Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Strenge matregler i barnehagen

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 30-01-10, 10:18   #61
Chablis
Drømmer

Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Ved vannet
Blogginnlegg: 22
Chablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt av
Standard

Sv: Strenge matregler i barnehagen

Opprinnelig lagt inn av smurfine, her.

Jeg syns det er hårreisende å høre om barnehager som ikke har mat i barnehagen!

Ja, jeg mener virkelig at barnehagen skal passe på våre barn, at de ikke går sultne. Kanskje du ville likt at ditt barn går sulten i løpet av en dag, men det ville ikke jeg tolerert. Kanskje barnet var mer sultent den ene dagen og spiste mye til frokost e.l. Jeg forventer da alldeles ikke at de ansatte skal mate barna med sin matpakke. Det har jeg aldri insinuert. Jeg mener med hele mitt hjerte at barnehagen må ha "mat på lur" hvis de har slike tåpelige løsninger som at man må ha med mat for hele dagen... basta.

Det er vel ingen som vil at barna skal gå sultne. Men jeg forventer heller ikke at barnehagen har ekstra mat liggende, foreldre får passe på at de har mat nok.
Det er jo bare sende med 2 matbokser da , ekstra frukt osv.
Tåpelige lsninger? fordi man må ha med mat selv.Hvorfor er det tåpelig?

Chablis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-01-10, 11:17   #62
Ibidelma
sporadisk

Ibidelma sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Bodø
Ibidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av Minni, her.

Det er vel ingen som vil at barna skal gå sultne. Men jeg forventer heller ikke at barnehagen har ekstra mat liggende, foreldre får passe på at de har mat nok.
Det er jo bare sende med 2 matbokser da , ekstra frukt osv.
Tåpelige lsninger? fordi man må ha med mat selv.Hvorfor er det tåpelig?

Jeg syns det er en mindre god løsning. Jeg ville ikke hatt en barnehage der man måtte ha med all maten til barna. Jeg har sett hvor godt en barnehage med full kost fungerer, hvor gode matvaner barna har. Så jeg stiller meg kritisk til å måtte ha med all mat selv. Sånn er det jo bare
Skal man ta med masse ekstra mat i tilfelle barnet spiser mer enkelte dager, så ender man opp med å måtte kaste mye mat enkelte dager, og er det en god løsning da?

Gammel 30-01-10, 12:20   #63
Chablis
Drømmer

Hvor: Ved vannet
Blogginnlegg: 22
Chablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt av
Standard

Jeg syns det er en mindre god løsning. Jeg ville ikke hatt en barnehage der man måtte ha med all maten til barna. Jeg har sett hvor godt en barnehage med full kost fungerer, hvor gode matvaner barna har. Så jeg stiller meg kritisk til å måtte ha med all mat selv. Sånn er det jo bare
Skal man ta med masse ekstra mat i tilfelle barnet spiser mer enkelte dager, så ender man opp med å måtte kaste mye mat enkelte dager, og er det en god løsning da?

Nå går poden i utebarnehage så jeg skjønner godt de ikke har måltid i barnehagen. Dessuten får jeg da passet på hva har på maten å hva slags brød han spiser.Har man ikke gode matvaner om man må ha med mat altså.

Vi har en pode som sspier mye en dag å lite neste dag men selvsagt sender vi med sånn at det skal holde selv om han kanskje spiste lite dagen før. Så får vi heller kaste litt da eller spise på vei hjem fra barnehagen.

Chablis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-01-10, 12:49   #64
Pelle
Unik

Pelle sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Pelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtid
Standard

Vi har med all mat, unntatt en dag i uken og frukt. Har aldri sett noe problem med dette (annet enn at det selvsagt hadde vørt digg for oss å slippe å smøre matpakker daglig). Stort sett spiser han like mye hver dag, trenger han mer mat regner jeg med de ansatte sier ifra - vi har da en åpen dialog enten det gjelder flere votter, potetrening eller matsituasjonen.

Gammel 30-01-10, 12:54   #65
Crimina
L.F.C. supporter

Crimina sin avatar

Medlem siden: Sep 2009
Hvor: I bunnen
Blogginnlegg: 110
Crimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de fleste
Standard

I barnehagen som mine barn går i, så får ikke barna lov til å spise medbragt mat etter kl 9. Da må de enten ha spist hjemme, eller vente til lunsj kl 11.30. Og det er egentlig helt greit. De må ha grenser på dette.

Ellers blir ikke barna tvunget til å spise om de ikke vil ha mer.

Så jeg synes egentlig ikke reglene er spesielt strenge. De må ha visse regler som gjelder for alle. Det er jo tross alt mange barn å ta hensyn til.

Jeg har aldri opplevd at mine barn har sultet i barnehagen. De har gode rutiner føler jeg sånn sett.

Stolt mamma til 8 flotte skapninger.
Crimina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-01-10, 13:04   #66
Snippa
Jo flere jo bedre...

Snippa sin avatar

Snippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de fleste
Standard

Enig med Brenda. Jeg synes reglene var helt ok, jeg.
Ungene mine får heller ikke en ny brødskive hvis de ikke spiser opp skorpene sine. Jeg håper og regner med at det er sånn i barnehagen også.

Matpakke eller ikke i barnehagen er vel et økonomisk spørsmål. Hos oss var det før matpakker, men nå har de heller økt matprisen for ungene og holder alle måltider.

Snippa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-01-10, 13:07   #67
safran
saftig

safran sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har erfaringer med at barnehagen faktisk har et mye dårligere kosthold enn hva vi selv har, så jeg hadde syntes det hadde vært glimrende at barna mine ikke ble foret med posesupper og den billigste kneipen med syltetøy.
Og det er jo fullt mulig å spise matpakken mat til kvelds dersom det ble for mye mat med i barnehagen. Eller velge å sende pålegg og brød hver for seg. Eller hva med korn i en boks, og melk ved siden av?

Gammel 30-01-10, 13:23   #68
Ibidelma
sporadisk

Ibidelma sin avatar

Hvor: Bodø
Ibidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av safran, her.

Eller hva med korn i en boks, og melk ved siden av?

Ja, hvis de har kjøleskap i barnehagen uten mat

Angående sultne barn, så har jeg ofte hørt at barn i den nye (strenge) barnehagen gå rundt og si de er sultne... omtrent hver dag når jeg leverer hører jeg et barn si det, eller når jeg henter. De er strenge på tidene og skorpene.

Gammel 30-01-10, 13:25   #69
Høyt&Lavt
Stabilt ustabil...

Høyt&Lavt sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Akershus
Blogginnlegg: 5
Høyt&Lavt imponerer mange og er sikkert smartHøyt&Lavt imponerer mange og er sikkert smartHøyt&Lavt imponerer mange og er sikkert smartHøyt&Lavt imponerer mange og er sikkert smartHøyt&Lavt imponerer mange og er sikkert smartHøyt&Lavt imponerer mange og er sikkert smartHøyt&Lavt imponerer mange og er sikkert smartHøyt&Lavt imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Angående felles regler for barn, selvfølgelig sett i forhold til skorper: jeg hadde blitt mektig forbanna hvis andre foreldres regler skulle blitt tredd ned i hodet på meg og mine barn fordi man ha dønn like regler for alle. Jeg skjønner at man til en viss grad bør ha litt like regler, men at naboen sine prinsipper om at skorper skal ned skal gjelde vårt barn, når sambo og jeg har valgt å ikke stresse med skorper det godtar jeg ikke. Jeg fatter ikke at noen virkelig kan mene at det kan forlanges av barnehagepersonell at de skal gjennomføre så strenge regler på alles barn utfra at noen foreldre mener at sånn skal det være.

Et annet eksempel fra barnehagen til barna mine: jeg er veldig fan av å gå barbeint i vår/sommer/høstsesongen, og et år endte jeg opp med et aldri så lite utbrudd om dette med like-regler-for-alle-opplegget de prøvde seg på. Når noen veldig få foreldre i barnehagen nektet sine barn å gå barneint og dette plutselig skulle gjelde alle, (bl.a. for at det ikke skulle være urettferdig for de barna som ikke fikk gå barbeint osv) ble jeg rimelig irritert. At et lite flertall (eller stort flertall for den saks skyld) skal få bestemme om min sønn får gå barbeint eller ikke , henger ikke på greip for min del. Sambo og jeg har fått de beste anbefalinger fra fysioterapeut o.l. om at barnbeint er bra, og da forbeholder jeg meg retten til å bestemme dette selv når det gjelder mitt barn.
Jeg har også vært borti en lignende problemstilling på sfo/jobben; en far ønsket at vi skulle passe på at hans barn skulle spise opp all maten før hun gikk fra bordet, og han ville gjerne at det skulle gjeldealle de andre også, så ikke barnet hans syns det ble urettferdig... Han ble rimelig irritert over at vi ikke lovet å gjennomføre ønsket hans fullt ut; det var vanskelig for han å skjønne at vi som ansatte ikke kan ta en sånn naziholdning foverfor alle barna, at det er forskjellige regler og at vi ender opp med uheldig mange kampsituasjoner osv... Jeg kan jo selvsagt nevne at vi forsøker å veilede barna i hvor mye de forsyner seg, at de kan prøve å spise opp det de forsyner seg med selv og at de må lære å ikke overforsynes seg for så å kaste alt de ikke orker... Men når et barn sier at de ikke har lyst på mer/orker mer, kan ikke jeg som voksen overstyre og tvinge det til å spise... Sånt blir det fort bråk av. Forksjellen er jo at sfo-barn er mye bedre til å formidle ubehagelige episoder til foreldrene ennhva barnehagebarn er, som til og med kanskje tror at det er greit at de blir trampet over av barnehageansatte.

Gammel 30-01-10, 13:31   #70
turi
representert

turi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

At man ikke kan bli enige om faste regler for alle er lett å skjønne, for foreldre er fra den ene ytterkanten til den andre.

Så: Hva er gode matregler for en barnehage, hvordan ville dere hatt det ideelt for deres barn, og hva er gode fellesregler? Hvem bør holde maten, hva slags mat? Igrunn alt som har med mat og barnehageregler å gjøre..?

Gammel 30-01-10, 15:01   #71
Førskolelæreren
Nybegynner

Medlem siden: Jan 2010
Førskolelæreren har et hav av muligheter foran seg
Standard

Og det er barnehagens ansvar å passe på at barna har det bra, ergo: ikke går sultne fordi de har spist mer tidligere på dagen e.l.
Noen dager spiser jeg faktisk mer på formiddagen enn ettermiddagen, alt etter hva jeg gjør....Regner med at det samme gjelder våre barn også.

På skolen er barna litt eldre enn barnehagen og kan dermed mer gi beskjed om de trenger mer mat på skolen. Min 3 åring har ikke evne til å si:"Mamma, jeg trenger en brødskive til med i barnehagen" e.l. Det skjønner vel til og med du, selv om du ikke har barn selv.
Jeg kjenner at jeg aldri aldri kunne hatt barnet mitt i en barnehage der de ikke hadde måltider servert fra barnehagen.

Jeg ender opp med samme tanke uansett her: Det gjør meg vondt å tenke på at barn går sultne i barnehagen på grunn av gammeldagse matregler. Et barn skal slippe å gå sultent, samme om det går i barnehage i Oslo eller vandrer alene i Gambias gater. kan ikke forstå at foreldre forventer så lite fra en barnehage. Trodde helse og kosthold var en del av studiene til ped.ledere og førskolelærere...

haha... du vrir og vender på omtrent alt jeg skriver... om din 3åring ikke klarer si fra til deg at han/hun trenger mat, så regner jeg med barnehagepersonalet klarer det.

Og det finnes mye mellom sultent og stappmett...

Førskolelæreren er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-01-10, 15:03   #72
Førskolelæreren
Nybegynner

Standard

greit at du synes det er en mindre god løsning. Men hårreisende er det ikke!

Gammel 30-01-10, 15:04   #73
Førskolelæreren
Nybegynner

Standard

Opprinnelig lagt inn av FarOutFishing, her.

Samme ungen kan spise ei halv brødskive en dag og åtte den neste. Skal man ha med åtte brødskiver hver dag da? :nysgjerrig:

hva gjør man i skolen?? det burde ikke være mer vanskelig i barnehagen enn på skolen

Gammel 30-01-10, 15:10   #74
Førskolelæreren
Nybegynner

Standard

Opprinnelig lagt inn av Spoon, her.

Barnehagen jeg er styrer i er ingen serviceinstitusjon for foreldrene, den er et tilbud for barna. Vi er der for barnas skyld, ikke for foreldrene!

Jeg stresser ikke med skorper, det ordner seg senere uansett tenker jeg.

Og jeg er sjeleglad for at både barnehagen jeg jobber i og barnehagen ungene mine går i serverer ALL mat til barna.

å? Så foreldrene betaler ikke for en tjeneste vi utfører??

Jeg tror et stort flertall av de som jobber i barnehage er der for barnas skyld. Og jeg har da vitterlig heller ikke sagt at JEG ikke er det... Men foreldrene har rett og BØR ha rett til å få si sitt om hvordan de ønsker hverdagen for DERES barn skal være.

Og om barnehagen serverer mat eller ikke vil jeg si er noe av det jeg kommer til å vektlegge minst i mitt valg av barnehage den gangen jeg får barn.

Gammel 30-01-10, 16:03   #75
Floksa
can-jur

Floksa sin avatar

Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Fullkost barnehager er ikke helt uten utfordringer det heller.
Jeg kan med hånden på hjertet si at mine barn har ALDRI spist frokost i barnehagen og jeg hadde nok protestert ganske krafttig om de hevet kostpengene for at barnehagen skulle holde frokost.
Vi har nettopp innført barnehageholdt formiddagsmat og det fungerer fint.
Helt ærlig vet jeg lite om skorpe regimet der

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-01-10, 16:33   #76
Spoon
med mange baller i lufta

Spoon sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: I et grått hus i Trøndelag
Blogginnlegg: 66
Spoon er virkelig godt liktSpoon er virkelig godt liktSpoon er virkelig godt liktSpoon er virkelig godt liktSpoon er virkelig godt liktSpoon er virkelig godt liktSpoon er virkelig godt liktSpoon er virkelig godt liktSpoon er virkelig godt liktSpoon er virkelig godt likt
Standard

Opprinnelig lagt inn av Førskolelæreren, her.

å? Så foreldrene betaler ikke for en tjeneste vi utfører??

Jeg tror et stort flertall av de som jobber i barnehage er der for barnas skyld. Og jeg har da vitterlig heller ikke sagt at JEG ikke er det... Men foreldrene har rett og BØR ha rett til å få si sitt om hvordan de ønsker hverdagen for DERES barn skal være.

Og om barnehagen serverer mat eller ikke vil jeg si er noe av det jeg kommer til å vektlegge minst i mitt valg av barnehage den gangen jeg får barn.

Jeg håper virkelig at flertallet som jobber i barnehage er der for barnas skyld, og ikke foreldrene. Barna mine må selvfølgelig være i barnehage fordi jeg jobber, men de er der også fordi jeg ønsker at de skal ha et godt pedagogisk tilbud mens jeg er på jobb. Jeg syntes en uttalelse om at barnehagen er et servicetilbud for foreldre er skremmende, og slike vil jeg ikke ha på jobb hos meg.

Barna mine går i naturbarnehage, og de får servert all maten. Det er mye forskjellig mat som kan lages på bål, og de får nok mer variert mat enn om jeg skulle laget matpakke.

Jeg har jobbet i barnehage hvor alle måtte ha med matpakke, og det var mye nugatti og syltetøy på skivene. Nå når vi holder all maten spiser barna mye mer sunt og godt pålegg.

Gammel 31-01-10, 16:58   #77
turi
representert

turi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Opprinnelig lagt inn av Spoon, her.

Jeg håper virkelig at flertallet som jobber i barnehage er der for barnas skyld, og ikke foreldrene. Barna mine må selvfølgelig være i barnehage fordi jeg jobber, men de er der også fordi jeg ønsker at de skal ha et godt pedagogisk tilbud mens jeg er på jobb. Jeg syntes en uttalelse om at barnehagen er et servicetilbud for foreldre er skremmende, og slike vil jeg ikke ha på jobb hos meg.

Barna mine går i naturbarnehage, og de får servert all maten. Det er mye forskjellig mat som kan lages på bål, og de får nok mer variert mat enn om jeg skulle laget matpakke.

Jeg har jobbet i barnehage hvor alle måtte ha med matpakke, og det var mye nugatti og syltetøy på skivene. Nå når vi holder all maten spiser barna mye mer sunt og godt pålegg.

Jeg jobber i barnehage og vil si at jeg er der for barna. Men, det er mye av hverdagen i barnehagen foreldrene bestemmer, så det er jo en service til foreldrene også.

Hvorfor ville du ikke hatt en ansatt som mener at det også er en service til foreldrene?

Gammel 31-01-10, 17:05   #78
Nelly Nickers
Slow reader

Nelly Nickers sin avatar

Nelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt likt
Standard

Opprinnelig lagt inn av Embs, her.

Er det strengt å forvente at barna spiser hele skiven (inkl. skorpe) før de får mer brødskive altså? Jeg ville se på det motsatte som litt dillete, jeg. Grunnen til at en del lar skorpen ligge, er vel at de synes "det myke" er bedre. Hos oss har vi hatt som regel at hele skiven må spises før neste påbegynnes fra de var ca 1,5 år, og det er en grei måte å lære at vi ikke sløser med mat. Ikke har det vært noe særlig sutring rundt det heller.

Hadde jeg hatt en unge/et barn(/en kalv) som virkelig ikke klarte skorpe, ville det nok være litt anderledes.

Jeg signerer deg fullt og helt. Og om man har et barn som virkelig ikke klarer skorpene, så bør foreldrene skjære dem av hjemme slik Førskolelæreren anbefaler.

Jeg hadde absolutt ikke gjort noe for å skaffe mer mat til en elev som hadde skorper igjen i matboksen men som fremdeles ønsker mer mat. Syns jeg ser noen foreldre komme og lage "månelyst" i så måte.

Nelly Nickers er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-01-10, 17:08   #79
turi
representert

Standard

Der jeg jobber har ungene med mat til frokost, før kl 0900, og til ettermiddagsmaten, kl 1500. Og ser at mange av foreldrene har med 2 matpakker, 1 til frokost og 1 til ettermiddagsmaten, da har de alltid mat igjen til ettermiddagsmat. Syns det er en lur ting.

Gammel 31-01-10, 19:31   #80
Optimist
Teacher.

Optimist sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Hvor: På midten
Optimist er virkelig godt liktOptimist er virkelig godt liktOptimist er virkelig godt liktOptimist er virkelig godt liktOptimist er virkelig godt liktOptimist er virkelig godt liktOptimist er virkelig godt liktOptimist er virkelig godt liktOptimist er virkelig godt likt
Standard

Ja, hvis de har kjøleskap i barnehagen uten mat

Jeg jobber i bhg "uten mat". Regner med at du med det mener at barna har med mat selv? Hver avdeling har et kjøleskap der barna kan ha matboksen sin om de ønsker det. Har ennå ikke hørt foreldre som har sagt noe om at det er vanskelig å vite hvor mye mat de skal sende med. Om vi ser at et barn spiser opp alt hver dag og uttrykker ønske om å spise mer, så sier vi dette til foreldrene. Noen dager er alt spist opp, andre dager er det mat igjen. Man kjenner barna sine og vet sånn ca hvor mye de spiser.
Vi har frokosttid fram til 8.30, og det oppleves heller ikke som noe problem for noen. Om det er spesielle omstendigheter slik at foreldre ber om at barnet får spise frokost litt senere så er jo det helt uproblematisk. Av og til kan det være barn som sier de er sultne før det er tid for neste måltid. Da framskynder vi måltidet litt slik at ingen går rundt og er sultne lenge.
Vi oppfordrer alle til å spise opp hele skiva før de starter på den neste, men ingen er helt nazi på dette. Det er så mye annet som er viktigere å være opptatt av i løpet av en bhg.dag.
Jeg mener at det er viktig å følge dagsrytmen i bhg med måltider til faste tider. Struktur og faste former gir trygghet og ro. Vi tilpasser oss denne rytmen, både liten og stor. Det er jo likeens for oss voksne; vi spiser til de samme tidene som barna. Men det skal selvfølgelig være rom for individuelle hensyn. Om et barn blir veldig sulten en tid før neste måltid en dag, så regulerer vi måltidet der etter.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 00:45.