Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Spinoff: Idretter med slankepress

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 05-02-10, 22:43   #81
Malama
Bør lage seg en tittel selv

Malama sin avatar

Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Sv: Spinnoff: Idretter med slankepress

Opprinnelig lagt inn av Maz, her.

Der Mazungen går på turn har de partier for barn fra 1-3 år. Så det er bare å starte....

Nå er det jo lek, men nyttig for foreldre som kan få litt råd og hjelp om de er like dumme som jeg har vært. F.eks hva jeg skal passe på ved rulle, hodeståing osv for å unngå skader.

Jeg forsøkte å finne litt om hvilke sånne ting som fantes her i nærområdet. Et kjapt googlesøk fant litt av hvert, men det meste begynte tidlist fra 3-4 år. Dog, det finnes nok tilbud, om vi gidder kjøre litt lenger. Og finner ut hvor de er. Vi bor jo i landets nest største by, her ER nok tilbud, vi bare kjenner ikke til dem. Jeg har virkelig ikke tenkt på "fritidstilbud" for ham enda. Leketurn for 1-3 åringer høres egentlig gøy ut det...

Gammel 06-02-10, 02:19   #82
Bayone
snur

Bayone sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Blogginnlegg: 4
Bayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt likt
Standard

Nå har jeg to unger som går på turn og har gått på turn siden de var 2 år. Minste (6 år) går på barneparti, største (8 år) går på konkurranseparti RG (det som tidligere het RS) Jeg tilbringer MYE tid i turnhallen sammen med ungene og jeg har aldri opplevd noe som helst slags kropsfiksering eller slankepress. Spesielt på RG har de jenter i alle størelser og former. De trener veldig mye og har naturlig nok ikke så mye fett på kroppen, men de er bare i alle fasonger.

Gammel 06-02-10, 10:44   #83
Olympia
ræv med ører

Olympia sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Olympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av HSJ73, her.

Niåringen har prøvd noen aktiviteter opp igjennom, og den jeg sitter igjen med dårligst inntrykk av, er turn/rg. Allerede i 2. klasse ble de flinkeste "headhuntet" til elitepartier. Vi så på idretten som fin motorisk trening og mosjon, men når det ble så alvorlig i så ung alder, mistet i hvert fall jeg lysten. Heldigvis var jenta vår av samme oppfatning. (At hun var blant dem som ikke ble plukket ut, har egentlig ikke noe med saken å gjøre.).

Synes du det er rart at det er et annet opplegg for de flinkeste? Det tilsvarer jo individuell opplæring på skolen, sånn jeg ser det. Så lenge det finnes et opplegg for alle andre også kan jeg ikke skjønne at det skal være et problem.

Det er jo faktisk barn som har lyst å komme langt i idretten de driver med, og da er det jo en ekstra motivasjon å komme videre og få ekstra trening/oppfølging. Jeg ble aldri pushet som barn, og ønsket selv å bli flink og evt. få gå på mesterskaper osv. Og 2.klassinger er ikke for små til å ønske seg det.

Olympia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-02-10, 11:41   #84
noen
This is normal!

noen sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Hvor: Utenfor Sverige
Blogginnlegg: 129
noen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Olympia, her.

Synes du det er rart at det er et annet opplegg for de flinkeste? Det tilsvarer jo individuell opplæring på skolen, sånn jeg ser det. Så lenge det finnes et opplegg for alle andre også kan jeg ikke skjønne at det skal være et problem.

Det er jo faktisk barn som har lyst å komme langt i idretten de driver med, og da er det jo en ekstra motivasjon å komme videre og få ekstra trening/oppfølging. Jeg ble aldri pushet som barn, og ønsket selv å bli flink og evt. få gå på mesterskaper osv. Og 2.klassinger er ikke for små til å ønske seg det.

2. klassinger er for små til å bli rangert, og det er det som skjer når man deler inn så små barn etter hvor gode de er. Så vidt jeg kan skjønne er det brudd på NIF sine barnerettigheter og bestemmelser for barneidrett.

Gammel 08-02-10, 19:54   #85
Bayone
snur

Bayone sin avatar

Bayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt likt
Standard

Opprinnelig lagt inn av Embs, her.

2. klassinger er for små til å bli rangert, og det er det som skjer når man deler inn så små barn etter hvor gode de er. Så vidt jeg kan skjønne er det brudd på NIF sine barnerettigheter og bestemmelser for barneidrett.

2. klassinger blir ikke rangert. De kan være med å konkurrere, men de blir ikke plassert og alle får lik premie. De blir bedømt og trenerene kan få tilgang til karakterene men gymnastene får ikke vite noe. Slik er det i RG og turn i alle fall.

Gammel 09-02-10, 10:57   #86
noen
This is normal!

noen sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Hvor: Utenfor Sverige
Blogginnlegg: 129
noen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Karina, her.

2. klassinger blir ikke rangert. De kan være med å konkurrere, men de blir ikke plassert og alle får lik premie. De blir bedømt og trenerene kan få tilgang til karakterene men gymnastene får ikke vite noe. Slik er det i RG og turn i alle fall.

Det er en rangering som skjer når de beste blir hentet inn til elitesatsinger, mens andre ikke blir det.

Gammel 09-02-10, 11:02   #87
Skvetten
Passiv

Standard

Det er lov til å dele inn etter nivå på ferdigheter. Det som ikke er lov er å foreta en innbyrdes rangering (type liste) av små barn. Eksempelvis konkurranser skal for de minste ikke innebære plassering og man skal ha 100% premiering (deltager premie).

Svar med sitat
Gammel 09-02-10, 11:38   #88
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg syns det er greit at man henter ut de beste til egne partier, på den måten slipper de som er midt på treet og ikke så gode å alltid havne i baktruppen og kan få mer nivåtilrettelagt opplegg de også. Slik var det allerede på turninga når jeg var liten og det var ingen av oss som reagerte på det.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-02-10, 11:54   #89
Skvetten
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av glitterchick, her.

Jeg syns det er greit at man henter ut de beste til egne partier, på den måten slipper de som er midt på treet og ikke så gode å alltid havne i baktruppen og kan få mer nivåtilrettelagt opplegg de også. Slik var det allerede på turninga når jeg var liten og det var ingen av oss som reagerte på det.

Det er jo slik i de fleste idretter, på den måten får alle barna tilpasset opplegg etter sine egne ferdigheter. Vi krever det jo i andre sammenhenger så jeg skjønner ikke hvorfor det skal være annerledes innen idrett.

Svar med sitat
Gammel 09-02-10, 13:25   #90
Claire
Sær og kresen

Claire sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Claire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Skvetten, her.

Det er jo slik i de fleste idretter, på den måten får alle barna tilpasset opplegg etter sine egne ferdigheter. Vi krever det jo i andre sammenhenger så jeg skjønner ikke hvorfor det skal være annerledes innen idrett.

Helt enig.

Claire er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-02-10, 14:48   #91
Bayone
snur

Bayone sin avatar

Standard

Det er en rangering som skjer når de beste blir hentet inn til elitesatsinger, mens andre ikke blir det.

Du rangerer ikke enkelte utøvere. Blir det feil at enkelte får oppgaver tilpasset sitt nivå på skolen også fordi de er flinke? Det at de beste skal få ekstra utfordringer og ekstra treninger synes jeg bare er bra. Hvis de ikke får utfordring blir det kjedelig og de slutter. På samme måte som om nivået blir hevet i hele gruppen blir det for vanskelig for mange og du får mange som slutter av den grunn også.

Opprinnelig lagt inn av Skvetten, her.

Det er lov til å dele inn etter nivå på ferdigheter. Det som ikke er lov er å foreta en innbyrdes rangering (type liste) av små barn. Eksempelvis konkurranser skal for de minste ikke innebære plassering og man skal ha 100% premiering (deltager premie).

Nettopp.

Opprinnelig lagt inn av glitterchick, her.

Veldig enig. Jeg hadde synes det var trist om jeg så min unge ble hengende etter hele tiden fordi de hevet nivået for å gi utfordringer til de som trenger det.

Gammel 09-02-10, 14:53   #92
Maz
Pauset

Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Barteby
Maz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt av
Standard

Jeg synes det er helt ok at de flinkeste plukkes ut til egne partier. Jeg steilet derimot når jeg fikk mail om audition til eliteturn. Mazungen var vel da 5 år. Om jeg hadde vært en av disse mødrene som så vel mye talent (som ikke er der) hos mitt barn og hadde møtt opp på audition ville hun som 5 åring blitt avvist som ikke bra nok. DET reagerer jeg på.

De kan vel følge med på vanlig trening og plukke diskret ut.

Maz er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-02-10, 15:01   #93
Lykken
Nek er allrighte dyr

Lykken sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
Lykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg synes det er helt ok at de flinkeste plukkes ut til egne partier. Jeg steilet derimot når jeg fikk mail om audition til eliteturn. Mazungen var vel da 5 år. Om jeg hadde vært en av disse mødrene som så vel mye talent (som ikke er der) hos mitt barn og hadde møtt opp på audition ville hun som 5 åring blitt avvist som ikke bra nok. DET reagerer jeg på.

Jeg tror kanskje ikke det er helt sånn det fungerer, altså som en seriøs audition. Niesen min var på dette i fjor, og ble ikke tatt med videre på konkurranse-aspirantlaget (hvis de kalles det fortsatt), men det var lagt opp til en serie treninger/samlinger for å vurdere dette, og da var modenhet en del av temaet. Min niese oppfattet ikke dette som et uttak, bare noe hun fikk være med på.
Da jeg ble tatt ut til konkurranselag foregikk det slik du nevner på slutten, de fulgte med på de vanlige masseturn-lekepartiene og forespurte om enkelte ønsket å begynne på aspirantlaget.

Gutt 2002 og jente 2005
Lykken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-02-10, 15:07   #94
Bayone
snur

Bayone sin avatar

Standard

I vår turnforening blir de plukket ut av massepartiene. Det er da foreldrene som blir kontaktet med forespørsel om de er interessert i at deres håpefulle skal bli med videre på ett aspirantparti. Ungene blir ikke involvert før foreldrene har tatt en avgjørelse på om de vil ha med ungen videre.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 19:30.