Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Nivå på generelle allmennkunnskaper

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 03-02-10, 13:43   #21
Fruktflua
Sperret

Medlem siden: Jun 2007
Hvor: Down by the water
Fruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Nivå på generelle allmennkunnskaper

Det du nevner i HI er allmennkunnskap - i alle fall for oss som er litt interesserte i sport.

Fruktflua er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-02-10, 13:46   #22
Retz
Slim på hovednerven

Retz sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Rogaland
Retz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de fleste
Standard

Ja. Pluss en del flere.

Retz er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-02-10, 13:46   #23
mkj
Off the map.

mkj sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Blogginnlegg: 10
mkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av glitterchick, her.

Rune Hauge? Har ikke peiling på hvem det er. Det er to uker siden jeg ante at det var OL i år, og at det skulle være i Vancouver. Jeg vet jo at det har vært OL i alle de byene du nevner, men ikke når. Bortsett fra Lillehammer selvsagt. At man kan rundetider, hvor OL har vært til enhver tid og slikt er ikke allmennkunnskap i min bok. Hvis du mener det så er jeg også ganske sikker på at du ikke kan så mye om det som er allmennkunnskap i min krets.

jeg mente ikke at rundetider var almennkunnskap, men at det var mer til den nerdete siden, mens OL hvor og når var type almennkunnskap (om ikke ALLE kan det så er det allikevel en form for almenn kunnskap så lenge de fleste kan det)

Gammel 03-02-10, 13:47   #24
Albertine
Passiv

Standard

Jeg visste det. Ganske mye mer om OL også.

Svar med sitat
Gammel 03-02-10, 13:48   #25
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det virker som at det å vite hvor de forskjellige OL har vært, ikke er "sportskunnskap" siden det er så mange som vet hvor OL har vært og som ikke har peiling på sport ellers, og HI forteller at kollegaer med peiling på sport ikke vet hvor OL har vært.

Jeg vet heller ikke hvem Rune Hauge er. Eller var det en fotballspiller som het det og som var kompis med Mini en gang? For jeg dumpet borti dem uten å vite hvem det var og den ene het Rune tror jeg.

Jeg ble utfordret av en kompis å nevne 10 fotballspillere, uavhengig alder, lag, land, kjønn etc. Og jeg klarte akkurat 10, fordi jeg fikk poeng for en brasiliansk en som jeg husket hadde filosofnavn, Plato? Aristoteles?

For Oss Som ikke Har Peil, hvor mange fotballspillere kan du navnet på?
Her er mine (jeg vet ikke hvordan navnene staves stort sett, jeg har jo aldri lest navnene, bare hørt venner omtale dem)
Mini
Bengt Skammelskog
Gøran Sørloft?
Pelé
Plato? Aristoteles? Hva var det han het da?
Rune Bratseth
Kevin Keegan
George Best
Ragnhild Gulbrandsen
David Beckham
Zinedine Zedan?

Gammel 03-02-10, 13:49   #26
mkj
Off the map.

mkj sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Blogginnlegg: 10
mkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt av
Standard

Jeg har heller ikke særlig peil, men kan nok litt flere enn Esme.

Gammel 03-02-10, 13:50   #27
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av mkj, her.

jeg mente ikke at rundetider var almennkunnskap, men at det var mer til den nerdete siden, mens OL hvor og når var type almennkunnskap (om ikke ALLE kan det så er det allikevel en form for almenn kunnskap så lenge de fleste kan det)

Jeg er enig i at hvor OL har vært er noe de fleste bør ha fått med seg, men å matche sted og år tror jeg man bør være litt interessert for å gjøre. Nå kan du sikkert si at de aller fleste er litt interessert, men jeg syns allikevel det er drøyt å mene at man har hull i den generelle allmennkunnskapen ved å ikke vite det.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-02-10, 13:50   #28
amo
Bør lage seg en tittel selv

amo sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
amo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt av
Standard

Jeg visste det.
Jeg er kjent i omgangskretsen for å vite utrolig mye unyttig, men kjekk å ha med på feks. quis-lag.

1987-storesøs 1997-mellombror 2004-lillesøs 2009-bonussøs
amo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-02-10, 13:52   #29
Bluen
intro

Bluen sin avatar

Hvor: Lillestrøm
Blogginnlegg: 391
Bluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Nivå på generelle almennkunnskaper

Ja, det hadde jeg nok visst - fordi jeg var veldig sportsinteressert i det aktuelle tidsrommet.

Bluen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-02-10, 13:52   #30
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Gazza, Ronaldino, Maradona, Tore Andre Flo, Ruud Gullit, Vinnie Jones, Dennis Wise og flere av de Esme har nevnt, så det blir definitivt 10.

Gammel 03-02-10, 13:52   #31
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av glitterchick, her.

Jeg er enig i at hvor OL har vært er noe de fleste bør ha fått med seg, men å matche sted og år tror jeg man bør være litt interessert for å gjøre. Nå kan du sikkert si at de aller fleste er litt interessert, men jeg syns allikevel det er drøyt å mene at man har hull i allmennkunnskapen ved å ikke vite det.

Jeg har hull i allmennkunnskapen når det gjelder fotball. Et svart hull, som gjør at all fotballkunnskap som svosjer forbi, bare forsvinner inn i og aldri kommer tilsyne igjen.

Gammel 03-02-10, 13:53   #32
m^2
Bør lage seg en tittel selv

m^2 sin avatar

Blogginnlegg: 122
m^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Rune Hauge er vel han som nylig har vært i retten ifm en svindelsak mot ... moren til... han der fotballspilleren med det røde håret (og broren hans). Med dobbeltnavn tror jeg, som har en datter som heter Ariadne elns

m^2 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-02-10, 13:54   #33
Toffskij
kamerat

Toffskij sin avatar

Blogginnlegg: 694
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

:ler høyt og støyende av Esmes fotballspillerliste:

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-02-10, 13:54   #34
Bluen
intro

Bluen sin avatar

Bluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Esme, her.

Bengt Skammelskog
Gøran Sørloft?

Du tuller nå?

Hvis jeg kunne inkludert alle fotballspillere, gjennom alle tider, hadde jeg nok aldri gått tom for navn. / Norske (eller "norske" eliteseriespillere anno 2010, derimot, ville jeg ha slitt litt mer med, men 10 hadde jeg nok greid.

Gammel 03-02-10, 13:55   #35
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Man legger jo merke til ting som a) man interesserer seg for og b) som blir gjentatt til stadighet.

For de av oss som bytter kanal når det er tid for sporten, så blir ikke ting gjentatt til stadighet. Selv om jeg visste hva som ble sagt i HI, blant annet hvorfor det var to år mellom pga bytte, så skulle det ikke ha vært mye til for at jeg ikke visste det.

At jeg visste noen fortballspillere som i sin tid spilte på Chelsea, bunner i at jeg var fast inventar på en av Stamford brigdes nærmeste puber i den tiden de spilte. Ergo; det ble gjentatt flere ganger og jeg hadde ikke sjans til ikke å vite det.

Gammel 03-02-10, 13:56   #36
Karamell
Introvert textrovert

Karamell sin avatar

Blogginnlegg: 287
Karamell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

For Oss Som ikke Har Peil, hvor mange fotballspillere kan du navnet på?

Her er mine: (jeg har ikke lurkikket på Esme sine)

Rune Bratset (h)?
Mini jacobsen
Myggen
Moldestad (Brann??)
Gøran Sørlot
Ole Gunnar Solskjær
Pelé
Maradonna
Michael Owen
Fowler (mannens tidligere favoritt)
Steven Gerard
-her burde det komme en Liverpoolspiller til, men jeg kommer ikke på navnet! Ene gutten har jo drakten!
Mezzi (for den har ene gutten min på en drakt)
Så er det han der Zedan, eller noe ...
Mons Ivar Mjelde

Jeg vet flere egentlig, men jeg kommer jo ikke på navnene!

Karamell er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-02-10, 13:56   #37
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Sitron, her.

Gazza, Ronaldino, Maradona, Tore Andre Flo, Ruud Gullit, Vinnie Jones, Dennis Wise og flere av de Esme har nevnt, så det blir definitivt 10.

Maradonna og Vinnie Jones kan jeg også ja. Vinnie Jones fordi han har spilt i filmer.

Gammel 03-02-10, 13:56   #38
Albertine
Passiv

Standard

Jeg kan maaange fotballspillere. Sånn går det når man bor sammen med en fotballidiot.

Svar med sitat
Gammel 03-02-10, 13:57   #39
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har hull i allmennkunnskapen når det gjelder fotball. Et svart hull, som gjør at all fotballkunnskap som svosjer forbi, bare forsvinner inn i og aldri kommer tilsyne igjen.

Men da er jo det en spesifikk allmennkunnskap, ikke generell slik HI mener. Slik jeg tolker begrepet generell allmennkunnskap er at det er noe flesteparten kan, uavhengig av interessefelt. Og da mener jeg at å matche årstall med steder det har vært arrangert OL ikke faller i den generelle bagen. Uten at jeg syns det er av kvitt eller dobbelt-kaliber.

Siden det er såpass mye mas med OL så syns jeg derimot at de fleste bør få med seg at det er OL (når det pågår), og røffly vite endel steder det har vært OL.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-02-10, 13:58   #40
Bluen
intro

Bluen sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Hattifnatten, her.

Mora til de to heter Riise i alle fall. Jeg så et intervju med henne på TV for noen år siden. *har allmennkunnskap*

Berit, John Arne og Bjørn Helge Riise. I tillegg til disse tre ser jeg selvfølgelig (dessverre) Rune Hauge for meg uten problemer. Artig å endelig finne et felt her på FP hvor jeg fremstår som noenlunde glup.

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 05:57.