|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#141 |
weird
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Bør lærere tåle å bli spyttet på?Jeg er veldig enig med dere.
You did in your twenties what you knew how to do. When you knew better, you did better. And you should not be judged for the person that you were, but for the person that you're trying to be and for the woman you are now. -- Maya Angelou |
![]() |
![]() |
![]() |
#142 |
audio, video, disco
Medlem siden: Sep 2007
![]() Sv: Bør lærere tåle å bli spyttet på?
Det er grunnholdningen? Den kjenner jeg meg ikke igjen i. Men siden alle andre vet så godt hva slags holdninger skoleverket har, dvs lærerne, tenker jeg, så har jeg den sikkert uten å vite om det. Vi som jobber i skolen, vi skylder bare på foreldrene og lar det bli med det. Nå ble jeg nesten litt lattermild, for det er så fjernt fra min virkelighet og hverdag at jeg klarer nesten ikke ta det alvorlig. |
![]() |
![]() |
![]() |
#143 |
Passiv
|
Jeg arbeider i skoleverket og har gjort det lenge, like lenge som jeg har arbeidet med de tyngste sakene innen feltet når det kommer til adferdsmessige utfordringer av ulik art. Det er godt at ikke alle identifiserer seg med den grunnholdningen som desverre er en del av hverdagen til de barna og ungdommene det gjelder. I løpet av min karriere har jeg snakket med tusenvis av ungdommer i forbindelse med deres problemer, mulig de har en annen virkelighet å forholde seg til enn lærerne som forsøker å gjøre en jobb. Likevel er det langt fra alle som er som deg, Teflona, desverre. Ut av skyttergraven nå, dette er ikke personlige angrep derimot er det generelle betraktninger. |
![]() |
![]() |
#144 |
weird
Det trenger jo ikke å være slik overalt og med alle lærere selv om det er et problem en del steder.
You did in your twenties what you knew how to do. When you knew better, you did better. And you should not be judged for the person that you were, but for the person that you're trying to be and for the woman you are now. -- Maya Angelou |
![]() |
![]() |
![]() |
#145 |
Passiv
|
![]() Sv: Bør lærere tåle å bli spyttet på?Møkkakjerring? Rine, hva slags forhold er det egentlig i hjemmet ditt når du tar i bruk sånne virkemidler? |
![]() |
![]() |
#146 |
Halloen!
Medlem siden: Mar 2008
Det er nok grunnholdningen fordi det er det ofte stemmer, Skvetten. (Her ser jeg igjen bort fra barn som har diagnoser som fører til atferdsproblemer.) Men: At man ser at en årsak til atferdsproblemene forekommer hyppigere enn en annen, betyr ikke at man uten å blunke slår seg til ro med den mest sannsynlige årsaken. Jeg vil tro at f.eks en lege som vet at røde prikker på huden oftere er vannkopper enn meslinger tar seg bryet med å se to ganger på pasienten likevel. Grunnene til atferdsproblemer er ofte sammensatte, og jeg tror ikke nødvendigvis at en psykolog eller en barnevernsansatt er i stand til å "se" inn i eleven og få med seg alle aspekter av livet hans som kan være årsak til atferdsproblemer. Jeg merker at jeg fremdeles er irritert over at jeg blir framstilt som "skråsikker" i denne tråden. Synes ikke noe av det jeg har skrevet indikerer at jeg er skråsikker på verken det ene eller andre. |
![]() |
![]() |
![]() |
#147 |
Passiv
|
Den adferden er påfallende hos barn og unge som er utsatt for ulike overgrep. Desverre en av de tingene som ikke er nok vektlagt i lærerutdanningen. |
![]() |
![]() |
#148 |
Passiv
|
Veldig godt presisert, rine. Helt klart, man skal se flere ganger og fra flere vinkler for å komme til gode og forhåpentligvis riktige konklusjoner. Likevel mener jeg fullt og fast at det kan gjøres lettere og langt raskere dersom lærerne som tross alt ser barna og ungdommene hele dagen, får den nødvendige kompetansehevingen i forhold til denne type problematikk. |
![]() |
![]() |
#149 |
Passiv
|
![]() Sv: Bør lærere tåle å bli spyttet på?Lærerne er slett ikke idioter nei, det poengterer jeg jo også. Men de vet og kan ikke alt. Og om de lærerne til den gutten her hadde vært mer ydmyke for at de ikke vet hvorfor han ikke lærte så kunne han kanskje fått hjelp tidligere. |
![]() |
![]() |
#150 |
Passiv
|
Det er vel noe av det viktigste som er sagt i tråden, for det er så lett for at det blir sånn at noen lærerne inntar en slik holdning. |
![]() |
![]() |
#151 |
Halloen!
Litt usikker på hva du mener her. |
![]() |
![]() |
![]() |
#152 |
weird
![]() Sv: Bør lærere tåle å bli spyttet på?I tillegg til det som er sagt av bl.a. Skvetten: Det er utrolig godt når man møter på lærere som heller ser på foreldre som en del av løsningen fremfor å fokusere på dem som problemet.
![]() |
![]() |
![]() |
#153 |
Ustabil
|
Men Teflona, er det egentlig noe å bli lattermild over? Uansett hva du mener, gjør, sier - hvis omgivelsene oppfatter deg (ikke deg personlig nå) som å ha en holdning du selv mener at du ikke har, bør ikke du da kanskje selv korrigere det du gjør og sier, slik at du blir oppfattet i tråd med det du mener er reelt? |
![]() |
![]() |
![]() |
#154 |
weird
![]() Sv: Bør lærere tåle å bli spyttet på?Jeg har truffet mange lærere som slett ikke trenger å ta til seg den systemkritikken som kommer frem her i tråden, altså. Det er ikke sånn ment at alle lærere står kollektivt ansvarlig for noe som er et problem i mange tilfeller.
![]() |
![]() |
![]() |
#155 |
Passiv
|
Den moren det gjaldt her hadde såvidt meg bekjent varslet skolen, men det var litt mer komplisert enn som så og det endte med at de ikke tok på alvor hvordan det var og konkluderte med at ungen nok bare var sånn. Treg. |
![]() |
![]() |
#156 |
Halloen!
|
![]() |
![]() |
![]() |
#157 |
Passiv
|
Nå gjør du det igjen. |
![]() |
![]() |
#158 |
Halloen!
Det var vel bare en fin måte å si at lærerne er inkompetente på...
Og omvendt.
Jeg ser jo at lærerne du sikter til gjorde noe dumt, jeg sier bare at min erfaring er at det ikke er vanlig at lærere ikke tar hensyn til vesentlig informajon om f.eks hjemmeforhold når det gjelder elever med problemer. |
![]() |
![]() |
![]() |
#159 |
Passiv
|
Poenget mitt er at disse lærerne ikke gjorde noe dumt. Det er flinke folk. Den eneste feilen de gjorde var å tro at de visste mer om forholdene rundt den ungen enn de faktisk gjorde. Deres oppfatning av hvordan ting sikkert er overalt gjorde dem blinde for å se hvordan ting faktisk var. |
![]() |
![]() |
#160 |
Passiv
|
Nei, langt derfra. Det er desverre et faktum at utdanningen gir lærere for lite teoretisk påfyll i forhold til den type problematikk vi diskuterer her samt at det er alt for lite fokus på at at lærerne skal få en kompetanseheving på området. Igjen, dette er en systemkritikk, ikke en kritikk av lærerstanden som helhet. |
![]() |
![]() |
|
|