|
|||||||
| Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#41 |
|
Sviiisj!!
|
Sv: Spinnoff: Idretter med slankepress
Turn har jeg heller ingen betenkeligheter med. Det er mulig jeg ville forsøkt å holde igjen med tanke på konkurranseturn, hvis det skulle bli aktuelt. (Jeg begynte såvidt på konkurranseturn selv som barn, men droppa ut og fortsatt med turn "bare for moro skyld" noen år til). På samme måte som jeg ville vært skeptisk til prøvedansing for operaballetten.
|
|
|
#42 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Det hærtes ikke så dumt ut egentlig. Innser at jeg ikke har tekt så langt som dette med fritidsaktiviteter enda... når bgynner man med slikt? Må kanskje begynne å sjekke hvilke muligheter vi har i nærområdet...
|
|
|
#43 |
|
Sær og kresen
Medlem siden: Sep 2006
Sv: Spinnoff: Idretter med slankepressJeg forstår rett og slett ikke den frykten for å la barn delta i prestasjonspregete idretter eller idrett på høyt nivå. Og da at man spesielt peker ut enkelte idretter som man egentlig har veldig lite førstehåndskunnskap om. For meg er frykten større for at de skal havne i tvilsomme miljøer, begynne med stoff, fly på fylla hver helg, eller sløve foran PC-en fullstendig blottet for tiltakslyst. Min erfaring er at det å bedrive aktiv konkurranseidrett i barne- og ungdomsårene er 99 % positivt.
|
|
|
#44 |
|
Passiv
|
Denne sårbarheten trigges vel så mye om ikke mer av hjemmemiljøet. Dersom det er slanking og en misførnøyd mamma (det er flest mødre desverre) som klager over vekten og klesstørrelsen store deler av barnas oppvekst. Dette er ikke til å komme fra og desverre arver våre barn våre spisemønstre og som regel også vårt kroppsideal og våre spiseforstyrrelser. Det at man har satt fokus på idrett og på mediene er vel og bra, men det er langt fra den måten man kan begrense problemene best. For å kunne forebygge må foreldrene gå i seg selv og det de projiserer ut, barn er mestere i å få med seg hva som sies og de stemninger som er i hjemmet. Alt for lett å glemme, kanskje fordi det krever at man selv ekjenner ansvar for at barnet opplever seg selv som tykk selv om det ikke har overvekt? |
|
|
|
#45 |
|
Muligens verdt å vente på
|
|
|
|
#46 |
|
Audacious
|
Sv: Spinnoff: Idretter med slankepressJeg er enig i at mye av ansvaret ligger i hjemmet, og hos foreldrene og hva slags holdninger til egen og andres kropper de formidler. Men det er jo noen idretter hvor hvordan kropp du har blir tydeligere enn i andre idretter lenge før man kommer til et nivå hvor det kan være relevant å snakke om noe annet enn hvorvidt man synes det er gøy. F.eks ballettdrakt vs. fotballshorts og t-skjorte. Storesøster 5 år kom hjem fra dansetrening i rosa ballettdrakt og spurte hvorfor hun hadde større mage enn jentene hun danset sammen med. Storesøster 9 år har aldri spurt om noen sånt når hun kommer hjem fra Tae-Kwon-Do, iført en løs hvit drakt. Der trener de sammen på tvers av kjønn og aldersklasser og da blir uansett ikke kroppssammenlikning spesielt relevant.
|
|
|
#47 |
|
ej ikke møjkets heije
|
Jeg har tenkt at ungene har godt av å ha en fast aktivitet fra de er 3-4 år. Snuppa begynte på danseskole da hun var 3,5 og har elsket det hele veien. Nå har hun i tillegg fått med seg utrolig mange andre av jentene på avdelingen sin, og jeg ser at de storkoser seg med ballett.
|
|
|
|
#48 |
|
Medlem siden: Oct 2006
|
|
|
|
#49 |
|
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Men min er bare 1,5 så jeg har et par år på meg da...til å finne "den perfekte aktivitet" for Knerten.
|
|
|
#50 |
|
Sær og kresen
Ser det poenget, men sammenligne kropper kommer de nok til å gjøre uansett. Dessverre. Enten det kommer til syne i form av tettsittende treningsklær eller ulike grader av spenst, smidighet og hurtighet. Det er tydeligvis mange med negative opplevelser her, men jeg har en datter som snart er 18 og har deltatt i dans, turn, cheerleading, ridning i alle år, og vi har aldri opplevd noe negativt kroppsfokus.
|
|
|
#51 |
|
ræv med ører
|
|
|
#52 |
|
Men først, kaffe!
Du kan så si. Jeg vet ikke om dette er spesielt for RS og turnmiljøet, det jeg reagerte på var en ganske stor foreldregruppe (mødre) som gikk helt av skaftet. Ettersom det ser ut til å være slik på dette stedet så velger vi noe annet, det kan jo være at turnmiljøet et annet sted er helt topp. |
|
|
|
|
|
#53 |
|
Sviiisj!!
|
Ja, jeg benktet jo ikke at sårbarheten kommer fra hjemmemiljøet. Jeg kan jo også legge til at slik sårbarhet ikke trenger å være direkte knyttet til foreldrenes holdninger til mat og slanking. Vel så mye til foreldrenes måte å verdsette barnet og bygge selvtillit. Spiseforstyrrelser handler ikke alltid om slanking per se. Men det er klart de kommer lettere til uttrykk når utseende og prestasjon vektlegges (enten det nå er fra foreldrenes hold, reklameplakatene, eller idrettsmiljøet).
|
|
|
#54 |
|
This is normal!
|
Dette er noe jeg har med meg hele tiden. Jeg har mange komplekser når det gjelder egen kropp og til tider har jeg noen kilo ekstra. Samtidig tør jeg å vise barna kroppen min med hårvekst og kilo og alt som er der. Jeg sier bare positive ting om den når de hører det, og nå som jeg er på vei ned i vekt spiser jeg samme mat som de andre og veier ikke maten så jentene ser det. Enda ligger det i bakhodet at: "Kanskje de merker det jeg tenker inni meg?"
|
|
|
|
#55 |
|
Ringskrømt
|
For noe tull. Det er derimot ansvarlig å velge bort idretter hvor slankepresset oftere forekommer. Ballett er sikkert uskyldig nok på barnestadiet, men skulle barnet velge å fortsette vil fokuset på kropp og vekt bli mer betydelig.
|
|
|
#56 |
|
ctrl+z
|
Sv: Spinnoff: Idretter med slankepressTiåringen min stortrives forøvrig nå på orientering og vi voksne er veldig komfortable med fokuset på treningen.
|
|
|
#57 |
|
Passiv
|
Så du mener at det at mamma slanker seg fra barnet er født ikke har større innvirkning på barnet? |
|
|
|
#58 |
|
This is normal!
|
Jeg er stort fan av orientering, men jeg ser at også der er de beste veldig tynne (siden det er en fordel når man skal løpe fort hit og dit og opp og ned). Jeg er bekymret for hvordan dette påvirker de som satser på orientering inn i puberteten/tenårene.
Sist redigert av noen : 05-02-10 kl 16:16. Årsak: Skrivefeil |
|
|
|
|
|
#59 |
|
Bare sær
Det har hun vel ikke sagt.
|
|
|
#60 |
|
ræv med ører
Sv: Spinnoff: Idretter med slankepressJeg synes det kommer innvirkninger fra hele samfunnet, og idrett er bare en liten del av det, og en idrettens påvirkning ser jeg på som ganske harmløs, i forhold til "jenteblader", TV-serier osv.
|
![]() |
|
|