Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Hvordan kommer du i gang med kjedelige gjøremål?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 03-02-10, 16:01   #21
Beckett
Fornøyd

Beckett sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 48
Beckett er et glitrende lys på stjernehimmelenBeckett er et glitrende lys på stjernehimmelenBeckett er et glitrende lys på stjernehimmelenBeckett er et glitrende lys på stjernehimmelenBeckett er et glitrende lys på stjernehimmelenBeckett er et glitrende lys på stjernehimmelenBeckett er et glitrende lys på stjernehimmelenBeckett er et glitrende lys på stjernehimmelenBeckett er et glitrende lys på stjernehimmelenBeckett er et glitrende lys på stjernehimmelenBeckett er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Hvordan kommer du i gang med kjedelige gjøremål?

Ang. husarbeid, så gjør jeg som Veronal. Om jeg sitter og vegeterer foran tven, så setter jeg på en vask om jeg skal en tur på do. Og så henger jeg opp/hiver det i tørketrommelen når jeg er oppe en tur for å gi gutta vann/hjelpe til med knapper på pysj etter dotur mm. Og skal jeg spise, så smører jeg matpakkene når jeg først er ved kjøkkenbenken.

Beckett er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-02-10, 16:02   #22
Maverick

Maverick sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 1282
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Joika, her.

Men sitter du da og aktivt venter på inspirasjon, eller klarer du skyve det unna til den kommer over deg som en bølge?

Jeg blir veldig inspirert av medelever som maser feks. Men dette handler jo i bunn og grunn om at risiko for tapt ære er særs inspirerende.

Tja, aktivt og aktivt. Jeg lar ting surre i hodet sånn at det går kjappere når deadlinespøkelset henger over meg. :jobber best under press:

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-02-10, 16:10   #23
Katinka
Skriv og skriv og skriv

Katinka sin avatar

Hvor: Det meste er nord
Katinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg er vel litt innom Karimas metode.
Skal jeg brette sammen klær, kan jeg godt finne på å stoppe halvveis. Så er det liksom litt mindre å ta tak i neste gang jeg streifer forbi. :lettlurt:

Gammel 03-02-10, 16:13   #24
Éowyn
Whatever, never mind

Éowyn sin avatar

Blogginnlegg: 67
Éowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Scenario 1: Arbeidet utsettes til at det er så nærme fristen at jeg må sitte oppe hele natten for å bli ferdig i tide.

Scenario 2: Hvis begge scenarioene er på samme tid blir husarbeidet gjort i stedet for oppgaveskriving. Huset er aldri så ryddig som når det nærmer seg innlevering av eksamensoppgaver.
Ellers blir det liggende og liggende til det panikkryddes grunnet besøk eller det gjøres fordi det er noe enda kjedeligere som egentlig burde gjøres først.

Éowyn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-02-10, 16:29   #25
him
Leser

him sin avatar

Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Lurer på hvor normalt dette er egentlig? Setter ikke opp noen poll, men vil gjerne at folk svarer selv med egne ord.

Jeg var ekstemt slik tidligere, måtte omentrent ha egen innpisker for å få gjort noe overhode. Men jeg har jobbet veldig mye med dette. Grunnen til at jeg har jobbet med det er at det er upraktisk å jobbe skippertak i mange tilfeller (i mange tilfeller er det en grei arbeidsmetodikk).

For meg hjalp det rett og slett å innarbeide meg en vane. Just do it, for å si det med Nike.

Gammel 03-02-10, 16:42   #26
LilleLeo
A friend with benefits

LilleLeo sin avatar

Hvor: Bergen
Blogginnlegg: 195
LilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg utsetter og utsetter og utsetter, og tøyer strikken ganske langt før jeg gjør noe. Når jeg har lett febrilsk etter matchende sokker til ungene i et par dager legger jeg sammen sokker.

Gammel 03-02-10, 16:43   #27
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Utsetter til det er temmelig kort margin igjen. Som da jeg skrev semesteroppgave dagen før innlevering.

Gammel 03-02-10, 16:44   #28
jolie
Kom ut av tellinga.

jolie sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 201
jolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt av
Standard

Jeg kommer aldri igang. Oppgaver skrives natta før levering Husarbeid tas i skippertak, og jeg ergrer meg alltid over at jeg ikke gjør litt nå og da.

Gammel 03-02-10, 16:51   #29
United
På (opp?)tur

United sin avatar

Medlem siden: May 2009
Blogginnlegg: 66
United er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt likt
Standard

Huff, jeg er grusom til å utsette. Du aner ikke hvor mange vaskemaskiner jeg har vasket når jeg skulle skrevet oppgaver etc. Enkelte ganger er jeg snusfornuftig og bare setter meg ned (og da går det jo greit), men de fleste er jeg treeeg. Syns det hjelper litt med ny penn, skriveunderlag, nye te å drikke til, duftlys. Men når det butter skikkelig, har jeg motstand mot anskaffelser som kan hjelpe meg på vei også. Siste-liten-panikk er det eneste sikre for å sparke meg i gang

United er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-02-10, 17:56   #30
Malama
Bør lage seg en tittel selv

Malama sin avatar

Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Jeg er deadlinejunkie og utsetter av rang. Med store planer om å skjerpe meg, særlig på jobb, for det passer det ikke å jobbe sånn. Og... siden dette ble tema på medarbeidersamtalen min føler jeg at jeg kanskje burde skjerpe meg så jeg kan vise til det på neste slike samtale...

Og siden jeg bare er på jobb 2 dager i uka, og å endre en slik grunnleggende del av meg krever innsts mer enn 2 dager i uka, tenker jeg at jeg må endre meg hjemme også. JA, dette er nyttårsforsettet mitt for 2010, og det er da fortsatt nesten 11 mnd igjen å klare det på, sant? utsette? til desember?

Gammel 03-02-10, 18:07   #31
Joika
Pauset

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Internett
Blogginnlegg: 180
Joika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

ÅFF. Jeg har ennå ikke kommet i gang med den helvetes oppgaven. Er jeg på skolen er jeg flink jente, da gjør det jeg meste (hva skal man ellers ta seg til der?), til og med godt utført. Men hjemme (med sykt barn), så får jeg ikke gjort noe som helst.

Joika er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-02-10, 18:09   #32
Joika
Pauset

Joika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Malama, her.

Jeg er deadlinejunkie og utsetter av rang. Med store planer om å skjerpe meg, særlig på jobb, for det passer det ikke å jobbe sånn. Og... siden dette ble tema på medarbeidersamtalen min føler jeg at jeg kanskje burde skjerpe meg så jeg kan vise til det på neste slike samtale...

Og siden jeg bare er på jobb 2 dager i uka, og å endre en slik grunnleggende del av meg krever innsts mer enn 2 dager i uka, tenker jeg at jeg må endre meg hjemme også. JA, dette er nyttårsforsettet mitt for 2010, og det er da fortsatt nesten 11 mnd igjen å klare det på, sant? utsette? til desember?

Vi kan ha en felles tråd med daglige gjøremål (feks planlegge en uke av gangen) og se hvor langt vi kommer....

Gammel 03-02-10, 18:14   #33
Malama

Malama sin avatar

Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Vi kan ha en felles tråd med daglige gjøremål (feks planlegge en uke av gangen) og se hvor langt vi kommer....

Det hørtes lurt ut... Jeg vet av erfaring at jeg får gjort mer når andre ser fremgangen... I perioder ed sinnsykt kjedelige greier på jobb talte jeg opp ti og ti oppgaver (der hver oppgave ikke tok mer enn et par minutter, men jeg gjerne hadde over hundre av dem...) og rapporterte på mail til min mann om fremgangen en gang i halvtimen eller sånn, bare fordi jeg vet at jeg fungerer bedre når noen ser hvor fort det går... Det er noe av problemet mitt på jobb, jeg jobber med noe ingen andre driver med, så derfor aner de ikke helt hvor lang tid jeg trenger på ting, og ettersom jeg BLIR ferdig i tide, kan jeg være lite effektiv lenge, og så supereffektiv på slutten, selv om det hadde vært bedre for psyken min om jeg jobbet jevnt effektivt hele tiden, så slapp jeg stresset på slutten... men jeg klarer liskom ikke helt komme i en god rytme... Nå er det speislet på jobb fordi jeg jobber såpass redusert at jeg ALLTID har det travelt da, men sånn til vanlig...

Gammel 03-02-10, 18:17   #34
Appelsin
Søt og rar

Appelsin sin avatar

Hvor: Bergen
Blogginnlegg: 266
Appelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtid
Standard

Hvis det tar 10 minutter, er det egentlig begrenset hvor kjedelig det kan være for min del, så det koster meg omtrent ingenting å gjøre det. (1)

Eksempel nummer én, da må jeg bare bestemme meg for å begynne med det samme barna er i seng, og så gjør jeg det. Men det kan godt hende jeg gjør det i siste liten altså. Sånn at den dagen jeg bare gjøre det, koster det meg kanskje 2, mens å gjøre det god tid i forveien heller blir en 8er eller noe.

Jeg er nok heldig utstyrt og har lett for å motivere meg selv til å gjøre ting jeg synes er fornuftig. Men det må være enten fornuft eller tvang over det. Jeg tar aldri på meg å holde foredrag eller internundervisninger hvis jeg ikke absolutt må. Og da er jo belønningen lettelsen over å bare være ferdig. Det meste av husarbeid jeg gjør synes jeg er fornuftig, og så får jeg belønning når jeg ser hvor fint det er gjort eller jeg vet at jeg har gjort det.

Gammel 03-02-10, 18:19   #35
Joika
Pauset

Standard

Opprinnelig lagt inn av Malama, her.

Det hørtes lurt ut... Jeg vet av erfaring at jeg får gjort mer når andre ser fremgangen... I perioder ed sinnsykt kjedelige greier på jobb talte jeg opp ti og ti oppgaver (der hver oppgave ikke tok mer enn et par minutter, men jeg gjerne hadde over hundre av dem...) og rapporterte på mail til min mann om fremgangen en gang i halvtimen eller sånn, bare fordi jeg vet at jeg fungerer bedre når noen ser hvor fort det går... Det er noe av problemet mitt på jobb, jeg jobber med noe ingen andre driver med, så derfor aner de ikke helt hvor lang tid jeg trenger på ting, og ettersom jeg BLIR ferdig i tide, kan jeg være lite effektiv lenge, og så supereffektiv på slutten, selv om det hadde vært bedre for psyken min om jeg jobbet jevnt effektivt hele tiden, så slapp jeg stresset på slutten... men jeg klarer liskom ikke helt komme i en god rytme... Nå er det speislet på jobb fordi jeg jobber såpass redusert at jeg ALLTID har det travelt da, men sånn til vanlig...

Har det sånn enkelte ganger jeg og. Har en studiegruppe hvor mine oppgaver ofte er av en type "ting de kan svært lite om", men som jeg tilfeldigvis kan godt pga sære interesser. Jeg kan bruke 3 timer på noe de forventer jeg skal knote med i 3 dager. Flott med masse kreditt for liten innsats noen ganger da, det er fordelen når man skal gjøre noe som er morro. Når det er kjedelig derimot....

Jeg må nesten få gjort dette nå... har ikke gjort noe som helst denne uka....

Gammel 03-02-10, 18:33   #36
Isprinsessen

Isprinsessen sin avatar

Medlem siden: Mar 2009
Isprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt likt
Standard

Er du kommet igang?

Isprinsessen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-02-10, 18:36   #37
Anne C

Anne C sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Anne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har faktisk startet denne uka med å gjøre diverse ting i 15-30 min med en gang jeg kommer hjem fra jobb. Jeg er så lei av at det hoper seg opp og vi er like sløve alle sammen her. Men hvis vi klarer å gjennomføre det så skal jeg ikke klage. Når det gjelder andre ting så jobber jeg best under press.

Anne C er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-02-10, 18:39   #38
Joika
Pauset

Standard

Opprinnelig lagt inn av him, her.

Jeg var ekstemt slik tidligere, måtte omentrent ha egen innpisker for å få gjort noe overhode. Men jeg har jobbet veldig mye med dette. Grunnen til at jeg har jobbet med det er at det er upraktisk å jobbe skippertak i mange tilfeller (i mange tilfeller er det en grei arbeidsmetodikk).

For meg hjalp det rett og slett å innarbeide meg en vane. Just do it, for å si det med Nike.

Jeg har klart det til en viss grad. Det jeg skal gjøre må ikke skje hjemme. Dvs jeg er flink som bare det om jeg sitter et annet sted å gjøre skolearbeid feks. Jeg er også mye på skolen nettopp pga dette, for da vet jeg at ting blir gjort.

Gammel 03-02-10, 18:39   #39
Joika
Pauset

Standard

Opprinnelig lagt inn av Isprinsessen, her.

Er du kommet igang?

Gammel 03-02-10, 18:54   #40
Slettet bruker
Passiv

Standard

Venter på at sisteøyeblikkspanikken skal ta meg. Den kommer vanligvis akkurat litt for sent.

Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 12:56.