr 2 prøvde vi derfor å la skorpene stå på, og han begynte tidligere å spise skorpen og gjorde det uten at vi trengte si noe. Derfor har vi valgt samme taktikk på tvillingene, og regner med at de også begynner å spise skorpene av seg selv uten at vi trenger å mase om det. De har faktisk begynt å spise noe av skorpene. De fleste voksne spiser jo skorpene så jeg ser ikke noen grunn til å stresse barn med det.

I barnehagen til ungene mine har de et brødmåltid som barnehagen står for, og et matpakkemåltid. Jeg bruker å sende med frukt i matpakken. De får servert frukt også, men vet ikke helt når. Jeg synes barna burde velge selv hva de spiser fra matboksen sin. Er de veldig småspiste kan man sikkert være litt mer strengt. I barnehagen som jeg jobber i, spiser gjerne barna så mye til formiddagsmaten at de fortsatt er mette til ettermiddagsmaten - og da er kanskje alt de orker en frukt. Hvorfor tvinge i dem brødskiver da?

Gammel 29-01-10, 19:37   #51
Superior
Tilpasser tittel

Superior sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Blogginnlegg: 34
Superior er kulere enn de flesteSuperior er kulere enn de flesteSuperior er kulere enn de flesteSuperior er kulere enn de flesteSuperior er kulere enn de flesteSuperior er kulere enn de flesteSuperior er kulere enn de flesteSuperior er kulere enn de flesteSuperior er kulere enn de flesteSuperior er kulere enn de flesteSuperior er kulere enn de fleste
Standard

Her er det frokost kl 9, da bruker de fleste å ha kommet. Kommer de etter dette har de som regel spist. En noe uskreven regel, men endog.
Så er det frukt før soving og lek ute. Da er kl halv 12. Så smørelunsj rundt 14,30 og litt utover. Spørs hva som skjer. Da spiser barna grådig, og er normalt sultne. Ikke over-sultne, men spiser det som kommer på bordet. Da får de minste skiver uten skorpe, og alle må spise opp før de får ny skive. Det er fordi det er mange "påleggspisere", så den regelen er veldig grei.

I barnehagen til barna tidligere var det smørefrokost som barnehagen laget, og den var mellom 7.00 -7.30. Så matpakker rundt 12. Frukt kl 14.30. Da var de ravende sultne til middagen kl 17. Jeg spurte pent om de ikke kunne spise ekstra brødskiver rundt frukten, så de hadde mer å gå på, men det ble nedstemt.

Gammel 29-01-10, 21:59   #52
Høyt&Lavt
Stabilt ustabil...

Høyt&Lavt sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Akershus
Blogginnlegg: 5
Høyt&Lavt imponerer mange og er sikkert smartHøyt&Lavt imponerer mange og er sikkert smartHøyt&Lavt imponerer mange og er sikkert smartHøyt&Lavt imponerer mange og er sikkert smartHøyt&Lavt imponerer mange og er sikkert smartHøyt&Lavt imponerer mange og er sikkert smartHøyt&Lavt imponerer mange og er sikkert smartHøyt&Lavt imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Jeg kjenner jeg blir irritert mtp sånne regler du nevner her, Tito.
En ting er å forsøke å holde på tidspunktene for måltider i barnehagen, som at frokosten ikke skal strekke seg langt utover oppsatt tid, men å konsekvent nekte en unge mat hvis de er veldig sultne utenom måltidene? Nei... Det er forskjellig fra person til person hvor lang tid det tar å bli sulten etter at man har spist, og hvor sterkt man reagerer på lavt blodsukker...

Skorperegime er noe jeg virkelig ikke fikser. Jeg blir skikkelig forbanna av å tenke på hvor mye maktmisbruk som blir utøvd når man som voksen tviholder på skorpetvang.

Jeg var engang på et foredrag i barnehagen til jenta mi, hvor det var hentet inn en ernæringsfysiolog, og noe av det jeg lærte den kvelden var at:
-for kroppen er det bedre med frukt før annen mat.
-småspiste barn BØR få frukt 10-20 minutter FØR måltidet, nettopp for å få opp matlysten (eple skal visst være spesielt effektivt)
-frukt bør ikke serveres som eget "måltid" hvis det er lenge til barnet får tilbud om mat igjen.

I tillegg påpekte jo selvsagt Eksperten at kamp rundt måltider sjelden bringer oss dit vi ønsker i barneoppdragelsen... Og herunder ble også skorpetvangen behørig nevnt som eksempel...

Gammel 29-01-10, 22:20   #53
Slettet bruker
Passiv

Standard

Jeg kjenner at jeg er superlykkelig for at ungene våre får all maten i barnehagen, og at brødet kokka der lager er så godt at de spiser opp hver smitt og smule. Men det er ikke skorpetvang eller noen annen mattvang der. Det har vi ikke hjemme heller. Det hadde virkelig blitt bråk om de hadde nektet ungene mine mat fordi de fikk noe de ikke likte.

Svar med sitat
Gammel 29-01-10, 22:29   #54
Spoon
med mange baller i lufta

Spoon sin avatar

Hvor: I et grått hus i Trøndelag
Blogginnlegg: 66
Spoon er virkelig godt liktSpoon er virkelig godt liktSpoon er virkelig godt liktSpoon er virkelig godt liktSpoon er virkelig godt liktSpoon er virkelig godt liktSpoon er virkelig godt liktSpoon er virkelig godt liktSpoon er virkelig godt liktSpoon er virkelig godt likt
Standard

det er vel for å lære seg å ikke kaste mat blant annet... selv spiser jeg ikke opp skorpene :-P Nei men vi er jo en serviceinstitusjon for foreldrene... og foreldrene har ønsker om at barna skal spise opp maten sin... vi får kjeft fra enkelte foreldre om det bare ligger skorper i matboksen... det er enklere for alle om de som ikke er så nøye på skorpene skjærer av skorpene hjemme... Og nei, jeg mener ikke at det er for å gi oss mindre jobb... Men for at flest mulig skal bli fornøyde.

Barnehagen jeg er styrer i er ingen serviceinstitusjon for foreldrene, den er et tilbud for barna. Vi er der for barnas skyld, ikke for foreldrene!

Jeg stresser ikke med skorper, det ordner seg senere uansett tenker jeg.

Og jeg er sjeleglad for at både barnehagen jeg jobber i og barnehagen ungene mine går i serverer ALL mat til barna.

Gammel 29-01-10, 22:37   #55
gajamor
Travelt opptatt

gajamor sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Blogginnlegg: 3
gajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtid
Standard

Den siste tiden har matpakkene til ungene blitt veldig kjedelige og brødbaserte, men når vi har god tid består de ofte av mer pålegg enn brød (ostebiter, skinkebiter, frukt, pasta osv). Da er brødet bare med som reserve. Jeg håper da inderlig at barnehagen vår lar ungene få plukke fritt av sin egen mat. Det har det aldri falt meg inn å spørre om, men når jeg tenker over det så er det ofte den kjedelige maten som er borte fra matboksene, mens snadderet ligger igjen.

Gammel 29-01-10, 23:34   #56
Ibidelma
sporadisk

Ibidelma sin avatar

Hvor: Bodø
Ibidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smart
Standard

nei nå tror jeg du misforstod meg litt... jeg lar ikke barna sulte selvfølgelig! Men vi har faktisk ikke mat i barnehagen... De har matpakke med til alle måltider. Men det er også derfor jeg passer på at de har igjen mat til siste måltid, og ikke bare skorper. Hvis de nå har spist opp alt uten at jeg har sett så spør jeg om det er noen andre barn som har ekstra mat igjen. Hvis ikke så har ikke vi annet enn frukt i barnehagen. Det har og hendt at de har fått min mat som jeg har hatt med.

Men det er til syvende og sist foreldrenes oppgave å sende med barna nok mat. Og ikke alltid det hjelper å si fra at de trenger mer heller.

Jeg syns det er hårreisende å høre om barnehager som ikke har mat i barnehagen!

Opprinnelig lagt inn av Minni, her.

Mener du virkelig det? Mange barn har med mat selv i barnehagen(, da forventer jeg ikke at de ansatte skal dele av sin matpakke som de har med om poden har med for lite mat.

Ja, jeg mener virkelig at barnehagen skal passe på våre barn, at de ikke går sultne. Kanskje du ville likt at ditt barn går sulten i løpet av en dag, men det ville ikke jeg tolerert. Kanskje barnet var mer sultent den ene dagen og spiste mye til frokost e.l. Jeg forventer da alldeles ikke at de ansatte skal mate barna med sin matpakke. Det har jeg aldri insinuert. Jeg mener med hele mitt hjerte at barnehagen må ha "mat på lur" hvis de har slike tåpelige løsninger som at man må ha med mat for hele dagen... basta.

Gammel 29-01-10, 23:47   #57
Ibidelma
sporadisk

Ibidelma sin avatar

Hvor: Bodø
Ibidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Hva tror du de gjør på skolen? Det er faktisk foreldrenes ansvar at barna har med nok mat.

Og det er barnehagens ansvar å passe på at barna har det bra, ergo: ikke går sultne fordi de har spist mer tidligere på dagen e.l.
Noen dager spiser jeg faktisk mer på formiddagen enn ettermiddagen, alt etter hva jeg gjør....Regner med at det samme gjelder våre barn også.

På skolen er barna litt eldre enn barnehagen og kan dermed mer gi beskjed om de trenger mer mat på skolen. Min 3 åring har ikke evne til å si:"Mamma, jeg trenger en brødskive til med i barnehagen" e.l. Det skjønner vel til og med du, selv om du ikke har barn selv.
Jeg kjenner at jeg aldri aldri kunne hatt barnet mitt i en barnehage der de ikke hadde måltider servert fra barnehagen.

Jeg ender opp med samme tanke uansett her: Det gjør meg vondt å tenke på at barn går sultne i barnehagen på grunn av gammeldagse matregler. Et barn skal slippe å gå sultent, samme om det går i barnehage i Oslo eller vandrer alene i Gambias gater. kan ikke forstå at foreldre forventer så lite fra en barnehage. Trodde helse og kosthold var en del av studiene til ped.ledere og førskolelærere...

Gammel 30-01-10, 00:21   #58
safran
saftig

safran sin avatar

Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av smurfine, her.

Og det er barnehagens ansvar å passe på at barna har det bra, ergo: ikke går sultne fordi de har spist mer tidligere på dagen e.l.
Noen dager spiser jeg faktisk mer på formiddagen enn ettermiddagen, alt etter hva jeg gjør....Regner med at det samme gjelder våre barn også.

På skolen er barna litt eldre enn barnehagen og kan dermed mer gi beskjed om de trenger mer mat på skolen. Min 3 åring har ikke evne til å si:"Mamma, jeg trenger en brødskive til med i barnehagen" e.l. Det skjønner vel til og med du, selv om du ikke har barn selv.
Jeg kjenner at jeg aldri aldri kunne hatt barnet mitt i en barnehage der de ikke hadde måltider servert fra barnehagen.

Jeg ender opp med samme tanke uansett her: Det gjør meg vondt å tenke på at barn går sultne i barnehagen på grunn av gammeldagse matregler. Et barn skal slippe å gå sultent, samme om det går i barnehage i Oslo eller vandrer alene i Gambias gater. kan ikke forstå at foreldre forventer så lite fra en barnehage. Trodde helse og kosthold var en del av studiene til ped.ledere og førskolelærere...

Barn bør selvsagt ikke gå sultne i barnehagen, men når barnehagen ikke har mat der så er det foreldrenes ansvar å ha med nok mat. De ansattes oppgave blir da å formidle til foreldrene at barnet trenger mer mat. Dersom foreldrene sender med så lite mat at barnet går sultent, sier det noe om omsorgsevnen til foreldrene. Og da forutsetter jeg selvsagt at de ansatte har gjort foreldrene oppmerksomme på at barnet trenger mer mat.

Gammel 30-01-10, 00:32   #59
Slettet bruker
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av safran, her.

Barn bør selvsagt ikke gå sultne i barnehagen, men når barnehagen ikke har mat der så er det foreldrenes ansvar å ha med nok mat. De ansattes oppgave blir da å formidle til foreldrene at barnet trenger mer mat. Dersom foreldrene sender med så lite mat at barnet går sultent, sier det noe om omsorgsevnen til foreldrene. Og da forutsetter jeg selvsagt at de ansatte har gjort foreldrene oppmerksomme på at barnet trenger mer mat.

Samme ungen kan spise ei halv brødskive en dag og åtte den neste. Skal man ha med åtte brødskiver hver dag da? :nysgjerrig:

Svar med sitat
Gammel 30-01-10, 00:43   #60
safran
saftig

safran sin avatar

Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av FarOutFishing, her.

Samme ungen kan spise ei halv brødskive en dag og åtte den neste. Skal man ha med åtte brødskiver hver dag da? :nysgjerrig:

Et barn trenger ikke åtte brødskiver for å bli mett. Da bør man i så fall revurdere brød- og påleggstype. Hvorfor ikke ha med knekkebrød eller frokostblanding av noe slag, som man kan knaske tørt? Små bokser med leverpostei og en liten smørekniv holder seg i romtemperatur, ikke noe problem å ha det med ekstra.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 06:53.