Sv: Bør lærere tåle å bli spyttet på?
Opprinnelig lagt inn av gajamor, her.
Rine: min erfaring er at alt kan forklares ut fra hjemmet, hvis det er det man ønsker. På den andre siden kan man også forklare alt ut fra stjernenes posisjon hvis man går inn for det.
Opprinnelig lagt inn av kie, her.
Det tror jeg også.
...
Å spekulere og konkludere (for deretter presentere det videre som fakta) rundt årsaker til barns atferdsvansker synes jeg virker lite gjennomtenkt.
Jeg tenker heller ikke at man automatisk skal skylde på et "dårlig hjem" om det er noe som ikke fungerer. Men det er alltid en grunn til at barn/ungdom viser negativ atferd over tid. Ingen som trives i egen hverdag har behov for å aktivt nedvurdere/plage andre. Å hevde at sansynligheten for at det kan skyldes vansker hjemme er like stor/liten som andre banaliteter som mødre fra Bergen og stjernetegn, synes jeg er kunnskapsløst.
Tenker dere at Forsberg er helt på jordet når han sier dette:
"Når en elev kaller en lærerinne «hore», mener eleven å si «kom og hør på meg». Det er språket de har lært hjemme, og slik de har lært å uttrykke seg. Det er elevens morsmål"