Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Hvilke fordommer blir du møtt av i hverdagen, og hvordan takler du det?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 09-02-10, 12:06   #101
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 676
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvilke fordommer blir du møtt av i hverdagen, og hvordan takler du det?

Jeg synes det virker som om mange bruker "fordommer" litt løst om alle tilfeller der noen blir overrasket over noe ved dem. "Jøss, jeg trodde alle brannkonstabler var store, dumme menn" er en fordom; "Jøss, jeg har aldri møtt en kvinnelig brannkonstabel før" er bare overraskelse.

Og er det en "fordom" at folk lurer på om man ikke skal ha flere barn? Det er kanskje frekt og utidig å mase om det (det synes jeg selv også), men en fordom?

Gammel 09-02-10, 12:14   #102
Flubby
Crazy Cat Lady

Flubby sin avatar

Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Tromsø
Blogginnlegg: 349
Flubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Brenda, her.

- Hvor mange barn har du da?

- 8, svarer jeg.

- Hæ? Nå tuller du, det tror jeg ikke noe på.

- Det er sant, og alle har samme pappa.

Mannen min har 7 søsken, og hver gang jeg nevner for utenforstående at han er en av 8, så kommer det automatisk: "Er foreldrene Smiths Venner eller noe slikt?" Får ikke du også det spørsmålet av og til? (Og nei, de er ikke Smiths Venner, de er ikke religiøse i det hele tatt, de har bare valgt å ha stor familie )

Gammel 09-02-10, 12:14   #103
Maverick

Maverick sin avatar

Blogginnlegg: 1282
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Skilpadda, jeg bare visste at du kom til å begynne å mase om det der.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-02-10, 12:14   #104
Lykken
Nek er allrighte dyr

Lykken sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
Lykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Jeg synes det virker som om mange bruker "fordommer" litt løst om alle tilfeller der noen blir overrasket over noe ved dem. "Jøss, jeg trodde alle brannkonstabler var store, dumme menn" er en fordom; "Jøss, jeg har aldri møtt en kvinnelig brannkonstabel før" er bare overraskelse.

Og er det en "fordom" at folk lurer på om man ikke skal ha flere barn? Det er kanskje frekt og utidig å mase om det (det synes jeg selv også), men en fordom?

Det er ikke en fordom om folk lurer på om man ikke skal ha flere barn, men det er en fordom å mene at enebarn automatisk blir bortskjemte.

Jeg har møtt mye fordommer opp gjennom årene mht hvor jeg kommer fra på østkanten av Oslo. Så kan jo alle gjette. Veldig mye vestkant-østkant-fordommer. En periode ute på byen sa jeg at jeg var fra et sted like ved, så slapp jeg hele maset. Jeg ble nok også veldig obs på forventede reaksjoner, og benyttet ofte anledningen til å "forfine" stedet jeg var fra. Men jeg hørt utrolig mange dumme kommentarer opp gjennom årene. Virkelig.

Gutt 2002 og jente 2005
Lykken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-02-10, 12:16   #105
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av alfaCharlie, her.

Skilpadda, jeg bare visste at du kom til å begynne å mase om det der.

Klart du gjorde, du forhåndsdømmer meg jo alltid.

Gammel 09-02-10, 12:19   #106
Maverick

Maverick sin avatar

Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Klart du gjorde, du forhåndsdømmer meg jo alltid.

Mhm, men jeg hadde rett, sant?

Gammel 09-02-10, 12:20   #107
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av alfaCharlie, her.

Mhm, men jeg hadde rett, sant?

Det er lett å ha rett når man forhåndsdømmer i ettertid, da.

Gammel 09-02-10, 12:26   #108
Maverick

Maverick sin avatar

Standard

Det er lett å ha rett når man forhåndsdømmer i ettertid, da.

Kan det nå egentlig kalles forhåndsdømming?

Gammel 09-02-10, 12:42   #109
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Neados, her.

Vi har grunnet vårt barn som sondemates fått en del "jo, men der er jo bare" "hvis hun bare blir sulten nok" og mye mer. Jeg ser det som uvitende, men når samme person ikke tar hintet etter hvert som åren går, da kan jeg bli litt .

Du er mer overbærende enn meg. Sånt tror jeg jeg hadde KLIKKET av! Jeg blir irritert bare jeg leser det.

Gammel 09-02-10, 12:49   #110
ingling
Bør lage seg en tittel selv

ingling sin avatar

Medlem siden: Apr 2009
Hvor: Akershus
Blogginnlegg: 533
ingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Lykken, her.

Jeg har møtt mye fordommer opp gjennom årene mht hvor jeg kommer fra på østkanten av Oslo. Så kan jo alle gjette. Veldig mye vestkant-østkant-fordommer. En periode ute på byen sa jeg at jeg var fra et sted like ved, så slapp jeg hele maset. Jeg ble nok også veldig obs på forventede reaksjoner, og benyttet ofte anledningen til å "forfine" stedet jeg var fra. Men jeg hørt utrolig mange dumme kommentarer opp gjennom årene. Virkelig.

Utrolig teit. Jeg møter en god del fordommer pga bosted også, vet om folk som konsekvent refererer til bydel i stedet for å si hvor de bor. Jeg, derimot, skryter av naturen, nabolaget og den innsatsen som har blitt lagt inn i å gjøre miljøet bedre enn det hadde rykte for tidligere.

ingling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-02-10, 14:08   #111
Puslingen
Bør lage seg en tittel selv

Puslingen sin avatar

Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Vestlandets perle.
Blogginnlegg: 14
Puslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Eg går på attføring og studerer heimefrå. Ergo: er "bare" heima og får penger fra Nav. Og på toppen av alt har eg delt omsorg for ungane, og det er visstnok fordi eg vil ha masse fri frå dei.....

Slitsomt å bu på ein liten plass, men egentlig gir eg rett og slett f***. Eg er ferdig med å bekymra meg over kva andre seier, sjølv om eg innrømmer eg blir provosert av og til.

Puslingen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-02-10, 14:20   #112
Inka
New kid on the block

Inka sin avatar

Medlem siden: Sep 2008
Hvor: Arktis
Inka er populærInka er populærInka er populærInka er populærInka er populær
Standard

Jeg leste hele tråden, og funderte på hva jeg skulle svare. Så kom jeg på at det eneste svaret er at jeg hakke peiling. Det kunne ikke interessert meg mindre hva slags uriktige eller fordomsfulle oppfatninger andre folk har om meg. De som betyr noe vet hva som gjelder, de andre skal bare tenke og tro hva de vil.

Frøken Bollefjes november 2011
Inka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-02-10, 14:26   #113
Maverick

Maverick sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Inka, her.

Jeg leste hele tråden, og funderte på hva jeg skulle svare. Så kom jeg på at det eneste svaret er at jeg hakke peiling. Det kunne ikke interessert meg mindre hva slags uriktige eller fordomsfulle oppfatninger andre folk har om meg. De som betyr noe vet hva som gjelder, de andre skal bare tenke og tro hva de vil.

Vel, ja, og det er jo fint og flott, men det hender jaggu i ny og ne at andres forutinntatte mening gir komplikasjoner i forhold til for eksempel arbeidsliv, og da er det svært lite effektivt, i hvertfall for meg, å gå for "I couldn't care less", jeg trenger måter å omgå dette på en, hm, vennlig og serviceinnstilt måte.

Gammel 09-02-10, 14:28   #114
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Nja, men det ligger likevel en strategi i akkurat det å late som om fordommene ikke er der. Ikke anerkjenne dem, på en måte. Det er noe med at "the more you deny it, the more true it gets!", også.

Gammel 09-02-10, 14:29   #115
Enhjørning
Gullfisk

Enhjørning sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Bøgda
Enhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt av
Standard

På østlandet møtte jeg bøttevis av fordommer fordi jeg var nordfra.
Eller, fordommer? Kanskje heller misoppfatninger, typ vi hadde ikke TV og biler, bodde i Lavvo og dreiv med rein alle saman.
Men lenge, veldig lenge, var det faktisk gitt at jeg var veldig ung fordi jeg er veldig liten, og jeg brukte mye tid i slutten av ten- og begynnelsen av 20-årene på å overbevise folk om at joda, jeg var faktisk konfirmert for endel år siden.
Det er ikke kult for ei jente på 23 å bli snakket til som om hun skulle vært 12.

Ellers er jo både jeg og mannen litt utenfor A4-malen, så mange har nok Tenkt Sitt om oss, for så å få seg en overraskelse over sannheten.

Da jeg var yngre, pleide slike ting å gå inn på meg, men nå tenker jeg litt som Inka: De som betyr noe vet hva som gjelder.

Gammel 09-02-10, 14:35   #116
Maverick

Maverick sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Nja, men det ligger likevel en strategi i akkurat det å late som om fordommene ikke er der. Ikke anerkjenne dem, på en måte. Det er noe med at "the more you deny it, the more true it gets!", også.

Forsåvidt. Hmpf. Frustrerende.

:avhengig av goodwill:

Gammel 09-02-10, 14:35   #117
Dronningen
Pauset

Medlem siden: Oct 2007
Dronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg omgås ikke folk så mye, så jeg merker ikke så mange fordommer tror jeg. Er litt usikker egentlig. Inni meg derimot føler jeg meg ofte annerledes her jeg bor ut fra dialekten min. Jeg burde ikke gjøre det, men jeg kjenner det likevel. Jeg er mer friere når jeg snakker med andre nordlendinger. Da tenker jeg ikke over at jeg kanskje sier noe som folk ikke forstår eller at jeg skiller meg ut. Det blir nesten generelt enklere sammen med andre som snakker dialekt tror jeg. Så da er det vel jeg selv som har fordommer mot østlendinger. Jeg tror at de tror at jeg er sånn og sånn ut fra hvor jeg kommer fra, og så stopper ting opp, på en måte. Det blir vanskelig å komme inn på folk.

Opprinnelig lagt inn av shg, her.

Og så er jeg nordfra.

Ja ikke sant.

Sist redigert av Dronningen : 09-02-10 kl 19:17.
Dronningen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-02-10, 14:45   #118
Inka
New kid on the block

Inka sin avatar

Medlem siden: Sep 2008
Hvor: Arktis
Inka er populærInka er populærInka er populærInka er populærInka er populær
Standard

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Men jeg sier jo ikke at jeg fornekter noe. Jeg bare bruker ikke energi på andres oppfatninger. Jeg vet jo at det finnes haugevis av meninger, oppfatninger og helt sikkert fordommer som er direkte eller indirekte rettet mot meg og min person, men jeg klarer bare ikke å se at det er viktig for meg å ha oversikt over dem.

Frøken Bollefjes november 2011
Inka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-02-10, 14:45   #119
Maverick

Maverick sin avatar

Standard

Men jeg sier jo ikke at jeg fornekter noe. Jeg bare bruker ikke energi på andres oppfatninger. Jeg vet jo at det finnes haugevis av meninger, oppfatninger og helt sikkert fordommer som er direkte eller indirekte rettet mot meg og min person, men jeg klarer bare ikke å se at det er viktig for meg å ha oversikt over dem.

Polyanna var enig med deg, trur eg.

Gammel 09-02-10, 14:46   #120
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Standard

Men jeg sier jo ikke at jeg fornekter noe.

Jeg trodde Polyanna mente det som et råd til aC, og at hun var enig med deg. Jeg tenkte i alle fall noe sånt: Smil vennlig og profesjonelt, motbevis fordommene, og lat som du ikke vet at de finnes.

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 10:54.