Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Hvis du hadde vært singel ...

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 30-01-10, 16:22   #81
Luftslottet
geskjeftig

Luftslottet sin avatar

Medlem siden: Feb 2008
Blogginnlegg: 271
Luftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hvis du hadde vært singel ...

Opprinnelig lagt inn av LiKa, her.

Men jeg tror det handler veldig om HVA som blir sagt her, (altså hva han sier) og hva (unnskyld) som befinner seg mellom øra til kjæresten. Tro meg (har hatt slike klienter) som faktisk har i god tro signert særavtale (for det virker så trygt og ryddig) og faktisk ikke visst om gjelda til sin kommende ektefelle. Om ting er betent mellom to foreldre, er det faktisk veldig sjeldent at den nye partneren tar kontakt bak ryggen på sin kommende make for å finne "fakta". For de tror de faktisk at dem allerde har ! Forelska eller ikke, jeg tipper at hans nye kjæreste er "skånt" av barnefar for de reelle fakta - og historien kan være så pyntet på, at hun rett og slett ikke vil ha noe med barnemor å gjøre. For alt man vet, kan det være at historien er så drøy, men likevel sannaktig at hun er enig i at man ikke skal betale noe for en unge man ikke får se.

Jeg sier ikke at dette er riktig eller at det rettferdiggjør noe. Men det finnes faktisk mange slike tilfeller. Både oppegående mennsker og ikke fullt så oppegående, om man sier det pent

Du trenger ikke overbevise meg om at dette skjer, det er jeg helt klar over.

Jeg svarte ut fra spørsmålet om hva jeg ville gjort, og forbeholder meg retten til å tro at det ikke ville skjedd meg. Jeg er til og med så hoven at jeg Tenker Mitt om nek (av begge kjønn) som pådrar seg rettslig forsørgerplikt for og felles barn med et menneske uten å sjekke om det finnes (muligheter for) sånne lik i lasten først. Bidragsgjeld burde gjøre at det ringer noen bjeller, syns jeg. Og vet man ikke engang om kommende partner har gjeld, er det grunn til å ta noen runder til før man evt. gifter seg. I vanlige parforhold, der ingen er psykopater eller voldsofre, burde dette være et minimum.

Stjernekikkeren 08 + Alkymisten 11
Luftslottet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-01-10, 16:25   #82
LiKa
Spent ?

LiKa sin avatar

Medlem siden: Jan 2010
LiKa er populærLiKa er populærLiKa er populær
Standard

Opprinnelig lagt inn av Luftslottet, her.

Du trenger ikke overbevise meg om at dette skjer, det er jeg helt klar over.

Jeg forbeholder meg likevel retten til å tro at det ikke ville skjedd meg, og å Tenke Mitt om nek (av begge kjønn) som pådrar seg rettslig forsørgerplikt for og felles barn med et menneske uten å sjekke om det finnes (muligheter for) sånne lik i lasten først. Bidragsgjeld burde gjøre at det ringer noen bjeller, syns jeg. Og vet man ikke engang om kommende partner har gjeld, er det grunn til å ta noen runder til før man evt. gifter seg.

Det kaaaan jo hende at denne madammen ikke har tllgang til hans økonomi og vet at han har bidragsgjeld. I verste fall kan det jo også hende at hun tror han betaler bidrag

LiKa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-01-10, 16:25   #83
LiKa
Spent ?

LiKa sin avatar

Standard

Men svaret til HI, er nei jeg hadde ikke klemt meg i en slik situasjon. Men det handler nok mest om paranoia, livserfaring og "jobbskader"...

Gammel 30-01-10, 16:26   #84
Luftslottet
geskjeftig

Luftslottet sin avatar

Luftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de fleste
Standard

Det kaaaan jo hende at denne madammen ikke har tllgang til hans økonomi og vet at han har bidragsgjeld. I verste fall kan det jo også hende at hun tror han betaler bidrag

Gifte seg med noen uten å ha full oversikt over dennes økonomi?

Gammel 30-01-10, 16:27   #85
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

So? Man krever jo selvsagt oversikt.De som ikke har noe å skjule har jo ingen grunn til ikke å vise dette. Gifte seg men du får ikke se hvordan ståa er økonomisk liksom? Bare den tankegangen er jo temmelig nekete.

Gammel 30-01-10, 16:28   #86
Luftslottet
geskjeftig

Luftslottet sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Sitron, her.

So? Man krever jo selvsagt oversikt.De som ikke har noe å skjule har jo ingen grunn til ikke å vise dette. Gifte seg men du får ikke se hvordan ståa er økonomisk liksom? Bare den tankegangen er jo temmelig nekete.

Gammel 30-01-10, 16:30   #87
LiKa
Spent ?

LiKa sin avatar

Standard

Gifte seg med noen uten å ha full oversikt over dennes økonomi?

Nei, det er faktisk ikke alle som vet det. Og ja, mange nek gifter seg uten helt å vite hva den andre har drevet med i livet sitt Man kan vite hvordan ståa er! Tror man.... det er ikke alle som ber om å få se selvangivelsen til den andre før de gifter seg. Så lenge daglige regninger blir betalt, det står mat på bordet og kemnerern ikke er på døra innimellom - så er det faktisk de som oppfatter det som ryddig økonomi. Helt til banken ringer, eller at man åpner et brev feil

Gammel 30-01-10, 16:33   #88
Luftslottet
geskjeftig

Luftslottet sin avatar

Standard

Nei, det er faktisk ikke alle som vet det. Og ja, mange nek gifter seg uten helt å vite hva den andre har drevet med i livet sitt Man kan vite hvordan ståa er! Tror man.... det er ikke alle som ber om å få se selvangivelsen til den andre før de gifter seg. Så lenge daglige regninger blir betalt, det står mat på bordet og kemnerern ikke er på døra innimellom - så er det faktisk de som oppfatter det som ryddig økonomi. Helt til banken ringer, eller at man åpner et brev feil

Igjen, jeg sier ikke at det ikke skjer, jeg sier bare at jeg syns det er ualminnelig blåøyd.

Det er sånne ting man burde ha på mattepensum, eller som del av en skriftlig prøve før man får lov til å gifte seg.

Gammel 30-01-10, 16:37   #89
LiKa
Spent ?

LiKa sin avatar

Standard

Igjen, jeg sier ikke at det ikke skjer, jeg sier bare at jeg syns det er ualminnelig blåøyd.

Det er sånne ting man burde ha på mattepensum, eller som del av en skriftlig prøve før man får lov til å gifte seg.

Helt enig i at det ulminnelig blåøyd. Men man velger på en måte å stole på den man deler/skal dele livet med. Og går man rundt å er mistenksom til alt som blir sagt, så har man jo ikke noen fremtid sammen. Samtidig tror jeg den balansegangen der, er det som får mange til å havne i trøbbel.

Gammel 30-01-10, 16:44   #90
Slettet bruker
Passiv

Standard

Hvis jeg hadde vært singel og møtt en mann med en sånn historie hadde jeg rømt så fort bena kunne bære meg. I dag. Før jeg ble voksen og bitter kan det godt hende jeg hadde gått fem på.

Angående dette med å fastsette bidrag bakover i tid:
Nav kan ikke fatte vedtak lenger tilbake i tid enn til da de mottok søknaden. Med mindre det handler om at bidragsmottager har løyet om inntekten sin - da endres bidraget tilbakevirkende. Hvis bidragsyter har løyet om sin inntekt skal det vurderes om bidraget skal endres tilbakevirkende, men i hovedsak vil de si at det ikke skal det.

Jeg erfarte at til tross for at far ble påvist å ha løyet på inntekten sin så måtte han ikke etterbetale. Argumentet var at det ikke ville bli aktuelt uten at jeg for eksempel hadde mistet huset mitt som følge av dette.

Svar med sitat
Gammel 30-01-10, 17:07   #91
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Nettopp, så det må være papirer på endring. Og jeg mener at om BM søker om forhøyet bidrag på grunn av whatever så må ikke BP betale tilbake så lenge han ikke har gjort noe galt.BM kan jo søke for forhold i sitt liv som BP ikke råder over.

Gammel 30-01-10, 18:30   #92
trøtt
ekstremt trøtt

trøtt sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 32
trøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Ladybug, her.

Sant nok
I dette nevnte tilfellet opplyste han om inntekt innen fristen da han fikk brev om å dokumentere inntekt, men de la null samvær til grunn for utregningen til tross for at mor hadde gitt uriktige opplysninger til Nav om dette... Mor ble selvsagt ikke gitt en reprimande for dette, og det finner jeg betenkelig. Mor gikk tilbake på det hun hadde sagt om null samvær, men uavhengig av dette måtte far dokumentere gjennomført samvær det siste halvåret. Nav til nå brukt 2 mnd og har enda ikke klart å behandle ferdig fars anke. Og det er ganske tøft å betjene en feilsatt økning på 15 000 kr i mnd på en vanlig gjennomsnittslønning når man har lån etc som folk flest...

En økning på 15 000 i mnd får man aldri med en vanlig gjennomsnittslønn.

Gammel 30-01-10, 18:32   #93
trøtt
ekstremt trøtt

trøtt sin avatar

Blogginnlegg: 32
trøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de fleste
Standard

Jeg vet ikke om reglene er endret siden jeg søkte om endring for to år siden, men da kunne man skrive datoen tilbake i tid på søknaden. Jeg gjorde ikke det fordi jeg syns ikke det ble riktig, men jeg blir rimelig forbanna om ikke han må betale fra den datoen jeg søkte. Jeg har nå ventet i 2 år på å få fastsatt bidraget og det er da ikke mer riktig at det skal gå utover meg/ungene?

Gammel 30-01-10, 20:15   #94
Kirsebær
Guardian of the galaxy

Kirsebær sin avatar

Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 85
Kirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg er forholdsvis blåøyd og naiv når det kommer til mitt forhold til mennesker. Jeg kunne blitt rundlurt mange ganger, på mange arenaer/plan, men har enda til gode å oppleve noe skikkelig stygt, og da får liksom ikke naiviteten min seg en knekk heller, og jeg fortsetter å være akkurat det.
Jeg velger likevel å tro at jeg også er voksen, fornuftig og erfaren nok til å ikke gifte meg uten å vite om min tilkomnes økonomiske situasjon.
Men i noen tilfeller ser jeg for meg at man vet og går inn i det likevel.
For meg er økonomi en big deal,(altså ikke at penger er så viktig for meg, men ryddig økonomi er viktig), men jeg kan godt trekke på skuldrene og fortsette et forhold selv om jeg vet andre mindre heldige trekk ved min utvalgte.

Gammel 30-01-10, 20:20   #95
Maverick

Maverick sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 1282
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Man kan selvfølgelig tro at man har oversikt over sin forlovedes økonomiske situasjon. Det hender folk lyver.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-01-10, 20:23   #96
Anuk
Bør lage seg en tittel selv

Anuk sin avatar

Anuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Altså, jeg vil gjerne vite hvor mange er inne som krevde full oversikt over mannens økonomi før de flyttet sammen med ham og fikk barn sammen.

Det er ikke det at jeg er uenig med deg i at man BURDE gjøre det, men i praksis har jeg da sett folk ramle inn i samboerskap med langt mindre forkunnskap enn det...

Skal jeg være helt ærlig synes jeg mange i denne diskusjonen er veldig PK og fornuftig kontrollerte. Er det ingen som i det hele tatt kunne forestille seg at de kunne gjøre en eneste dum og lite veloverveid ting her i livet

Anuk er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-01-10, 20:44   #97
Heiko
Helt konge

Heiko sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 106
Heiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Anuk, her.

Skal jeg være helt ærlig synes jeg mange i denne diskusjonen er veldig PK og fornuftig kontrollerte. Er det ingen som i det hele tatt kunne forestille seg at de kunne gjøre en eneste dum og lite veloverveid ting her i livet

Det ville bli veldig vanskelig for meg å falle så til de grader for et annet menneske at jeg villle gifte meg og ikke minst få barn sammen med vedkommede hvis jeg viste at han hadde barn fra før som han ikke ivaretok både økonomisk og relasjonelt.
For meg er akkurat dette svært viktig, og dermed veldig vanskelig å legge til side. Det er egenskaper jeg setter svært høyt. Når det gjelder mange andre ting har jeg gjort dumme og lite veloverveide ting. Oh yes!

Heiko er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-01-10, 20:46   #98
turi
representert

turi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Jeg er dronningen av å gjøre dumme ting, men en mann som ikke har kontakt med ungen/barnet sitt hadde gjort sitt til at alarmen hadde ringt.

Gammel 30-01-10, 20:46   #99
Kirsebær
Guardian of the galaxy

Kirsebær sin avatar

Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 85
Kirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av alfaCharlie, her.

Man kan selvfølgelig tro at man har oversikt over sin forlovedes økonomiske situasjon. Det hender folk lyver.

Ja, det er noe der. Man driver jo ikke å krever fullt innsyn i alle kontoer og alt av post og alt av alt før man flytter sammen med noen. Man snakker kanskje om saken også sier begge at "økonomien min er fin og fjong!" også tror man selvsagt at det er sant.

Gammel 30-01-10, 20:48   #100
Gerbera
Bør lage seg en tittel selv

Gerbera sin avatar

Hvor: Viken
Gerbera er kulere enn de flesteGerbera er kulere enn de flesteGerbera er kulere enn de flesteGerbera er kulere enn de flesteGerbera er kulere enn de flesteGerbera er kulere enn de flesteGerbera er kulere enn de flesteGerbera er kulere enn de flesteGerbera er kulere enn de flesteGerbera er kulere enn de flesteGerbera er kulere enn de fleste
Standard

Jeg kunne helt sikkert gjort det før jeg fikk barn. Etter jeg fikk barn selv, ikke i verden.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 14:44.