|
|||||||
| Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#101 |
|
flisespikker
|
Sv: Hvilke fordommer blir du møtt av i hverdagen, og hvordan takler du det?Jeg synes det virker som om mange bruker "fordommer" litt løst om alle tilfeller der noen blir overrasket over noe ved dem. "Jøss, jeg trodde alle brannkonstabler var store, dumme menn" er en fordom; "Jøss, jeg har aldri møtt en kvinnelig brannkonstabel før" er bare overraskelse.
|
|
|
#102 |
|
Crazy Cat Lady
|
Sv: Hvilke fordommer blir du møtt av i hverdagen, og hvordan takler du det?
Mannen min har 7 søsken, og hver gang jeg nevner for utenforstående at han er en av 8, så kommer det automatisk: "Er foreldrene Smiths Venner eller noe slikt?" Får ikke du også det spørsmålet av og til? (Og nei, de er ikke Smiths Venner, de er ikke religiøse i det hele tatt, de har bare valgt å ha stor familie
|
|
|
|
#104 |
|
Nek er allrighte dyr
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
|
|
#105 |
|
flisespikker
|
Klart du gjorde, du forhåndsdømmer meg jo alltid.
|
|
|
#107 |
|
flisespikker
|
Det er lett å ha rett når man forhåndsdømmer i ettertid, da.
|
|
|
#109 |
|
Yes, we can!!
|
Du er mer overbærende enn meg. Sånt tror jeg jeg hadde KLIKKET av! Jeg blir irritert bare jeg leser det.
|
|
|
#110 |
|
Bør lage seg en tittel selv
|
Utrolig teit. Jeg møter en god del fordommer pga bosted også, vet om folk som konsekvent refererer til bydel i stedet for å si hvor de bor. Jeg, derimot, skryter av naturen, nabolaget og den innsatsen som har blitt lagt inn i å gjøre miljøet bedre enn det hadde rykte for tidligere. |
|
|
|
|
|
#111 |
|
Bør lage seg en tittel selv
|
Sv: Hvilke fordommer blir du møtt av i hverdagen, og hvordan takler du det?Eg går på attføring og studerer heimefrå. Ergo: er "bare" heima og får penger fra Nav. Og på toppen av alt har eg delt omsorg for ungane, og det er visstnok fordi eg vil ha masse fri frå dei..... |
|
|
|
|
|
#112 |
|
New kid on the block
Medlem siden: Sep 2008
Hvor: Arktis
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Hvilke fordommer blir du møtt av i hverdagen, og hvordan takler du det?Jeg leste hele tråden, og funderte på hva jeg skulle svare. Så kom jeg på at det eneste svaret er at jeg hakke peiling. Det kunne ikke interessert meg mindre hva slags uriktige eller fordomsfulle oppfatninger andre folk har om meg. De som betyr noe vet hva som gjelder, de andre skal bare tenke og tro hva de vil.
|
|
|
#113 |
|
|
Vel, ja, og det er jo fint og flott, men det hender jaggu i ny og ne at andres forutinntatte mening gir komplikasjoner i forhold til for eksempel arbeidsliv, og da er det svært lite effektivt, i hvertfall for meg, å gå for "I couldn't care less", jeg trenger måter å omgå dette på en, hm, vennlig og serviceinnstilt måte. |
|
|
|
|
|
#114 |
|
Yes, we can!!
|
Sv: Hvilke fordommer blir du møtt av i hverdagen, og hvordan takler du det?Nja, men det ligger likevel en strategi i akkurat det å late som om fordommene ikke er der. Ikke anerkjenne dem, på en måte. Det er noe med at "the more you deny it, the more true it gets!", også.
|
|
|
#115 |
|
Gullfisk
Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Bøgda
Sv: Hvilke fordommer blir du møtt av i hverdagen, og hvordan takler du det?På østlandet møtte jeg bøttevis av fordommer fordi jeg var nordfra.
|
|
|
|
#116 |
|
|
Forsåvidt. Hmpf. Frustrerende. |
|
|
|
|
|
#117 |
|
Pauset
Medlem siden: Oct 2007
Sv: Hvilke fordommer blir du møtt av i hverdagen, og hvordan takler du det?Jeg omgås ikke folk så mye, så jeg merker ikke så mange fordommer tror jeg. Er litt usikker egentlig. Inni meg derimot føler jeg meg ofte annerledes her jeg bor ut fra dialekten min. Jeg burde ikke gjøre det, men jeg kjenner det likevel. Jeg er mer friere når jeg snakker med andre nordlendinger. Da tenker jeg ikke over at jeg kanskje sier noe som folk ikke forstår eller at jeg skiller meg ut. Det blir nesten generelt enklere sammen med andre som snakker dialekt tror jeg. Så da er det vel jeg selv som har fordommer mot østlendinger. Jeg tror at de tror at jeg er sånn og sånn ut fra hvor jeg kommer fra, og så stopper ting opp, på en måte. Det blir vanskelig å komme inn på folk.
Ja ikke sant. Sist redigert av Dronningen : 09-02-10 kl 19:17. |
|
|
|
|
|
#118 |
|
New kid on the block
Medlem siden: Sep 2008
Hvor: Arktis
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Men jeg sier jo ikke at jeg fornekter noe. Jeg bare bruker ikke energi på andres oppfatninger. Jeg vet jo at det finnes haugevis av meninger, oppfatninger og helt sikkert fordommer som er direkte eller indirekte rettet mot meg og min person, men jeg klarer bare ikke å se at det er viktig for meg å ha oversikt over dem.
|
|
|
#119 |
|
|
Polyanna var enig med deg, trur eg. |
|
|
|
|
|
#120 |
|
flisespikker
|
Jeg trodde Polyanna mente det som et råd til aC, og at hun var enig med deg.
|
![]() |
|
|