Sv: Bør lærere tåle å bli spyttet på?
Opprinnelig lagt inn av Teflona, her.
Det med dialog skole-hjem: Ja, det stemmer jo selvsagt at mange foreldre opplever det slik. Man havner i en sårbar situasjon når man kontaktes fra skolen om noe som "ikke er som det skal". Jeg har selv vært på foreldresiden, og det er lett å føle at man pekes på, selv om ikke skolen egentlig mente å fordele "skylda". Det er ofte vanskelig å skille mellom hva som egentlig sies og hva man føler ligger bak ordene.
At vi snakker til foreldre som vi snakker til ungdommene, vel, det skjer sikkert, men jeg kan si at i vår skolekrets, med en høyt utdannet foreldreskare, hadde nok ikke det vært gangbart.
Jeg har forøvrig ikke latterliggjort noe som helst, jeg skrev at jeg ble lattermild, det er noe helt annet.
Det er mulig at det var mitt innlegg som sporet deg i denne retningen, men dette er enda en sånn "greie" jeg forundres over. Jeg opplever ofte at det er dette, og kun dette, skolen betrakter som "skole-hjem-samarbeid". Altså at skolen tar kontakt med foreldrene for å ta opp noe vanskelig. At hjemmet må samarbeide med skolen.
Men hva med motsatt? Skolen må også samarbeide med foreldrene. Der opplever vi at det butter mange ganger. Ressurssterke foreldre tar gjerne opp saker med skolen selv, både vanskelige saker og andre ting. Hvordan blir man møtt da?
Nå sier jeg ikke at det var noe sånt du mente, for som sagt var det nok jeg som sporet deg inn på denne vinklingen. Men jeg syns det er interessant, for dette har jeg møtt mange ganger i forhold til skolen.
Hvordan blir vi møtt som foreldre, når VI ønsker å ta opp noe med SKOLEN? Min erfaring: veldig ofte med mistenksomhet. Dette kan arte seg på forskjellige måter avhengig av person, selvsagt.
Stiller man spørsmål blir det ofte tolket som mistillit. "Tror du ikke jeg kan jobben min?" Har man meninger om noe, som ikke er i samsvar med det læreren har sagt eller gjort, blir det også betraktet som mistillit - og ikke nok med det, for alle vet jo at hvis foreldrene ikke har tillit til skolen, så fyller de barnas hoder med motvilje hjemme, så derfor går det galt på skolen også!
Derfor er det viktig å tenke på hvordan den profesjonelle parten tar i mot henvendelser også, ikke bare hvordan man gjør henvendelser.
|